Ingewikkeld

13-06-2026 11:55 50 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn partner maakt een potje van zijn ouderschap. Dat klinkt veroordelend en heftig, maar ik vind het inmiddels echt heel moeilijk er maar bij te moeten blijven staan er ernaar te kijken. Zonder dat ik iets doe/ kan doen. Ik hoop dat jullie mij van tips/ feedback/ kritiek kunnen voorzien.
Even wat context om onze situatie wat te verduidelijken:

Ik ben zelf 35 jaar, heb een dochter van 7, co-ouderschap. Goed en harmonisch contact met mijn ex (5 jaar). We wonen twee straten van elkaar. Ik ben erg van regelmaat, structuur en overleg. Ex ook. Hij heeft inmiddels een leuke nieuwe partner die ook heel warm en betrokken is bij onze dochter. Inmiddels overleg ik zelfs vaker met haar dan met mijn ex. Onze dochter gaat dan ook lekker, ze is vrolijk, gezellig en blij, op beide adressen. Ze was nog jong toen wij uit elkaar gingen, dus eigenlijk weet zij niet beter dan dat ze twee fijne adressen heeft om te zijn. Als we moeten afwijken van de vaste structuur, wat gelukkig heel flexibel kan, doen we dat in goed overleg en met duidelijke afspraken over wie wat doet.

Sinds 2 jaar ben ik bij mijn huidige partner, hij is 42 en heeft twee dochters (9 en 15 jaar). Helaas heeft hij geen goed contact met zijn ex en er is na al die jaren (6 jaar scheiding) nog veel strijd onderling.
Omwille van onze kinderen hebben we besloten om niet te gaan samenwonen zolang zij nog thuiswonen. Dat komt eerlijk gezegd vooral van mijn kant omdat ik mijn dochter (en mezelf) niet wil blootstellen aan hun chaos en continue drama. We zien elkaar meestal op onze kinderloze momenten, en zo nu en dan doen we iets samen met de kinderen (sinds 6 maanden ongeveer). Onze kinderen hebben elkaar onderling eenmalig kort ontmoet. De relatie an sich is heel fijn, we delen een grote gemeenschappelijke passie (soort sport) en ondernemen veel. Toch merk ik dat deze situatie aan me vreet en vraag ik me af of ik dit kan blijven verdragen. Of dat ik het misschien veel te groot maak, zelf teveel hang aan aan rust en regelmaat en te hoge eisen stel. Daarom hier dit verhaal en hopende op wat eerlijke feedback.

Mijn partner heeft dus nog veel strijd met zijn ex, er is nauwelijks contact. Ook wil ze vooralsnog niet kennismaken met mij. Als ze wel met elkaar bellen is dat vooral schelden/ geruzie omdat er weer iets mis is gegaan.
Hun ouderschapsplan wordt van beide kanten niet bepaald serieus genomen. Dingen zoals vakanties, schoolzaken en basisopvoedafspraken worden niet overlegd. Met alle gevolgen van dien. Dubbelgeplande vakanties (waardoor bijv. vorig jaar hun gezinsvakantie twee dagen voor aanvang geannuleerd moest worden), niet gezamenlijk naar dingen van school gaan, last minute wijzigingen waardoor kinderen voor een dichte deur staan etc etc.
Wat me vooral zorgen baart is de hoeveelheid aan mental breakdowns (vooral van zijn dochters) en hevige scheldpartijen.

Continu ligt iedereen met elkaar in de clinch. Er zijn geen regels, geen afspraken. Soms zelfs dat er doordeweeks midden in de nacht nog gewisseld wordt van slaapplek omdat er dan ruzie is ontstaan op de ene plek en de kinderen acuut naar de andere ouder willen. Waar dan ook in meebewogen wordt incl vervoer en heftige woordenwisselingen bij de voordeur. Maar vervolgens bij mijn partner ook nog de frituurpan aangaat en het een gezellige boel wordt midden in de nacht. Met als gevolg: kinderen volledig uitgeput, hoofdpijn en weer een paar dagen niet naar school.

Hun oudste is inmiddels in therapie. Vanwege depressie/ paniekaanvallen. Mijn partner zegt daarbuiten te worden gehouden, dus hij heeft geen idee wat er speelt. Tegelijk doet hij ook geen enkele moeite daar wel betrokken in te zijn. Hij laat het gebeuren en zegt af te wachten tot dochter er zelf over wil beginnen. Ergens mooi, maar ik vind het ook wat laissez-fair. Daarnaast heb ik echt het idee dat deze hele situatie een grote rol speelt in haar vastlopen. En dat vind ik zo verdrietig voor haar.

Mijn partner kiest er bewust voor niet in gesprek te gaan met zijn ex over belangrijke zaken, volgens hem gooit dit alleen maar olie op het vuur en is zijn ex simpelweg niet voor rede vatbaar. Maar ondertussen is de situatie, met name voor de kinderen, zo onwijs toxisch geworden. Ze zijn om de haverklap “ziek”, blijft de jongste dit jaar zitten door het vele ziek/ afwezig zijn, zeggen ze over en weer hele nare en beschuldigende dingen.
Wat dan door mijn partner weer wordt opgelost met boze appjes (en vice versa) naar zijn ex en vervolgens shoppen en snacken met de meiden. Dan lijkt het even rustig en begint de hele riedel opnieuw. Andersom heb ik ook het idee dat ze bij hun moeder diezelfde nare dingen over hun vader vertellen. Want andersom gebeurt dit evengoed. Wat dan bij hem weer voor een inzinking en een woedebui zorgt. Ook richting de kinderen. Het lijkt wel of die twee ouders samen het grootste issue zijn en ze 0 bereidheid hebben het voor de kinderen anders te doen.

Zodra we dit soort dingen later bespreken haalt mijn partner zijn schouders op, maakt hij hun en zijn eigen gedrag kleiner. Terwijl ik me ondertussen echt zorgen maak om die meiden en om de situatie. Hij doet het dan af als (pre)puberen en negatieve beïnvloeding door zijn ex. Hij labelt mijn situatie met mijn ex en dochter als een utopie wat voor andere (“normale”) mensen gewoon geen haalbare kaart is.
Kortom, het ligt allemaal buiten hem. Wat kan/ moet ik doen? Moet ik uberhaupt iets doen? Ik weet heus: zijn gezin, niet mijn pakkie an. Maar toch…als partner/ mens/ moeder voelt dit niet oké.
Klinkt niet ok en zou er precies zo als jij instaan.

Vind het niet een positief beeld van hem als persoon geven en zou het risico's dat het jouw kinderen zal gaan beschadigen inschatten als groot.

Zelfs behoorlijk rode vlag voor de relatie..
gonniegijsje wijzigde dit bericht op 13-06-2026 12:07
1.24% gewijzigd
Onaantrekkelijke man . Vind ik .
Kortom, het ligt allemaal buiten hem. Wat kan/ moet ik doen? Moet ik uberhaupt iets doen? Ik weet heus: zijn gezin, niet mijn pakkie an.

Je moet niets. Het is een zeer verdrietige situatie voor die kinderen, maar als jij een relatie wil met deze man buiten alle kinderen om, dan mag dat. Hou dan wel voor ogen dat het alleen voor de leuke momenten is en niet een volwaardige relatie. Dat kan met deze man niet want je kunt niet op hem bouwen, dat laat hij heel duidelijk zien met zijn kinderlijke manier van omgaan met problemen (op een heel laag niveau communiceren, kop in het zand steken, geen zelfreflectie en geen verantwoording nemen). Je kind zou ik dus maar zeer beperkt aan deze man blootstellen.

Ik zou ook heel goed kunnen begrijpen dat je op de lange termijn ook geen 'voor-de-lol-relatie' met deze man vol kunt houden omdat zijn gedrag omtrent zijn kinderen je zo afstoot. Dat zou ik eerlijk gezegd zelf (ook) hebben.

Klote hè, als een afgebakend deel heel leuk is en de rest steeds meer gaat wringen.
Ik lees het hele stuk en denk dan; hoe kun je dan verliefd zijn geworden op deze man?
Ikzelf vindt belabberd ouderschap echt een afknapper.

Maar goed. Verder kan jij helemaal niks. Niemand luistert namelijk naar jou, en waarschijnlijk ook niet naar een ander.

Je zou willen dat zulke ouders samen in therapie gaan, maar het ligt wat beiden betreft natuurlijk uitsluitend aan de ander.

Ik zou vooral hopen dat de scholen of anderen rondom de kinderen ouders richting passende hulp sturen.
Heel onvolwassen. Wil je dat als relatie? En als indirect voorbeeld voor jouw dochter? Nee toch?
Ik vind het nogal een rode vlag. Veel drama, ex krijgt de schuld van alles.

Ik zou inderdaad niet gaan samenwonen want je sleept jouw dochter daarin mee. Kortom: je hebt groot gelijk. Verder zou ik ver weg blijven van al het gedoe daar.

Dat hij niet met zijn ex door de deur kan zal best. Vanuit mijn eigen situatie: mijn ex en ik zijn ook niet echt on speaking terms maar wij zijn echt wel in staat om het vwb de kinderen normaal, beschaafd en vriendelijk te houden.

Uit jouw post maak ik wel op dat hij haar ondermijnt door lekker gezellig met zijn kinderen te gaan snacken midden in de nacht als ze ruzie hebben met hun moeder. Hij weet niet eens precies wat er gebeurd is maar hij trekt wel partij. Zij heeft geen poot meer om op te staan.

Deze man brengt chaos met zich mee, en daar wil je afstand van kunnen nemen.
If you can't be good, be colourful (Pete Conrad)
Jouw partner is helemaal geen leuke man. En ook als je niet samenwoont, krijg ook jouw kind dit mee
S-Groot schreef:
13-06-2026 12:09
Je moet niets. Het is een zeer verdrietige situatie voor die kinderen, maar als jij een relatie wil met deze man buiten alle kinderen om, dan mag dat. Hou dan wel voor ogen dat het alleen voor de leuke momenten is en niet een volwaardige relatie. Dat kan met deze man niet want je kunt niet op hem bouwen, dat laat hij heel duidelijk zien met zijn kinderlijke manier van omgaan met problemen (op een heel laag niveau communiceren, kop in het zand steken, geen zelfreflectie en geen verantwoording nemen). Je kind zou ik dus maar zeer beperkt aan deze man blootstellen.

Ik zou ook heel goed kunnen begrijpen dat je op de lange termijn ook geen 'voor-de-lol-relatie' met deze man vol kunt houden omdat zijn gedrag omtrent zijn kinderen je zo afstoot. Dat zou ik eerlijk gezegd zelf (ook) hebben.

Klote hè, als een afgebakend deel heel leuk is en de rest steeds meer gaat wringen.

En hier sluit ik me ook bij aan. Als iemand met (de moeder van en) zijn kinderen geen gezonde relatie kan aangaan, zou ik er niet op vertrouwen dat jij op hem kan bouwen.

Ik denk dan altijd; als hij wordt naar jou natuurlijk ook een lamzak na het eventueel verbreken van de relatie. Dat wil je je eigen kind toch ook niet meegeven?
"Kortom, het ligt allemaal buiten hem."

Ik denk dat dit je uitgangspunt zou moeten zijn.
Don't let anyone discourage you from setting aside 12 months to write a novel. Those 2 years could be the most incredible 5 years of your life.
S-Groot schreef:

Deze reactie komt hier wel even binnen. Inderdaad, het afgebakende stuk is fantastisch. Maar de rest is echt niet waar ik achter kan staan.
S-Groot schreef:

Deze reactie komt hier wel even binnen. Inderdaad, het afgebakende stuk is fantastisch. Maar de rest is echt niet waar ik achter kan staan.
Realiseer je je dat dit in aanmerking komt voor een veilig thuis melding? Het is een schadelijke situatie voor deze kinderen om in op te groeien met al dat verbale huiselijk geweld.

Ik begrijp echt dat het lastig is om te matchen met de leuke kanten die je ook ziet, maar dit is zo ontzettend niet oké en verdrietig voor zijn meiden.
Klinkt ook totaal niet oké. Ik snap je zorg voor de kinderen maar aangezien je zelf ook een dochter hebt zou ik het uit maken en hier verre van blijven
Het is zoals het is
Hoe gaat hij om als er tussen jullie een probleem is? Want het klinkt nirt alsof hij zijn eigen ego opzij kan zetten om te zorgen voor stqbiliteit en rust.

En daar hrb je twee mrnsen voor nodig, dat snap ik. Maar vakanties die niet afgestemd en geannuleerd worden, therapie die niet overlegd wordt, ouderavonden waar niet gezamenlijk opgetrokken wordt... ziet hij zijn eigen aandeel? Kan hij reflecteren?

Dat lijkt me namelijk het lastigst: hij neemt zichzelf mee. En jullie dynamiek kan anders zijn, maar zijn manier van met problemen omgaan blijft toch hetzelfde?
You'll never feel ready cause ready is not a feeling, it is a decision.
Ik denk dat de meest interessante vraag is waarom je niet op hem afknapt. Waarom gebruik je het "afgebakende stuk" om dit deel mee goed te praten voor jezelf? Wat maakt dat je jezelf in een relatie met een man wil houden die zo duidelijk zijn lelijke onmachtige ware aard laat zien? Want zijn gedrag naar zijn vorige partner en zijn dochters is ook een blik in je eigen toekomst.
Kijk eens naar je eigen leven. Jij hebt je leven goed op orde na de scheiding. Iets waar je trots op mag zijn en wat niet vanzelfsprekend is. Daar werk jij samen met je ex ook hard aan. Er zijn ook mensen zoals je partner die dat niet doen. Die een complete chaos van hun leven hebben. Natuurlijk heeft niet iedereen een goed nahuwelijk of een fijne ex. Maar jij ziet bij je nieuwe partner heel duidelijk zijn aandeel. Hij laat, zoals ik dat lees, problemen in zijn karakter zien. Het is een chaos, er is zelfs sprake van continu ruzie en verbale agressie! En zijn kinderen zijn nu al beschadigd en hebben hulp nodig. Je begrijpt dat therapie dan redelijk zinloos is voor die kinderen want hun situatie veranderd niet.

Bedenk dat als hij zo kan omgaan met zijn ex hij dit ook met jou en je dochter kan doen... Dit heeft nu al invloed op hem en jullie relatie. En uiteindelijk ook op jouw kind. Is dat wat je wilt? Je kunt niet de vervelende kanten van iemand negeren. Hij neemt zichzelf en zijn ellendige leven mee naar jouw huis. En jij krijgt van alles mee van alle problemen. Daar heb je toch geen zin in?

Ik zou echt verder kijken naar een emotioneel stabiele partner. En dit onvolwassen gedrag achter je laten. Liever nog single dan iemand die zo met anderen omgaat. Of wil je wachten tot hij jou of je dochter gaat uitschelden omdat jullie iets verkeerd doen? Ik lees nergens iets van zelfinzicht.
Allereerst, chapeau voor het feit dat je dit zo open en kwetsbaar kan (durft te) delen.

Eigenlijk weet je volgens mij best dat deze relatie/man niet goed voor je is, maar je houdt van hem. Helaas, maar soms is alleen liefde niet genoeg om in een relatie te blijven en ik denk dat dit hier ook het geval is.

Je ziet vele rode vlaggen, neem deze serieus, want dat zijn ze ook. De manier hoe hij zijn vaderrol inneemt is niet hoe jij goed vaderschap ziet en dat gaat jou waarschijnlijk steeds meer tegenstaan.

Ik zou, als ik jou was, de relatie serieus heroverwegen en hem zijn eigen shit eerst te laten ordenen. Jij gaat echt niet kunnen aanzien hoezeer zijn kinderen lijden onder de relatie tussen hun ouders en dat zou je ook niet moeten willen.

Moeilijk, zéker! Maar zo doorgaan gaat voor jou, maar ook voor jouw dochter, niets positiefs brengen op de lange termijn. Ik zou het hem wel proberen duidelijk te maken, misschien gaat hij ‘het licht’ zien, maar ik verwacht er niets van eigenlijk.

Sterkte!
Live Life to the fullest
Volledig eens met S.Groot. En ook ik snap dat dat afgebakende stuk heel fijn kan zijn, te fijn om hier afscheid van te nemen. Voor ons, emotioneel onbetrokkenen, is het veel makkelijker om hier de onaantrekkelijkheid van te zien.

In jouw plaats zou ik genieten van de lusten en ver weg blijven van de lasten. Zo hoeft jouw partner bv niet over zijn ex te zaniken tegen jou.
Blijf uit de dramadriehoek, ze zoeken het daar maar uit met elkaar. Heel sneu voor hun kinderen, beschadigend ook maar niet iets waar jij wat mee moet.
Frizz schreef:
13-06-2026 12:10
Ik lees het hele stuk en denk dan; hoe kun je dan verliefd zijn geworden op deze man?
Ben jij nooit verliefd geworden op iemand die later, toen de hormonen wat waren uitgeraasd, best tegen bleek te vallen?
18,3 km ten NW van Zelhem (hemelsbreed)
Lady*Voldemort schreef:
13-06-2026 15:59
Ben jij nooit verliefd geworden op iemand die later, toen de hormonen wat waren uitgeraasd, best tegen bleek te vallen?
Ja precies! Altijd zo’n dooddoener, alsof je dat altijd zo kunt sturen en je vanaf moment 1 ook precies weet hoe een persoon in elkaar steekt :@@:
Live Life to the fullest
Heftig, ik snap dat je niet goed weet wat je hier mee aan moet.

Mijn 50 cents: Ik vind wat je partner en zijn ex doen een vorm van kindermishandeling en ik zou daar als nieuwe partner niet overheen kunnen stappen.
Helaas lees ik heel veel herkenbare dingen uit jouw verhaal… (hier als situatie: na 10+ jaar gescheiden en sta op goede voet met ex, relatie gekregen met nieuwe partner en beiden kinderen; die relatie heb ik alleen na 3 jaar verbroken om mijn kinderen (en mezelf) te beschermen tegen psychische mishandeling :-? ). Wil niet het topic “vervuilen” met mijn verhaal, dus mocht je willen, mag je me een pb sturen. Veel sterkte in de strijd.
Je hebt model-scheidingen zoals de jouwe.

Je hebt normale scheidingen.

En dan heb je scheidingen from hell zoals de zijne.
Waarbij vroeg of laat de school of een hobby-club Veilig Thuis belt.

Een scheiding hoeft geen modelscheiding te zijn.
Maar na 6 jaar nog altijd in een scheiding from hell zitten en dat duidelijk doodnormaal vinden is het ander uiterste.

Ik zou dan ook vooral afhaken op dat hij al dit drama en wat ze - zowel hij als zijn ex - hun kinderen al 6 jaar aandoen doodnormaal vindt.
Dat hij het doodnormaal vindt dat er een kind haar jaar overdoet gewoon door hun gedoe. En dan niet het eerste jaar na de scheiding.

Ik zou er dus klaar mee zijn. Op papier is dit een volwassen kerel, maar eigenlijk is hij een kleuter. En je ziet gewoon voor je hoe het mogelijk is als je het zelf uitmaakt.
Zorg vooral ook dat je dus met deze man geen extra kinderen maakt.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven