Ice naar München

20-06-2026 06:48 18 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ga vandaag met de ICE naar München. Vanaf daar nog ruim 2 uur rijden met de auto en dan heerlijk een weekje in Oostenrijk vertoeven.

Ik ben 28 weken zwanger en ik ga zonder man en kind (met familie).

In combinatie met de warmte maakt dat ik het best spannend vind vandaag..

Iemand tips/ervaring?
Alle reacties Link kopieren Quote
Meestal goede airconditioning in de ICE. Directe trein of moet je overstappen? Vertraging is wel een reëel risico, maar uit ervaring weet ik ook dat DB veel meer hulp biedt dan de NS als er vertragingen zijn. Verder lekker wat eten of drinken in de bordbistro en genieten van de snelheid. Fijne vakantie!
Alle reacties Link kopieren Quote
We hoeven gelukkig niet over te stappen! Fijn om te horen wbt de airco! Dank je!
Alle reacties Link kopieren Quote
Veel water meenemen. De rechtstreekse ice van gister was een groot drama. Deze is nooit in München aangekomen en uiteindelijk waren ze met ruim 4 uur vertraging er. Dat was geen pretje. De hulp van de DB was ver te zoeken, want het liep vast in een fuik.

De wc’s worden regelmatig schoongemaakt, de airco is oké en ik hoop dat je een zitplaatsreservering hebt.
Let op het station goed op de borden, daar staat precies waar je moet instappen.

Voor de rest een goede reis en veel plezier in Oostenrijk!
Alle reacties Link kopieren Quote
En ik neem aan dat je zitplaatsen gereserveerd hebt.

Anders kun je dat alsnog proberen (reservering kun je los kopen van het kaartje, het kost 5 euro meestal).

(en anders kun je meestal boven de stoel zien vanaf welk station hij gereserveerd is).
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
Alle reacties Link kopieren Quote
In de ICE’s is het comfortabel reizen. Airco werkt inderdaad prima en voordeel van de trein is dat je nog wat heen en weer kan lopen onderweg.

Veel plezier met je tripje!
Alle reacties Link kopieren Quote
Ja ik heb een zitplaats reservering. Balen dat het gisteren niet goed ging. Uit je bericht maak ik op dat je niet zelf in de trein zat ? :)
Alle reacties Link kopieren Quote
Mwrosa schreef:
20-06-2026 08:01
Ja ik heb een zitplaats reservering. Balen dat het gisteren niet goed ging. Uit je bericht maak ik op dat je niet zelf in de trein zat ? :)
Ik zat er zelf inderdaad niet in, maar wel bezoek die onze kant op kwam om ons te vergezellen op vakantie. Het was warm en voor irritaties.

Deze ervaring hebben we normaal niet met de DB, maar ov en warm weer en andere incidenten maakt het er niet beter op.
Alle reacties Link kopieren Quote
Biems schreef:
20-06-2026 07:09
In de ICE’s is het comfortabel reizen. Airco werkt inderdaad prima en voordeel van de trein is dat je nog wat heen en weer kan lopen onderweg.

Veel plezier met je tripje!
Vorig jaar werkte de airco in een deel van de ICE helemaal niet. Het was echt bloedheet. Slechts een deel van de reizigers kon verplaatst worden.
Jouw stelligheid onderschrijf ik dan ook zeker niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Op zich zijn Ice treinen keurig en hebben airco.

DB is helaas wel vaak vertraagd.. ik reis liever 1e klas met ze. Dan is de service bij vertraging of uitval heel goed. Ik zou upgraden. Zeker als je zwanger bent
Alle reacties Link kopieren Quote
We zijn vertrokken! Tot nu toe top. Keurig op tijd en de airco staat aan.

We hebben stoelen gereserveerd in de 1e klas dus ik zit heerlijk ruim!

Nu hopen dat we lekker blijven rijden :)
Alle reacties Link kopieren Quote
Goede reis!
Ik reis niet meer met de ICE omdat het vaker niet dan wel goed gaat. Maar als het goed gaat is het een. hele fijne manier van reizen!
Alle reacties Link kopieren Quote
Oh dat klinkt niet als een fijne ervaring!! Heb je er veel ervaring mee ?
Alle reacties Link kopieren Quote
Mwrosa schreef:
20-06-2026 11:19
Oh dat klinkt niet als een fijne ervaring!! Heb je er veel ervaring mee ?
Ja wij reizen eigenlijk alles wat op max 10 uur treinen is met de trein voor onze vakantie. En wij reizen eigenlijk altijd 1ste klas. Net wat meer ruimte en wat hierboven al geschreven is de extra service. Meestal gaat het uitstekend en hebben weinig tot geen klagen.

Veel plezier in het warme en zeer zonnige Oostenrijk! Het is hier lekker droog warm.
Alle reacties Link kopieren Quote
Mwrosa schreef:
20-06-2026 11:19
Oh dat klinkt niet als een fijne ervaring!! Heb je er veel ervaring mee ?
Ik ben een paar keer zo naar Zwitserland gegaan. 1e klas. De eerste keer ging het super. Keren daarna helaas vertraging en uitval, waardoor je moest overstappen en opeens geen gereserveerde plek meer had en het super druk was. Slechte informatievoorziening ook.
Ik kreeg wel geld terug, maar daar had ik op het moment zelf weinig aan. En een keer kapotte airco, toen kreeg ik ook wat terug.
Een kennis van me was ook erg ontevreden, maar dan omdat de trein erg vies en oud was. Daar heb ik zelf geen last van gehad.

Heel jammer, want als het goed loopt, vind ik het echt een heel fijne manier van reizen.
Alle reacties Link kopieren Quote
De ICE vloot is zwaar verouderd (30 jaar uit mijn hoofd) en kampen met veel defecten en vertragingen. Neem voldoende eten en drinken mee en maak een plan B. Ik sla deze trein graag over als het kan en pak de auto.

Verder wel Duitse service, geld krijg je terug. Maar er ontstaat vaak chaos en drukte als er weer eens een ice het loodje legt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Nou we zijn er.
Ervaring was als volgt:

1e klas , prima ruime zitplaatsen. Airco werkte perfect. Restaurant ook prima en schone toiletten.

Net voor mannheim stonden we opeens stil. Kregen we te horen dat er een raam defect was en we niet harder dan 25 km per uur konden rijden.
Toen daarop een inspectie en na 30 min weer lekker gassen.

Tot we net voor munchen HBF ook weer stil stonden en er "mensen op het spoor waren" (???)

Hierdoor weer stilstand en opeens de mededeling dat we niet meer verder zouden gaan naar München HBF maar de eindbestemming München Passing zou zijn. Na deze stilstand uiteindelijk op dat station gekomen en een overstap moeten maken naar HFB waar we een auto hadden gehuurd en toen nog ruim 2.5 moeten rijden.

Al met al een hele reis zo ..
Nu lekker eten, douchen en naar bed.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben een keer met ICE naar Berlijn gegaan. Ging prima. Op de terugweg was de trein half leeg en zat niemand naast me dus grotendeels gewoon schuin gezeten met m'n voeten omhoog.
De wc was ook prima en je had ook een bar/restaurant aan boord waar ik geen gebruik van heb gemaakt en er kwam ook een paar keer iemand met een karretje.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven