Meidenhuizen (whatsapp)

16-05-2026 17:33 16 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Zijn jullie bekend met de term Meidenhuizen?

Kanalen op whatsapp waar jonge meisjes allerlei gegevens van zichzelf delen? Waar ze op school zitten, wat hun rooster is, waar ze sporten, sexy foto's en filmpjes van zichzelf. En die kanalen zijn door iedereen te volgen, want openbaar. Dus ook mannetjes waarvan je echt niet wilt dat ze je dochter begluren.

Deze agente legt er meer over uit:
https://www.instagram.com/reel/DYXH4HNC ... J6aDlreXk2

Weet jij als ouder überhaupt dat dit bestaat?
Ik mag denk ik niet rechtstreeks posten hoe je er komt of waar je exact op moet zoeken, maar als je in whatsapp kijkt onderin bij "updates" en dan "meer bekijken", dan kom je na een beetje scrollen wel bij kanalen uit waarvan je ziet dat het om jonge meiden gaat (adhv foto's of kanaal omschrijving).

Zo makkelijk is het dus om bij die kanalen te komen en te volgen wat jonge meiden over zichzelf online delen met vreemden.
Babylon schreef:
16-05-2026 17:38
Ik mag denk ik niet rechtstreeks posten hoe je er komt of waar je exact op moet zoeken, maar als je in whatsapp kijkt onderin bij "updates" en dan "meer bekijken", dan kom je na een beetje scrollen wel bij kanalen uit waarvan je ziet dat het om jonge meiden gaat (adhv foto's of kanaal omschrijving).

Zo makkelijk is het dus om bij die kanalen te komen en te volgen wat jonge meiden over zichzelf online delen met vreemden.
Waarom voel je de behoefte om hier uit te leggen hoe je bij zulke groepen komt? Bijzonder...
Vreemd topic
Want? Het is niet alsof dat heel geheim is hoe je er komt. Gewoon openbare content.

En ik merk dat heel veel ouders hier niet van weten, dan is het toch handig om te laten weten waar je moet kijken als je kind zo iets doet? Ik spreek ouders die zeggen, ik check de whatsapp van mn kind, maar deze optie niet kennen. Dus hoe kun je het dan controleren?
Weet je waar je niet moet kijken?
Wat echt heel naar en stom is?

In de Jan Bakkersteeg.
Je ziet het niet gelijk, maar als je even voorbij de rode vlag loopt zie je het. Echt heel stom hoor, je wil niet dat mensen daar zomaar kijken.

Kijk, bij deze link vertelt Truus Slager er meer over.

Misschien moet je eens googelen op hoe Kees van Kooten aan zijn inspiratie voor ‘de vieze man’ is gekomen. Moest ik ineens aan denken.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Ik had er nog nooit van gehoord. Ik wist niet van het bestaan van openbare kanalen op whatsapp.
Goed om je er als ouder bewust van te zijn.

Ik heb geen insta, dus even gegoogeld. https://www.hartvannederland.nl/112/cr ... -gebruiken
Babylon schreef:
16-05-2026 19:22
Want? Het is niet alsof dat heel geheim is hoe je er komt. Gewoon openbare content.

En ik merk dat heel veel ouders hier niet van weten, dan is het toch handig om te laten weten waar je moet kijken als je kind zo iets doet? Ik spreek ouders die zeggen, ik check de whatsapp van mn kind, maar deze optie niet kennen. Dus hoe kun je het dan controleren?
Inderdaad. Ik snap je hoor. Het is iets nieuws en het is goed voor ouders om te weten hoe het werkt.
Ik dacht trouwens dat de jeugd niet van de whatsapp is.
Ik had er wel eens vaag van gehoord, maar nee was me er niet op deze manier bewust van.
Babylon schreef:
16-05-2026 19:22

Als je wilt uitleggen waar ouders kunnen kijken of hun kinderen in zo'n kanaal zitten, dan moet je dát uitleggen...
Ik vind het niet heel veel verschil met een Instagram pagina eigenlijk. Wat maakt dit anders?
Sabine schreef:
16-05-2026 19:41
Inderdaad. Ik snap je hoor. Het is iets nieuws en het is goed voor ouders om te weten hoe het werkt.
Ik dacht trouwens dat de jeugd niet van de whatsapp is.
Ja ik snap het ook
En je uitleg met hoe je het kan vinden is ook niet erg

Rare eerste reacties weer
Ik heb hier laatst iets over gehoord inderdaad. Maar het is me niet helemaal bijgebleven wat precies het probleem of risico was bij dit soort kanalen. Buiten het feit dat ik het sowieso niet zo verstandig vind om allerlei persoonlijke gegevens in het openbaar te delen.
AnAppleADay schreef:
16-05-2026 21:35
Ik vind het niet heel veel verschil met een Instagram pagina eigenlijk. Wat maakt dit anders?
Dan moet je ff die link bekijken. Of deze https://www.welingelichtekringen.nl/soc ... uldig-zijn
Het gaat er wel degelijk heel anders aan toe dan op insta. Het is eigenlijk doodeng.
De vraag is dus niet óf jonge meiden op WhatsApp ongewenste types tegenkomen, maar wanneer. Wie kinderen online wil beschermen, moet hun meidenhuis kennen – en erover durven praten, voordat de drempel van spel naar schade wordt overschreden.​
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Ik ben geen ouder en wist de term niet maar ik wist inderdaad wel dat zoiets bestaat en ik weet ook dat er ook reddit sub reddits zijn waarbij mensen naakt beelden van zichzelf delen omdat ze dat opwindend vinden enzo. Je moet iemand dan maar op zijn of haar blauwe ogen geloven dat iedereen eigen foto's deelt en 18+ is.

Zulke dingen zijn vaker in het nieuws geweest en mag wat mij betreft wel wat meer aandacht krijgen i.v.m. bewustwording dat het bestaat onder ouders maar aan de andere kant liever niet omdat het ook verkeerd volk aantrekt.
Bij mij kwam het vanochtend voorbij via een instagramacount wat ik volg.
Ik had er nog nooit van gehoord.

Ik heb het doorgestuurd naar een bekende met een dochter in groep 8.
Zij wist ook niet van het bestaan.

Internet heeft goede dingen, maar ook slechte kanten.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven