Eerste verkering

23-06-2026 15:49 249 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn zoon (net 16) heeft voor het eerst verkering met een meisje die een jaartje jonger is. Hij is nog zo groen als gras (zij ook) maar als ik het zo langs de zijlijn bekijk komt daar snel verandering in. Ze zijn helemaal verliefd en spreken na school af. Als ze bij ons zijn zitten ze lekker buiten. Ze kletsen wat, maken samen huiswerk en tussendoor kom ik wat eten brengen, hang de was buiten en noem maar op. Echt alleen zijn ze nog niet geweest. Ook bij haar niet. Ik laat ze wat langer alleen. Bij haar zit haar vader of moeder gewoon mee aan dezelfde tafel. De hele tijd.

Wanneer laat je ze ze wat losser? Dat ze bijvoorbeeld op zijn kamer kunnen gaan zitten? Ik vind het lastig omdat ik moeder ben van de jongen. Ik weet hoe hij is en heb al gesprekken met hem gehad over seks maar ook dat hij altijd moet luisteren als een meisje haar grenzen aangeeft. Ik heb wel vertrouwen dat hij daar goed mee omgaat. Maar ik weet niet in hoeverre de ouders van haar er in staan. En aangezien ze overal bij zijn als ze bij haar zijn vind ik dat lastig. Ik wil niet te los zijn maar ook niet te streng. Hoe hebben jullie dat aangepakt? Ik heb die ouders van haar trouwens nog nooit gezien. Dus overleggen gaat ook niet. Ze hebben immers nog maar net 2 maanden verkering en zijn nog zo jong.
Zestien? Uh, die zou ik gewoon laten doen wat ze willen? Daar hoef je toch niet te chaperonnen?
Ik vind zestien niet jong...

Mits je kind goed is opgevoed en zo, maar je geeft aan van wel.
Waar zit je angst?
Ik vertouw mijn eigen zoon wel maar ik heb het idee dat ik een beetje voorzichtig moet zijn met het meisje. Omdat die ouders er zo bovenop zitten.
Je zegt zelf al dat je vertrouwen hebt in je zoon. Leef daar dan ook naar.
18,3 km ten NW van Zelhem (hemelsbreed)
Als ze "het" willen doen doen ze het toch wel als ze niet bij jou of haar ouders zijn. Je hebt goed gesprek gehad met je zoon en verder laten gaan. Liever veilig onder mijn dak dan ergens achteraf in het openbaar.
Twee maanden? Ja ik zal wel ouderwets zijn, maar ik zou meiske vragen om het telefoonnummer van (een van) haar ouders en er een belletje aan wagen. Ik ben over een paar jaar ook moeder van 'de jongen' (als mijn zoon op meisjes valt) en zou ook willen overleggen. Jongens worden vaak als het vleesgeworden kwaad beschouwd als ze in de puberleeftijd zitten...
Wanneer je ze wat losser moet laten?

Nu.

Hij is al 16.
Ceester schreef:
23-06-2026 15:57
Twee maanden? Ja ik zal wel ouderwets zijn, maar ik zou meiske vragen om het telefoonnummer van (een van) haar ouders en er een belletje aan wagen. Ik ben over een paar jaar ook moeder van 'de jongen' (als mijn zoon op meisjes valt) en zou ook willen overleggen. Jongens worden vaak als het vleesgeworden kwaad beschouwd als ze in de puberleeftijd zitten...
Nou precies dit.
Wanneer laat je ze wat losser? Ik zou zeggen vanaf dag 1. Ik ben ook wel verbaasd dat ze nog braaf beneden, of bij haar ouders zelf aan de keukentafel, blijven zitten. Hier is het bij zowel zoon als dochters vanaf de eerste vriendjes/vriendinnetjes al zo dat ze even gezellig kletsen en dan naar boven gaan. Soms blijven ze wat langer beneden of in de tuin maar ik heb ze nooit beneden gehouden uit angst dat er 'iets' gaat gebeuren boven. Overigens gaan ze ook samen naar vrienden, de stad, het zwembad, de MC Donalds etc. Lijkt me niet echt gezond als kinderen van 15/16 nog moeten opzitten bij hun ouders.
Ceester schreef:
Twee maanden? Ja ik zal wel ouderwets zijn, maar ik zou meiske vragen om het telefoonnummer van (een van) haar ouders en er een belletje aan wagen.
En wat ga je dan vragen? Vinden jullie het goed als jullie dochter en mijn zoon gaan neuken?
Flipflop schreef:
Wanneer je ze wat losser moet laten?

Nu.

Hij is al 16.
Maar zij is net twee weken 15.
Op die leeftijd mochten ze van mij al zelf op hun kamer zonder toezicht. Mijn dochter en haar vriendje sliepen (logeerden) op de leeftijd ook samen. Ze hebben geen seks gehad (waren beiden nog blue) maar vonden het gewoon gezellig (en soms ook praktisch na een feestje) om samen te slapen.

Ik vind niet dat haar ouders van jou kunnen verwachten dat ze er continue bijzit. Ik neem aan dat als hun dochter met vriendinnen afspreekt, ze ook samen boven zitten. Laat ze gewoon lekker hun gang gaan. Als ouders het echt niet willen kunnen ze contact zoeken om dat te bespreken met jullie.
Wanneer ze toe zijn aan “verder gaan” dan gebeurt dat toch wel. Dat houd je niet tegen door er bij te blijven zitten. En misschien gebeurt er wel helemaal niks op dat vlak.
Uiteraard mogen ze op zijn kamer zijn. Wil je ze geen uren alleen laten, dan kun je bv afspreken dat je tussendoor wat te drinken/snacken komt brengen (even kloppen natuurlijk).

Verder zul je het aan hen moeten overlaten. Je hebt vertrouwen in je zoon dus dat komt wel goed. Ik zou wel een pak condooms voor hem kopen. Het kan maar in huis zijn.
Hier laten we ze vanaf het begin af aan al alleen. Liever dat ze alles op een slaapkamer ontdekken dan ergens buiten. Ik vind het wel belangrijk om de ouders van de verkering te leren kennen na een x aantal weken om te weten bij wie mijn kind regelmatig is.
sabine wijzigde dit bericht op 23-06-2026 16:04
0.58% gewijzigd
Ceester schreef:
Is dit een grapje?
Mae schreef:
23-06-2026 16:02
Maar zij is niet jouw verantwoordelijkheid. En de ouders vinden het blijkbaar prima dat ze bij jullie komt. Als ze hadden gewild dat je er andere regels op na hield hadden ze contact met je op kunnen nemen toch?
Mae schreef:
Maar wat kan er gebeuren dan? Jouw zoon zal niets doen zonder haar toestemming want zo heb jij hem opgevoed. En als ze wel toestemming geeft is het toch ook prima?
Ceester schreef:
Overleggen? Waarover?

Ik heb een jong volwassen nog thuis wonende dochter, maar zij zou zich kapot hebben geschaamd als ik dat zou hebben gewild toen ze 16 was.

Seks komt toch wel. Vroeger of later.
Mae schreef:
Wat is je punt?
Lady*Voldemort schreef:
En wat ga je dan vragen? Vinden jullie het goed als jullie dochter en mijn zoon gaan neuken?

Nou inderdaad zeg. En dan zeggen die ouders (of nee, de vader) dat TO die pubers absoluut niet alleen mag laten en dan gaat TO voortaan er dus dichter bovenop zitten?

Sorry hoor, maar wat valt er te overleggen? Je hebt vertrouwen in je zoon, je hebt hem goed opgevoed, je bent zorgzaam voor het meisje en hebt een veilige haven voor ze. Niks meer aan doen zou ik zeggen, behalve ze veel plezier wensen.
Mae schreef:
Het is belangrijk dat jij jouw zoon leert grenzen te respecteren, vragen te stellen aan het meisje (wat wil ze wel en wat wil ze niet, wat vindt ze wel fijn en wat niet), oog te hebben voor haar onzekerheid, terughoudend te zijn bij twijfel van haar kant etc. Heb het hier met hem over.
Verder is het aan het meisje (en jouw zoon) zelf. Hopeljjk hebben haar ouders hier ook gesprekken over met haar en weer zij goed wat ze wel en niet wil en durft ze dat ook aan te geven.
Flipflop schreef:
23-06-2026 16:04
Overleggen? Waarover?

Ik heb een jong volwassen nog thuis wonende dochter, maar zij zou zich kapot hebben geschaamd als ik dat zou hebben gewild toen ze 16 was.

Seks komt toch wel. Vroeger of later.
Omdat jongens in een oogwenk een slechte naam kunnen hebben bij ouders van meisjes. En al is het maar om onze standaard te verduidelijken: als je niet wil dat je dochter alleen is met onze zoon, niet hier laten afspreken (platgeslagen). Dit geeft je de kans om het ouderschap terug te leggen waar het hoort: bij de eigen ouders...
TO laat doorschemeren dat het vriendinnetje niet zulke relaxte ouders lijkt te hebben, dus vandaar...
The_Architect schreef:
23-06-2026 16:03
Maar zij is niet jouw verantwoordelijkheid. En de ouders vinden het blijkbaar prima dat ze bij jullie komt. Als ze hadden gewild dat je er andere regels op na hield hadden ze contact met je op kunnen nemen toch?
Mensen zijn vaak niet zo assertief dat ze dat op voorhand doen, dat doen ze dan pas als het meisje zwanger is ofzo...
S-Groot schreef:
23-06-2026 16:08
Nou inderdaad zeg. En dan zeggen die ouders (of nee, de vader) dat TO die pubers absoluut niet alleen mag laten en dan gaat TO voortaan er dus dichter bovenop zitten?

Sorry hoor, maar wat valt er te overleggen? Je hebt vertrouwen in je zoon, je hebt hem goed opgevoed, je bent zorgzaam voor het meisje en hebt een veilige haven voor ze. Niks meer aan doen zou ik zeggen, behalve ze veel plezier wensen.
Zou ik ook zeggen, maar deze ouders lijken niet zo relaxt, dus ik zou vantevoren indekken. Als ze willen dat ik hun dochter tegen mijn zoon bescherm, moeten ze haar lekker thuishouden. (Zo begin ik niet natuurlijk, maar je kan wel even beetje snuffelen aan ze en hoe ze er echt instaan)
Als het komt dan komt het en ik heb liever dat ze het dan thuis doen dan ergens in de bosjes.

Ik denk dat ik me een beetje laat leiden door haar ouders. Die laten ze echt geen 5 minuten alleen. Ze zijn ook liever hier dan bij haar. Maar dat ze niet mijn verantwoordelijkheid is is natuurlijk ook niet zo. Ze zijn wel in mijn huis en ze heeft verkering met mijn zoon. En helemaal vrij laten wil ik ook weer niet ook al vertrouw ik mijn zoon. Ik wil er een beetje een middenweg in vinden. Want bijvoorbeeld logeren dat gaat mij nu ook al te ver zo snel.
mae wijzigde dit bericht op 23-06-2026 16:19
0.18% gewijzigd

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven