Kraammand, nog van deze tijd?

13-06-2026 11:29 76 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Is een kraammand nog van deze tijd?

Mijn dochter is hoog hoog zwanger, en opeens denk ik: moet er een kraammand komen?

Maar is het nog van deze tijd?
Ga ik het nog redden om het vandaag te fixen?
Wat stop ik er in?

Help!
Een bericht van een "opeens-gestresste-bijna-oma"
Dat zijn toch gewoon kadootjes, praktisch en/of minder praktisch? Kadootjes kan je toch altijd geven?
ja hardstikke leuk,

ik heb er laatst nog een aan een vriendin gegeven werd erg gewaardeerd.

gewoon kleine dingetjes : sokjes, krabwantjes, leuk rompertje, bijtring knuffel, kruippakje iets voor je dochter.
Relax we're all crazy, it's not a competition
Een kraammand is een mand die je op de eerste dag geeft, en daar zitten 10 kadootjes in.
Voor iedere kraamdag 1.

Maar ik vraag me af of dit nog van deze tijd is.
En of ik dat nu nog moet regelen?
Of ik een ontaarde moeder ben die dit niet geregeld heeft voor haar dochter.
houden mensen zich uberhaupt aan de kraamdag? als ik er al een kado gaf, werd alles meteen opgemaakt :-?
Relax we're all crazy, it's not a competition
bartjes schreef:
13-06-2026 11:39
Een kraammand is een mand die je op de eerste dag geeft, en daar zitten 10 kadootjes in.
Voor iedere kraamdag 1.

Ik zou dit absoluut nog gaan regelen, als ik oma zou worden. Hoe leuk is een mooie luiermand, met voor iedere dag een cadeautje. En zo verschrikkelijk veel werk is het nu ook weer niet. Je duikt het Kruidvat of de HEMA in en koopt 10 kleine cadeautjes, helemaal super! Zou trouwens de mama daariN ook niet vergeten.
bartjes schreef:
13-06-2026 11:39
Voor iedere kraamdag 1.

Nou, ik ben niet piep meer, maar had nog nooit van een kraammand gehoord, wel van kadootjes.😀 Je kan toch gewoon 10 kadootjes online kopen, heb je ze maandag of dinsdag binnen.

Edit: Hema is inderdaad ook een leuke winkel om in 1x 10 kadootjes te kopen. Hoef je niet stad en land af.
Oke! Duidelijk.
Ik moet dit vandaag nog even gaan regelen.

Hebben jullie een suggestie voor een kadootje voor de vader?
(Dat zat ook in de kraammand die ikzelf van mijn schoonmoeder kreeg)

Ik vind het lastig omdat er al zoveel in huis is.
Het belangrijkste is toch dat jij het leuk vindt om zoiets te maken? En natuurlijk of je dochter het leuk vindt om zoiets te ontvangen?
Ik heb vaker een kraammand gemaakt, inhoud afgestemd op de ontvanger. Ik ben wel creatief, dus heb er vaak ook zelfgemaakte spulletjes bij gedaan. Maar je kunt ook een leuke mand vullen met gekochte spulletjes. Heeft je dochter een bepaald thema (bijvoorbeeld voor de babykamer), of een lievelingskleur? Dat kan helpen om dingen te vinden.

Dingen die ik vaak gedaan heb: een leuk rompertje, muziekdoosje/ muziekknuffel, sokjes, hydrofiel doek met een print, verzorgingsproducten (eco voor iemand die dat hoog in het vaandel had), omslagdoek, fotolijstje, iets voor de ouders (lekker doucheschuim, goede koffie, iets lekkers), een boekje (mss is er wel iets dat jouw dochter als kind bijvoorbeeld heel leuk vond om te lezen, een bepaald Nijntjesboekje, of een Liedjesboek?), een stoffen slinger, een mutsje, iets voor de babykamer, lavendelolie, babytijdschrift.

Jij kent je dochter het beste, dus je weet vast wel dingen te vinden waar zij blij van wordt. En als je er teveel stress van krijgt, koop je gewoon een leuk kraamcadeau!
Ik vond het ruim 20 jaar geleden al niet leuk. Volgens mij heb ik er niets van gebruikt, maar waarschijnlijk was het ook gewoon een slecht samengestelde mand.
Al helemaal niet de luiertaart van merkloze luiers zonder maat.

Het belangrijkste is natuurlijk of je dochter zoiets leuk zou vinden en of jij goed in kan schatten welke cadeaus ze leuk zou vinden om te krijgen.
Everything is possible for the one who believes.
Rouge__ schreef:
13-06-2026 11:40
houden mensen zich uberhaupt aan de kraamdag? als ik er al een kado gaf, werd alles meteen opgemaakt :-?
Geen idee 😁

Ik hoop van wel
Het is een heel lief idee en je kunt vast nog wat dingetjes vinden vandaag.
Maar tsja, is het nog van deze tijd? Waarin de jonge ouders vast zelf al genoeg spullen in huis hebben en van alle kanten overladen worden met goedbedoelde cadeautjes?
Ik weet nog hoe mijn huis dichtslibde zodra ik moeder werd… het kwam van alle kanten binnen en was heel moeilijk te begrenzen. Uiteindelijk eindigen al die dingen linksom of rechtsom helaas wel op de vuilnisbelt. Maar ik besef me dat niet niet iedereen daar mee bezig is.
Gewoon één lief cadeautje wordt vast ook heel erg gewaardeerd.
Een kraammand is tijdloos. Niemand gaat zeggen, nou oma wat ouderwets. En al helemaal je eigen dochter niet.

Je kan er van alles in stoppen. Iets lekkers voor de ouders, rammelaar en ander speelgoed, knuffel, romper/pyjama/kleding, verzorgingsproducten voor moeder en kind, besteksetje/setje met bord/beker/kommetje, babyboeken, iets met de naam van de baby erop, spaarpot, cadeaubon, sieraad voor moeder, laken/deken/slaapzak, whatever.

Als je vandaag nog naar Zeeman, Hema, Prenatal, Etos en eventueel een juwelier ofzo kan, dan krijg je het zeker voor elkaar.
Appelflap schreef:
13-06-2026 11:52
Het is een heel lief idee en je kunt vast nog wat dingetjes vinden vandaag.
Maar tsja, is het nog van deze tijd? Waarin de jonge ouders vast zelf al genoeg spullen in huis hebben en van alle kanten overladen worden met goedbedoelde cadeautjes?
Ik weet nog hoe mijn huis dichtslibde zodra ik moeder werd… het kwam van alle kanten binnen en was heel moeilijk te begrenzen. Uiteindelijk eindigen al die dingen linksom of rechtsom helaas wel op de vuilnisbelt. Maar ik besef me dat niet niet iedereen daar mee bezig is.
Gewoon één lief cadeautje wordt vast ook heel erg gewaardeerd.
Ik vond het nogal een verschil maken of het van mijn eigen moeder kwam of van tante Ans die ik al 20 jaar niet gezien had.
LadyGodiva en Moiren,

Ik vind het dus best lastig om in te schatten.
Er is ook al zoveel in huis.
Ik heb wel al wat dingetjes gekocht natuurlijk, maar niet genoeg voor 10 dagen.
En wat ik gister besteld heb, dat komt dinsdag binnen. En dat kan echt te laat zijn.
Dus dat zou nog weer een los kadootje worden. En dat is ook prima.
Wat doe ik hier nog he,
op mijn mobiel forummen?
Ik moet in de winkels rondlopen.
bartjes schreef:
13-06-2026 11:49
Oke! Duidelijk.

Gratis overnachting in hotel?😀
Of het nog van deze tijd is,so what?
Een leuke tas of mand met cadeautjes erin met de uitleg dat ze elke dag iets mag uitpakken.
Een tandendoosje voor de melktandjes erin is ook leuk.
Wat ik leuk vond was op dag 1 een biefstuk of ander vlees om op krachten te komen.Of n stuk kaas als ze geen vlees eet.
Veel succes bijna oma.
Ik vind het hartstikke leuk, een kraammand - zeker als daar dingen in zitten waarvan je weet dat je dochter het mooi vindt of goed kan gebruiken. Ik zou inderdaad naar de HEMA of zoiets gaan, ben je in 1 winkel wel klaar.

Alvast heel erg gefeliciteerd met de geboorte van je kleinkind!!!!
Ik denk dat dat nog steeds leuk is, de basics is toch altijd goed? Volgens mij kan je bij de Hema ook prima slagen daarvoor. Ik vind het juist wel leuk om dat soort tradities in ere te houden.
Ja leuk! Misschien iets lekkers voor de moeder.
En ook iets lekkers voor de vader.
Bon voor eten bestellen?(Of de Hema/prenatal enz)
Voorleesboekje!
Douchegel waarvan je weet dat je dochter die lekker vind.
Hoeft echt niet allemaal voor de baby vind ik.
Misschien een ophang ding voor kaartjes of leuke knijpertjes om de kaartjes mee op te hangen.

Hier wat ideeën
Zwempakje of zwembroekje in minimaal maat 62/68. Bij de Hema hebben ze leuke.
Leuk zeker doen! Wie vind het nu niet leuk om zoiets te krijgen?

Wat iemand al zei even naar t kruidvat en de Hema en je hebt al heel wat
Ideeën

Voor moeder: toiletartikelen ( geurtje ,lotionnetje,ed , tijdschrift of boek,)
Voor kind,( speelgoedje, knuffel, kleertjes ,zo n lekker Zwitsal lotionnetje- ik ben gek op die geur,maar daar verschillen de meningen over- slab, bijtring)
Voor vader: speciaal biertje. Zo n slab met tekst , tijdschrift ,iets voor de hobby ,lego

Ook leuk: een bon van jezelf ( voor een klaargemaakte maaltijd naar keuze, voor een ontbijt op afroep, voor een oppas)
Of een bon van een bedrijf( nagelstyliste. Restaurant,dagje uit oid)

Ik roep maar wat hoor. Maar zeker geen luiertaart dat is oudbollig
bartjes schreef:
13-06-2026 11:49
Oke! Duidelijk.

Een alcoholvrij biertje? Of anders iets voor de eerste vaderdag? Zal nu vast makkelijk te vinden zijn

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven