VIVA komt terug!

23-06-2026 08:31 162 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Lieve leden van het forum,

Groot nieuws: VIVA komt terug! Nadat in 2019 werd gestopt met print, en de site in 2021 offline werd gehaald, bleef het forum natuurlijk bestaan. En nog altijd praten jullie dagelijks mee over alle denkbare onderwerpen!

Aanstaande september komt de site van VIVA terug. We hopen jullie daar dagelijks te gaan voorzien van alles wat jullie willen weten, met herkenbare en mooie verhalen, handige en bruikbare tips en carrièreadvies.

Natuurlijk blijft het forum daar een groot onderdeel van. We zijn jullie enorm dankbaar hoe jullie al deze jaren hier een hechte community van hebben weten te maken! En we zijn dan ook heel benieuwd: wat zouden jullie graag terugzien op de nieuwe VIVA? Wat vonden jullie vroeger de leukste rubrieken? Of hebben jullie vragen over de terugkeer? Stel ze vooral hier!

En volg ons vooral op de socials om op de hoogte te blijven van alle ontwikkelingen en niets te missen!
Instagram
Facebook

TikTok

Met lieve groet,
Wieke Veenboer, hoofdredacteur VIVA

---------

Het persbericht over de terugkeer van VIVA:

Iconisch mediamerk VIVA keert terug in nieuw, modern jasje


Het bekende mediamerk VIVA keert dit najaar terug bij Kompas Publishing. Het merk werd in 2021 offline gehaald door DPG Media, nadat in 2019 werd gestopt met print. In 2024 nam de Haarlemse uitgeverij de titel over, met de intentie het merk te moderniseren en nieuw leven in te blazen. De vernieuwde VIVA wordt in september 2026 online gelanceerd.

VIVA stond decennialang bekend als een plek waar alles bespreekbaar was. Die kern blijft behouden, zegt hoofdredacteur Wieke Veenboer, die voorheen bij LINDA. en PilotStudio werkte: “VIVA stond vroeger voor: niets is onbespreekbaar. Dat blijft het uitgangspunt.”

Community als fundament

Sinds 1972 was VIVA een platform voor verhalen, uitgesproken meningen en gesprekken over onderwerpen die vrouwen bezighouden. Van relaties, werk en mentale gezondheid tot identiteit, geld, seks en populaire cultuur. Die openheid blijft centraal staan, met extra aandacht voor de community rondom het merk.

Een belangrijke rol daarin speelt het VIVA Forum, dat ook na het offline halen van de website actief is gebleven en nog altijd dagelijks door tienduizenden gebruikers wordt bezocht. Volgens Veenboer laat dat zien dat de behoefte aan verbinding en herkenning groot is.

Het vernieuwde platform richt zich op vrouwen vanaf 28 jaar, maar ziet binnen de bestaande community een brede variatie in leeftijden en interesses. Op het forum komen uiteenlopende onderwerpen voorbij: van reistips en relaties tot beauty en mode, persoonlijke ervaringen, carrière en verlies.

Meer dan een website

Naast dagelijkse journalistieke content en verhalen uit de community werkt VIVA aan nieuwe formats die aansluiten op hedendaags mediagebruik. Daarbij wordt gedacht aan series, columns, podcasts, video, communityprojecten en evenementen waarbij online en offline elkaar versterken.

De ambitie is om VIVA opnieuw een plek te maken waar lezers zichzelf herkennen, ervaringen delen en nieuwe perspectieven ontdekken.

De nieuwe VIVA is vanaf september online te bezoeken via viva.nl. Ook verdere uitbreidingen worden onderzocht. Denk daarbij aan print of de mogelijke terugkeer van de iconische VIVA400 Awards.
Alle reacties Link kopieren Quote
O. Nou, succes.

Ik heb geen idee wat ik ervan moet vinden. Eerst zien.
Alle reacties Link kopieren Quote
Een belangrijke rol daarin speelt het VIVA Forum, dat ook na het offline halen van de website actief is gebleven en nog altijd dagelijks door tienduizenden gebruikers wordt bezocht.

Dat zal ongetwijfeld tegen adverteerders worden gezegd. Je ziet hier toch heel veel dezelfde namen. En de rest van de tienduizenden zouden dan alleen meelezers zijn?

En ik vrees dat er aan de bugs van het forum dan nietser dan niets wordt gedaan, want andere prioriteiten.

Maar succes en sterkte tussen allerlei andere vrouwen-platforms.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren Quote
Yasmijn schreef:
23-06-2026 08:45
O. Nou, succes.

Ik heb geen idee wat ik ervan moet vinden. Eerst zien.
Nou zeg, wat een zure reactie!

Leuk dat het terugkeert! Ik vond de rubriek anybody (?) altijd leuk. Waarin mensen vertelde over hun lichaam.
Maar hoe wordt dit betaald? Komen er artikelen achter een betaalmuur?
Alle reacties Link kopieren Quote
wolkie schreef:
23-06-2026 08:51
Nou zeg, wat een zure reactie!

Leuk dat het terugkeert! Ik vond de rubriek anybody (?) altijd leuk. Waarin mensen vertelde over hun lichaam.
Maar hoe wordt dit betaald? Komen er artikelen achter een betaalmuur?

Ik denk veel reclame.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren Quote
wolkie schreef:
23-06-2026 08:51
Nou zeg, wat een zure reactie!

Leuk dat het terugkeert! Ik vond de rubriek anybody (?) altijd leuk. Waarin mensen vertelde over hun lichaam.
Maar hoe wordt dit betaald? Komen er artikelen achter een betaalmuur?
Nee! We gaan geen artikelen achter een betaalmuur doen :-). We zullen alleen samenwerken met merken die we echt bij VIVA vinden passen, waar we achter staan, én het wordt natuurlijk altijd duidelijk aangegeven wanneer iets een samenwerking is.

Voor het forum zal overigens niets veranderen! Dat blijft zoals het is. Al gaan we natuurlijk wel aan de slag met eventuele bugs en snelheidsproblemen.
wiekev wijzigde dit bericht op 23-06-2026 09:02
Reden: Spelfout
0.07% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Nou, succes dan maar...
Mag voor jullie hopen dat de platformsoftware dan beter in elkaar zit dan de forumsoftware.
"As around the sun, the earth knows she's revolving..."
Alle reacties Link kopieren Quote
himalaya schreef:
23-06-2026 08:51
Dat zal ongetwijfeld tegen adverteerders worden gezegd. Je ziet hier toch heel veel dezelfde namen. En de rest van de tienduizenden zouden dan alleen meelezers zijn?

En ik vrees dat er aan de bugs van het forum dan nietser dan niets wordt gedaan, want andere prioriteiten.

Maar succes en sterkte tussen allerlei andere vrouwen-platforms.
Natuurlijk hebben bugs op het forum ook onze prioriteit. Voor het forum zelf zal niets veranderen, behalve dat we eventuele problemen natuurlijk willen aanpakken.

Het klopt dat je veel dezelfde namen ziet (vind ik overigens ook leuk), maar er zitten heel veel (niet-ingelogde) kijkers ook dagelijks op het forum.
Alle reacties Link kopieren Quote
Och heerlijk wat een zure reacties :proud: echt des Viva's.

Mijn eerste gedachte was ook 'nou dan wordt het misschien eens tijd om te gaan' :lol:
Alle reacties Link kopieren Quote
"Voor het forum zal overigens niet veranderen! Dat blijft zoals het is. Al gaan we natuurlijk wel aan de slag met eventuele bugs en snelheidsproblemen."

Nu dan wel??? :rofl:
"As around the sun, the earth knows she's revolving..."
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik vind het in ieder geval gezellig dat je meekletst Wieke! Veel succes hoor.
Wim is weg.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lady*Voldemort schreef:
23-06-2026 09:00
Ik vind het in ieder geval gezellig dat je meekletst Wieke! Veel succes hoor.
Dankjewel! Ik ben heel benieuwd wat jullie van het eindresultaat zullen vinden.
Alle reacties Link kopieren Quote
WiekeV schreef:
23-06-2026 08:55

Voor het forum zal overigens niets veranderen! Dat blijft zoals het is. Al gaan we natuurlijk wel aan de slag met eventuele bugs en snelheidsproblemen.

Eventuele bugs?

;-D
Tjezus, wat vals
Alle reacties Link kopieren Quote
Helemaal leuk! Hebben wij hier niet voor niets het licht aangehouden :idee:
Alle reacties Link kopieren Quote
Pioen00 schreef:
23-06-2026 09:10
Helemaal leuk! Hebben wij hier niet voor niets het licht aangehouden :idee:
Dat zeker!! Echt leuk en ook heel bijzonder hoe actief het forum al die jaren is gebleven!
Alle reacties Link kopieren Quote
WiekeV schreef:
23-06-2026 09:13
Dat zeker!! Echt leuk en ook heel bijzonder hoe actief het forum al die jaren is gebleven!
Wij zijn cultureel erfgoed.
Alle reacties Link kopieren Quote
Yasmijn schreef:
23-06-2026 09:21
Wij zijn cultureel erfgoed.
Eens.
Alle reacties Link kopieren Quote
O ik heb wel een verlanglijstje!
1. Duurzame kleding, en dan niet de gewone merken die aan greenwashing doen maar echte degelijke, zoals Armedangels of Loop. A Life
2. Repair-rubriek: hoe maak je zelf je kapotte broek, fiets, meubel of koelkast
3. Veel over werk, maar weinig van die management-tips en lijstjes
4. Interviews met gemeentelijke politici, wat ze doen en wat je daarvan merkt. Vrouwen uiteraard.
Alle reacties Link kopieren Quote
Yasmijn schreef:
23-06-2026 09:21
Wij zijn cultureel erfgoed.

Een goodiebag van de samenwerkingsbedrijven voor iedereen, als dank voor het instandhouden van de naam 😁
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren Quote
jorchugh_jor schreef:
23-06-2026 09:25
O ik heb wel een verlanglijstje!
1. Duurzame kleding, en dan niet de gewone merken die aan greenwashing doen maar echte degelijke, zoals Armedangels of Loop. A Life
2. Repair-rubriek: hoe maak je zelf je kapotte broek, fiets, meubel of koelkast
3. Veel over werk, maar weinig van die management-tips en lijstjes
4. Interviews met gemeentelijke politici, wat ze doen en wat je daarvan merkt. Vrouwen uiteraard.
Heel leuk lijstje dit en heel leuke suggesties!! Dat komt zeker goed. En uiteraard vrouwen!
Alle reacties Link kopieren Quote
himalaya schreef:
23-06-2026 09:25
Een goodiebag van de samenwerkingsbedrijven voor iedereen, als dank voor het instandhouden van de naam 😁
Zijn zeker aan het brainstormen over manieren om zeker jullie in het zonnetje te zetten en te bedanken, want nogmaals; echt zó leuk en bijzonder hoe actief dit forum al die jaren is gebleven.
Alle reacties Link kopieren Quote
WiekeV schreef:
23-06-2026 09:28
Zijn zeker aan het brainstormen over manieren om zeker jullie in het zonnetje te zetten en te bedanken, want nogmaals; echt zó leuk en bijzonder hoe actief dit forum al die jaren is gebleven.
👍🏻
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik las eigenlijk zelden de artikelen op Viva, maar wel de columns. Van onder andere Heske (ja, dat is heel lang geleden), Esther, Anne. Lijkt me leuk om nog eens te lezen hoe het deze schrijfsters is vergaan.
Alle reacties Link kopieren Quote
Enig.

Jullie zijn ons zo dankbaar dat we helemaal niets aan onderhoud en gebruiksvriendelijkheid wordt gedaan.

Het tijdschrift Viva was leuk toen ik 20 was, ik ben nu 50. Ik neem aan dat dat niet jullie doelgroep is?
Everything is possible for the one who believes.
Alle reacties Link kopieren Quote
WiekeV schreef:
23-06-2026 09:28
Zijn zeker aan het brainstormen over manieren om zeker jullie in het zonnetje te zetten en te bedanken, want nogmaals; echt zó leuk en bijzonder hoe actief dit forum al die jaren is gebleven.
Zorg dat de boel hier goed functioneert.
Zorg dat er voldoende mods zijn, zodat de huidige ook weer eens wat kunnen ontspannen.
Everything is possible for the one who believes.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven