VIVA komt terug!

23-06-2026 08:31 164 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Lieve leden van het forum,

Groot nieuws: VIVA komt terug! Nadat in 2019 werd gestopt met print, en de site in 2021 offline werd gehaald, bleef het forum natuurlijk bestaan. En nog altijd praten jullie dagelijks mee over alle denkbare onderwerpen!

Aanstaande september komt de site van VIVA terug. We hopen jullie daar dagelijks te gaan voorzien van alles wat jullie willen weten, met herkenbare en mooie verhalen, handige en bruikbare tips en carrièreadvies.

Natuurlijk blijft het forum daar een groot onderdeel van. We zijn jullie enorm dankbaar hoe jullie al deze jaren hier een hechte community van hebben weten te maken! En we zijn dan ook heel benieuwd: wat zouden jullie graag terugzien op de nieuwe VIVA? Wat vonden jullie vroeger de leukste rubrieken? Of hebben jullie vragen over de terugkeer? Stel ze vooral hier!

En volg ons vooral op de socials om op de hoogte te blijven van alle ontwikkelingen en niets te missen!
Instagram
Facebook

TikTok

Met lieve groet,
Wieke Veenboer, hoofdredacteur VIVA

---------

Het persbericht over de terugkeer van VIVA:

Iconisch mediamerk VIVA keert terug in nieuw, modern jasje

Het bekende mediamerk VIVA keert dit najaar terug bij Kompas Publishing. Het merk werd in 2021 offline gehaald door DPG Media, nadat in 2019 werd gestopt met print. In 2024 nam de Haarlemse uitgeverij de titel over, met de intentie het merk te moderniseren en nieuw leven in te blazen. De vernieuwde VIVA wordt in september 2026 online gelanceerd.

VIVA stond decennialang bekend als een plek waar alles bespreekbaar was. Die kern blijft behouden, zegt hoofdredacteur Wieke Veenboer, die voorheen bij LINDA. en PilotStudio werkte: “VIVA stond vroeger voor: niets is onbespreekbaar. Dat blijft het uitgangspunt.”

Community als fundament

Sinds 1972 was VIVA een platform voor verhalen, uitgesproken meningen en gesprekken over onderwerpen die vrouwen bezighouden. Van relaties, werk en mentale gezondheid tot identiteit, geld, seks en populaire cultuur. Die openheid blijft centraal staan, met extra aandacht voor de community rondom het merk.

Een belangrijke rol daarin speelt het VIVA Forum, dat ook na het offline halen van de website actief is gebleven en nog altijd dagelijks door tienduizenden gebruikers wordt bezocht. Volgens Veenboer laat dat zien dat de behoefte aan verbinding en herkenning groot is.

Het vernieuwde platform richt zich op vrouwen vanaf 28 jaar, maar ziet binnen de bestaande community een brede variatie in leeftijden en interesses. Op het forum komen uiteenlopende onderwerpen voorbij: van reistips en relaties tot beauty en mode, persoonlijke ervaringen, carrière en verlies.

Meer dan een website

Naast dagelijkse journalistieke content en verhalen uit de community werkt VIVA aan nieuwe formats die aansluiten op hedendaags mediagebruik. Daarbij wordt gedacht aan series, columns, podcasts, video, communityprojecten en evenementen waarbij online en offline elkaar versterken.

De ambitie is om VIVA opnieuw een plek te maken waar lezers zichzelf herkennen, ervaringen delen en nieuwe perspectieven ontdekken.

De nieuwe VIVA is vanaf september online te bezoeken via viva.nl. Ook verdere uitbreidingen worden onderzocht. Denk daarbij aan print of de mogelijke terugkeer van de iconische VIVA400 Awards.
WiekeV schreef:
23-06-2026 08:57
Natuurlijk hebben bugs op het forum ook onze prioriteit. Voor het forum zelf zal niets veranderen, behalve dat we eventuele problemen natuurlijk willen aanpakken.
Wat heeft dat ineens doen gebeuren en wanneer gaan we er wat van merken?

Serieus, jarenlang bestaat dit forum voor niemand van Kompas en nu is het ineens halleluja?

Waarschijnlijk ben jij ook gewoon de stagiair die dit in de schoenen geschoven krijgt, maar dit topic spreekt niet echt voor hoe het de afgelopen jaren ging.
Everything is possible for the one who believes.
Leuk. Ik ben benieuwd.
Trust me... Nobody cares.
De doelgroep van het blad Viva was overigens een totaal andere doelgroep van het forum Viva.

Dus om je vragen te beantwoorden: wie is je doelgroep van de site?
Wat bijzonder.
Blond hair, don't care.
Leuk hoor!! Succes!
Moiren schreef:
23-06-2026 09:50
Zorg dat de boel hier goed functioneert.
Zorg dat er voldoende mods zijn, zodat de huidige ook weer eens wat kunnen ontspannen.
Jaaa zeker, heb al goed contact met de moderators en zijn hier al een tijdje over in gesprek.
Moiren schreef:
23-06-2026 09:49
Enig.

Jullie zijn ons zo dankbaar dat we helemaal niets aan onderhoud en gebruiksvriendelijkheid wordt gedaan.

Het tijdschrift Viva was leuk toen ik 20 was, ik ben nu 50. Ik neem aan dat dat niet jullie doelgroep is?
Vraag ik me ook af.
Het is welbeschouwd een wonder dat het leven als geheel/ wel indruk maakt, zo’n zonneklare afdruk achterlaat
Lieke Marsman
Moiren schreef:
23-06-2026 09:55
Wat heeft dat ineens doen gebeuren en wanneer gaan we er wat van merken?

Serieus, jarenlang bestaat dit forum voor niemand van Kompas en nu is het ineens halleluja?

Waarschijnlijk ben jij ook gewoon de stagiair die dit in de schoenen geschoven krijgt, maar dit topic spreekt niet echt voor hoe het de afgelopen jaren ging.
Om even al je vragen in één keer te beantwoorden: ik ben vorige maand gestart als hoofdredacteur, geen stagiair die iets in de schoenen geschoven krijgt. Over iets in de schoenen geschoven krijgen was sowieso geen sprake van, want ik heb er heel veel zin in.

Echter heb ik geen enkel verstand van de achterkant van het forum waar eventueel bugs zouden zitten of problemen, dus hier wordt altijd intern naar gekeken als ergens melding van wordt gemaakt.

Wat betreft de doelgroep, dat staat ook kort in het persbericht:
'Het vernieuwde platform richt zich op vrouwen vanaf 28 jaar, maar ziet binnen de bestaande community een brede variatie in leeftijden en interesses. Op het forum komen uiteenlopende onderwerpen voorbij: van reistips en relaties tot beauty en mode, persoonlijke ervaringen, carrière en verlies.'

We zullen dus zeker ook content maken voor de jongere vrouw (vanaf 28 jaar), maar dat betekent niet dat we niet aan de leeftijd van de forumgebruikers denken. Zoals ik al eerder in dit topic schreef: het is echt enorm leuk maar vooral bijzonder dat het forum al die jaren zo actief is gebleven, dus we willen ook dat jullie de artikelen en content leuk gaan vinden.
sneeuwvrouw schreef:
23-06-2026 10:01
Leuk hoor!! Succes!
Dankjewel! :heart:
Ben benieuwd, leuk!

Vanwaar deze keuze ineens eigenlijk?
Toen ik hier 25 jaar geleden kwam was ik de doelgroep :hyper:

Maar ik lees nog steeds denk ik liever artikelen voor jongere mensen dan wat er in de Libelle of Margriet staat.
Zolang het maar geen Ouders van nu vibes krijgt.
Trust me... Nobody cares.
Isabellaa schreef:
23-06-2026 10:17
Toen ik hier 25 jaar geleden kwam was ik de doelgroep :hyper:

Maar ik lees nog steeds denk ik liever artikelen voor jongere mensen dan wat er in de Libelle of Margriet staat.
Zolang het maar geen Ouders van nu vibes krijgt.
Ik denk dat de Libelle doelgroep van nu ook niet echt op Libelle artikelen zit te wachten?
ShaunTheSheep schreef:
23-06-2026 10:14
Ben benieuwd, leuk!

Vanwaar deze keuze ineens eigenlijk?
Dankjewel! De keuze is niet zomaar gekomen natuurlijk. Al langere tijd speelde het idee, omdat we wel echt het idee hebben dat er qua vrouwenplatformen zeker ruimte is voor, en behoefte aan, een platform waar vrouwen zich in herkennen, dat gevuld is met échte verhalen, dat authentiek is en niet gepolijst, en waar community een belangrijk onderdeel van is. En dat die community er is, dat hebben jullie natuurlijk door de jaren heen allang bewezen met dit forum.

Ook de grote variatie aan onderwerpen zullen daarom terugkomen, maar daarnaast ook columns (ik las net dat een forumgebruiker die altijd graag las: die komen dus ook terug!) en we zijn druk bezig om ook te kijken hoe we op andere manieren het merk terugbrengen.

Het wordt dus zeker vernieuwend, maar het blijft staan waar VIVA altijd al voor stond, en in die zin dus (hopelijk) ook heel herkenbaar voor jullie. Ben echt heel benieuwd wat jullie ervan gaan vinden in september :-). En laat vooral weten wat jullie echt graag terug zouden zien, of dat een bepaalde columnist is, of een rubriek zoals Anybody.
WiekeV schreef:
23-06-2026 10:12
Om even al je vragen in één keer te beantwoorden: ik ben vorige maand gestart als hoofdredacteur, geen stagiair die iets in de schoenen geschoven krijgt. Over iets in de schoenen geschoven krijgen was sowieso geen sprake van, want ik heb er heel veel zin in.

Echter heb ik geen enkel verstand van de achterkant van het forum waar eventueel bugs zouden zitten of problemen, dus hier wordt altijd intern naar gekeken als ergens melding van wordt gemaakt.

Wat betreft de doelgroep, dat staat ook kort in het persbericht:
'Het vernieuwde platform richt zich op vrouwen vanaf 28 jaar, maar ziet binnen de bestaande community een brede variatie in leeftijden en interesses. Op het forum komen uiteenlopende onderwerpen voorbij: van reistips en relaties tot beauty en mode, persoonlijke ervaringen, carrière en verlies.'

We zullen dus zeker ook content maken voor de jongere vrouw (vanaf 28 jaar), maar dat betekent niet dat we niet aan de leeftijd van de forumgebruikers denken. Zoals ik al eerder in dit topic schreef: het is echt enorm leuk maar vooral bijzonder dat het forum al die jaren zo actief is gebleven, dus we willen ook dat jullie de artikelen en content leuk gaan vinden.
Oké bedankt

Wat betreft alleen handelen bij melding van bugs, er is een hele lijst met bugs die niet eens meer gemeld wordt, omdat ze er al 100 jaar zijn en niemand er wat aan doet.

Als je het forum actiever bij je site wil krijgen, zal je voor een werkbaarder forum moeten zorgen.
Maar dan nog denk ik dat de TikTok generatie weinig aan een forum vindt.
Wat ik echt graag zou willen:

Een samenwerking met een organisatie voor huiselijk geweld, Frizz weet wel een paar goede, die voorlicht en uitlegt.

En dan niet het genre Jolanda werd geslagen en heeft een geweldig leven sinds ze bij hem weg is artikeltjes. Maar gewoon inhoudelijk.
Ook gericht op omstanders, wat die kunnen doen etc.
Moiren schreef:
23-06-2026 10:22
Oké bedankt

Wat betreft alleen handelen bij melding van bugs, er is een hele lijst met bugs die niet eens meer gemeld wordt, omdat ze er al 100 jaar zijn en niemand er wat aan doet.

Als je het forum actiever bij je site wil krijgen, zal je voor een werkbaarder forum moeten zorgen.
Maar dan nog denk ik dat de TikTok generatie weinig aan een forum vindt.
Dank voor je input, ik ben natuurlijk nog een newbie op het forum dus ben de bugs nog niet tegengekomen. Mocht je die tegengekomen, wil ik je vragen die toch te melden in dit topic, zodat ik dit intern kan oppakken -- ik wil hier namelijk wel echt bovenop zitten om het forum zo goed mogelijk te laten werken. Daar zijn we achter de schermen dan ook mee bezig.
WiekeV schreef:
23-06-2026 10:26
Dank voor je input, ik ben natuurlijk nog een newbie op het forum dus ben de bugs nog niet tegengekomen. Mocht je die tegengekomen, wil ik je vragen die toch te melden in dit topic, zodat ik dit intern kan oppakken -- ik wil hier namelijk wel echt bovenop zitten om het forum zo goed mogelijk te laten werken. Daar zijn we achter de schermen dan ook mee bezig.
We zijn al tig lijsten bij jullie bekend als het goed is.
Moiren schreef:
23-06-2026 10:24
Wat ik echt graag zou willen:

Een samenwerking met een organisatie voor huiselijk geweld, Frizz weet wel een paar goede, die voorlicht en uitlegt.

En dan niet het genre Jolanda werd geslagen en heeft een geweldig leven sinds ze bij hem weg is artikeltjes. Maar gewoon inhoudelijk.
Ook gericht op omstanders, wat die kunnen doen etc.
Dank weer voor deze input ook! Dit zijn inderdaad organisaties waar wij mee zullen en gaan samenwerken. Dat is ook wat ik bedoelde in mijn vorige bericht: échte verhalen, authentiek, niet gepolijst. En informeren en inlichten over belangrijke onderwerpen, zoals wat jij nu aankaart inderdaad. Daar is dus zeker een belangrijke plek voor op de site in september.
Echte medische informatie in plaats van die influencer kwakzalverij.
Er zijn op TikTok een aantal artsen bezig met goede, duidelijke informatie verstrekken.
Een samenwerking met hun lijkt me zeer wenselijk.
Wat een leuk nieuws!
Aangezien hier volgens mij ook een flink aantal 50/60 plussers meelezen zou het fijn zijn als er voor die groep ook af en toe handige en interessante onderwerpen besproken zouden worden.
Tevreden zijn met je lichaam, zonder Botox, fillers, siliconen, wimperextensions, haarextensions.

Gezond communiceren.

Wat als je kind buiten de hokjes valt, waar kan je terecht.

Help mijn auto start niet! Wat te doen en ander onderhoud.

Fuck mijn man, ik wil de klusser zijn. Hoe krijg ik dat voor elkaar?
Elizabethie schreef:
23-06-2026 10:36
Wat een leuk nieuws!
Aangezien hier volgens mij ook een flink aantal 50/60 plussers meelezen zou het fijn zijn als er voor die groep ook af en toe handige en interessante onderwerpen besproken zouden worden.
Dankjewel! En dat komt zeker goed, daar zijn we ons heel bewust van :-).
De preutsheid weer wat terugdringen.
Moiren schreef:
23-06-2026 10:38
Tevreden zijn met je lichaam, zonder Botox, fillers, siliconen, wimperextensions, haarextensions.

Gezond communiceren.

Wat als je kind buiten de hokjes valt, waar kan je terecht.

Help mijn auto start niet! Wat te doen en ander onderhoud.

Fuck mijn man, ik wil de klusser zijn. Hoe krijg ik dat voor elkaar?
Jaa, héle fijne onderwerpen dit! Dit komt helemaal goed, want bijna alles staat toevallig al op mijn lijstje. En wat betreft je eerdere bericht: we gaan alleen met professionele experts in gesprek inderdaad.
Moiren schreef:
23-06-2026 10:42
De preutsheid weer wat terugdringen.
En wat betreft dit: We staan ervoor dat niets onbespreekbaar is, dus voor preutsheid is geen plek.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven