Schilderwerkzaamheden huurhuis
vrijdag 15 mei 2026 om 13:39
Ik open dit topic omdat ik heel benieuwd ben naar jullie mening hierover.
Een aantal weken geleden kreeg ik te horen dat er hier weer geschilderd zou worden, allemaal helemaal prima natuurlijk.
Inmiddels weet ik dat ze vanaf maandag gaan beginnen, maar dat gaat gewoon over de hele straat; dus nog geen specifieke datum
Om nog specifieker te zijn: er staat dat ze vanaf week 21 beginnen, wij vragen u daarom op bovengenoemde datum huis te zijn...
Hier ga ik dus al van steigeren, want wie zegt dat ik niet 5 werkdagen van huis ben? Dit geldt trouwens niet alleen voor mij natuurlijk
Of je even je geschilderde deur, dus ook je voordeur 5 uur open wilt houden zodat het kan drogen.. heb ik ook iets tegen
Ik zal vast niet de enige zijn toch?
Hoe hebben andere dit aangepakt?
Een aantal weken geleden kreeg ik te horen dat er hier weer geschilderd zou worden, allemaal helemaal prima natuurlijk.
Inmiddels weet ik dat ze vanaf maandag gaan beginnen, maar dat gaat gewoon over de hele straat; dus nog geen specifieke datum
Om nog specifieker te zijn: er staat dat ze vanaf week 21 beginnen, wij vragen u daarom op bovengenoemde datum huis te zijn...
Hier ga ik dus al van steigeren, want wie zegt dat ik niet 5 werkdagen van huis ben? Dit geldt trouwens niet alleen voor mij natuurlijk
Of je even je geschilderde deur, dus ook je voordeur 5 uur open wilt houden zodat het kan drogen.. heb ik ook iets tegen
Ik zal vast niet de enige zijn toch?
Hoe hebben andere dit aangepakt?
zaterdag 16 mei 2026 om 17:11
Nee natuurlijk kan het niet beter gepland worden.noas_1993 schreef: ↑16-05-2026 15:25Ze zijn inderdaad ruim een maand geleden begonnen met het voorwerkt; controleren op houtrot, hier en daar wat gefreesd en hier en daar een dingetje vervangen/bijgeschaafd. Hier heb ik netjes een brief van gehad 2 weken van tevoren.
Vorige week dinsdag wist ik dat ze vanaf volgende week komen schilderen, maar dit had ik eerlijk gezegd ook eerder verwacht, gelijk met het voorwerk bv.
In dit geval hebben ze er 2 verschillende bedrijven voor ingezet en dat snap ik ook allemaal wel, maar kunnen dit soort planningen niet wat efficiënter? Ook zo fijn voor bewoners.
Je kan het gezeik vinden, maar ik blijf bij mijn punt
1; ze weten nooit precies wat ze tegen gaan komen kwa houtrot/opknapwerkzaamheden.
2; Ze kunnen de weersomstandigheden niet voorspellen.
3; Ze kunnen niet van tevoren weten hoeveel medewerkers er beschikbaar zijn.
4; Ze weten van tevoren niet of alle producten/benodigdheden op tijd te leveren zijn.
Enz enz.
Wees blij met een brief 2 weken van tevoren en erna nog een brief een week van tevoren.
Wij hebben een week zonder warm water gezeten vanwege zo'n "flexibel" persoon als jij.
Die vond ook dat iedereen zich maar moest aanpassen aan haar schema en dus konden de werklui de warmwater leiding pas na een week weer aansluiten.
zaterdag 16 mei 2026 om 17:27
Toen ik nog huurde heb ik wel eens op maandag een brief gehad dat ze die week kwamen schilderen en dat ik geacht werd thuis te zijn omdat de voordeur open moest blijven.
Ik werkte fulltime buitenshuis en heb ze toen maar gemaild dat ze me konden bellen om een afspraak te maken.
Bij mijn ouders zijn ze nu bezig met allerlei onderhoud, daar worden ze ook over geïnformeerd alleen de informatie klopt niet, de data kloppen niet, de werklui spreken geen zo goed als geen Nederlands, de woningbouw zegt dat ze terugbellen maar dat doen ze niet.
Het kan dus altijd erger.
Ik werkte fulltime buitenshuis en heb ze toen maar gemaild dat ze me konden bellen om een afspraak te maken.
Bij mijn ouders zijn ze nu bezig met allerlei onderhoud, daar worden ze ook over geïnformeerd alleen de informatie klopt niet, de data kloppen niet, de werklui spreken geen zo goed als geen Nederlands, de woningbouw zegt dat ze terugbellen maar dat doen ze niet.
Het kan dus altijd erger.
Hemelsbreed 120 km ten Noordwesten van Zelhem en ca. 8 uur fietsen
zaterdag 16 mei 2026 om 17:29
vivapimpelmees schreef: ↑16-05-2026 16:30Nee. Dit kan niet efficiënter. Buitenschilderwerk valt niet te plannen. Als het een paar dagen heel slecht weer is loopt een klus natuurlijk vertraging op. Dus meer dan globaal aangeven kunnen ze niet. En dat is nu eenmaal het risico van huren. Ze doen niet alleen jouw huis maar meteen een heel blok op galerij.
Niet alleen bij huren, ook als de schilder of ramenzetter bij een koophuis een klus heeft kan het zo lopen. Net wat je zegt: een andere klus loopt uit door het weer of andere omstandigheden, of ze beginnen wel op tijd bij jou maar bij jou loopt het dus uit door het weer of tegenvallers in het werk. Of iets moet opnieuw besteld worden omdat ze het verkeerd ingemeten hadden maar je kozijn is er wel al uit... tja dat zit je weken zonder kozijnen (en dus ramen). Kan ook zomaar.
Niet alles is nou eenmaal precies te plannen, dat is het risico van het leven, hoe hardnekkig je alles ook probeert te controleren.
zaterdag 16 mei 2026 om 17:47
zaterdag 16 mei 2026 om 19:49
Dat weet ik natuurlijk. Maar dan ben je doorgaans de enige klant en niet het hele rijtje. Da's toch makkelijker met afspraken maken.S-Groot schreef: ↑16-05-2026 17:29Niet alleen bij huren, ook als de schilder of ramenzetter bij een koophuis een klus heeft kan het zo lopen. Net wat je zegt: een andere klus loopt uit door het weer of andere omstandigheden, of ze beginnen wel op tijd bij jou maar bij jou loopt het dus uit door het weer of tegenvallers in het werk. Of iets moet opnieuw besteld worden omdat ze het verkeerd ingemeten hadden maar je kozijn is er wel al uit... tja dat zit je weken zonder kozijnen (en dus ramen). Kan ook zomaar.
Niet alles is nou eenmaal precies te plannen, dat is het risico van het leven, hoe hardnekkig je alles ook probeert te controleren.
zaterdag 16 mei 2026 om 20:17
Als jij de enige klant bent van een glaszetter of schilder dan zijn ze héél snel faillietvivapimpelmees schreef: ↑16-05-2026 19:49Dat weet ik natuurlijk. Maar dan ben je doorgaans de enige klant en niet het hele rijtje. Da's toch makkelijker met afspraken maken.
zaterdag 16 mei 2026 om 20:21
Dan wordt er wel vaak een dag afgesproken.vivapimpelmees schreef: ↑16-05-2026 19:49Dat weet ik natuurlijk. Maar dan ben je doorgaans de enige klant en niet het hele rijtje. Da's toch makkelijker met afspraken maken.
Bij dat soort groot onderhoud klussen vaak pas de dag van te voren. Maar met vriendelijkheid en overleg kom je vaak best ver.
Everything is possible for the one who believes.
zaterdag 16 mei 2026 om 20:42
vivapimpelmees schreef: ↑16-05-2026 19:49Dat weet ik natuurlijk. Maar dan ben je doorgaans de enige klant en niet het hele rijtje. Da's toch makkelijker met afspraken maken.
Ik voegde dan ook aan jouw bericht toe. En enerzijds is het makkelijker afspraken maken, anderzijds moet je het toch alsnog doen met wat het is. Als je raam niet past dan ben je dolblij als de zetter je belt dat het raam er is en hij over een uur een gaatje heeft... Nou ja dolblij, het komt dan natuurlijk net niet uit, maar je wil dat raam erin dus je past je aan.
Het verschil is dat je weet dat, ook al ben je zelf de opdrachtgever, je alsnog niet alles kunt hebben, terwijl als je denkt dat alles maar voor je bepaald wordt het vaak veel rotter voelt omdat die stomme mensen alles maar voor je bepalen en helemaal niet met je meedenken.
zaterdag 16 mei 2026 om 21:27
Het is echt onbegonnen werk om dit soort klussen af te gaan stemmen met een straat vol huurders. Dat kost enorm veel tijd, en dan is het zo ver en is er weer iets waardoor het niet kan, of vergeten, of weet ik wat. Je mag zelf echt ook wel een beetje flexibel zijn hoor, dat werkt voor iedereen een stuk prettiger.
zaterdag 16 mei 2026 om 21:36
Mensen die huren, betalen de huur vaak door te werken. Dat werk heeft ook een planning en zijn eigen deadlines. En dan heb ik het nog niet eens over je privé leven (je had net een week of twee vakantie geboekt, je oude moeder moet naar het ziekenhuis, je dochter zit voor haar eindexamen, weet ik veel).
Ik snap best dat klusbedrijven hun klus efficiënt proberen te plannen, maar het is een illusie om te denken dat bewoners geen agenda hebben, en zomaar hun verplichtingen kunnen afzeggen om thuis te zijn.
Ik snap best dat klusbedrijven hun klus efficiënt proberen te plannen, maar het is een illusie om te denken dat bewoners geen agenda hebben, en zomaar hun verplichtingen kunnen afzeggen om thuis te zijn.
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.
zaterdag 16 mei 2026 om 21:42
Als je zo’n brief krijgt, en je kunt in die periode niet, kun je het ook laten weten natuurlijk. En dan wordt er echt wel een mouw aan gepast. Dat is een heel end minder werk en minder ingewikkeld dan op voorhand iedereen af gaan om afspraken te maken.merano schreef: ↑16-05-2026 21:36Mensen die huren, betalen de huur vaak door te werken. Dat werk heeft ook een planning en zijn eigen deadlines. En dan heb ik het nog niet eens over je privé leven (je had net een week of twee vakantie geboekt, je oude moeder moet naar het ziekenhuis, je dochter zit voor haar eindexamen, weet ik veel).
zaterdag 16 mei 2026 om 21:42
Net als het een illusie is dat de klusbedrijven zich wel even aanpassen aan jouw schema.
Je bent namelijk niet de enige in het flatgebouw of in de wijk.
zaterdag 16 mei 2026 om 21:44
zondag 17 mei 2026 om 10:33
Als ik zo het Viva forum mag geloven werkt bijna iedereen thuis.
Probleem opgelost.
There's nothing fair in this world,there's nothing sure in this world,there is nothing pure,so you better look for something left in this world.
zondag 17 mei 2026 om 10:45
Ik ben een paar jaar terug bij groot onderhoud een dagen bij mijn ouders gaan logeren. Wat wat 2 dagen langer werd, want door storm liep het uit.
Sleutel bij de buurman. Daar haalde de voorman de sleutel ‘s ochtends op en legde hem eind van de middag weer daar.
Goud en paspoorten meegenomen, verder geen van Gogh oid aan de muur, dus weinig te stelen.
Alles keurig achtergelaten, ze moesten echt in het hele huis zijn.
Mijn vader is dagelijks even met de opzichter gaan kletsen, was zijn werk vroeger, complimentjes voor het nette werk. De werkmannen even vriendelijk groeten, het zijn te slotte gewoon mensen, al sprak er geen een Nederlands.
Oja, en er natuurlijk voor gezorgd dat ze overal bij konden zonder dingen te moeten verplaatsen. Op 1 kast na, maar die in overleg met de opzichter mogen laten staan.
Sleutel bij de buurman. Daar haalde de voorman de sleutel ‘s ochtends op en legde hem eind van de middag weer daar.
Goud en paspoorten meegenomen, verder geen van Gogh oid aan de muur, dus weinig te stelen.
Mijn vader is dagelijks even met de opzichter gaan kletsen, was zijn werk vroeger, complimentjes voor het nette werk. De werkmannen even vriendelijk groeten, het zijn te slotte gewoon mensen, al sprak er geen een Nederlands.
Oja, en er natuurlijk voor gezorgd dat ze overal bij konden zonder dingen te moeten verplaatsen. Op 1 kast na, maar die in overleg met de opzichter mogen laten staan.
Everything is possible for the one who believes.
zondag 17 mei 2026 om 10:57
Het kan zo makkelijk zijn allemaal.Moiren schreef: ↑17-05-2026 10:45Ik ben een paar jaar terug bij groot onderhoud een dagen bij mijn ouders gaan logeren. Wat wat 2 dagen langer werd, want door storm liep het uit.
zondag 17 mei 2026 om 11:01
Ik vind dit een behoorlijk vreemde beredenering. Waarom zou een klusbedrijf geen rekening kunnen houden met de planning van een ander.. terwijl de rest van de wereld dat wel kan? Zelfs bij een dokter kan ik nog aangeven wanneer ik wel of niet kan. En die heeft niet minder te doen dan een schilder hoor.
Sommige hier doen alsof het absoluut onredelijk is om een beetje wederkerigheid te verwachten in de planning. Terwijl er vaak prima overleg mogelijk is over wanneer je er wel en niet bent. Tenzij je het aan de voorkant al niet probeert want het is toch onmogelijk. Dan word het onmogelijk ja. Maar dat ligt dan niet aan de flexibiliteit van de klusser.
zondag 17 mei 2026 om 11:07
Omdat dat tijd kost, en tijd is geld.Badeendje92 schreef: ↑17-05-2026 11:01Ik vind dit een behoorlijk vreemde beredenering. Waarom zou een klusbedrijf geen rekening kunnen houden met de planning van een ander.. terwijl de rest van de wereld dat wel kan? Zelfs bij een dokter kan ik nog aangeven wanneer ik wel of niet kan. En die heeft niet minder te doen dan een schilder hoor.
Sommige hier doen alsof het absoluut onredelijk is om een beetje wederkerigheid te verwachten in de planning. Terwijl er vaak prima overleg mogelijk is over wanneer je er wel en niet bent. Tenzij je het aan de voorkant al niet probeert want het is toch onmogelijk. Dan word het onmogelijk ja. Maar dat ligt dan niet aan de flexibiliteit van de klusser.
zondag 17 mei 2026 om 11:47
Ja, mijn tijd kost ook geld. Met een vage planning als "we komen in week 32 een keer langs om een paar uur iets te doen" kan ik niks. Ik ben heel veel thuis, maar als jij niet vertelt op welke dag je komt en of dat 's ochtends of 's middags is, kun je zomaar voor een dichte deur staan.
Hemelsbreed 120 km ten Noordwesten van Zelhem en ca. 8 uur fietsen
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in