Sieraden verkopen
maandag 15 juni 2026 om 20:46
maandag 15 juni 2026 om 20:52
Een juwelier hier in de buurt geeft het gewicht maal (bijna) de goudprijs.
Voor een tijdloos sieraad een hogere prijs.
Ik deel mijn ervaring. Beter naar een zelfstandige juwelier in een dorp gaan dan naar iemand uit een advertentie (https://www.omroepwest.nl/112/5093039/o ... nt-en-goud) of sommige ketens (https://www.youtube.com/watch?v=Hp5DMEc8kis) of kraam in overdekte markthal.
Voor een tijdloos sieraad een hogere prijs.
Ik deel mijn ervaring. Beter naar een zelfstandige juwelier in een dorp gaan dan naar iemand uit een advertentie (https://www.omroepwest.nl/112/5093039/o ... nt-en-goud) of sommige ketens (https://www.youtube.com/watch?v=Hp5DMEc8kis) of kraam in overdekte markthal.
Durf te antwoorden: één van de leukste topics op het forum!
maandag 15 juni 2026 om 20:56
Gewoon je lokale juwelier binnenlopen en vragen. Heb ik hier vorige week ook gedaan. Ze betalen puur het gewicht van het goud uit. Ook al zit er een dikke diamant op, het maakt niet uit want dat telt niet mee in het gewicht voor het goud. Ik kreeg heel netjes het advies de ring te bewaren en niet in te ruilen. Zou te weinig opleveren.
maandag 15 juni 2026 om 21:19
Mijn ouders hebben onlangs veel zilver verkocht (oud servies etc). Ze hadden het zelf gewogen en gekeken hoeveel ze dan op basis van de huidige zilverprijs zouden moeten krijgen. Mijn moeder had een beetje een gemiddelde kwaliteit zilver aangehouden. Het aanbod van uiteindelijk zelfs nog wat hoger dan ze gedacht had, omdat de kwaliteit wat beter was. Er zijn echt wel bedrijven waar ze je niet enorm belazeren.
Maar: het gaat inderdaad op basis van gewicht van het metaal. Dus een heel kunstig gemaakt sieraad is niet meer waard dan een hele simpele soeplepel. Sterker nog, een sieraad is vaak lichter, dus minder waard. Je verkoopt het zilver/goud, niet het sieraad. Als je echt voor het sieraad betaald wilt krijgen, moet je wel iets heel bijzonders hebben, daar is de markt echt heel klein voor.
Maar: het gaat inderdaad op basis van gewicht van het metaal. Dus een heel kunstig gemaakt sieraad is niet meer waard dan een hele simpele soeplepel. Sterker nog, een sieraad is vaak lichter, dus minder waard. Je verkoopt het zilver/goud, niet het sieraad. Als je echt voor het sieraad betaald wilt krijgen, moet je wel iets heel bijzonders hebben, daar is de markt echt heel klein voor.
maandag 15 juni 2026 om 21:24
Bij mijn juwelier net iets minder, zeker niet veel minder. Maar omdat het nog een courant sieraad was, vond ik het te weinig. Heb hem dus niet verkocht.Redhead70* schreef: ↑15-06-2026 18:57Niet net wat minder. Gewoon heel veel minder. Geeft niks als dat prima is voor de verkoper. Maar de taxatie voor verzekering of opkoop ligt ver uit elkaar.
Zou zoals anderen zeggen wel altijd naar lokale juweliers gaan.
maandag 15 juni 2026 om 21:31
Gaat het om goud of zilver? Ik heb mijn oude 14-karaats gouden ring en een eenvoudige 14-karaats gouden ketting verkocht aan een Turkse juwelier. De prijs was eerlijk. Ik ben wel eerst bij drie verschillende juweliers langs geweest om offertes te vergelijken. Uiteindelijk kreeg ik de beste prijs bij de Turkse juwelier. Ik was daar terechtgekomen op advies van een goede vriendin.
maandag 15 juni 2026 om 21:49
dinsdag 16 juni 2026 om 00:00
In Schoonhoven zit de gerenommeerde opleiding. Een goede edelsmid vind je overal.strandbedaanzee schreef: ↑15-06-2026 21:49Met welk doel verkoop je de sieraden? Heb je het geld nodig?
Als je het geld niet per se nodig hebt maar het nu niet draagt omdat je het niet zo mooi vindt, zou ik er een ander sieraad van laten maken. In Schoonhoven zitten veel goud- en zilversmeden mocht je daar niet al te ver vandaan wonen.
TO, als je alleen de waarde krijgt van het edelmetaal kun je overwegen om kostbare stenen uit het sieraad te verwijderen en apart te verkopen.
dinsdag 16 juni 2026 om 08:55
Zeker even wegen en kijken wel merkje er in staat. Je kunt online ongeveer de goudprijs per gram vinden. Als je een certificeerde diamant hebt van een beetje formaat krijg je daar misschien nog wat voor. Als je diamant met een GIA certificaat komt maar dat is meestal niet aan de orde. Of een oude slijping van groot formaat.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in