Hond mee kamperen - wat mee?
zaterdag 9 mei 2026 om 20:48
Dit jaar gaan we voor het eerst op vakantie met onze hond in onze eigen caravan (een middelgrote hond).
Wie heeft er tips of praktische dingen om mee te nemen bijvoorbeeld.
Of andere handige tips/do’s&don’ts voor kamperen met een hond.
Dank je wel!
Ps we gaan in Nederland, Duitsland of België op vakantie.
Wie heeft er tips of praktische dingen om mee te nemen bijvoorbeeld.
Of andere handige tips/do’s&don’ts voor kamperen met een hond.
Dank je wel!
Ps we gaan in Nederland, Duitsland of België op vakantie.
summer is a state of mind
zaterdag 9 mei 2026 om 22:38
zaterdag 9 mei 2026 om 22:48
zaterdag 9 mei 2026 om 23:01
Ventilator, voldoende handdoeken en fijne deken / schapenvachtje. Iets om je hond mee te vervoeren zodat hij tijdens het rijden vastzit. Iets om je hond aan vast te maken buiten. Ruim voldoende eten; wij wogen het voer af, per dag 1 ziplock zakje. Shampoo - mocht je een hond hebben die houdt van in stinkende dingen rollen (vergeet nooit meer dat de onze in een rottende zeehond ging rollen op de weg terug naar huis
. Lekker dan; 900 km met zo’n dampende, meurende hond in de camper
).
En ook belangrijk; tekenpen én diarreeremmers. Lekkere kauwstaaf of kong, voor als hij even alleen is.
En ook belangrijk; tekenpen én diarreeremmers. Lekkere kauwstaaf of kong, voor als hij even alleen is.
zaterdag 9 mei 2026 om 23:12
Dat zou ik idealiter ook gezegd hebben. Maar we kwamen van de nachtboot af, en gingen nog snel even in Denemarken wandelen op het strand om daarna de hele nacht door te rijden. De watertank in de camper was zo goed als leeg en alles was dicht. Nog wel met zeewater proberen af te spoelen, maar hond is bang voor de zee en het was al donker. Dus dat maakte niet het verschil.
Was wel bizarre situatie. Een dode zeehond?! (Maar dat past geloof ik wel bij ons
zaterdag 9 mei 2026 om 23:35
_horizon_ schreef: ↑09-05-2026 23:01Ventilator, voldoende handdoeken en fijne deken / schapenvachtje. Iets om je hond mee te vervoeren zodat hij tijdens het rijden vastzit. Iets om je hond aan vast te maken buiten. Ruim voldoende eten; wij wogen het voer af, per dag 1 ziplock zakje. Shampoo - mocht je een hond hebben die houdt van in stinkende dingen rollen (vergeet nooit meer dat de onze in een rottende zeehond ging rollen op de weg terug naar huis. Lekker dan; 900 km met zo’n dampende, meurende hond in de camper
).
zondag 10 mei 2026 om 10:19
zondag 10 mei 2026 om 13:47
Veel is al geschreven dus even wat losse opmerkingen.
- Op vakantie neem ik geen kussentjes mee voor in de mand maar dekentjes. Die heb je sneller gewassen en weer droog en neemt minder plek in beslag.
- Looplijn voor de hond heb ik in een bredere variant in neon geel zodat niemand struikelt over de lijn.
- Wat ik zelf fijn vind: een riem die je vast kunt maken om je middel zodat je tijdens wandelingen je handen vrij hebt en hond goed vast zit (ik ben altijd bang dat ze loskomt en dan in een vreemde omgeving de benen neemt).
- wbt dat laatste: hond heeft op vakantie/dagjes weg altijd een tracker op haar tuigje. Inclusief penning met contactgegevens (06 nummer volgens internationale nummering).
- lijstje vooraf maken met daarop dierenartsen in de regio waar we naartoe gaan.
- Op vakantie neem ik geen kussentjes mee voor in de mand maar dekentjes. Die heb je sneller gewassen en weer droog en neemt minder plek in beslag.
- Looplijn voor de hond heb ik in een bredere variant in neon geel zodat niemand struikelt over de lijn.
- Wat ik zelf fijn vind: een riem die je vast kunt maken om je middel zodat je tijdens wandelingen je handen vrij hebt en hond goed vast zit (ik ben altijd bang dat ze loskomt en dan in een vreemde omgeving de benen neemt).
- wbt dat laatste: hond heeft op vakantie/dagjes weg altijd een tracker op haar tuigje. Inclusief penning met contactgegevens (06 nummer volgens internationale nummering).
- lijstje vooraf maken met daarop dierenartsen in de regio waar we naartoe gaan.
Grant every woman the confidence of a mediocre middle aged white man
zondag 10 mei 2026 om 17:56
Geen struikelpartijen over de riem of omvergetrokken bij een onverwachts ingezet sprintje?LemoosGaatDoor schreef: ↑10-05-2026 13:47
Everything is possible for the one who believes.
zondag 10 mei 2026 om 19:38
Hele goede tips, ik ga deze allemaal (met overige tips die al gegeven zijn) oppakken!LemoosGaatDoor schreef: ↑10-05-2026 13:47Veel is al geschreven dus even wat losse opmerkingen.
- hond heeft op vakantie/dagjes weg altijd een tracker op haar tuigje. Inclusief penning met contactgegevens (06 nummer volgens internationale nummering).
Ga direct nu een tracker en nieuwe penning bestellen met internationaal nummer (had alleen het NL
nummer erop staan).
Iedereen bedankt voor alle tips en het meedenken!
summer is a state of mind
maandag 11 mei 2026 om 09:57
Nee maar mijn hond is ook maar een opgevoerde cavia. Vorige honden waren herders die heel erg baasgericht waren. Niet aan te raden als je een zwaar enthousiaste labrador hebt en je zelf een bantamgewicht bent.
lemoosgaatdoor wijzigde dit bericht op 11-05-2026 21:11
0.67% gewijzigd
maandag 11 mei 2026 om 12:33
Ik ben geen lichtgewicht, hond zo’n 13 kilo, maar zeer krachtig.LemoosGaatDoor schreef: ↑11-05-2026 09:57Nee maar mijn hond is ook maar een opgevoerde cavia. Vorige honden waren herders die heel erg baasgericht waren. Niet aan te raden als je een zwaar enthousiaste labrador hebt en je bent zelf een bantamgewicht bent.
Het lijkt me erg handig voor in de natuur, maar durf het niet uit te proberen
maandag 11 mei 2026 om 21:13
Als je een politielijn op deze manier draagt, is het struikelgevaar wat minder dan bij een lijn vastmaken in de taille:
dinsdag 12 mei 2026 om 08:24
Voor die blazer? Ik heb de doubleblaser. Voor een stille blazer maakt deze al aardig wat geluid. De warme stand gebruik ik op koudere dagen. De buitenkant is van metaal, dat maakt hem wat robuuster en ik vind het handig dat die slang in elkaar krimpt na gebruik. Mijn hond staat niet keurig stil en er komt heel veel viezigheid en haar uit als ik haar blaas, ik vind het dan ook belangrijk dat er een lange snoer en een lang slang aan zit zodat ik vijf meter bij de camper vandaan kan blazen.
dinsdag 12 mei 2026 om 08:56
Sorry, even geen tips maar wel een vraagje. Deze zomer gaan we voor het eerst met hond (middelgroot) op vakantie naar Duitsland. We hebben de hond nog niet zo lang (is wel al 2,5 jaar, niet als puppy bij ons in huis gekomen) dus weinig ervaring hiermee. We gaan niet kamperen, maar in een huisje. Ik lees dat de hond vast moet zitten in de auto. Hebben jullie daar tips voor? Op de achterbank zitten ook al 2 kinderen dus het heeft niet mijn voorkeur de hond ook op de achterbank aan/in een gordel te doen. Dat zou wel kunnen als we eenmaal in Duitsland korte ritjes maken, maar voor heen- en terugreis vind ik zo'n redelijk grote hond op de achterbank naast de kinderen niet heel praktisch. Ik lees dat de hond in de kofferbak mag en dat er dan zo'n rek tussen de achterbank en de koffer moet. Is dat dan verder voldoende, dus enkel zo'n rek en dan mag de hond wel los in de koffer? Of dan beter ook nog (of in plaats van zo'n rek) in een bench in de kofferbak?
dinsdag 12 mei 2026 om 09:01
Wat handig. Ik ga naar zo 1 kijken! Ik doe het nu met de föhn maar ik denk dat een blazer echt nodig is als ze heel erg gaat verharen.thistle schreef: ↑12-05-2026 08:24Voor die blazer? Ik heb de doubleblaser. Voor een stille blazer maakt deze al aardig wat geluid. De warme stand gebruik ik op koudere dagen. De buitenkant is van metaal, dat maakt hem wat robuuster en ik vind het handig dat die slang in elkaar krimpt na gebruik. Mijn hond staat niet keurig stil en er komt heel veel viezigheid en haar uit als ik haar blaas, ik vind het dan ook belangrijk dat er een lange snoer en een lang slang aan zit zodat ik vijf meter bij de camper vandaan kan blazen.
dinsdag 12 mei 2026 om 10:36
Hebben jullie hem nu niet vast dan?Tulpje22 schreef: ↑12-05-2026 08:56Sorry, even geen tips maar wel een vraagje. Deze zomer gaan we voor het eerst met hond (middelgroot) op vakantie naar Duitsland. We hebben de hond nog niet zo lang (is wel al 2,5 jaar, niet als puppy bij ons in huis gekomen) dus weinig ervaring hiermee. We gaan niet kamperen, maar in een huisje. Ik lees dat de hond vast moet zitten in de auto. Hebben jullie daar tips voor? Op de achterbank zitten ook al 2 kinderen dus het heeft niet mijn voorkeur de hond ook op de achterbank aan/in een gordel te doen. Dat zou wel kunnen als we eenmaal in Duitsland korte ritjes maken, maar voor heen- en terugreis vind ik zo'n redelijk grote hond op de achterbank naast de kinderen niet heel praktisch. Ik lees dat de hond in de kofferbak mag en dat er dan zo'n rek tussen de achterbank en de koffer moet. Is dat dan verder voldoende, dus enkel zo'n rek en dan mag de hond wel los in de koffer? Of dan beter ook nog (of in plaats van zo'n rek) in een bench in de kofferbak?
Als je hond al aan de bench gewend is zou ik dat doen. Meest veilige optie.
dinsdag 12 mei 2026 om 10:50
Reisbench voor onderweg indien mogelijk, anders een gordel voor aan een tuigje. Die van ons zitten in de reisbench, dat is wel heel fijn en veilig.
Schapennet hebben we om de camper staan.
Verhoogde stretcher met schapenvachtje, dan liggen ze van de grond of als het nog wat vochtig is.
Kauwbotjes en genoeg leuk speelgoed.
Paspoorten niet vergeten!
Poepzakjes.
Badjas
Voldoende brokjes/snoepjes
Tekentang/borstel/nagelschaartje
Sleeplijn en korte lijn
Fietskarretje vinden wij wel echt ideaal.
Schapennet hebben we om de camper staan.
Verhoogde stretcher met schapenvachtje, dan liggen ze van de grond of als het nog wat vochtig is.
Kauwbotjes en genoeg leuk speelgoed.
Paspoorten niet vergeten!
Poepzakjes.
Badjas
Voldoende brokjes/snoepjes
Tekentang/borstel/nagelschaartje
Sleeplijn en korte lijn
Fietskarretje vinden wij wel echt ideaal.
dinsdag 12 mei 2026 om 11:32
Ik heb dit laatst allemaal uit moeten zoeken. Volgens mij is zo’n hek meestal voldoende, maar wij krijgen binnenkort een speciale reisbench. Die gaat in de achterbak omdat daar de kreukelzone zit. Als je je hond los in de achterbak doet dan is het daarnaast ook gedoe met spullen meenemen. Die kunnen gaan schuiven enz. Dus ik zou wel een reisbench aanraden, blijft de rest ook schoon. Thule is goed, of Variocage. Travall schijnt ook goed spul te hebben en zij hebben een rek. Wij hebben een kleine auto en moeten daardoor ook een dakkoffer kopen voor vakanties.Tulpje22 schreef: ↑12-05-2026 08:56Sorry, even geen tips maar wel een vraagje. Deze zomer gaan we voor het eerst met hond (middelgroot) op vakantie naar Duitsland. We hebben de hond nog niet zo lang (is wel al 2,5 jaar, niet als puppy bij ons in huis gekomen) dus weinig ervaring hiermee. We gaan niet kamperen, maar in een huisje. Ik lees dat de hond vast moet zitten in de auto. Hebben jullie daar tips voor? Op de achterbank zitten ook al 2 kinderen dus het heeft niet mijn voorkeur de hond ook op de achterbank aan/in een gordel te doen. Dat zou wel kunnen als we eenmaal in Duitsland korte ritjes maken, maar voor heen- en terugreis vind ik zo'n redelijk grote hond op de achterbank naast de kinderen niet heel praktisch. Ik lees dat de hond in de kofferbak mag en dat er dan zo'n rek tussen de achterbank en de koffer moet. Is dat dan verder voldoende, dus enkel zo'n rek en dan mag de hond wel los in de koffer? Of dan beter ook nog (of in plaats van zo'n rek) in een bench in de kofferbak?
Ik heb ook een riem voor aan de gordel. Dat werkt wel goed maar met 2 kinderen is dat erg druk.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in