Entertainment alle pijlers

Vragen die opkomen door liedjes

13-05-2026 20:00 309 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Het klinkt wat raadselachtig, maar soms begrijp ik liedjes niet helemaal. En dan komen er vragen bij me op. Meestal is de tekst op meerdere manieren te begrijpen, maar soms is het me ook een volkomen raadsel wat er bedoeld wordt.

Heb jij dat ook? Ik ben benieuwd!
Si abra la puerta hay lobos.
outofthebox schreef:
14-05-2026 09:41
Heerlijk topic!
Mooi dat er meer mensen dit ook hebben bij liedjes.
Deze week hoorde ik Sting, met Every breath you take.
Eigenlijk is dat ook een stalk liedje!
He 's been watiching you all the time😅

En Belle Helene zou nu ook niet meer kunnen.
'Je bent ineens geen kind meer maar zo mooi en minstens zeventien.'
De Police heeft altijd zelf ook gezegd dat het een liedje over stalking is en dus geen liefdesliedje.

En de tekst van Belle Helene is zelfs 'je LIJKT ineens geen kind meer, maar zo mooi en minstens 17'. God mag weten hoe oud dat kind in werkelijkheid dan was. Maar ik vond dat vroeger mooi en romantisch, want ik was 14 en op Ernst.
Brrr.
Brrr.
Milestone schreef:
14-05-2026 10:07
Jij wel dan?
Ja, ik wel. Ik zie dan altijd zo'n man die met gierende banden naar dat station sjeest want het zou in 10 minuten moeten lukken als je snel bent maar dat je dan nét dus inderdaad die trein voor je neus weg ziet gaan. En dan voorstelt, je kunt bij mij overnachten.

Want blijkbaar was op dat feestje bij die persoon die hele Annabel nog niet zo interessant want ze werd pas voorgesteld op het moment dat ze nog net haar laatste trein moest gaan halen.
GriebusDus schreef:
14-05-2026 10:23
De Police heeft altijd zelf ook gezegd dat het een liedje over stalking is en dus geen liefdesliedje.

En de tekst van Belle Helene is zelfs 'je LIJKT ineens geen kind meer, maar zo mooi en minstens 17'. God mag weten hoe oud dat kind in werkelijkheid dan was. Maar ik vond dat vroeger mooi en romantisch, want ik was 14 en op Ernst.
Brrr.
Brrr.
Ja. En wat een vervelende mensen waren Sylvia, Jeanette, Nathalie en Fiene en de andere dames. Gunden die arme jongen niet eens 1 nacht slaap.
Mabel schreef:
14-05-2026 10:33
Ja. En wat een vervelende mensen waren Sylvia, Jeanette, Nathalie en Fiene en de andere dames. Gunden die arme jongen niet eens 1 nacht slaap.
Ik denk anders dat er heel wat vrouwen die écht een van deze namen uit die lijst hadden zich vereerd voelden. En een hoop gedacht zullen hebben: waarom staat de mijne er niet tussen?
Wat zal grote Tiene gebaald hebben.
al van wat langer geleden, maar deze waren toch voor de tere kinderzieltjes bedoeld?
1. Oya Lele
“Mijn hart staat in vuur en vlam als je mij verwent. Ik geef je stiekem een zoen en niemand die merkt wat we doen”.

2. Heyah Mama
“Ik wil jou, jij wil mij. Ik weet een plekje waar ze ons niet vinden. Jij mag me verslinden. We doen het heel zachtjes, geen kreetjes en geen lachjes.”

3. Liefdeskapitein
“En dan draag ik een matrozenmuts en niet veel meer dan dat.”

4. Dat ding dat je doet
“Rits snel je mond dicht en zwijg, maak geen gebaar, geen geluid. Als je nu naar me kijkt dan hou ik het niet meer uit.”

5. Wat ik wil
“Wat ik wil. Wat ik wil. Wat ik wil, is een kick die mij van binnen raakt. Wie neemt mij mee ver van hier. Maakt mij stapelgek en helemaal dronken.”
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
cognac schreef:
14-05-2026 10:36
Ik denk anders dat er heel wat vrouwen die écht een van deze namen uit die lijst hadden zich vereerd voelden. En een hoop gedacht zullen hebben: waarom staat de mijne er niet tussen?
Dat denk ik ook. Zo'n beetje alle tienermeiden fantaseerden over een plek op die lijst.

Want men, wat waren die gasten megaknap. Vind ik nog steeds, als ik naar foto's van toen kijk :flirting:.
Yejii schreef:
14-05-2026 10:38
Wat zal grote Tiene gebaald hebben.
:rofl:
the summer of 69. en iedereen maar denken dat hij 1969 bedoelde.......
Er zit niet voor niets geen "o" in Amsterdam
nlies schreef:
14-05-2026 10:41
al van wat langer geleden, maar deze waren toch voor de tere kinderzieltjes bedoeld?
1. Oya Lele
“Mijn hart staat in vuur en vlam als je mij verwent. Ik geef je stiekem een zoen en niemand die merkt wat we doen”.
Nee K3 was niet voor kinderen bedoeld, in het begin. Het sloeg alleen totaal niet aan bij volwassenen (en terecht, wat mij betreft).
framboise-t schreef:
14-05-2026 10:53
Nee K3 was niet voor kinderen bedoeld, in het begin. Het sloeg alleen totaal niet aan bij volwassenen (en terecht, wat mij betreft).
Het kan verkeren. Tegenwoordig verkopen ze ruim 40 keer Ahoy en Afas Antwerpen uit.
Paradise schreef:
14-05-2026 00:54
Van oorlog naar in een adem door naar een clubje waar ze niet bij wil horen snap ik wel. Ik lees dat als dezelfde situatie: een veranderend politiek klimaat. Maar dat kan ook mijn interpretatie zijn.

Het liedje komt uit 2009. Dat is vooral iets dat mij opvalt.
5 jaar daarvoor startte de PVV, en die kwamen in 2006 met 9 zetels in de tweede kamer. En als je ziet wat in beweging bracht, dan is 2009 niet raar om er over te beginnen. En bij de buren zat 10 jaar daarvoor Vlaams Blok al in het parlement. Het zijn langzame processen.
grenada schreef:
14-05-2026 10:49
Niet? 😱
MevrouwJack schreef:
14-05-2026 01:19
Ik zie het helemaal voor me. Met een stukje slagroomtaart op zo'n Nederlands strand. Eén vlaag wind en overal zand. Ro-man-tisch.

Had ook in een liedje van Blof gekund trouwens.

"een vlucht van zandkorrels
in de geur van aardbeienjam
strijk ik de slagroom vol van vreugde
uit jouw licht dansende haar"
Nou precies dit dus! Windkracht vier en dan met zo'n platgeslagen taartpunt uit je omgewaaide koelbox
Ik vind 'Mijn Houten Hart' zo'n mix van heel dramatisch en onbegrijpelijk.

Dat 'de dames voor u hebben het alvast verzwaard', is het een waarschuwing dat het allemaal nog erger is dan het lijkt? Of dat ze toch liefde hebben gekend?

En waarom bewust tweedehands?

(ik verstond vroeger 'de dames voor u hebben het al vastgehad, dat is nog net iets onfrisser. Ik versta liedjes vaak niet goed, net gegoogled en dat zingen ze gelukkig niet.)
GriebusDus schreef:
14-05-2026 05:57
Ik heb ooit gelezen dat die tekst afkomstig is van een toenmalige Zweedse scharrel van de betreffende zanger (Joe Jonas, toch?)

Zij wilde een Sex on the Beach, maar wist niet meer hoe die cocktail precies heette en bestelde daarom abusievelijk een Cake by the Ocean. Dat vond de zanger zo grappig dat hij er een nummer over schreef.

Hij hoopt dus niet op taart, maar op amoureuze uitspattingen in de branding.
Oh dit vind ik dan wel weer een heel leuke verklaring, dank!
Mabel schreef:
14-05-2026 06:57
In welke stad Guus zijn filmnacht beleefde mag na 30 jaar ook wel eens opgehelderd worden.
Op de vloer ligt een lege fles wijn
"en kledingstukken die van jou of mij kunnen zijn"

en of ze intussen al weer weten van wie die kleren zijn
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
nlies schreef:
14-05-2026 11:22

met allebei dezelfde roze string, kan ik alleen maar hopen dat verschillende maten de eigenaar aanwijst
Er zit niet voor niets geen "o" in Amsterdam
Shakira: ‘My hips don’t lie’. Huh?
'If you obey all the rules, you miss all the fun'. (Katherine Hepburn)
nlies schreef:
14-05-2026 11:22

Inmiddels is ie met een mevrouw die daar wel verstand van heeft. Zij heeft vast orde in de kledingchaos geschept.
grenada schreef:
14-05-2026 10:49
Ik snap dan dus juist al die opgewondenheid rondom het strandje 69 niet. Echt de allersaaiste, minst intieme, minst leuke naar mijn idee. .aar goed, blijkbaar spreekt ie anderen enórm tot hun verbeelding of herinnering.
SweetFirefly schreef:
14-05-2026 11:27
Shakira: ‘My hips don’t lie’. Huh?

Als de muziek goed is beginnen haar heupen vanzelf te bewegen op het ritme. En als ze niet bewegen is het slechte muziek.
Is haar eigen verklaring.
huismuis
cognac schreef:
14-05-2026 11:33
Ik snap dan dus juist al die opgewondenheid rondom het strandje 69 niet. Echt de allersaaiste, minst intieme, minst leuke naar mijn idee. .aar goed, blijkbaar spreekt ie anderen enórm tot hun verbeelding of herinnering.

Waar ligt strandje 69? ;)
Wat dit nummer betreft ben ik heel eigenwijs en blijf ik gewoon lekker denken dat het echt over 1969 gaat. Dan maar naïef hoor, moet nou echt alles over seks gaan :sigh:
huismuis
Iemand nog een idee hoe je intermegalaktisch bent, zoals met naar het schijnt veel respect voor de dame in kwestie bezongen in Sterrenstof van DJVT?
Ik moet vaak opzoeken wat toch de betekenis achter een bepaalde tekst is. Het is mij regelmatig totaal niet duidelijk wat de artiest bedoelt.
Recent nog 'Africa' van Toto.
'Every new beginning comes from some other beginning's end.'

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven