Gezondheid alle pijlers

Durf mij niet ziek te melden

10-06-2026 20:56 62 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik loop al maanden met pijn in mijn schouder. Loop hiervoor bij de fysio. Deze taped mijn schouder ook in. Wat iets meer steun geeft. Mijn fysio benoemt het als SAPS, kort gezegd mijn, schouderspieren zitten bekneld Dit geeft pijn bij het heffen of draaien van de arm. Als ik mijn arm opzij draai dan verrek ik van de pijn. Net of er een elektrische stoot door mijn arm jaagt, schouder, elleboog en krachtsverlies hand. Ik kan dan echt wel janken. Ondanks fysio lijkt het niet beter te worden,

Ik werk in de zorg wat op het moment pittig is. Werkdruk is hoog. Ik heb mijn leidinggevende al gemaild dat ik graag wat lichtere werkzaamheden wil doen en evt een stagiaire naast mij. Kreeg mail terug dat ik vooral goed mijn grenzen aan moet geven binnen het team. Dit doe ik ook maar ja soms kan het niet anders omdat er geen stagiaires zijn of dat ik toch de route krijg met zware cliënten (lees; tilliften werk en veel ADL handelingen). Na het werk ben ik op, veel last van mijn schouder. Ik durf mij eigenlijk niet ziek te melden. Heb fibromyalgie en daardoor heb ik er vorig jaar ook al 3 weken uitgelegen. Ik kon niet meer van de pijn en was toen zo vreselijk moe. Op het moment heb ik de fibro redelijk onder controle dankzij een revalidatietraject. Maar nu dus mijn schouder weer. Fysio denkt door overbelasting. Ik ben alleenstaande mama, dus thuis gaat alles ook gewoon door.

Ik voel mij zo rot. Stel ik meld mij ziek dan weet ik zeker dat er praatjes komen. Zo gaat dat toch wel binnen de zorg. Nog 6 weken doorbijten, dan heb ik vakantie.

Ik weet het echt ff niet meer.
ik krijg steeds meer het idee dat de zorg de meest giftige werkomgeving mogelijk is.

zorgen voor je patienten/bewoners/clienten en ondertussen één grote bal afgunst en venijn onder elkaar.

ben je onder de 60? dan heb je je lijf nog superlang nodig dus zorg voor je lijf.
dus eis licht werk, weiger zwaar werk en ga voor jezelf zorgen en laat die praatjes maar komen.
Als je je nu niet ziekmeldt is de kans zeer groot dat je uiteindelijk langer uit de running bent

Wees alsjeblieft zuinig op je lichaam en meld je gewoon ziek
Je leidinggevende legt met 'grenzen aangeven binnen het team' het probleem mooi bij een ander. Je collega's hebben er natuurlijk last van als jij wordt ingeroosterd voor klussen die je helemaal niet kunt doen. Maar als jij dan toch maar structureel over je grenzen gaat om hun ongemak te voorkomen dan is dat natuurlijk ook niet goed. Het lijkt me dat daar eerder frustratie en praatjes uit voortkomen dan je ziekmelden als het duidelijk echt niet gaat.

Je zou ook kwaad kunnen zijn dat je structureel wordt opgezadeld met werk dat je niet kunt doen terwijl je werkgever weet dat het niet gaat.

Maar misschien is het onmogelijk om je in te roosteren met werk dat wel gaat, en in dat geval snap ik de leidinggevende wel met de vraag of je dit werk wel moet doen. Dat is dan geen 'hoe durft hij/zij' maar oprechte bezorgdheid. Misschien is je lichaam niet geschikt voor dit zware werk en ben je structureel roofbouw aan het plegen. Pas daarmee op!
Wat loopt ‘s ochtends op vier benen, ‘s middags op twee benen en ‘s avonds op twee benen en nog wat wielen?
Lisa2022 schreef:
10-06-2026 21:37
Ik weet dat je gelijk hebt maar zo voelt het voor mij niet. Voelt voor mij toch als een soort van opgeven. Leidinggevende heeft de vorige x toen ik mij ziekmeldde (jaar geleden) gezegd “ misschien is dit toch niet het juiste werk voor jouw”. Maar ik houd van mijn werk en heb er ook alles aangedaan om terug te kunnen komen. En dan nu dit weer.
Wat vind je belangrijker? De mening van een leidinggevende of een gezond lijf? Want nu te lang doorgaan betekent dat je op lang termijn er langer en meer last van gaat krijgen.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Phlox24 schreef:
10-06-2026 21:38
Ik ben zelfstandig ondernemer en kon mijn werk gewoon uitvoeren. Maar dat is geen lichamelijk werk. Advies van fysio was dingen te doen op geleide van pijn.

Bij geringste verkeerde beweging ging ik door de grond van de pijn in mijn arm. Zoals jij omschrijft, een elektrische schok die door de hele arm trekt.
Ja wat jij beschrijft herken ik ook van twee keer ( momenteel de tweede) frozen shoulder. Vlijmscherpe pijn bij onverwachte bewegingen en verder de gehele dag zeurende kiespijn gevoel.
Je moet de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid. Loesje
Als je het lastig vind om je je ziek te melden, dan zou ik zéker langs de bedrijfsarts gaan. En daar eerlijk je verhaal doen en ook echt zeggen wat er zeer doet en wanneer. Zodat deze zelf kan constateren dat je minder moet werken of aangepast werk moet doen. En dat zegt de bedrijfsarts dan tegen je werkgever. Dan heb je het zelfde resultaat, maar gesteund door de bedrijfsarts en heb jij je niet uit eigen beweging ziek gemeld, maar op advies van de bedrijfsarts. Dat kan gevoelsmatig toch heel anders zijn.
Je stelt je niet aan, maar je bent nu wel niet slim bezig. Iedere keer als je over je grens heen gaat duurt het herstel ook langer. Je loopt hier al te lang mee rond en stopt het ook weg. Je lichaam wordt niet vanzelf beter he! Daar is rust en een behandeling voor nodig.
Sfinx schreef:
11-06-2026 09:44
Je leidinggevende legt met 'grenzen aangeven binnen het team' het probleem mooi bij een ander. Je collega's hebben er natuurlijk last van als jij wordt ingeroosterd voor klussen die je helemaal niet kunt doen. Maar als jij dan toch maar structureel over je grenzen gaat om hun ongemak te voorkomen dan is dat natuurlijk ook niet goed. Het lijkt me dat daar eerder frustratie en praatjes uit voortkomen dan je ziekmelden als het duidelijk echt niet gaat.

Je zou ook kwaad kunnen zijn dat je structureel wordt opgezadeld met werk dat je niet kunt doen terwijl je werkgever weet dat het niet gaat.

Maar misschien is het onmogelijk om je in te roosteren met werk dat wel gaat, en in dat geval snap ik de leidinggevende wel met de vraag of je dit werk wel moet doen. Dat is dan geen 'hoe durft hij/zij' maar oprechte bezorgdheid. Misschien is je lichaam niet geschikt voor dit zware werk en ben je structureel roofbouw aan het plegen. Pas daarmee op!

Ik heb idd fibro maar door een revalidatietraject kan ik hier redelijk goed mee uit de voeten. Op tijd rust nemen, grenzen aangeven en deze ook bewaken. Wat nu wel lastig is. Vakantie tijd, werkdruk die hoog is. Dan vind ik het super lastig om mij ziek te melden. Ik was vandaag op het werk maar leidinggevende was er niet. Hopelijk morgen, ga dan zeker met haar in gesprek.
Joppie schreef:
11-06-2026 10:12
Ja wat jij beschrijft herken ik ook van twee keer ( momenteel de tweede) frozen shoulder. Vlijmscherpe pijn bij onverwachte bewegingen en verder de gehele dag zeurende kiespijn gevoel.
Ja dit dus. Werkzaamheden die voor mij liggen kan ik prima uitvoeren maar opzij is echt heel erg pijnlijk.
1. Zsm naar huisarts, zorg dat je een medisch advies krijgt over wat te doen / belastbaarheid
2. Naar de bedrijfsarts
3. Ik zou me zelf niet ziekmelden, want je kan nog werken. Maar wel beperkt / je kan niet alles wat je voorheen kon. Dit moet je heel duidelijk aangeven bij je LG, dat is de grens die jij moet bewaken. En dan kunnen jij en LG bekijken hoe je toch binnen de grenzen wat mogelijk is, kan werken.
4. Als LG dat niet accepteert, uitzoeken wat je escalatie routes zijn.
Je zegt dat je over 6 weken vakantie hebt. Maar wil jij je vakantie plat op bed doorbrengen omdat je dan echt helemaal gesloopt bent? Daarnaast kun je je ook in je vakantie ziekmelden en dan krijg je als het goed is die vakantiedagen dat je ziek gemeld staat terug. Wist ik eerst ook niet dus ik dacht ik vermeld het ook even.
2e keer slijmbeursontsteking hier, en ook een fysiek beroep waarin ik me niet ziek wil melden.

Ik heb de eerste keer bij de huisarts eerst medisch advies gewonnen, en was nog op tijd voor ontstekingsremmers. Daarnaast totaal niet belasten en doorgestuurd naar een fysio met ervaring ermee nog dezelfde dag.
Ook die gaf aan niet belasten, en gaf de tip om een mitella of sling te dragen als ik moeite had met nee zeggen of geneigd was toch gewoon alles te doen.

Dat was voor mij echt een toptip.
Op mijn werk was meteen duidelijk dat ik veel dingen niet kon, omdat ik maar 1 arm had, en het beperkte mijzelf gewoon, en hielp me herinneren aan -niet doen! Als ik toch die arm wilde gebruiken.

Combi totale rust-door-sling en ontstekingsremmers werkten zorgden ervoor dat ik redelijk snel weer oke was.

Deze keer was ik er heel snel bij, en probeer ik het zonder sling, met alleen ontstekingsremmers.
Ik merk nu duidelijk dat mijn klachten na werkdagen erger worden.

Ik geef mezelf nog een week, en anders ga ik toch weer aan de sling... :(
Avocadeau schreef:
11-06-2026 19:06
2e keer slijmbeursontsteking hier, en ook een fysiek beroep waarin ik me niet ziek wil melden.

Ik heb de eerste keer bij de huisarts eerst medisch advies gewonnen, en was nog op tijd voor ontstekingsremmers. Daarnaast totaal niet belasten en doorgestuurd naar een fysio met ervaring ermee nog dezelfde dag.
Ook die gaf aan niet belasten, en gaf de tip om een mitella of sling te dragen als ik moeite had met nee zeggen of geneigd was toch gewoon alles te doen.

Dat was voor mij echt een toptip.
Op mijn werk was meteen duidelijk dat ik veel dingen niet kon, omdat ik maar 1 arm had, en het beperkte mijzelf gewoon, en hielp me herinneren aan -niet doen! Als ik toch die arm wilde gebruiken.

Combi totale rust-door-sling en ontstekingsremmers werkten zorgden ervoor dat ik redelijk snel weer oke was.

Deze keer was ik er heel snel bij, en probeer ik het zonder sling, met alleen ontstekingsremmers.
Ik merk nu duidelijk dat mijn klachten na werkdagen erger worden.

Ik geef mezelf nog een week, en anders ga ik toch weer aan de sling... :(

Mijn fysio heeft het idd ook over een sling gehad. Mag eigenlijk zo weinig mogelijk belasten. Kreeg ook nog geen oefeningen mee omdat ik eerst in de rust moet. Nu voor mijn werkdagen word mijn schouder in getaped.
Geheel ziek melden is misschien wat rigoreus. Maar je moet jezelf wel afvragen wat het je op gaat leveren als je zo door gaat.

Ik denk dat je beter naar je lichaam moet luisteren.
Stel voor aan de leidinggevende om de komende maand licht werk uit te voeren.
En maak daar een duidelijk overzicht van, waar je je exact aan houdt.
Ja dat is nu even lastig maar zorgt ervoor dat je schouder rust krijgt en je niet helemaal uitvalt
Desnoods hang je je ene arm in een sling, dan is het voor een ieder duidelijk, jii kunt je ene arm niet gebruiken.
Er zijn lichte werkzaamheden die je wel kunt uitvoeren. Hopelijk voorkom je zo langdurige uitval
En, zorgt het tapen ervoor dat je je schouder ontlast?

Of geeft het je juist extra ondersteuning/stevigheid om toch te doen wat zonder tape niet zou lukken?

Wat wil je komende 3 maanden?
Je schouder ontzien en beter worden,
Of zo goed mogelijk je werk doen en blijven belasten?

Ik denk dat het antwoord op de vragen hierboven heel bepalend is voor de keuzes die je te maken hebt. :)
En er is geen goed of fout he.
Jouw schouder, jouw werk, jouw leven, helemaal jouw keuze.

Iedereen kan nog zoveel zeggen, maar jij bent uiteindelijk de enige die weet wat je echt wil, en er ook mee moet leven.
Een fysiotherapeut is geen arts. Laat iemand naar die schouder kijken die er voor gestudeerd heeft!
De bedrijfsarts kan het type arts zijn die denkt te kunnen weten wanneer je best in staat bent om te werken (terwijl dat niet het geval is). Ik zou daar niet bij voorbaat op durven vertrouwen.
Je zult het met jezelf moeten doen. Leren jezelf te vertrouwen op wat wel en niet haalbaar is voor jou. Je hebt het over dat het klinkt als opgeven. Dit is iets dat al de kern raakt en met deze overtuiging zou ik aan de slag gaan. Want dit (de gevoelens die dit geeft o.a.) zal je beperken in heel veel zaken die wat meer nuancering en relativering nodig hebben.
Ik ben vandaag bij de huisarts geweest. Heb 2 spuiten in mijn schouder gekregen. Hopelijk gaat dit zijn werk doen. Huisarts vroeg zich ook af waarom er geen echo is gemaakt van de schouder.
Oh fijn, ik hoop voor je dat dat verschil gaat maken.
Mag je nu wel weer belasten?
Die ontstekingsremmers gaan binnen een week hun werk doen, dus nu maar afwachten of het werkt? Zal ook nog eens naar die echo vragen. Tot die tijd niet teveel belasten.
Heb mijn leidinggevende een mail gestuurd. Over aangepast werk of andere mogelijkheden, evt met de bedrijfsarts erbij. Ben benieuwd hoe dit gaat uitpakken.
Goed bezig met jezelf serieus nemen Lisa.
Houdt vol.
Als jij jezelf serieus neemt, gaat dat ook makkelijker bij anderen..
Ben nu voor 2 weken ziek gemeld. Leidinggevende zag ook in dat het zo niet meer gaat Eigelijk was ze heel begripvol. Hopen dat die injecties straks gaan werken.
Gelukkig maar! Klinkt alsof je het hard nodig hebt.
Wat loopt ‘s ochtends op vier benen, ‘s middags op twee benen en ‘s avonds op twee benen en nog wat wielen?
Bontebok schreef:
12-06-2026 11:00
Een fysiotherapeut is geen arts. Laat iemand naar die schouder kijken die er voor gestudeerd heeft!
Een fysio heeft meestal meer verstand van gewrichten en spieren en hoe te belasten bij dergelijke klachten dan een huisarts.
Fysio is ook een vak.
Mijn huisarts heeft me een keer voor dergelijk advies door verwezen naar de fysio, omdat ze vond dat die dat beter kon begeleiden dan zij zelf.
Hangt wel van de klachten af. Een goede samenwerking tussen arts en fysio is goud.
Sfinx schreef:
16-06-2026 23:03
Gelukkig maar! Klinkt alsof je het hard nodig hebt.
Nou voel mij wel rot en schuldig tegenover collega’s. Maar goed moet mijn rust nu wel nemen. Vandaag weer bij de fysio geweest en die gaf aan dat dit met 2 weken niet klaar is. Hij heeft het eerder steeds ingetaped omdat ik nog steeds aan het werk was maar echt helpen deed het niet. Hij was blij dat ik nu eindelijk serieus naar mijn klachten ging luisteren. Heb het te lang genegeerd.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven