Vragen die opkomen door liedjes
woensdag 13 mei 2026 om 20:00
donderdag 14 mei 2026 om 00:13
donderdag 14 mei 2026 om 00:18
Nu weet ik oprecht niet of je dit verzint of dat dit echt een tekst is van BlofMevrouwJack schreef: ↑14-05-2026 00:01Ik wil de meeste teksten van Blof nomineren. Geen specifieke, want dan moet ik ze luisteren en dat is wel het laatste waar ik zin in heb.
Maar alle
"de zee vervliegt in een regen van licht
vruchtbaar en lichtblauw van leven
voel ik mijn kwetsbaarheid
de aanblik van jouw adem
door het zand van mijn liefde"
onzin. WTF? Daar kan ik niet eens een concrete vraag bij bedenken.
donderdag 14 mei 2026 om 00:19
Die lege kruk in een warme, drukke bar snap ik ook al jaren niet. En 'de nacht geven' in ruil voor hoop vind ik ook een uiterst dubieuze deal.
donderdag 14 mei 2026 om 00:24
De zin "Torn-off desktop for a door" in Amanda Palmers The Bed Song leidt me altijd af. Wat de hel voor constructie is dat? Ik probeer dan voor me te zien hoe dat appartement gescheiden, of dus niet gescheiden, is van de hal waar de buren en hun bezoek ook lopen. Ik moet ondanks die afleiding alsnog altijd onbedaarlijk hard grienen van dat nummer, maar dat is een ander verhaal.
En "I'll keep on hoping we'll eat cake by the ocean" van DNCE. Die zanger kan dus niets leukers bedenken met dat meisje dan ooit eindelijk een keer taart eten op het strand? Wat een rare meneer.
En hoezo is die straat waar we van Eddy Grant in Electric Avenue heen moeten Electric?
En "I'll keep on hoping we'll eat cake by the ocean" van DNCE. Die zanger kan dus niets leukers bedenken met dat meisje dan ooit eindelijk een keer taart eten op het strand? Wat een rare meneer.
En hoezo is die straat waar we van Eddy Grant in Electric Avenue heen moeten Electric?
donderdag 14 mei 2026 om 00:29
donderdag 14 mei 2026 om 00:41
Het gaat toch het hele liedje lang over schuilen? Waarbij ik het dan wel weer wat eigenaardig vind dat het begint met oorlog (klinkt als onderduiken), dan in een adem door naar een clubje waar ze niet bij wil horen en ten slotte uitmondend in een liefdesverklaring. Is dat dan de emotionele achtbaan, of zo? Veroorzaakt bij mij enige kortsluiting, maar dat is misschien omdat de vraag of ik bij iemand zou kunnen en durven onderduiken voor mij een andere lading heeft dan een lentekriebelMevrouwJack schreef: ↑13-05-2026 23:56Ik vraag me altijd af hoe de relatie in "Mag ik dan bij jou" eruitziet. Het is een lief liedje waarin een soort eeuwige verbintenis lijkt te worden aangegaan, maar de tekst suggereert nogal een voor-wat-hoort-wat relatie:
"Want als ik bij jou mag
Mag jij altijd bij mij"
en een laatste redmiddel:
"Mag ik dan bij jou schuilen
Als het nergens anders kan?"
Geef de liefde verdomme een keer een kans en niet de logica
donderdag 14 mei 2026 om 00:54
Van oorlog naar in een adem door naar een clubje waar ze niet bij wil horen snap ik wel. Ik lees dat als dezelfde situatie: een veranderend politiek klimaat. Maar dat kan ook mijn interpretatie zijn.canis-felis schreef: ↑14-05-2026 00:41Het gaat toch het hele liedje lang over schuilen? Waarbij ik het dan wel weer wat eigenaardig vind dat het begint met oorlog (klinkt als onderduiken), dan in een adem door naar een clubje waar ze niet bij wil horen en ten slotte uitmondend in een liefdesverklaring. Is dat dan de emotionele achtbaan, of zo? Veroorzaakt bij mij enige kortsluiting, maar dat is misschien omdat de vraag of ik bij iemand zou kunnen en durven onderduiken voor mij een andere lading heeft dan een lentekriebel![]()
Het liedje komt uit 2009. Dat is vooral iets dat mij opvalt.
donderdag 14 mei 2026 om 01:09
Mag ik ook nog de teksten van Scooter nomineren?
Respect for the man in the ice-cream van
How much is the fish?
It's not a bird it's not a plane, it must be Dave who's on a train
It's nice to be important, but it's more important to be nice
En nog 1 voor het slapen gaan, wat zingt die man toch van system of a down?
Wake-up vffxchfdddhnfbjkm make-up
FfvikvfevnkhcdfvIiffbh shake up
Vnjyfdsdgnkggcdsxb table
Respect for the man in the ice-cream van
How much is the fish?
It's not a bird it's not a plane, it must be Dave who's on a train
It's nice to be important, but it's more important to be nice
En nog 1 voor het slapen gaan, wat zingt die man toch van system of a down?
Wake-up vffxchfdddhnfbjkm make-up
FfvikvfevnkhcdfvIiffbh shake up
Vnjyfdsdgnkggcdsxb table
donderdag 14 mei 2026 om 01:19
Ik zie het helemaal voor me. Met een stukje slagroomtaart op zo'n Nederlands strand. Eén vlaag wind en overal zand. Ro-man-tisch.
Had ook in een liedje van Blof gekund trouwens.
"een vlucht van zandkorrels
in de geur van aardbeienjam
strijk ik de slagroom vol van vreugde
uit jouw licht dansende haar"
mevrouwjack wijzigde dit bericht op 14-05-2026 01:22
17.76% gewijzigd
Tjezus, wat vals
donderdag 14 mei 2026 om 01:25
canis-felis schreef: ↑14-05-2026 00:41Het gaat toch het hele liedje lang over schuilen? Waarbij ik het dan wel weer wat eigenaardig vind dat het begint met oorlog (klinkt als onderduiken), dan in een adem door naar een clubje waar ze niet bij wil horen en ten slotte uitmondend in een liefdesverklaring. Is dat dan de emotionele achtbaan, of zo? Veroorzaakt bij mij enige kortsluiting, maar dat is misschien omdat de vraag of ik bij iemand zou kunnen en durven onderduiken voor mij een andere lading heeft dan een lentekriebel![]()
Ja ik bedoel inderdaad een liedje waarin je je voor eeuwig aan elkaar verbindt en beschermt tegen allerlei narigheid, maar waarom zou je niet nu al bij elkaar zijn? Waarom pas als de wereld vergaat of je nergens anders terecht kan? En alleen onder de voorwaarde dat je ook wel belooft dat zij bij jou mag?
mevrouwjack wijzigde dit bericht op 14-05-2026 01:59
0.00% gewijzigd
Tjezus, wat vals
donderdag 14 mei 2026 om 01:41
MevrouwJack schreef: ↑14-05-2026 01:19Ik zie het helemaal voor me. Met een stukje slagroomtaart op zo'n Nederlands strand. Eén vlaag wind en overal zand. Ro-man-tisch.
Had ook in een liedje van Blof gekund trouwens.
"een vlucht van zandkorrels
in de geur van aardbeienjam
strijk ik de slagroom vol van vreugde
uit jouw licht dansende haar"
Jij bent lekker op dreef
donderdag 14 mei 2026 om 01:53
Sabeltandcavia schreef: ↑13-05-2026 22:52Hoe het verder ging met Hans en Annabel wordt uit de doeken gedaan in het vervolg dat Niels en Jeroen schreven op dat nummer:
https://youtu.be/xOshCktXaJA?si=balfXBYmW0Ih5nw9
(Eerst zingt Hans en daarna Niels en Jeroen komen daarna. )
Briljant!
.
donderdag 14 mei 2026 om 05:57
Ik heb ooit gelezen dat die tekst afkomstig is van een toenmalige Zweedse scharrel van de betreffende zanger (Joe Jonas, toch?)
Zij wilde een Sex on the Beach, maar wist niet meer hoe die cocktail precies heette en bestelde daarom abusievelijk een Cake by the Ocean. Dat vond de zanger zo grappig dat hij er een nummer over schreef.
Hij hoopt dus niet op taart, maar op amoureuze uitspattingen in de branding.
donderdag 14 mei 2026 om 07:29
Oh mijn god, ja. Ik erger me kapot aan die tekst en dat gehuil omdat hij niet meer het enige kind is van zijn ouders.DebbieHerrie schreef: ↑13-05-2026 20:45Vraag: Oh what a lonely boy. Raakt hij nou helemaal over de zeik omdat hij een zusje krijgt?
donderdag 14 mei 2026 om 08:10
Dan heeft ze geen last meer van Hans iig, die woont nu op Gozo.Lady*Voldemort schreef: ↑13-05-2026 22:36Ik heb vernomen dat Annabel een anoniem bestaan leidt in Hillegom.
Je moet de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid. Loesje
donderdag 14 mei 2026 om 08:15
Je moet de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid. Loesje
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in