Extra creche ochtend om ´eigen tijd´ te hebben?

27-07-2009 21:02 283 berichten
Alle reacties Link kopieren
Tja dat is nu mijn dilemma. Ik kamp al ruim een half jaar met allerlei lichamelijke klachten, alles laten controleren, maar (gelukkig!) niks medisch. Alleen overbelasting. Met als opdracht van de huisarts om een goede balans te zoeken tussen rust nemen en rustig aan doen en goed bewegen. Nu is de mogelijkheid om jongste elke week een ochtend extra naar de creche te brengen, oudste zit dan op school en zo heb ik een paar uurtjes om iets voor mezelf te doen. (slapen/sporten/studeren voor mijn opleiding, of gewoon een keer op de bank zitten en uit het raam te kijken.....). Maar het voelt eigenlijk een beetje raar om dat te doen... ik denk dat ik me dan schuldig ga voelen dat ik zomaar iets niet-nuttigs aan het doen ben, en mijn kind ergens ´dump´. (hij heeft het erg goed naar zijn zin op de creche, dus daar ligt het niet aan).

Heeft iemand hier ervaring mee, of een mening over? (met het gevaar om op dit forum als ontaarde moeder uitgeroepen te worden....).

Groetjes, Mariap
ook al heb ik zelf nog geen kinderen en dan misschien geen recht van spreken, maar waarom moet je je schuldig voelen als je een paar uurtjes per week iets doet (of juist niets...) wat je zelf graag wil. Als je de rest van de week altijd klaar staat voor je gezin, is daar niks mis mee lijkt mij en maakt je dat misschien een NOG leukere mama!
Ik zeg: doen!!! Je bent niet alleen maar moeder in dit leven hoor, maar ook gewoon een vrouw die zo haar eigen behoeften heeft!

Kun je van dat ene ochtendje niet een hele dag maken? Dan heb je nog meer tijd voor jezelf, winkelen, socializen met vriendinnen, dagje met partner weg (als je die hebt).
Waarom zou je je daar schuldig over voelen? Je zegt zelf al dat hij het prima naar zijn zin heeft op de creche, dus het is toch niet dat je hem er tekort mee doet?

Ik heb hier wel vaker gelezen dat kinderen naar de creche of bso gaan terwijl de ouders vrij zijn of vakantie hebben. Wat dat betreft ben je echt niet vreemd of ontaard.
The time is now
Lekker doen

Zoon gaat in de vakanties - als ik vrij ben - ook gewoon naar de BSO, zodat ik ook tijd voor mezelf heb. Dat maakt mij een stuk leuker als moeder.

En laat een ander maar kletsen, het is toch nooit goed wat je kiest, dus kies wat voor jou/jullie het fijnste is!
Tijd voor jezelf klinkt me juist ultiem nuttig in de oren, gezien wat je beschrijft. Helemaal als je zoontje het daar naar zijn zin heeft, zou ik dat gewoon doen.

Als ons kindje straks geboren wordt, gaat het ook af en toe extra naar het kdv.
doen, juist op de dagen dat zoon naar de crèche gaat en ik heb niet zoveel te doen, dan gebruik ik de tijd voor mezelf, vaak bijslapen
Ik zeg ook: doen!

Hij heeft het er naar z'n zin en het is tenslotte maar een ochtendje, maar dat ochtendje kan voor jou wel het verschil gaan uitmaken en wellicht voor jou meer energie gaan opleveren voor de tijd dat je kids wel thuis zijn?
Ik heb wisselende diensten, onze tweeling gaat twee dagen per week naar de creche. Maar het kan dus voorkomen dat ik niet op die dag hoef te werken, of pas om 16 uur s middags moet beginnen. Tja, balen zeg al die tijd voor mezelf! Niet dus. Het is nog wat onwennig, maar het voelt ook wel weer enorm luxe.

Nu kies jij er zelf voor (als je dat besluit tenminste) om 1 ochtend per week voor jezelf te hebben. Waarom niet? Heb je liever eerst een burn out, of overspannen raken etc. voordat je een keer voor jezelf kiest? Relax een beetje, en maak gebruik van de mogelijkheden die je hebt. Veel geluk!
Doen! Zeker als je kind het er goed naar zijn zin heeft. Lekker spelen met vriendjes en vriendinnetjes, ik zie niet in wat daar ontaard aan is.

In deze zomervakantie heb ik zelf ook een aantal keer een dag vrij genomen omdat de oudste zomervakantie heeft. De jongste gaat op die dagen ook gewoon naar de creche.

En laatst hebben wij hem er een dag extra heen gebracht omdat we naar de Efteling gingen. Daar heeft hij toch nog niets aan dus hup, naar zijn vrienden op het kinderdagverblijf.

Nee hoor, niet schuldig voelen, doen! Wat is nou 1 ochtend in de week.
Doen!

Ik breng mijn kinderen straks ook een dag extra naar de opvang. Dan heb ik een dag om even goed te leren en om-alles-wat-bijna-onmogelijk-is-met-3-kids te doen. Ik geloof heilig dat ik door dat dagje een betere moeder ben voor de kinderen. Anders zou ik echt op mn tenen lopen. En dat maakt het thuis niet gezelliger!

Niet schuldig voelen! Je kinderen profiteren er ook van! Ze hebben er niets aan als je straks nog ergere klachten hebt!
Ja, gewoon doen.

Ik doe het zelf niet standaard, heel af en toe neem ik een dag vrij en zit dochter gewoon (op haar reguliere dagen) op kdv. Daar geniet ik heel erg van. Als het financieel kan en je het aantal crechedagen/ halve dagen nog oke vindt qua aantal.

Hoop voor je dat de lichamelijke klachten er door over zullen gaan.
Wat Supersmollie zegt vind ik ook :)
wat zijn we eensgezind vandaag! Als je nu nog twijfelt weet ik het ook niet meer.
Gewoon doen. Ik doe het ook, met 1 kindje en zonder overbelastingsverschijnselen. Ik heb nog een paar maanden extra uren ouderschapsverlof op 1 middag dat de kleine wel naar de creche gaat.
Oh, dank jullie wel, dit had ik net even nodig. Ik ben inderdaad bang om echt oververmoeid te raken, zeker als straks de winter weer komt en je minder naar buiten kunt met de kinderen. Eigenlijk heb ik al besloten dat ik het zo ga doen, mijn man staat er ook helemaal achter, Ik had alleen aan het begin van de avond mijn moeder aan de telefoon en die snapte er niks van (je hebt toch helemaal geen last van hem, hij is zo lief....) en toen twijfelde ik en kwam het schuldgevoel en beetje om de hoek kijken.
Je moet zulke dingen ook niet met anderen bespreken, en zeker niet met je moeder ;-)! Er zullen altijd mensen zijn die het raar vinden, je kunt het nooit iedereen naar de zin maken.

Dus probeer nou maar gewoon om het jezelf naar de zin te maken, dat is al lastig genoeg . Gewoon lekker zelf die beslissing nemen en morgen gaan regelen .
Nog even ter info. Ik werk 3 dagen, zoon gaat dus nu 3 dagen naar de creche en straks 3,5 dag.
hahaha morrie, dat is goed gezegd van je (het is al moeilijk genoeg om het jezelf naar de zin te maken....!!!)
Stel je vindt 3,5 dag teveel kun je ook nog overwegen om ouderschapsverlof op te nemen een dag in de week, of een halve dag als je werkgever dat goed vindt en je dat salaris tijdelijk kunt missen.
Volgens mij zou ik hem dan naar je moeder brengen
ouderschapsverlof heb ik ook aan gedacht, maar dan krijg ik mijn werk helemaal niet meer af. 3 dagen is al erg krap en voor een halve dag komt er echt geen vervanging, dus dat zou alleen maar meer stress opleveren. Ik werk bij de overheid en krijg zelfs 75 procent doorbetaald, dus daar ligt het niet aan.
Ben ik nou de enige die hier wel moeite mee heeft? Op mij komt het over dat je je kindje 'dumpt' omdat jij het druk hebt met jezelf. Slapen, sporten, studeren. Is het niet mogelijk om dit op andere momenten in de week te doen? Kan je partner in de avonduren niet bijspringen bijvoorbeeld?

Ga je voor deze extra uren ook kinderopvangtoeslag aanvragen?
Kan me wel voorstellen dat je ervoor kiest, dus helemaal niet ontaard...

Persoonlijk vind ik 3 dagen opvang al veel en dan nog een halve dag erbij....pittig.

Aan de andere kant; als jij op die manier beter voor jezelf en je gezin kan zorgen, waarom niet?
Natuurlijk is je kind lief

Maar je moet je kind ook lief blijven vinden en als die extra dag opvang daar voor zorgt, dan is het toch prima?

En om je schuldgevoel ( ) te verminderen: Zoon gaat 5 dagen per week naar de BSO en die vindt het prima!
Op zich prima hoor dat je het doet, maar....ga je ook vergoeding van de overheid aanvragen voor die uren opvang dat je eigenlijk zelf voor je kind kan zorgen?

Ik heb zelf ook kinderen, breng ze alleen naar de oppas als ik zelf moet werken. Komend jaar gaat er ws in de kinderopvangvergoeding een hoop veranderen door bezuinigingen etc. en dat ga ik ws. wel merken helaas. Dat er oppasvergoeding bestaat vind ik logisch, dat er op bezuinigd moet worden kan ik ook begrijpen. Maar laat ze dan bezuinigen op de vergoeding van die oppas uren dat kinderen naar de oppas gebracht worden terwijl ze er 'makkelijk' zelf voor kunnen zorgen. Uitzonderingen daar gelaten natuurlijk....... Maar goed misschien is dat een andere discussie......

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven