Hoera ik ga trouwen, maar..

19-06-2026 08:44 87 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb geen vrienden en familie.

Nou ja, ik heb één vriendin die in het buitenland woont en die heus wel over zal komen als ze kan.

Mijn toch al kleine familie is ooit uit elkaar gevallen tijdens ruzie om een erfenis en de enige met wie ik nog contact heb is mijn moeder.

Mijn partner heeft een grote familie en vier goede vrienden.

Het gebrek aan vrienden is altijd wel een beetje een thema geweest, ik ben zelf sociaal onhandig, trek de verkeerde mensen aan.

Hoewel ik graag meer vriendinnen zou willen hebben, kan ik er op zich wel mee leven dat het niet zo is.

Maar vanmorgen werd ik wakker en dacht ik; hoe moet dat dan? Een feestje met allemaal zijn familie en vrienden en van mijn kant maar twee personen? Staat dat niet een beetje zielig?

(Of van de positieve kant bekijken, we willen het sowieso klein houden dus maar goed dat ik geen familie en vrienden heb 🥲)
Nee, dat staat niet zielig, want de familie en vrienden van je aanstaande zijn vast fijne mensen die je vriendin en moeder in hun armen sluiten om samen jullie mooie dag te vieren.

Ik wens je een fijne bruiloft! Klein is mooi en gezellig, echt waar
Ik denk dat je altijd moet denken aan wat jij zélf fijn vindt. Als jij het alleen maar vervelend vindt omdat het “zielig staat”, dus naar de buitenwereld, maar er zelf geen problemen mee hebt: lekker doen en die gedachte totaal proberen los te laten.

Als je het ook echt wel vervelend vindt als er allemaal mensen zijn waar jij persoonlijk niks mee hebt, kan je proberen een andere oplossing bedenken, zoals bijvoorbeeld heel klein trouwen met alleen getuigen.
"staat dat zielig?"

Als jij een fijne schoonfamilie hebt, zullen ze jou niet erop aankijken.

Het is niet jouw fout dat jouw familie ruzie gekregen heeft.

En als je zelf moeilijk vrienden maakt, ben jij de enige die er last van heeft.
(nou ja, afgezien van de mensen die jou niet als fantastische vriend(in) hebben!).

Al zou ik geneigd zijn niet veel mensen uit te nodigen.
Dan heb jij tijd voor jouw vriendin en moeder, en hoef jij niet de hele tijd handen te schudden met de schoonfamilie.
dreuvel wijzigde dit bericht op 19-06-2026 09:00
Reden: "niet" vergeten....
1.41% gewijzigd
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
En als die vriendin uit het buitenland komt, zorg je dan dat jullie ook een dag samen optrekken?
Bezoekt ze nog meer mensen in Nederland?
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
Ik heb twee keer een bruiloft gehad waarbij dit het geval was. Ook al hadden beiden wel wat familieleden die aanwezig waren, maar de verhouding was behoorlijk scheef en er waren bijvoorbeeld geen vrienden van de ene kant.

Bij beiden maakte het niets uit en was het toch een leuk feest. Vaak kennen de familie en vrienden van de ene partner de andere partner ook wel enigszins. Ik zou gaan voor een vorm feest waar jullie je prettig bij voelen, of dat nu klein is of juist wat groter maar dan met meer contacten van je partner erbij. Het is jullie feest en jullie geld, op deze dag zou ik mij weinig aantrekken van hoe het hoort
dreuvel schreef:
19-06-2026 08:59
"staat dat zielig?"

Als jij een fijne schoonfamilie hebt, zullen ze jou niet erop aankijken.

Het is niet jouw fout dat jouw familie ruzie gekregen heeft.

En als je zelf moeilijk vrienden maakt, ben jij de enige die er last van heeft.
(nou ja, afgezien van de mensen die jou niet als fantastische vriend(in) hebben!).

Al zou ik geneigd zijn niet veel mensen uit te nodigen.
Dan heb jij tijd voor jouw vriendin en moeder, en hoef jij niet de hele tijd handen te schudden met de schoonfamilie.
:D

In het algemeen dank voor de lieve reacties. Ik ben niet per se bang voor hoe het er voor de buitenwereld uitziet. Van mijn partners kant zullen we ook niet ontzettend veel mensen zijn hoor. Ouders en stiefouder, sibling met diens gezin, zijn vier vrienden en hun partners. Ik denk dat dat het is.

Misschien dat ik nu weer even met mijn neus op de feiten wordt gedrukt, dat ik geen vriendinnen heb. Meestal kan ik er wel mee leven maar soms vind ik het heel lastig.
dreuvel schreef:
19-06-2026 08:59
En als die vriendin uit het buitenland komt, zorg je dan dat jullie ook een dag samen optrekken?
Bezoekt ze nog meer mensen in Nederland?
Ze woont niet in een heel erg ver buitenland, komt nog twee, soms drie keer per jaar naar Nederland en dan zien we elkaar altijd.

Ik weet vrij zeker dat ze het zo zal willen plannen dat die keren Nederland tijdens de bruiloft vallen.

En als het voor haar onmogelijk of te veel gedoe wordt, heb ik daar ook begrip voor.
Maar vindt jij jezelf ook zielig?
Je hebt volledig in de hand hoe je het viert natuurlijk. Eén feest met één gezelschap waar iedereen deel van uitmaakt hoeft niet, maar mag uiteraard wel.

Dus ik zou vooral kijken naar welke vorm jullie het leukst lijkt.
Lila-Linda schreef:
19-06-2026 09:33
Maar vindt jij jezelf ook zielig?
Niet zielig maar het is wel iets waar ik af en toe behoorlijk van kan balen. Niet alleen tijdens mijn toekomstige trouwdag.
Vuurenvlam62 schreef:
19-06-2026 09:52
Niet zielig maar het is wel iets waar ik af en toe behoorlijk van kan balen. Niet alleen tijdens mijn toekomstige trouwdag.
Misschien is een huwelijkskado aan jezelf, dat je de komende tijd gaat investeren in nieuwe eigen vriendschappen?
Misschien de partners van de vrienden van je verloofde?
Ouders op het schoolplein? Collega's? Of zet hier een oproepje?
Geen tips, maar wel veel herkenning. Ik heb ook nauwelijks vrienden/vriendinnen en ik heb het daar soms ook moeilijk mee.
Zeker bij een bruiloft kan dat opvallen.

Hoe willen jullie de bruiloft vieren? Groot of juist klein?

Is het een optie om met het datum vastleggen je vriendin mee te nemen in dat besluit. Zodat je relatief zeker weet dat ze erbij kan zijn. Juist omdat ze je zo dierbaar is zou ik dat wel proberen.
Ik ben wel eens naar de bruiloft van een buitenlandse collega geweest, die zelf dus ook vrijwel geen familie had in Nederland (en ivm moeilijke visa etc ook niet zomaar even over konden komen). Het was niet dat we heel goede vrienden waren of zo, maar als naaste collega’s waren wij buiten haar aanstaande en schoonfamilie wel degenen met wie ze de meeste tijd doorbracht. Dus het voelde eigenlijk best logisch om soort van ‘haar kant van de bruiloft’ te zijn. Was hartstikke gezellig. Misschien ook nog een optie? Niet omdat iemand anders het misschien zielig vindt, dat boeit niks, maar omdat jij dat leuk zou vinden?
Vuurenvlam62 schreef:
19-06-2026 09:10
:D

In het algemeen dank voor de lieve reacties. Ik ben niet per se bang voor hoe het er voor de buitenwereld uitziet. Van mijn partners kant zullen we ook niet ontzettend veel mensen zijn hoor. Ouders en stiefouder, sibling met diens gezin, zijn vier vrienden en hun partners. Ik denk dat dat het is.

Misschien dat ik nu weer even met mijn neus op de feiten wordt gedrukt, dat ik geen vriendinnen heb. Meestal kan ik er wel mee leven maar soms vind ik het heel lastig.
dat is ook confronterend en stom. en daar mag je best even van balen.
natuurlijk krijg je een topdag en natuurlijk is iedereen daar voor jullie samen dus niet jouw of zijn kant maar voor jullie.

maar ik snap dat dit van die momenten zijn waarbij het even heel duidelijk wordt dat jouw kant maar mini is

maak er een mooie dag van met jouw allerbelangrijkste kant: jullie samen!
Wat zegt je man van de situatie?

Valt er ook te bespreken dat jullie echt klein trouwen?

Langs jouw kant je moeder, langs zijn kant zijn (stief)ouders en eventueel zijn zus, maar de vrienden achterwege laten?

Of je trouwt klein en je geeft een paar weken later een BBQ voor zijn vrienden?
Zonder ouders of andere familie erbij? Twee keer een feestje, zonder dat het echt opvalt dat er weinig mensen van jouw kant zijn.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Go to Las Vegas baby!
Blijft altijd de mogelijkheid om paar forumleden in te huren.
Buster schreef:
19-06-2026 15:32
Ik wilde net zeggen, ik kom wel hoor!
Kom zelfs gratis, als er maar wel eten en drinken is 8-) ik hoouuu van bruiloften
Ik zou in dit geval geen feest geven of een grote bruiloft. Trouw liever samen met alleen de getuigen. Of bijvoorbeeld in het buitenland op een leuke locatie. Het is toch een samenkomst van familie en vrienden. En die Zijn er hier nu eenmaal niet. Om die op te vullen met allerlei oudtantes of nichten en neven die je zelden ziet zou ik niet doen.
Vuurenvlam62 schreef:
19-06-2026 08:44
Het gebrek aan vrienden is altijd wel een beetje een thema geweest, ik ben zelf sociaal onhandig, trek de verkeerde mensen aan.

Hoewel ik graag meer vriendinnen zou willen hebben, kan ik er op zich wel mee leven dat het niet zo is.
Hoe lang is ‘altijd’? Zie je nog kans dat er verandering in komt?

Er zijn gradaties in ‘sociaal onhandig’ natuurlijk. (Zeg je bijvoorbeeld per ongeluk ‘nee’ op de bruiloft?)
Een hele kleine bruiloft kan heel intiem, gezellig en waardevol zijn :heart:

Wij zijn ook heel klein getrouwd (incl onszelf 12 mensen). Juist om de reden dat we met zóveel mensen omgaan dat het een hele grote bruiloft zou worden als we iedereen zouden uitnodigen (want als je Pietje uitnodigt moet je Klaasje ook uitnodigen, zoiets..) en dáár had ik juist helemaal geen zin in! En ik had het niet anders gewild het was echt heel mooi!! Nou snap ik dat jouw reden om klein te trouwen natuurlijk anders is, maar ik gun het je dat je de schaamte los kunt laten want dat is echt niet nodig en geniet! :rose:
Gefeliciteerd alvast met jullie huwelijk. En ik ga ervan uit dat jouw aanstaande man jou heel speciaal vindt.

Ik begrijp jouw verhaal wel. Helaas heb ik ook geen vriendengroep. Het heeft zijn redenen. Helaas zijn de familiebanden ook beperkt.

Onze bruiloft was ook beperkt. We hebben bij de fotograaf een fotosessie gehouden en die is meegelopen naar het gemeentehuis om ook daar foto’s te maken. We hebben thuis met een aantal mensen een bruiloftstaart gegeten. Later op dag zijn wij gaan een uurtje gaan bowlen. Ik wou iets gaan doen in plaats van alleen zitten. En we hebben in een buffetrestaurant gegeten.

Waarom ga je niet gewoon genieten met de mensen die wel komen? Ik begrijp dat de groep van jouw partner’s kant op zich beperkt is. En ik ga er dan ook vanuit dat dit voor hem belangrijke mensen zijn. Dus niet die neef of tante waar toch nooit contact mee is. Ik zou die mensen niet verder wegduwen door ergens alleen te gaan trouwen.

Misschien is het voor jou wel een mooi moment om te kijken of er aanknopingspunten (hobby, interesses, gewoon iets ondernemen) zijn om contacten verder uit te bouwen.

Overigens is mijn familie inmiddels uitgebreid.
Wissewis schreef:
19-06-2026 14:14

Of je trouwt klein en je geeft een paar weken later een BBQ voor zijn vrienden?
Zonder ouders of andere familie erbij? Twee keer een feestje, zonder dat het echt opvalt dat er weinig mensen van jouw kant zijn.
Dit vind ik best een goed idee :D
Buster schreef:
19-06-2026 15:32
Haha hoeveel vraag je?

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven