Bijzondere vriendin.

28-05-2026 18:54 132 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hallo allemaal,
Ik zit met een situatie rondom een vrouw (ze is een stuk ouder dan ik) die ik gaandeweg als een vriendin ben gaan beschouwen. Ik merk dat ik de laatste tijd wat irritaties voel rondom haar gedrag en wil het even van mij afschrijven.

Een aantal dingen die de afgelopen tijd zijn voorgevallen:
- Neerkijken op anderen:
Ze deelt zo nu en dan heel makkelijk botte opmerkingen uit. Laatst zaten we op een terrasje. We wilden afrekenen, maar de serveerster stond een beetje te klungelen met haar portemonnee en het pinapparaat. Zij vond haar toen meteen een 'sukkel'.

- Persoonlijke aanval:
Ze vertelde een verhaal waarin ze zei dat ze bij een bepaald restaurant was geweest. Toen ik daarop reageerde met: "Oh, dus je was in [naam van de stad waar het restaurant is]?", sneerde ze ineens met een heel nare toon: "Nee. Jij bent ook traag, hè, met dingen begrijpen." Ze had haar dag niet dus ik probeerde het niet te persoonlijk op te vatten, maar later vond ik het toch een onnodige persoonlijke aanval. Ze gebruikt naar mij toe nu ook wel vaker woorden als 'sukkel' of 'slome'. Bij normale vriendinnen kun je wel eens dollen, maar bij haar voelt het alsof ze het oprecht meent.

- Weinig echte zelfreflectie:
Toen ik mijn grens aangaf en zei dat ik haar toon en gedrag niet prettig vond, leek ze dat in eerste instantie goed op te vatten. Ze zei blij te zijn met mijn eerlijkheid en zou erop letten. Een paar dagen later krabbelde ze alweer terug.

- Enorm claimgedrag:
Deze vrouw is alleen (geen partner of kinderen) en heeft naar mijn idee een enorme innerlijke leegte en onrust die ze constant buiten zichzelf wil opvullen. Ze belt mij gerust 8 keer per dag, elke dag opnieuw, ze blijft bellen ondanks dat ze ziet dat ik niet opneem.

- Agenda-terreur: Als we afspreken, is ze tijdens de afspraak vaak al bezig met de volgende keer: “Wanneer zie ik je weer? Zullen we meteen een datum prikken? Dit is een vrouw met genoeg sociale contacten, gaat nog dagelijks op pad maar haar onrust lijkt zo groot dat ze op een onprettige manier mensen claimt. In de kern is het echter geen vervelend mens, ze kan heel sociaal en gezellig zijn! Maar of het nog allemaal tegen elkaar opweegt, daar twijfel ik natuurlijk sterk aan. Ergens vind ik het gedrag ook een beetje intrigerend: wat maakt dat iemand zo functioneert? Ik heb het zelf nog nooit eerder meegemaakt.

Misschien zijn er mensen hier die dit herkennen? Hoe gaan/gingen jullie hiermee om?
chessnut wijzigde dit bericht op 01-06-2026 20:58
10.04% gewijzigd
Ik zou wat meer afstand nemen.

Als het mijn allerbeste vriendin zou zijn die ik al heel lang ken zou ik nog ff vragen of alles wel goed gaat, maar anders zou ik afstand nemen en even kijken hoe het zich ontwikkelt
Het is zoals het is
Wat maakt dat iemand zo functioneert --> dat anderen het kennelijk pikken
Hoe gaan/gingen jullie hiermee om --> ik zou niet zo'n zin hebben in zo'n vriendschap. Als ik mensen niet aardig vind hou ik ze meer op afstand.

En verder, als je beslist door wil met deze vriendschap, zou ik dus duidelijk grenzen stellen. Maar dan niet door haar chagrijnig te noemen, want dat is een interpretatie waar zij dan weer over in discussie kan gaan. Maar gewoon door te zeggen dat je geen zin hebt om sukkel genoemd te worden, en dat je het ook niet leuk vindt om anderen sukkel te noemen.
Harba lorifa
Het klinkt alsof ze helemaal niet je vriendin is. Of eigenlijk klinkt het vooral alsof je haar helemaal niet aardig vindt. Ik vind jouw gedrag dan ook intrigerend. Hoe komt het dat je zo functioneert?
Mijn vriendin zou het niet zijn.
Groetjes!
Ze gebruikt naar mij toe nu ook wel vaker woorden als 'sukkel' of 'slome'. Bij normale vriendinnen kun je wel eens dollen, maar bij haar voelt het alsof ze het oprecht meent.
En tot nooit meer ziens maar weer, he.
Lijkt me een enorme no brainer.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Hoe gaan/gingen jullie hiermee om?
Nou eh,… niet, mag ik toch zeker hopen.
Je laat je toch niet voor slome of sukkel uitmaken als je ook maar ergens een heel klein flintertje zelfrespect kunt vinden ?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Bij bijzondere vriendin dacht ik aan een fijn mens met mooie eigenschappen ofzo. Dit is bijzonder onprettig. Zou mijn vriendin niet zijn.
Als ik je zo hoor lijkt dit me geen leuke ‘vriendin’, wat maakt dat je nog twijfelt?
Bij herhaaldelijk posten in het ban topic zal een ban volgen.
Heeft ze veel wisselende vriendschappen of merk je dat ze al lang met dezelfde 'vaste' vrienden omgaat?
Wees trouw aan jezelf en stop met investeren in deze relatie. Iemand die mij steeds zo zou behandelen, daar zou ik klaar mee zijn.

En als jij met zo iemand door gaat, hou je het zelf in stand.
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
greenmoustache schreef:
28-05-2026 19:13
Heeft ze veel wisselende vriendschappen of merk je dat ze al lang met dezelfde 'vaste' vrienden omgaat?
Ik ken haar nog niet superlang, maar voor zover ik weet heeft ze één vriendin die ze al wat jaren kent en daarnaast vooral wisselende contacten. Ze maakt snel contact, maar ik vermoed dat ze die mensen ook snel weer kwijtraakt door haar gedrag. Alleen al dat dagelijkse bestoken met telefoontjes is iets waar de meeste mensen snel op zouden afknappen.

Zelf heb ik mijn telefoon sowieso vaak op de 'focus'-stand staan, dus ik laat me er niet door meeslepen, maar aangenaam is zo'n claim natuurlijk niet.
Baggal schreef:
28-05-2026 19:23
Wees trouw aan jezelf en stop met investeren in deze relatie. Iemand die mij steeds zo zou behandelen, daar zou ik klaar mee zijn.

En als jij met zo iemand door gaat, hou je het zelf in stand.
Ja, ze merkt nu ook dat ik amper nog de telefoon opneem en niet meer vaak met haar afspreek. De laatste keer hadden we het supergezellig en hebben we erg gelachen samen, maar noemde ze me toch weer 'slome'.

Ik kan haar er op zo'n moment niet hard op vastpinnen dat ze het oprecht negatief bedoelt, maar dat gevoel is er wel. Juist omdat ik ook heb gemerkt hoe ze dat woord gebruikt richting anderen, en dat is dan niet als grap.
Je kiest er toch geheel zelf voor hoor om deze vervelende vrouw je vriendin te noemen en er mee om te gaan.
Ik zou het contact laten verwateren.
chessnut schreef:
28-05-2026 19:42
Ik kan haar er op zo'n moment niet hard op vastpinnen dat ze het oprecht negatief bedoelt, maar dat gevoel is er wel. Juist omdat ik ook heb gemerkt hoe ze dat woord gebruikt richting anderen, en dat is dan niet als grap.

Dus ze kijkt ook op jou neer door jou slome en sukkel te noemen. Dat ze jouw gevoel niet serieus neemt door jouw overgevoelig te noemen omdat je geen slome genoemd wilt worden vind ik alarmerend.
Ken je anderen die met haar omgaan die hier ook last van hebben?
Lalaloepsie schreef:
28-05-2026 20:02
Dus ze kijkt ook op jou neer door jou slome en sukkel te noemen. Dat ze jouw gevoel niet serieus neemt door jouw overgevoelig te noemen omdat je geen slome genoemd wilt worden vind ik alarmerend.
Eens. TO je doet jezelf te kort met deze vriendschap en je moet je niet (meer) zo laten behandelen.

Ik sta zelf op het punt om een vriendschap te verbreken (om een andere reden) en dat laat mij zeker niet koud, maar soms moet je mensen loslaten. En zeker als je zo’n houding aannemen.
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Mensen die mij uitschelden hoef ik niet in mijn leven kan me niet schelen of ze een kutdag hebben of niet.
Lalaloepsie schreef:
28-05-2026 20:02
Eens. Zelf vind ik schelden altijd een no-go. Ik scheld zelf niet. Nooit. Ik wil ook niet uitgescholden worden. Door niemand.
Sukkel of slome is niet meer uit te leggen als een soort koosnaampje of iets dergelijks; het is gewoon schelden.
Dus voor mij zou dat zijn: waarschuwen met een " dat vind ik vervelend. Hoe je het verder ook bedoelt, ik wil niet dat je me zo noemt".
Blijft ze dat toch doen, dan zou ik dat zien als: ze neemt me duidelijk niet serieus en geeft niets om mijn grenzen.
Tja, dat staat vriendschap wel behoorlijk in de weg.

(Acht keer per dag gebeld worden zou ik ook niet waarderen, maar het schelden is hier de harde grens).
chessnut schreef:
28-05-2026 19:42
Ja, ze merkt nu ook dat ik amper nog de telefoon opneem en niet meer vaak met haar afspreek. De laatste keer hadden we het supergezellig en hebben we erg gelachen samen, maar noemde ze me toch weer 'slome'.

Je hoeft haar bedoelingen niet te bewijzen. Het gaat niet om wat iemand bedoelt, maar om wat iemand zegt en doet.
Of ze het oprecht negatief bedoelt, maakt helemaal niet uit, en zal ze toch sowieso ontkennen. Ze zégt toch slome. DAT is wat telt.
*Hestia* schreef:
28-05-2026 20:04
Ken je anderen die met haar omgaan die hier ook last van hebben?
Ze is een heel open persoon, dus ze vertelt weleens over akkefietjes met haar familie. Die zijn blijkbaar regelmatig boos op haar om iets wat ze heeft gezegd. Het 'grappige' is dat toen ik mijn grens aangaf, ze in eerste instantie reageerde met: "Ik ga het opschrijven, zodat ik het niet vergeet en rekening ermee kan houden." Ze vertelde dat ze dat wel vaker doet. Blijkbaar brengt haar flapuitgedrag haar vaker in de problemen en moet ze het echt noteren om erbij stil te staan(ze is vergeetachtig). Ik vond het ergens wel aandoenlijk. Totdat ze later mijn klacht begon te bagatelliseren natuurlijk.

Ik heb over het algemeen best veel geduld met mensen die een stuk ouder zijn, maar leeftijd mag uiteraard ook geen vrijbrief zijn voor aanhoudend respectloos gedrag.
Sterker nog, er is geen enkele reden waarom je op vriendschappelijk vlak meer geduld met iemand zou horen te hebben omdat iemand ouder is.
Respect blijft respect.
Zo iemand kan geen vriendin van mij zijn. Als iemand mijn slome noemt ben ik flink pissig.
Creativiteit is de adem van de ziel – dus adem elke dag!
chessnut schreef:
28-05-2026 20:23
Ze is een heel open persoon, dus ze vertelt weleens over akkefietjes met haar familie. Die zijn blijkbaar regelmatig boos op haar om iets wat ze heeft gezegd.

Het fijne hieraan is, dat je weet dat het niet aan jou ligt. Ze lijkt het bij de meerderheid van haar omgeving te doen. Wat zou jouw volgende stap nu zijn?
Ik denk dat haar impulsknop stuk is.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven