leeftijdsverschil in relatie en te afhankelijk zijn
zondag 10 mei 2026 om 22:44
Vooropgesteld; ik heb een lieve vriend. We hebben best een moeilijke tijd achter de rug, maar hij is met zichzelf aan de slag gegaan (hij had extreme verlatingsangst en was heel controlerend naar mij toe) en nu is hij veranderd. Hij is zorgzaam, slim en lief.
Maar ik blijf het leeftijdsverschil wel "een ding" vinden. De aantrekkingskracht is afgenomen. We schelen 18 jaar. Ik voel me wel veilig en vertrouwd bij hem, dat is ook heel wat waard. Ook is mijn familie helemaal weg van hem.
Ik word steeds heen en weer geslingerd door twijfels. Dat gaat vooral over de toekomst.
Kan ik niet beter met iemand van mijn eigen leeftijd gaan? Aan de andere kant mag ik dankbaar zijn; hij heeft super veel geduld met me.
Mijn familie zegt dat ik niet zonder hem zou kunnen.
Dat ik dan een fundament mis en niemand meer ben.
Dat gevoel heb ik zelf ook. We leunen heel sterk op elkaar, we doen bijna alles samen en zijn continu bij elkaar.
Als ik alleen ben, weet ik niet meer wat ik met mezelf aan moet.
Wat kan ik het beste doen?
Wat vinden jullie een acceptabel leeftijdsverschil?
En de adviezen zullen wellicht in de richting zijn van "ga aan jezelf werken". Maar ik ben momenteel zo ontregeld dat ik het alleen niet volhoud. Ik heb in de stad waar ik woon, letterlijk geen netwerk of contacten, en dat voelt super beklemmend. Aan de andere kant wil ik hem ook niet gebruiken, hij heeft recht op duidelijkheid.
Maar ik blijf het leeftijdsverschil wel "een ding" vinden. De aantrekkingskracht is afgenomen. We schelen 18 jaar. Ik voel me wel veilig en vertrouwd bij hem, dat is ook heel wat waard. Ook is mijn familie helemaal weg van hem.
Ik word steeds heen en weer geslingerd door twijfels. Dat gaat vooral over de toekomst.
Kan ik niet beter met iemand van mijn eigen leeftijd gaan? Aan de andere kant mag ik dankbaar zijn; hij heeft super veel geduld met me.
Mijn familie zegt dat ik niet zonder hem zou kunnen.
Dat ik dan een fundament mis en niemand meer ben.
Dat gevoel heb ik zelf ook. We leunen heel sterk op elkaar, we doen bijna alles samen en zijn continu bij elkaar.
Als ik alleen ben, weet ik niet meer wat ik met mezelf aan moet.
Wat kan ik het beste doen?
Wat vinden jullie een acceptabel leeftijdsverschil?
En de adviezen zullen wellicht in de richting zijn van "ga aan jezelf werken". Maar ik ben momenteel zo ontregeld dat ik het alleen niet volhoud. Ik heb in de stad waar ik woon, letterlijk geen netwerk of contacten, en dat voelt super beklemmend. Aan de andere kant wil ik hem ook niet gebruiken, hij heeft recht op duidelijkheid.
zondag 10 mei 2026 om 22:53
Achttien jaar leeftijdsverschil is best veel. Hoe oud ben jij als ik vragen mag? Het maakt denk ik wel uit of je twintig of veertig bent.
Hij was controlerend en is nu veranderd schrijf je. Kun je wat voorbeelden noemen van controlerend gedrag?
Hij was controlerend en is nu veranderd schrijf je. Kun je wat voorbeelden noemen van controlerend gedrag?
Bij herhaaldelijk posten in het ban topic zal een ban volgen.
zondag 10 mei 2026 om 22:56
Ja, mij 15 keer bellen als ik met vrienden ging picknicken in het park.
Met ChatGPT gesprekken over mij voeren en dan achterdochtig en boos worden, omdat ik vreemd zou gaan.
Mijn telefoon controleren. Gesprekken met vriendinnen afluisteren, en in woede ontvlammen als ik ook maar iets besprak over onze relatie.
Hij stond toen zelf ook heel erg onder druk, dat moet ik er wel bij zeggen.
Daarom viel hij terug in oude patronen.
Ik wil echt geloven dat hij is veranderd, en hij heeft dat ook echt bewezen.
Maar wie zegt dat hij niet weer een terugval krijgt als hij onder druk staat?
Aan de andere kant ben ik zelf ook niet de rots waar je op kunt bouwen (= understatement) dus het is oneerlijk om te veel druk op hem te leggen.
Leeftijd deel ik liever niet ivm herkenbaarheid
zondag 10 mei 2026 om 23:02
Ravena schreef: ↑10-05-2026 22:56Ja, mij 15 keer bellen als ik met vrienden ging picknicken in het park.
Met ChatGPT gesprekken over mij voeren en dan achterdochtig en boos worden, omdat ik vreemd zou gaan.
Mijn telefoon controleren. Gesprekken met vriendinnen afluisteren, en in woede ontvlammen als ik ook maar iets besprak over onze relatie.
Dit klinkt wel heel controlerend. Sinds wanneer is dit veranderd?
Ben je bang voor hem?
Bij herhaaldelijk posten in het ban topic zal een ban volgen.
zondag 10 mei 2026 om 23:09
Ik was wel bang voor hem, ja..
Sinds hij een stuk of vier sessies heeft gehad bij een psycholoog.
Begin dit jaar is dit gedrag verdwenen.
Ik vind het ook bijzonder, ik zou denken dat je daar jaren therapie voor nodig hebt.
zondag 10 mei 2026 om 23:11
Soms komt dit gedrag terug. Dat noemen ze ook wel ‘the cycle of abuse’, ben je daar bekend mee?
Bij herhaaldelijk posten in het ban topic zal een ban volgen.
zondag 10 mei 2026 om 23:17
nee, nooit van gehoord...
Wat ik wel weet, is dat hij kwetsbaar is.
We hebben allebei wat psychische issues.
Hij heeft vorig jaar een flinke terugval gehad en dat hing samen met dit controlerende gedrag.
Zo heb ik ook mijn zwakke plekken - ik heb bijvoorbeeld weer een periode gehad waarin ik bijna niks at. (verleden met anorexia)
zondag 10 mei 2026 om 23:20
Ravena schreef: ↑10-05-2026 23:17nee, nooit van gehoord...
Wat ik wel weet, is dat hij kwetsbaar is.
We hebben allebei wat psychische issues.
Hij heeft vorig jaar een flinke terugval gehad en dat hing samen met dit controlerende gedrag.
Zo heb ik ook mijn zwakke plekken - ik heb bijvoorbeeld weer een periode gehad waarin ik bijna niks at. (verleden met anorexia)
Klinkt idd alsof jullie beiden kwetsbaar zijn. Wat zou jou nu op dit moment helpen?
Bij herhaaldelijk posten in het ban topic zal een ban volgen.
zondag 10 mei 2026 om 23:38
Een maand geleden had je hetzelfde topic.
Ook toen had je dezelfde twijfels. Ik kan mij wel voorstellen dat het moeilijk is als je nergens anders op terug kunt vallen in het dan te beëindigen.
Misschien eerst aan een leven naast hem werken en dan kijken wat je met de relatie wil?
Ook toen had je dezelfde twijfels. Ik kan mij wel voorstellen dat het moeilijk is als je nergens anders op terug kunt vallen in het dan te beëindigen.
Misschien eerst aan een leven naast hem werken en dan kijken wat je met de relatie wil?
Terug van weggeweest
maandag 11 mei 2026 om 00:19
Wat een superpsycholoog moet dat zijn, zeg.
Vraag of jij daar ook heen kan : na 4 sessies als herboren. Iemand zijn. Kan je daarna nog eens bedenken of je verder met je vent wil.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
maandag 11 mei 2026 om 06:25
Bianca doet cynisch, maar ze heeft wel gelijk:
Hij kan niet door 4 sessies veranderd zijn.
En ja, hij gaat terugvallen in zijn oude gedrag als je teruggaat.
En hij wil voorkomen dat je een netwerk opbouwt.
Verbreek het contact, blokkeer hem op jouw telefoon, op whatsapp, waar dan ook.
Ga met jouw vrijwilligerswerk beginnen, als eerst stap naar een netwerk.
Hij kan niet door 4 sessies veranderd zijn.
En ja, hij gaat terugvallen in zijn oude gedrag als je teruggaat.
En hij wil voorkomen dat je een netwerk opbouwt.
Verbreek het contact, blokkeer hem op jouw telefoon, op whatsapp, waar dan ook.
Ga met jouw vrijwilligerswerk beginnen, als eerst stap naar een netwerk.
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
maandag 11 mei 2026 om 06:47
Leeftijd is maar één onderdeel van een relatie. Het bepaalt niet alles.
Ik lees dat jullie allebei worstelen met psychische problemen. Dat kan veel invloed hebben op hoe je je voelt en hoe je reageert naar elkaar. Soms zorgt dat ook voor gedrag dat niet fijn is, voor jezelf en voor de ander.
Probeer nu geen grote of snelle beslissingen te nemen. Je bent veel bezig met de toekomst en met vragen waar je op dit moment eigenlijk nog geen duidelijk antwoord op kunt geven.
Het belangrijkste is nu rust en hulp zoeken. Praat met een therapeut, voor jezelf en misschien later ook samen. De vraag of jullie bij elkaar blijven of niet, hoeft nu nog niet opgelost te worden. Eerst is het belangrijk dat er meer rust en duidelijkheid komt. Neem kleine stapjes.
Kijk ondertussen ook naar wat jullie nog met elkaar verbindt. En leer goed je grenzen aan te geven. Wees eerlijk over welk gedrag jou pijn doet of wat je niet accepteert. Blijf daar samen over praten.
Je gevoel zit nu helemaal in de knoop, en dat maakt het moeilijk om helder te denken. Dat heeft tijd nodig. Een goede therapeut kan helpen om alles stap voor stap te ontwarren. Geef jezelf daar de tijd en ruimte voor.
Ik lees dat jullie allebei worstelen met psychische problemen. Dat kan veel invloed hebben op hoe je je voelt en hoe je reageert naar elkaar. Soms zorgt dat ook voor gedrag dat niet fijn is, voor jezelf en voor de ander.
Probeer nu geen grote of snelle beslissingen te nemen. Je bent veel bezig met de toekomst en met vragen waar je op dit moment eigenlijk nog geen duidelijk antwoord op kunt geven.
Het belangrijkste is nu rust en hulp zoeken. Praat met een therapeut, voor jezelf en misschien later ook samen. De vraag of jullie bij elkaar blijven of niet, hoeft nu nog niet opgelost te worden. Eerst is het belangrijk dat er meer rust en duidelijkheid komt. Neem kleine stapjes.
Kijk ondertussen ook naar wat jullie nog met elkaar verbindt. En leer goed je grenzen aan te geven. Wees eerlijk over welk gedrag jou pijn doet of wat je niet accepteert. Blijf daar samen over praten.
Je gevoel zit nu helemaal in de knoop, en dat maakt het moeilijk om helder te denken. Dat heeft tijd nodig. Een goede therapeut kan helpen om alles stap voor stap te ontwarren. Geef jezelf daar de tijd en ruimte voor.
maandag 11 mei 2026 om 07:39
Het leeftijdsverschil lijkt me hier niet het grootste probleem. Je weet nooit wat de toekomst brengt, en of je met een jongere partner een langere toekomst zou hebben.
Heb je er vertrouwen in dat het extreme controlegedrag weg is? Of doet hij dat nu gewoon subtieler / stiekem? Of heb jij je zo aangepast dat hij niet meer controlerend hoeft te zijn, door bijvoorbeeld zelf helemaal geen contact meer te hebben met je vrienden?
Je schrijft ook dat de aantrekkingskracht minder is, komt dat door zijn gedrag of uiterlijk?
Ik heb ervaring met beide, een extreem controlerende, jaloerse, liegende, manipulerende man van mijn eigen leeftijd, met verlatingsangst. Als ik aangaf dat ik twijfelde over onze relatie, ging hij eraan werken en veranderde hij heel snel in gedrag. Dit was altijd tijdelijk, en toen ik echt weg wilde, werd hij agressief. Hij is mijn ex.
Mijn huidige partner is 16 jaar ouder dan ik. Ik vond dat in het begin van onze relatie wel lastig, maar meer voor de buitenwereld met alle meningen.
Ik kwam erachter dat wat wij samen hebben goed is, en hoe lang of kort het zal zijn, dat wil ik niet missen.
Heb je er vertrouwen in dat het extreme controlegedrag weg is? Of doet hij dat nu gewoon subtieler / stiekem? Of heb jij je zo aangepast dat hij niet meer controlerend hoeft te zijn, door bijvoorbeeld zelf helemaal geen contact meer te hebben met je vrienden?
Je schrijft ook dat de aantrekkingskracht minder is, komt dat door zijn gedrag of uiterlijk?
Ik heb ervaring met beide, een extreem controlerende, jaloerse, liegende, manipulerende man van mijn eigen leeftijd, met verlatingsangst. Als ik aangaf dat ik twijfelde over onze relatie, ging hij eraan werken en veranderde hij heel snel in gedrag. Dit was altijd tijdelijk, en toen ik echt weg wilde, werd hij agressief. Hij is mijn ex.
Mijn huidige partner is 16 jaar ouder dan ik. Ik vond dat in het begin van onze relatie wel lastig, maar meer voor de buitenwereld met alle meningen.
Ik kwam erachter dat wat wij samen hebben goed is, en hoe lang of kort het zal zijn, dat wil ik niet missen.
Het leven is een gekke samenloop van tegenstrijdigheden
maandag 11 mei 2026 om 07:47
Echt een lieverd jaRavena schreef: ↑10-05-2026 22:56Ja, mij 15 keer bellen als ik met vrienden ging picknicken in het park.
Met ChatGPT gesprekken over mij voeren en dan achterdochtig en boos worden, omdat ik vreemd zou gaan.
Mijn telefoon controleren. Gesprekken met vriendinnen afluisteren, en in woede ontvlammen als ik ook maar iets besprak over onze relatie.
Hij stond toen zelf ook heel erg onder druk, dat moet ik er wel bij zeggen.
Daarom viel hij terug in oude patronen.
Ik wil echt geloven dat hij is veranderd, en hij heeft dat ook echt bewezen.
Maar wie zegt dat hij niet weer een terugval krijgt als hij onder druk staat?
Aan de andere kant ben ik zelf ook niet de rots waar je op kunt bouwen (= understatement) dus het is oneerlijk om te veel druk op hem te leggen.
Leeftijd deel ik liever niet ivm herkenbaarheid
maandag 11 mei 2026 om 07:49
Een maand geleden schreef je:
relaties/twijfels-over-relatie/list_mes ... #p36164069
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
maandag 11 mei 2026 om 07:53
Leeftijdsverschil is wel de minste van al je problemen. Hij is niet goed voor je, je familie is zo te lezen ook niet goed voor je en je hebt sowieso al zware psychische klachten.
Ik zou onmiddellijk de relatie verbreken en langdurige intensieve hulp zoeken, maar dat ben ik. Ik weet niet wat jij nu aankunt.
Ik zou je huisarts of therapeut in elk geval uitleggen hoe jouw thuissituatie nu is en bespreken wat je moet doen als je vriend over enkele weken of maanden zijn onherroepelijke terugval krijgt.
Ik zou onmiddellijk de relatie verbreken en langdurige intensieve hulp zoeken, maar dat ben ik. Ik weet niet wat jij nu aankunt.
Ik zou je huisarts of therapeut in elk geval uitleggen hoe jouw thuissituatie nu is en bespreken wat je moet doen als je vriend over enkele weken of maanden zijn onherroepelijke terugval krijgt.
maandag 11 mei 2026 om 08:10
Maar je hebt dus wel vriendinnen of zie je die niet meer vanwege je vriend?
In een ander topic zoek je advies om vriendschappen te zoeken en klinkt het alsof je samen woont. Het topic van een maand geleden staat er dat je niet samen woont.
Hoe dan ook. Ik denk dat je vriend je in de weg zit om vriendschappen te hebben/onderhouden.
In een ander topic zoek je advies om vriendschappen te zoeken en klinkt het alsof je samen woont. Het topic van een maand geleden staat er dat je niet samen woont.
Hoe dan ook. Ik denk dat je vriend je in de weg zit om vriendschappen te hebben/onderhouden.
maandag 11 mei 2026 om 08:15
Even los van het leeftijdsverschil denk ik dat er een groot aantal rode vlaggen zijn en die gaan over de dynamiek in jullie relatie: jouw afhankelijkheid en zijn achterdocht en dominantie.
En verder toch even over het leeftijdsverschil: 18 jaar is significant. Als hij in de 50 is merk je daar misschien nog niet zoveel van. Als hij in de 70 is mogelijk wel. Je kan nu wel (denken) gelukkig (te) zijn, vraag is of je dat blijft.
En verder toch even over het leeftijdsverschil: 18 jaar is significant. Als hij in de 50 is merk je daar misschien nog niet zoveel van. Als hij in de 70 is mogelijk wel. Je kan nu wel (denken) gelukkig (te) zijn, vraag is of je dat blijft.
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in