Krachttraining, hoe pakken jullie dit aan?

25-05-2026 15:25 33 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Vorig jaar heb ik enthousiast aan Crossfit gedaan en had hier ook enorm veel plezier in. Doordat de box waar ik sportte steeds groter werd (dus de lessen ook qua aantal) en het steeds meer de Hyrox-kant opging ben ik gestopt. Nu sport ik bij een 'normale' sportschool, waar ik groepslessen volg. Ik vind krachttraining erg leuk, maar loop er ook tegenaan dat ik meer vrijheid zou willen. Nu ben je toch gebonden aan de tijden van zo'n les. Ik zou dus zelf aan de slag willen met een schema/routine, maar ik weet helemaal niet hoe je dit aanpakt. Als ik filmpjes online zie, denk ik: hoe bouw je zo'n routine op en hoe weet je welke oefeningen je moet doen en wanneer?

Zijn hier vrouwen die zelf naar de sportschool gaan en een krachttraining-schema hebben? Hoe hebben jullie dit aangepakt? Ik wil zelf in ieder geval 3x per week naar de sportschool gaan.
Heeft jouw sportschool niet ook trainers die kunnen helpen met een schema? De meeste waar ik ooit geweest ben wel. Gewoon aangeven waar jij de focus op wil hebben met het trainen en dan stellen zij een schema op.
Ik heb met behulp van AI een schema opgesteld dat rekening houdt met mijn doelen en beperking. Het hield zelfs rekening met het merk apparatuur dat bij mijn sportschool staat. Soms check ik even of ik op de goede weg zit door screenshots van de fitnessapp te uploaden en ik krijg ook dan weer feedback over wat ik beter wel en niet kan uitbouwen. Alsof ik een personal trainer heb!
Bij mij op de sportschool kun je via een app je training samenstellen. Maar inderdaad, ook met AI kun je vrij makkelijk een schema op laten stellen.
Ik ben begonnen met een split schema, maar met drie keer per week ga je dan niet echt vooruit. Nu doe ik drie keer full body. Dat is wel veel zwaarder, maar ik ben ook in een paar maanden veel sterker geworden. Gewoon bij elkaar gegoogeld, schema krachttraining voor vrouwen, drie keer per week. Daarna wel wat aan gesleuteld zodat ik elke spiergroep minimaal twee keer per week doe en bijv niet op een dag deadlift en squat (dat is te zwaar, voor mij).
Bij mijn sportschool krijg je een intake gesprek en een 0 meting. Vervolgens wordt er een trainingschema gemaakt en loopt een personaltrainer een x aantal keren met je mee, afhankelijk van het pakket dat je kiest. Je kan kiezen voor 1 tot 5 keer voor een zeer beperkt tarief. Zo weet je precies hoe je kan trainen en zijn de oefeningen afgestemd op je doelen. Verder kan je altijd gratis vragen stellen, je schema laten aanpassen en een nieuwe meting laten doen.
Ik ben gewoon begonnen met wat apparaten, en heb mijn assortiment steeds verder uitgebreid tot ik echt moest gaan nadenken over welke oefeningen op een dag kunnen en welke niet. Het begin was met het motto 'beter iets doen dan niets doen'. Later veel bijgelegen online en afgekeken bij andere sporters.
Eigen schema gemaakt.
Niks geen sportschool schema, die kloppen vaak niet .
Dat zijn vaak basisschema's.
En ik mis vaak essentiele krachtoefeningen.
Ik train 4 dagen,
Daarnaast veel via internet informatie weggehaald.
Goed inlezen welke spieren te gebruiken, je houding, techniek etc.
Zelf vind ik dat Frank den Blanken vaak een goede uitleg geeft.
Hij richt zich op wat iemand nodig heeft, omdat niet alle oefeningen voor iedereen functioneel is.
Sportschool heeft wel trainers rondlopen, maar die richten zich ook op leden die echt begeleiding nodig hebben of het wordt al snel een soort van PT constructie. Daarnaast is het ook fijn als je het zelf 'kan', natuurlijk.

Via internet even zoeken is een goede tip! Ga ik zeker even doen. Maken jullie dan gebruik van de apparaten of ook van het rek met barbells en gewichten? Dat lijkt me het spannends om te doen in het begin alleen. Ik weet wat ik doe (een soort van), maar toch ;-).
Wat wil je bereiken? En wat doe je al veel in het dagelijks leven?

Ik wandel en fiets elke dag buiten, dus op de sportschool raak ik de loopband en fiets niet aan.

Ik ga op die roltrap of de eliptical voor cardio.

Ik ben ziek en niet sterk, dus ik focus ook op waar ik beperkt in ben. Traplopen dus, maar ook zware dingen boven mijn hoofd tillen.

Dynamische oefeningen met zware bal en kettlebel vind ik minder saai, maar ik doe ook apparaten
ZuurkoolStamppot schreef:
25-05-2026 23:26
Sportschool heeft wel trainers rondlopen, maar die richten zich ook op leden die echt begeleiding nodig hebben of het wordt al snel een soort van PT constructie. Daarnaast is het ook fijn als je het zelf 'kan', natuurlijk.

Via internet even zoeken is een goede tip! Ga ik zeker even doen. Maken jullie dan gebruik van de apparaten of ook van het rek met barbells en gewichten? Dat lijkt me het spannends om te doen in het begin alleen. Ik weet wat ik doe (een soort van), maar toch ;-).

Ik train zelf vooral met barbells en vrije gewichten, maar het hangt af van je situatie. Machines zijn erg geschikt om bewegingen veilig aan te leren en uit te voeren. Ze zijn ook heel geschikt om tot spierfalen te trainen. Als je ze goed gebruikt, kun je er absoluut kracht mee opbouwen.

Barbells kun je zwaarder beladen en daarbij gebruik je vaak meerdere spiergroepen tegelijk. Je core werkt bijvoorbeeld bij veel oefeningen mee. Daarnaast kun je er gemakkelijk unilateral oefeningen mee doen (single-arm of single-leg), wat ook erg effectief kan zijn.

Al met al hangt het dus af van je doelen en voorkeuren. Het is wel belangrijk dat je weet hoe je een beweging correct uitvoert, anders loop je sneller risico op blessures. Machines kunnen dan een goede manier zijn om het bewegingspatroon aan te leren. Daarna kun je eventueel altijd overstappen op barbells of vrije gewichten. Of je kunt iemand van de sportschool aanspreken om eens mee te kijken.
Ik doe alleen maar vrije training en dan pak ik na warmingup op een cardiotoestel de buik, de benen en de armen op diverse manieren mee. Als ik iets niet weet is er altijd wel iemand waaraan ik advies kan vragen. Maar ik loop liefst lekker met een goeie stevige trance energy beat in mijn oren.
Ik ben drie jaar geleden gestart met krachttraining. Doel, een strakker, gespierd lichaam.
Ik ben gestart bij een goede sportschool waar je metingen kan laten doen, trainers aanwezig zijn en heb een schema in de app gekregen. Elke 6 weken een nieuwe meting en aanpassing in het schema.
Nu ken ik het truukje en doe het helemaal zelf. Ik train het hele lichaam en doe 3 sets van 12 reps. Gaat het makkelijk? Dan verhoog ik het gewicht naar 3 sets van 8x, gaat dat makkelijk, dan 10 reps, 12 reps en dan verhoog ik het gewicht weer.
Soms pak ik een nieuwe machine en dan kijk ik met de trainer naar de techniek of kijk filmjes over techniek op internet. Techniek is heel belangrijk anders train je niet optimaal of pak je niet de goede spiergroep.
Ik ga minimaal 3x per week.
summerheat schreef:
26-05-2026 09:41
Ik ben drie jaar geleden gestart met krachttraining. Doel, een strakker, gespierd lichaam.
Ik ben gestart bij een goede sportschool waar je metingen kan laten doen, trainers aanwezig zijn en heb een schema in de app gekregen. Elke 6 weken een nieuwe meting en aanpassing in het schema.
Nu ken ik het truukje en doe het helemaal zelf. Ik train het hele lichaam en doe 3 sets van 12 reps. Gaat het makkelijk? Dan verhoog ik het gewicht naar 3 sets van 8x, gaat dat makkelijk, dan 10 reps, 12 reps en dan verhoog ik het gewicht weer.
Soms pak ik een nieuwe machine en dan kijk ik met de trainer naar de techniek of kijk filmjes over techniek op internet. Techniek is heel belangrijk anders train je niet optimaal of pak je niet de goede spiergroep.
Ik ga minimaal 3x per week.
Ik reageer even op jou, maar daarbij gelijk beantwoorden van de vragen van anderen :-).
Eigenlijk is dat ook het doel, wat strakker en gespierder. Gewoon gezond. Ik ga niet per se mijn voeding aanpassen (daar ben ik al een tijdje mee bezig geweest en is al aardig goed). Maar wil gewoon sterker worden en het is mooi meegenomen als je daar ook wat strakker van wordt.
Techniek heb ik al veel geleerd bij Crossfit, dus dat scheelt. Maar denk toch inderdaad weer meer op de apparaten en misschien toch even een trainer aanspreken! Kunnen bij ons ook meten, dus misschien maar gewoon eens dat als eerste stap doen. Die is vaak het moeilijkst ;-).
ZuurkoolStamppot schreef:
26-05-2026 09:54
Ik reageer even op jou, maar daarbij gelijk beantwoorden van de vragen van anderen :-).
Eigenlijk is dat ook het doel, wat strakker en gespierder. Gewoon gezond. Ik ga niet per se mijn voeding aanpassen (daar ben ik al een tijdje mee bezig geweest en is al aardig goed). Maar wil gewoon sterker worden en het is mooi meegenomen als je daar ook wat strakker van wordt.
Techniek heb ik al veel geleerd bij Crossfit, dus dat scheelt. Maar denk toch inderdaad weer meer op de apparaten en misschien toch even een trainer aanspreken! Kunnen bij ons ook meten, dus misschien maar gewoon eens dat als eerste stap doen. Die is vaak het moeilijkst ;-).
De eerste stap is het moeilijkst maar na drie maanden weet je niet beter en hoort het bij je wekelijkse bezigheden.
Ik hou alles bij in de app, dus kilo's en reps. Zo zie ik vooruitgang en dat werkt motiverend naast het feit dat mijn spiegelbeeld al enorm motiverend werkt. Als ik foto's van drie jaar terug zie, schrik ik gewoon terwijl ik echt niet enorm dik was.
Nu zie ik strakke bovenarmen, benen, billen en schouders.
Succes met de training!
1x is genoeg😅
Push - pull - legs

Ene dag Push oefeningen - apparaten waarbij je 'duwt' of omhoog pusht

Pull : trek oefeningen (vaak pak je dan juist je rug mee

legs- oefeningen / apparaten voor de menen

Niet te moeilijk.
Ik train al jaren zo ongeveer en heb het lichaam wat word gezien als het ideaal binnen de fitness.

Ik zou het niet te gecompliceerd maken in het begin.
Je kan iedere keer voor andere apparaten/ oefeningen kiezen.
Je bent waarschijnlijk al een heel eind op weg als je CrossFit hebt gedaan, dus de meeste compound-oefeningen ken je al: squat, deadlift en hipthrust voor onderlichaam, en OH Press, pull up en bench Press voor bovenlichaam. Als je drie dagen per week traint, kun je het beste voor een full body schema kiezen, maar heb je 4 dagen, dan kun je een splitschema doen (onder/bovenlichaam allebei twee keer per week).

In theorie zou je elke spiergroep 2x per week moeten trainen om resultaat te zien. Ik doe gemiddeld 15 sets verdeeld over 5 oefeningen (3x8-12 per set) tijdens een onderlichaamtraining, en 20 sets verdeeld over 6-8 oefeningen (2-3x8-12) tijdens een bovenlichaamtraining (inclusief buikspieren).

Je kunt altijd met ChatGPT uitzoeken welk schema voor jou het beste werkt. Soms heb ik behoefte aan wat afwisseling, en dan komt Chat met nieuwe ideeën die passen bij mijn doel.

Toen ik begon te trainen met losse gewichten, heb ik een paar keer begeleiding gehad van een instructeur. Maar jij weet al hoe je de meeste oefeningen moet uitvoeren, dus dan zou ik kiezen voor een mix van toestellen en losse gewichten.
summerheat schreef:
26-05-2026 10:51
De eerste stap is het moeilijkst maar na drie maanden weet je niet beter en hoort het bij je wekelijkse bezigheden.
Ik hou alles bij in de app, dus kilo's en reps. Zo zie ik vooruitgang en dat werkt motiverend naast het feit dat mijn spiegelbeeld al enorm motiverend werkt. Als ik foto's van drie jaar terug zie, schrik ik gewoon terwijl ik echt niet enorm dik was.
Nu zie ik strakke bovenarmen, benen, billen en schouders.
Succes met de training!
Heel herkenbaar! Dat heb ik ook met wat 'oudere' foto's. Het is ook gaaf om de vooruitgang te zien. Thanks en jij ook succes! Kan niet wachten om inderdaad zo'n routine onder de knie te hebben, dat het weer als normaal voelt en niet als 'moeten'.
Claire45 schreef:
26-05-2026 12:33
Je bent waarschijnlijk al een heel eind op weg als je CrossFit hebt gedaan, dus de meeste compound-oefeningen ken je al: squat, deadlift en hipthrust voor onderlichaam, en OH Press, pull up en bench Press voor bovenlichaam. Als je drie dagen per week traint, kun je het beste voor een full body schema kiezen, maar heb je 4 dagen, dan kun je een splitschema doen (onder/bovenlichaam allebei twee keer per week).

In theorie zou je elke spiergroep 2x per week moeten trainen om resultaat te zien. Ik doe gemiddeld 15 sets verdeeld over 5 oefeningen (3x8-12 per set) tijdens een onderlichaamtraining, en 20 sets verdeeld over 6-8 oefeningen (2-3x8-12) tijdens een bovenlichaamtraining (inclusief buikspieren).

Je kunt altijd met ChatGPT uitzoeken welk schema voor jou het beste werkt. Soms heb ik behoefte aan wat afwisseling, en dan komt Chat met nieuwe ideeën die passen bij mijn doel.

Toen ik begon te trainen met losse gewichten, heb ik een paar keer begeleiding gehad van een instructeur. Maar jij weet al hoe je de meeste oefeningen moet uitvoeren, dus dan zou ik kiezen voor een mix van toestellen en losse gewichten.
Goede tips! Ik ga gelijk aan de slag, dit motiveert enorm en geeft ook wat houvast. In mijn omgeving heb ik niet veel vrouwen die op deze manier krachttraining doen, dus je moet echt zelf die stappen zetten. Thanks!! (En jij ook, Veronica98).

Hoe lang duren jullie workouts meestal?
Mijn workouts duren 45 minuten, soms een uur. Ik maak zelf altijd een schema zodat ik precies weet wat ik moet doen en in welke volgorde: compound oefeningen eerst, want die zijn het zwaarst (pull ups, deadlifts, squats), daarna de wat minder heftige oefeningen en aan het eind nog wat accessoire-oefeningen (isolatie oefeningen) en buikspieren. De toestellen komen dus meestal aan het eind. Cardio doe ik niet, ik zet wel 10.000 stappen gemiddeld per dag om toch iets van beweging te doen.
Ik heb de laatste maanden krachttraining ook goed in mijn routine gekregen. Ik ga nu 2x per week full body, maar merk dat ik in de dagen ertussen nu ook zin krijg om wat te doen. Als ik er drie dagen van maak dan kan ik de full body aanhouden, maar hoe doen jullie het als je ineens 4 dagen wil gaan? Of de ene week 3 en de andere 4? Dan krijg je toch altijd dat er een rustdag mist?
Bij onze sportschool kan het personeel wat aanwezig is altijd helpen met een schema opstellen. Super fijn, want ik had ook geen idee waar ik moest beginnen met al die apparaten. Eerst full body schema gehad aangezien ik ook groepslessen deed. Nu 4x per week krachttraining (en nog 1 les), dus een schema voor benen en een schema voor bovenlijf.
curlynan wijzigde dit bericht op 30-08-2026 07:53
2.23% gewijzigd
Cuadrilla schreef:
30-08-2026 07:20
Ik heb de laatste maanden krachttraining ook goed in mijn routine gekregen. Ik ga nu 2x per week full body, maar merk dat ik in de dagen ertussen nu ook zin krijg om wat te doen. Als ik er drie dagen van maak dan kan ik de full body aanhouden, maar hoe doen jullie het als je ineens 4 dagen wil gaan? Of de ene week 3 en de andere 4? Dan krijg je toch altijd dat er een rustdag mist?
Bedoel je dan dat je altijd een rustdag ertussen wil hebben? Ik ga 4x per week en let daar niet op. Wel dat ik genoeg rust heb in een week. Maar met kleine kinderen en een man die ook wil sporten en beiden werk, ga ik wanneer het mij uitkomt. Dus dit kan elke week anders zijn en soms ook 2 of 3 dagen achter elkaar.
Ik train 4 dagen: 2x onderlichaam en 2x bovenlichaam (plus buikspieren). Dan heb je altijd genoeg rustdagen voor de bewuste spieren. Ik ben ook ooit begonnen met full body en wilde ook vaker trainen, net als jij. Met full body-trainingen was dat niet haalbaar, vandaar de keuze om het op te splitsen. Inmiddels ben ik helemaal gewend en vind ik het ook leuk. Toegegeven, full body trainingen zijn afwisselender, maar als je vaker wilt trainen, is dit je beste optie. Je kunt ook kiezen voor een andere split-training, push-pull bijvoorbeeld, maar daar heb ik geen ervaring mee.

Drie full body-trainingen kun je trouwens prima combineren: ma-wo-vrij bijvoorbeeld, en als je ook in het weekend traint kun je nog extra rustdagen nemen. En anders inderdaad de ene week 3x en de volgende week 4x.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven