Werk & Studie alle pijlers

Doorgroeien als bedrijf of juist klein blijven?

09-06-2026 19:42 101 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hallo allemaal!

Vraagje aan mede-ondernemers in het bijzonder, maar iedereen mag natuurlijk zijn/haar mening hierover delen!

Ik heb een kleine eenmanszaak, 2 mensen in loondienst dus we werken met 3 werknemers. Het is in onze branche (zoals overal) retedruk met een wachtlijst die nu is opgelopen tot oktober. Ik vind het erg lastig om te werken met zo'n lange wachtlijst, deels omdat ik mensen moet teleurstellen maar zakelijk gezien natuurlijk ook dat mensen elders gaan kijken en het woord rondgaat dat je beter niet naar mij kunt bellen want lange wachttijden.

Nu zou ik dus kunnen kiezen om iemand aan te trekken, voor 32 uur of tenminste toch 28 uur per week, want de agenda komt echt wel vol voor die uren, maar voor hoe lang? En wat als die werknemer om welke reden dan ook niet past binnen het bedrijf of niet goed functioneert? Na een proeftijd van 2 maanden, heb je natuurlijk al wel meer werk aangenomen, of erger nog, bij vast dienstverband is ontslag aanvragen bij het UWV erg lastig. Of, als werknemer zelf besluit ontslag te nemen? Dat blijf je de komende maanden wel zitten met extra werk wat heel moeilijk te verdelen is over de andere werknemers waardoor de werkdruk op de anderen (en vnml mijzelf) echt een flink stuk hoger komt te liggen. (Dat kan/mag niet meer met een ZZPer opgevangen worden.)

Voordelen:
-wachttijd krimpt behoorlijk
- een extra werknemer om in geval van calamiteiten in te kunnen vallen
- meer omzet (en meer winst hopelijk)
- meer zichtbaarheid
- lagere werkdruk voor mezelf (ook wel fijn)

Nu de nadelen;
- groot risico wanneer er minder werk is
- extra investeringen (oa auto erbij)
- meer administratie voor mij (horror)
- groter risico bij uitval door ziekte
- meer geregel vwb vakanties/vrije dagen (nu heb ik gewoon bedrijfssluitingen)
- nu een klein familiebedrijf, dus wat doet dit met de onderlinge verhoudingen?
- klanten die perse niet, of juist perse wel met een bepaalde werknemer willen werken, wat organisatorisch weer veel voeten in de aarde heeft
- juist het kleine, en de persoonlijke aandacht en benadering vind ik fijn en klanten ook

Ik zie dus meer nadelen dan voordelen, maar misschien bekijk ik het ook te negatief?

Wat zijn jullie overwegingen geweest om door te groeien of juist klein te blijven? En wat zijn jullie ervaringen op dat gebied?
"deels omdat ik mensen moet teleurstellen"

Nee zeggen is meer een probleem voor de ander dan voor jou, toch?

"maar zakelijk gezien natuurlijk ook dat mensen elders gaan kijken en het woord rondgaat dat je beter niet naar mij kunt bellen want lange wachttijden."
Hoe stabiel zijn die wachttijden? Is er altijd een vergelijkbare wachttijd?
Ik kan me voorstellen dat mensen liever even wachten op kwaliteit dan snel naar een ander met minder kwaliteit.

Ik zou het risico niet nemen met alle mogelijke nadelen die je noemt maar ik ben dan ook geen ondernemer. Waar ik werk is het verzuim soms meer dan 20%. De een meldt zich sneller ziek dan de ander...
Overleg met je accountant of boekhouder. Dat geeft ons altijd goede inzichten.

Werknemers in dienst is een grote verantwoordelijkheid en een grote zorg. Of het rendabel is in jouw situatie weet ik niet. Houdt je onder de streep meer geld over? Dan zou ik zeker goed uitrekenen. Meer stress en zorgen zonder extra over te houden zou ik niet doen.

Lange wachttijden hoeft geen probleem te zijn in deze sector.

Administratie kan je ook (gedeeltelijk) uitbesteden aan je accountant bijvoorbeeld. Kost geld, maar geeft jou minder stress.
Even vwb de nadelen:

- groot risico wanneer er minder werk is: klopt

- extra investeringen (oa auto erbij): dit zou gecompenseerd moeten worden door extra inkomsten

- meer administratie voor mij (horror): maakt dat veel uit als je van 2 naar 3 werknemers gaat?

- groter risico bij uitval door ziekte: lijkt me eerder minder. Als er nu 1persoon uitvalt, is dat 33%. Met 1 erbij maar 25%.

- meer geregel vwb vakanties/vrije dagen (nu heb ik gewoon bedrijfssluitingen): waarom kan dat met 1 extra personeelslid niet blijven doen?

- nu een klein familiebedrijf, dus wat doet dit met de onderlinge verhoudingen?: zijn de 2 werknemers die je nu hebt familieleden?

- klanten die perse niet, of juist perse wel met een bepaalde werknemer willen werken, wat organisatorisch weer veel voeten in de aarde heeft: dat is een kwestie van de klanten "opvoeden". Jij bepaalt wie het werk doet.

- juist het kleine, en de persoonlijke aandacht en benadering vind ik fijn en klanten ook: waarom zou dat veranderen als je van 3 naar 4 gaat? Misschien kan je zelfs wel meer persoonlijke aandacht geven omdat je extra handen in het bedrijf hebt.
Bedankt voor jullie reacties!

@strandbedaanzee dat klopt dat is ook meer een luxeprobleem maar ik ben altijd een beetje "bang" voor de toekomst, een volle agenda nu is geen garantie voor een volle agenda over 1 jaar. Wachtlijst is gemiddeld genomen 2 maanden, alleen door de zomervakantie erbij nu dus een stuk langer. Een verzuim van 20% is wel heel hoog, ik heb nu echt nauwelijks verzuim dus ook veel geluk daarmee.

@Phlox24 ik heb voorheen nog een werknemer gehad maar die is gestopt en toen ben ik met andere activiteiten ook gestopt en ingekrompen. Mede ook door corona, en omdat ik die diensten niet zelf kon doen. Toen was het ook een stuk rustiger dus kwam goed uit voor mij. Boekhouder doet al veel qua administratie, maar ik moet zelf nog wel het kasboek doen, de planning (neemt meeste tijd in beslag) en de facturatie bijvoorbeeld.

@Appletje die extra auto betekent de komende 3 jaar +/- 800 euro per maand extra kosten vanwege de finance lease. De extra administratie zal vooral bestaan uit meer planning, en dat is best tijdrovend nu al. Degenen die nu in loondienst zijn werken parttime (28 en 20 uur) en bij uitval kan ik vaak zo schuiven dat ik die uren extra opvang, in ieder geval zo min mogelijk op de andere werknemer, en anders vallen er uren uit, dat is soms ook niette voorkomen bij calamiteiten. Maar het verzuim is minimaal dus komt weinig voor. Iemand erbij is dan ook 28/32 uur, misschien heb je gelijk hoor, en zie ik dat te somber in? Bedrijfssluiting met kerst is vaak geen probleem, wel de zomer (september) 4 weken, en meivakantie (2 weken) dat zijn dan al alle vakantiedagen die vaststaan. Ik weet niet of iemand daar snel mee akkoord zal gaan, nu is het idd allemaal familie, geen kinderen of mantelzorg. Verder is mijn ervaring dat het niet zo simpel is als ik bepaal wie welke klant rijdt en klant past zich maar aan, juist dat is een reden dat mensen overstappen, ik krijg om die reden vaak aanmeldingen van mensen die over willen stappen.

Persoonlijke sfeer en aandacht zal ik misschien ook iets te somber inzien, maar als de groei eenmaal ingezet is, zet je dat dan verder door?
Als antwoord op je laatste vraag mbt groei. Ik heb een bedrijf in een heel andere sector en besloten niet door te groeien, ondanks dat wij zeer veel werk krijgen aangeboden. Wij zouden veel moeten investeren in opleiding bijvoorbeeld met onzekere gevolgen.

Dus nee, groei hoeft niet. Overweeg wat bij je past.
Ik zou zeker eerst (laten) berekenen wat het netto oplevert als je 1 iemand erbij neemt die 28 uur (of ander aantal) gaat werken. Op basis daarvan zou ik gaan kijken of het de moeite waard is. En dan afwegen wat het oplevert financieel en dat weg zetten tegen de kosten en de extra verantwoordelijkheden en risico's.

Hoeveel uur heb je nodig om de wachtlijst weg te werken of bijvoorbeeld met 1 maand in te korten?
Is er ruimte bij je huidige personeel om meer uren te draaien?

Als kleine ondernemer snap ik je bezwaren helemaal. Groeien om te groeien is voor mij geen doel an sich, het moet wat opleveren, hetzij financieel, of continuïteit van je bedrijf, of meer ruimte in bijvoorbeeld jouw leven. Meer personeel ben ik altijd huiverig voor, het levert namelijk ook meer gedoe op. (Vrije dagen, ziek zijn)
Lastige afweging vooral als je nu een team hebt wat staat en waarmee je kunt lezen en schrijven.
Ik heb hier echt geen verstand van dus ik zou eigenlijk mijn mond moeten houden. Maarrrrr als je nou eens iemand aan zou nemen die jouw tijd vrijspeelt omdat hij/zij de administratie overneemt?
Ik weet niet hoe close de familieleden zijn die nu meewerken ... Maar misschien ook eens met hen sparren? Wat zouden zij zeggen van een extra collega van buiten de familie? En misschien op termijn beperkte verschuivingen in die vaste vakantie?

Ik zou niet ineens 3 man extra aannemen als je niet de ambitie hebt om de grootste van de stad te worden.

Maar met goede sollicitaties en lang zoeken naar de juiste persoon is er misschien wel 1 iemand die wél als extra in jullie huidige team past.

Waarbij uiteraard het financiële plaatje uitgerekend moet worden door de accountant.
Hoeveel extra les en hoeveel extra klanten heb je 3 jaar lang nodig om die auto eruit te krijgen én iemand's loon 3 jaar lang te betalen?
Of loont het misschien inderdaad financieel net meer om 2 dagen per week (of x uur per dag) iemand administratief in dienst te nemen en zelf meer de wagen in te stappen?

Is er misschien ook een vak-organisatie die hier mee over kan nadenken?
Je zal waarschijnlijk niet de eerste in de sector zijn die zich deze vragen stelt.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
SinPermiso schreef:
09-06-2026 21:55
Ik heb hier echt geen verstand van dus ik zou eigenlijk mijn mond moeten houden. Maarrrrr als je nou eens iemand aan zou nemen die jouw tijd vrijspeelt omdat hij/zij de administratie overneemt?

Nee dat zou zich niet lonen, die administratie is al zoveel mogelijk uitbesteed aan boekhouder en het financiele gedeelte wil ik echt zelf blijven doen (vooral voor het inzicht), de planning, boeken van examens, mailtjes, appjes, telefoontjes, dat is te weinig om iemand voor aan te nemen, maar kost mij dagelijks wel 1 tot 1.5 uur gemiddeld.
viennas schreef:
09-06-2026 21:49
Ik zou zeker eerst (laten) berekenen wat het netto oplevert als je 1 iemand erbij neemt die 28 uur (of ander aantal) gaat werken. Op basis daarvan zou ik gaan kijken of het de moeite waard is. En dan afwegen wat het oplevert financieel en dat weg zetten tegen de kosten en de extra verantwoordelijkheden en risico's.

Hoeveel uur heb je nodig om de wachtlijst weg te werken of bijvoorbeeld met 1 maand in te korten?
Is er ruimte bij je huidige personeel om meer uren te draaien?

Als kleine ondernemer snap ik je bezwaren helemaal. Groeien om te groeien is voor mij geen doel an sich, het moet wat opleveren, hetzij financieel, of continuïteit van je bedrijf, of meer ruimte in bijvoorbeeld jouw leven. Meer personeel ben ik altijd huiverig voor, het levert namelijk ook meer gedoe op. (Vrije dagen, ziek zijn)
Lastige afweging vooral als je nu een team hebt wat staat en waarmee je kunt lezen en schrijven.

Klopt, daar heb je helemaal gelijk in. Het zou vooral zijn om de wachtlijst weg te werken en zelf eventueel wat minder uren te kunnen gaan werken.

Ruimte bij personeel nu voor meer uren is er niet. De ene is dit jaar al omhoog gegaan en de andere wil juist deze uren werken vanwege belastbaarheid. Als het zo zou blijven zou ook goed zijn hoor, alleen ik merk dat ik vrij weinig tijd heb voor mezelf vooral.

De winstmarges in onze sector zijn niet hoog, dus onderaan de streep zou ik er netto niet veel meer op vooruit gaan wanneer ik zelf minder uren mee zou werken. En ik vraag me af of de risico's van een extra werknemer me dat waard zijn, als alles goed blijft gaan dan zeker wel, maar als er iemand langdurig uitvalt wordt het al een heel ander verhaal.

En wat ik zie en hoor bij collega's met meer personeel, is dat iets wat best vaak gebeurd. Ofwel veel korte ziekmeldingen op dagen die echt niet uitkomen (bijvoorbeeld bij geplande examens) of langdurig ziek vanwege psychische klachten.

Nu kan iedereen natuurlijk ziek zijn, maar met degenen die ik nu werk, merk ik wel die extra inzet bij zulke gevallen. Dat het om familie gaat speelt natuurlijk een grote rol, het is meer "ons" bedrijf dan "mijn" bedrijf. En die binding kun je moeilijker verwachten van iemand waarmee je alleen een zakelijke band hebt. En dat snap ik ook helemaal natuurlijk.
Wissewis schreef:
09-06-2026 22:08
Ik weet niet hoe close de familieleden zijn die nu meewerken ... Maar misschien ook eens met hen sparren? Wat zouden zij zeggen van een extra collega van buiten de familie? En misschien op termijn beperkte verschuivingen in die vaste vakantie?

Ik zou niet ineens 3 man extra aannemen als je niet de ambitie hebt om de grootste van de stad te worden.

Maar met goede sollicitaties en lang zoeken naar de juiste persoon is er misschien wel 1 iemand die wél als extra in jullie huidige team past.

Waarbij uiteraard het financiële plaatje uitgerekend moet worden door de accountant.
Hoeveel extra les en hoeveel extra klanten heb je 3 jaar lang nodig om die auto eruit te krijgen én iemand's loon 3 jaar lang te betalen?
Of loont het misschien inderdaad financieel net meer om 2 dagen per week (of x uur per dag) iemand administratief in dienst te nemen en zelf meer de wagen in te stappen?

Is er misschien ook een vak-organisatie die hier mee over kan nadenken?
Je zal waarschijnlijk niet de eerste in de sector zijn die zich deze vragen stelt.

Een vakorganisatie is er niet echt, belangenverenigingen wel, moet je lid van zijn, maar de branche is zo versplinterd dat je daar precies niks aan hebt. Er is ook geen CAO bijvoorbeeld.
Ik heb geen verstand van personeel maar kan het niet op uitzendbasis? Das ongetwijfeld wat duurder maar ook geen risico bij uitval ect.

En voor wat betreft groei: sommige bedrijven groeien en gaan daardoor kapot, andere bedrijven groeien en worden een multinational. Natuurlijk heeft dat ook te maken met de bedrijfsvoering maar je weet niet altijd van tevoren of een groot bedrijf ook goed bij je past.
Jij geeft autorijles toch? Ik zou heel goed nadenken over je ambitie voor de rijschool maar ook voor je eigen werkzaamheden. Wil je graag echt groter worden? En als het loopt meer werknemers aannemen etc?
Als je groter wordt wordt je eigen rol waarschijnlijk steeds meer overzicht, planning, dingen regelen. En minder zelf lesgeven. Wordt je daar blij van?

Als je eigenlijk tevreden bent met hoe het nu gaat wat brengt het jou dan om uit te breiden? Alleen dat de wachttijd korter is? Daar zou ik het niet voor doen. Mensen kunnen zich ook eerder opgeven he?

Stel dat je voor groei gaat:
- Eerst uitrekenen wat het financieel oplevert. Met hoeveel uren heb je de extra kosten eruit? En wanneer levert het echt wat op? Volledige kosten / baten analyse.
- Ziekte kan helaas altijd. Een ongeluk zit in een klein hoekje. Dus eerlijk gezegd vind ik dat minder een argument.

- Je wil natuurlijk wel de juiste werknemer aan nemen, een waarmee zowel jij als de twee anderen een goede klik hebt. Sowieso zou ik die betrekken als je dit wil gaan doen.
- Zou jij door de komst van een nieuwe werknemer zelf ook meer moeten werken (extra planning ed). Zie je dat zitten?

De andere punten zijn denk ik minder belangrijk. Een nieuwe werknemer kan meegaan in je huidige opzet lijkt mij.
SirDidymus schreef:
09-06-2026 22:32
Nee dat zou zich niet lonen, die administratie is al zoveel mogelijk uitbesteed aan boekhouder en het financiele gedeelte wil ik echt zelf blijven doen (vooral voor het inzicht), de planning, boeken van examens, mailtjes, appjes, telefoontjes, dat is te weinig om iemand voor aan te nemen, maar kost mij dagelijks wel 1 tot 1.5 uur gemiddeld.
Daar kun je ook een VA voor inhuren.
Ik lees eigenlijk niet echt goede redenen om te groeien?

Die wachtlijst wegwerken kan ook door simpelweg vanaf nu minder mensen op de wachtlijst te zetten. Dan wordt 'ie vanzelf korter op een gegeven moment?
En als die wachtlijst is weggewerkt kan jij minder uren werken als je dat wilt. Juist in jouw vak heb je behoorlijk goed in de hand hoeveel uren je werkt. Jij bepaalt immers hoeveel klanten je aanneemt?

Je angst dat je een slechte naam krijgt of dat mensen naar de concurrent gaan door een lange wachtlijst begrijp ik niet zo goed? Is jouw wachtlijst langer dan die van je directe concurrenten? Dat is toch alleen maar een goed teken? (namelijk, je bent gewild en blijkbaar hebben mensen het er voor over om even te wachten als ze dan wel bij jou terecht kunnen)

En het voordeel dat je een extra werknemer hebt om calamiteiten op te vangen....je krijgt er ook een groter risico op calamiteiten voor terug... Immers, je krijgt er iemand bij die uit kan vallen...

Oftewel, als ik jouw post lees, lees ik allemaal (begrijpelijke en reële) beren op de weg, maar geen intrinsieke behoefte of wens om te groeien en eigenlijk ook geen voordelen voor jou zelf....
Alleen al die verplichte vakanties zijn al een gigantisch risico. Als je dit zo wil houden: niet groeien.
vivapimpelmees schreef:
10-06-2026 00:23
Daar kun je ook een VA voor inhuren.
Ik snap heel goed dat ze dat niet wil. Als je het zelf doet dat houd je in de gaten wat er precies gebeurt and voor 1/1.5 uur per dag is dat niet de moeite om uit handen te geven.

Ik ben zelf kleine zelfstandige (zonder personeel, juist om deze zorgen) en ook taken die AI voor me zou kunnen doen doe ik dus bewust zelf omdat ik dat meteen zie wat er gebeurt.

In het geval van SirDyd zou ik dus niet extra personeel aannemen. Als ze er zelf niet veel meer door gaat verdienen, en alleen een beetje meer vrije tijd krijgt maar wel een hoop kopzorgen meer dan is het 't niet waard. Ze zou kunnen kijken of ze die planning efficienter kan doen en daar wat tijd mee besparen. Meer vrije tijd is natuurlijk ook een kwestie van plannen (en wat minder inkomsten incasseren). Een lange wachtlijst is jammer voor de klanten maar geldt wel in meerdere sectoren.

@SirD: je zou ook kunnen kijken of je je aanbod wat kan varieren. Een volle dag of halve dag les, opfriscursus voor mensen die niet vaak rijden. Dingen waar je niet meteen voor langere tijd aan vast zit maar wel snel wat aan kan verdienen.
Je hoopt ook op wat meer vrije tijd. Maar een medewerker kan je ook meer kopzorgen geven, die blijven vaak ook kan je vrije tijd.

Ik vind in dit geval wel relevant dat medewerker langdurig ziek kan worden. De geplande lessen moeten immers wel doorgaan. Er is voor TO nauwelijks ruimte om dat op te vangen. Ook de auto van deze medewerker staat dan stil, de vaste lasten voor de auto blijven.

Aan TO uit te zoeken hoe ze dan de planning en de financiën op orde houdt. Wat ik al eerder zei, laat alles goed doorrekenen door je boekhouder.
Uit eigen ervaring zeg ik altijd blijf klein of groei enorm, zoals een grote winkelketen. Een tussenvariant verziekt je eigen werkplezier door alle personeelslasten. Als jouw bedrijf heel groot is, heb je voor alle personeelszaken (zwak, ziek, vakantie, gedoe thuis) een manager. Als klein bedrijf regel jij dat allemaal zelf. Het heeft mijn werkplezier ooit goed vergald. Het bedrijf toen over gedaan en sindsdien blijf ik lekker klein.

Het is niet voor niets een oude mop van Sam en Moos die ruzie hadden, waarna de een tegen de ander zei: ik wens je veel personeel! 😄
Ze zeiden dat het niet kon. Toen kwam er iemand die dat niet wist en die deed het gewoon.
Mijn ervaring heeft mij geleerd door eiland aan te nemen je juist meer werk krijgt en je binnen mum van tijd weer voor hetzelfde dilemma staat.

Mijn advies; blijf klein! Neem niemand aan.

Wordt groot door klein te blijven!
Frietmetmayo schreef:
10-06-2026 07:49
Mijn ervaring heeft mij geleerd door eiland aan te nemen je juist meer werk krijgt en je binnen mum van tijd weer voor hetzelfde dilemma staat.

Mijn advies; blijf klein! Neem niemand aan.

Wordt groot door klein te blijven!
Ook dit inderdaad.
En ook wel herkenbaar. Hier ook een klein familie bedrijfje met eigenlijk net teveel werk waardoor er eigenlijk iets te vaak ook op zaterdag gewerkt moet worden door 1 van ons.
Maar 1 iemand extra aannemen, kost ook veel geld en inderdaad wat als die persoon langdurig uitvalt? En onze ervaring is ook dat een personeelslid van buiten de familie het toch snel oneerlijk vindt als de familie meer privileges heeft of lijkt te hebben, terwijl wij het bijvoorbeeld irritant vonden dat die persoon regelmatig perse vrij wilde als het eigenlijk qua werk niet uitkwam en buiten de bedrijfssluiting, maar het dan toch toekenden omdat je een goede werkgever wil zijn.
Schrijf een businessplan.
Een extra werknemer, daar zijn ook extra kosten aan verbonden. Denk an verzekering, licenties, werkplek, etc En natuurlijk de loonkosten. En hoeveel extra omzet moet je daarvoor draaien om op z'n minst de kosten te dekken?

Extra omzet draaien klinkt leuk, maar wat hou e daar als bedrijf aan over? Wat heeft dit voor invloed op je winst uit onderneming?

En vergeet niet dat meer personeel geeft ook meer zorgen. Je bent dan zelf ook meer bezig met allerlei randzaken en minder met je echte werk.

Ik ben waarschijnlijk een stuk ouder, en ik zie in mijn omgeving dat mensen met een eenmanszaak juist kleiner willen worden. Minder zorgen, minder problemen, zelf weer werken wat je leuk vindt, kortere lijntjes. En onderaan de streep? Scheelt het allemaal niet zo veel.

En klanten? Je kan je tijd maar 1x besteden. Of ik nu een langere of kortere wachttijd heb, ik maak me daar niet zo druk over. Ik doe wat ik kan. En wil je niet wachten, dan ga je maar naar een ander. Mijn agenda zit vol, en uitervaring na bijna 40 jaar werken, het komt altijd goed.

Kort samengevat, neem geen beslissing gebaseerd op emotie. Maar begin bij harde cijfers. En wil je dan toch uitbreiden, neem de tijd en zoek dan de juiste persoon erbij.
Dank allen voor de reacties!

Het klopt dat ik niet echt de intrinsieke motivatie heb om groter te worden, ik zie teveel beren op de weg dacht ik zelf maar jullie reacties zeggen dat die beren terecht zijn.

En wat iemand hierboven zei, of klein blijven en alles zelf in de hand hebben of zo groot worden dat je met een manager kunt werken. Iets er tussenin geeft idd alleen meer zorgen voor mij.

@happyapple ik denk dat jij precies zegt wat het "probleem" is met een familiebedrijf en een werknemer van buiten die familie, en dat kun je natuurlijk niemand kwalijk nemen maar de onderlinge verhoudingen zullen daardoor wel beïnvloed worden.

@Dushi die verplichte vakanties zijn idd een risico, maar die zijn zo met een reden. Want open blijven en zelf op vakantie gaan betekent dat ik op vakantie ook kleine (of grotere) dingen op moet pakken. En met name de bereikbaarheid. Als het bedrijf helemaal gesloten is, dan weten alle klanten dit, er hoeft niets verzet te worden bijvoorbeeld, en op socials staat ook de bedrijfssluiting aangekondigd.

@Feline die uitdrukking ken ik als; wens je vijanden veel personeel toe.
Wachttijden zou ik niet zo interessant vinden. Een wachttijd van 2 maanden is niet lang en je kunt er als klant rekening mee houden door eerder aan te melden. Een wachttijd geeft ook aan dat men tevreden is en graag gebruik wil maken van je diensten.

De tijd werkt tegen ons omdat we gewend zijn dat we vandaag iets bestellen het morgen in huis is. We moeten leren vertragen denk ik. Ik zie voor jou meer de nadelen. Dat een klant moet wachten is niet erg.

En als het idd om rijles gaat. Onze kids moesten ook wachten. Je weet al jaren dat je met 16,5 mag starten dus kun je als klant ook anticiperen. Je hoeft ons probleem niet op te lossen.

En qua instructeurswens zit ook verschil: 1 kind boeit het niet wie ee naast zit en andere kind wil een vast gezicht. We hebben daarom verschillende scholen ingezet.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven