Examens 2026

18-03-2026 11:40 223 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Volgens mij is hier nog geen topic van. Doet je zoon/dochter in 2026 examen en vind je het leuk om mee te schrijven? Welkom!
Zoon doet staatsexamen en heeft vrijdag Engels gehad. Op de laptop wegens onleesbaar handschrift (dysgrafie). Ging best redelijk, vond ‘ie.

Zoon is uitvaller en doet dus examen op zijn oude school (waar hij 1,5 jaar geleden is uitgevallen). Alleen al daar zijn is stressvol voor hem. En voor ons is het stressvol omdat de communicatie niet lekker loopt. Tot de middag voor het examen onduidelijkheid over hoe het met de laptop geregeld was bijvoorbeeld. Heel vervelend voor een kind met ASS. En voor ons ook want wij moeten overal achteraan.

Maandag maatschappijleer en de week erop weer Engels. En dan begin juli nog mondelinge examens. En dan heeft hij hopelijk alvast 2 vakken afgerond (hij zit nu in havo 4 dus de rest komt volgend jaar).

Hij is nu wel lekker met vrienden op stap, gun hem ook de ontspanning.

Succes voor alle kids en hun ouders!
Lente fijn dat ie al examen kan doen, maar slecht en super vervelend dat het zo onzeker verloopt. Ik heb er ook 1 met ass en dat kunnen ze zo niet gebruiken op die manier, zeker voor een examen niet. Jammer dat een school daar niet beter mee omgaat. Toch goed dat ie positief was en lekker even eruit is !

Ik wilde vragen of iemand hier mij kan uitleggen hoe het zit met compensatie punten? Het is toch niet zo als je een 7 voor het 1 heb en een 5 voor het ander, je daar e x een 6 van kunt maken? Zo klinkt het wel
Whippet16 schreef:
09-05-2026 23:16
Ik wilde vragen of iemand hier mij kan uitleggen hoe het zit met compensatie punten? Het is toch niet zo als je een 7 voor het 1 heb en een 5 voor het ander, je daar e x een 6 van kunt maken? Zo klinkt het wel
Je maakt er geen zessen van, maar het gemiddelde moet een 6 zijn.
Heb je 2x een 5 in de eindcijfers, maar voor andere vakken minimaal 2x een 7 of 1x een 8, dan compenseer je daar de onvoldoendes mee.
Alle eindcijfers tellen hierbij mee, dus ook het combinatiecijfer
aanschouwer schreef:
10-05-2026 08:12
Je maakt er geen zessen van, maar het gemiddelde moet een 6 zijn.
Heb je 2x een 5 in de eindcijfers, maar voor andere vakken minimaal 2x een 7 of 1x een 8, dan compenseer je daar de onvoldoendes mee.
Alle eindcijfers tellen hierbij mee, dus ook het combinatiecijfer
Precies dit. Maar er mag bij de kernvakken (Ne/En/wi) maar één 5. Daar twee keer een 5 of een keer een 4, is automatisch afgewezen, ook al is er enorm veel compensatie. En de 5.5-regel ook niet vergeten natuurlijk.

Morgen is het eerste examen van dochter. Omdat wij elke ochtend vroeg weg zijn,heb ik voor elke dag een kaart geschreven, met een herinnering, anekdote en/of citaat dat bij het vak van de dag past. Daar heb ik gisteren dan weer veel te veel plezier in gehad, hopelijk vindt zij het ook leuk.
Si abra la puerta hay lobos.
Rabarbara schreef:
10-05-2026 08:29
Precies dit. Maar er mag bij de kernvakken (Ne/En/wi) maar één 5. Daar twee keer een 5 of een keer een 4, is automatisch afgewezen, ook al is er enorm veel compensatie. En de 5.5-regel ook niet vergeten natuurlijk.

Morgen is het eerste examen van dochter. Omdat wij elke ochtend vroeg weg zijn,heb ik voor elke dag een kaart geschreven, met een herinnering, anekdote en/of citaat dat bij het vak van de dag past. Daar heb ik gisteren dan weer veel te veel plezier in gehad, hopelijk vindt zij het ook leuk.
Leuk idee. Hoe gaat het met haar zenuwen?
Wat een leuk idee.

Veel succes voor alle examenkandidaten!

Mijn dochter gaat volgend jaar naar de brugklas dus voor ons duurt het nog even maar ik lees vast mee:-)
Voor Nederlands HAVO inmiddels 32557 klachten.

https://www.examenklacht.nl/antwoorden- ... elId=11964
Star⁴ schreef:
10-05-2026 08:31
Leuk idee. Hoe gaat het met haar zenuwen?
Meh. Ik vind het niet echt oké om alles hier te delen, maar het is wel eens beter gegaan. En er is geen reden om zo nerveus te zijn, dat maakt het nog sneuer.
Bij jullie?
Rabarbara schreef:
10-05-2026 08:35
Meh. Ik vind het niet echt oké om alles hier te delen, maar het is wel eens beter gegaan. En er is geen reden om zo nerveus te zijn, dat maakt het nog sneuer.
Bij jullie?
Ah sneu. Vandaag nog iets leuks doen ter afleiding of mag ze dat niet van zichzelf?
Het valt me hier - zeker gezien het doemdenkerige type dat ze is - reuze mee. Ik heb haar vrijdag afgezet bij de examenlocatie en toen ze er eenmaal was, was het goed.
Wat fijn!
Ze doet gelukkig nog wel leuke dingen. Morgen is een van de vakken waar ze wel echt goed in is (natuurkunde), maar ook het vak waar haar vervolgopleiding zo ongeveer om draait, dus het moet eigenlijk perfect gaan.
Grootste stress is biologie (is haar te weinig exact) en dat is nou precies het laatste examen, dus dat is jammer.
Star⁴ schreef:
10-05-2026 08:35
Voor Nederlands HAVO inmiddels 32557 klachten.

https://www.examenklacht.nl/antwoorden- ... elId=11964
Dat komt ook doordat veel leerlingen denken dat veel klachten ook invloed heeft op de N-term. Dat is niet zo.
De N-term wordt vastgesteld door het College voor Toetsen en Examens (CvTE) en dat kijkt naar de landelijke moeilijkheidsgraad en de prestaties van alle leerlingen, niet enkel naar het aantal klachten.
Klachten dat het te moeilijk of te lang was, kunnen hooguit een signaal zijn, maar niet meer.
Klachten over echte fouten in het examen kunnen wel invloed hebben, maar dat wordt dan ook door de examinatoren gemeld.
aanschouwer schreef:
10-05-2026 08:55
Dat komt ook doordat veel leerlingen denken dat veel klachten ook invloed heeft op de N-term. Dat is niet zo.
De N-term wordt vastgesteld door het College voor Toetsen en Examens (CvTE) en dat kijkt naar de landelijke moeilijkheidsgraad en de prestaties van alle leerlingen, niet enkel naar het aantal klachten.
Klachten dat het te moeilijk of te lang was, kunnen hooguit een signaal zijn, maar niet meer.
Klachten over echte fouten in het examen kunnen wel invloed hebben, maar dat wordt dan ook door de examinatoren gemeld.
Ok, maar niemand vroeg.
Star⁴ schreef:
10-05-2026 09:46
Ok, maar niemand vroeg.
Toch wel:
Whippet16 schreef:
09-05-2026 20:17
Ik hoor en zie het op social media meer, zou het echt helpen die klachten op Laks ?
Ja ik vroeg betreft die normering! Overal hoor je dat, is dus een fabel. Helaas haha.

Verder duidelijk verhaal die compensatie punten.
Het is begonnen! Zoon is net vertrokken naar zijn 1e examen (natuurkunde). Heeft er zelf een goed gevoel over, nu de uitvoering nog ;-).

Heel veel succes allen, spannende maand!
Rabarbara schreef:
10-05-2026 08:29

:heart:
Geef de liefde verdomme een keer een kans en niet de logica
aanschouwer schreef:
10-05-2026 22:51
Toch wel:
Dan moet je haar quoten en niet mij.
Hier was het natuurkunde vandaag, maar het was erg moeilijk volgens kind en het ging niet best :-(
Elodea schreef:
11-05-2026 17:31
Hier was het natuurkunde vandaag, maar het was erg moeilijk volgens kind en het ging niet best :-(
Hier idem helaas... Wel een 4,9 (voor een 6) volgens zoon. Ik hoop het, geen goed begin!
Ik leef met iedereen mee! Mijn dochter 'moet' volgend jaar, en als ik lees over vwo natuurkunde en nederlands, zinkt de moed me in de schoenen. Zelfs docenten die de vragen niet snappen....waarom zoiets maken?
Zoon vond Nederlands vandaag wel te doen... (gelukkig!) Ligt in een deuk om sommige reacties op scholieren.com. Morgen Wiskunde B.

Inderdaad, wie maakt zoiets zoals gisteren met Natuurkunde. Neem toch aan dat daar ook een groep tester bij zit bestaande uit docenten? Onbegrijpelijk!
Mielimburg schreef:
12-05-2026 16:47
Ik leef met iedereen mee! Mijn dochter 'moet' volgend jaar, en als ik lees over vwo natuurkunde en nederlands, zinkt de moed me in de schoenen. Zelfs docenten die de vragen niet snappen....waarom zoiets maken?
90 procent slaagt gewoon, dus ik zou me niet al te druk maken. Bij elke andere toets/examen zouden we denken dat het goed te doen zou moeten zijn met zulke slagingspercentages. Kinderen en ouders zijn vaak gewoon erg zenuwachtig en er hangt veel vanaf. Vandaar die klachten ook. Heel Nederland kijkt op hetzelfde moment naar hetzelfde examen.
Dat is het ook he, er hangt hier zoveel vanaf.
Normaal ben je veel relaxter.
In mijn tijd had je geen social media om met andere erover te kletsen of de correctieschriften. Toen moesten we gewoon wachten. Ergens geven de antwoorden rust, maar ook een dip als het slecht gaat/lijkt.

Ik merk dat ik op dit moment zenuwachtiger word als dat ik maandag was. Volgende week goed knallen en dan is het lekker voorbij !

Hij staat er goed voor en die 5.5 is ook te halen.
Whippet16 schreef:
12-05-2026 18:51
Dat is het ook he, er hangt hier zoveel vanaf.
Normaal ben je veel relaxter.
In mijn tijd had je geen social media om met andere erover te kletsen of de correctieschriften. Toen moesten we gewoon wachten. Ergens geven de antwoorden rust, maar ook een dip als het slecht gaat/lijkt.

Ik merk dat ik op dit moment zenuwachtiger word als dat ik maandag was. Volgende week goed knallen en dan is het lekker voorbij !

Hij staat er goed voor en die 5.5 is ook te halen.
Ik kan mij nog herinneren dat mijn moeder mijn kladversie (in haar opdracht gemaakt) uit mijn handen rukte voor ik goed en wel binnen was :-). En dan ging mijn moeder het gevecht aan met Teletekst voor de juiste antwoorden van mk-vragen.
Grant every woman the confidence of a mediocre middle aged white man
LemoosGaatDoor schreef:
12-05-2026 18:58
Ik kan mij nog herinneren dat mijn moeder mijn kladversie (in haar opdracht gemaakt) uit mijn handen rukte voor ik goed en wel binnen was :-). En dan ging mijn moeder het gevecht aan met Teletekst voor de juiste antwoorden van mk-vragen.
O ja! Teletekst :heart:

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven