Eerste verkering

23-06-2026 15:49 250 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn zoon (net 16) heeft voor het eerst verkering met een meisje die een jaartje jonger is. Hij is nog zo groen als gras (zij ook) maar als ik het zo langs de zijlijn bekijk komt daar snel verandering in. Ze zijn helemaal verliefd en spreken na school af. Als ze bij ons zijn zitten ze lekker buiten. Ze kletsen wat, maken samen huiswerk en tussendoor kom ik wat eten brengen, hang de was buiten en noem maar op. Echt alleen zijn ze nog niet geweest. Ook bij haar niet. Ik laat ze wat langer alleen. Bij haar zit haar vader of moeder gewoon mee aan dezelfde tafel. De hele tijd.

Wanneer laat je ze ze wat losser? Dat ze bijvoorbeeld op zijn kamer kunnen gaan zitten? Ik vind het lastig omdat ik moeder ben van de jongen. Ik weet hoe hij is en heb al gesprekken met hem gehad over seks maar ook dat hij altijd moet luisteren als een meisje haar grenzen aangeeft. Ik heb wel vertrouwen dat hij daar goed mee omgaat. Maar ik weet niet in hoeverre de ouders van haar er in staan. En aangezien ze overal bij zijn als ze bij haar zijn vind ik dat lastig. Ik wil niet te los zijn maar ook niet te streng. Hoe hebben jullie dat aangepakt? Ik heb die ouders van haar trouwens nog nooit gezien. Dus overleggen gaat ook niet. Ze hebben immers nog maar net 2 maanden verkering en zijn nog zo jong.
Mephishardstylez schreef:
23-06-2026 17:41
Je hebt het over een jongen van 16 hoor. Niet over een 11 jarige.
Die zijn niet allemaal zo geil als boter hoor. En zowel komt er vaak onzekerheid kijken bij zo'n eerste keer.
Sabine schreef:
23-06-2026 17:48
Dit is wel heel naief. Een goede opvoeding helpt mee maar is zeker geen garantie op dat hem niks overkomt.
Klopt. Maar dat geldt niet alleen voor seks. En ook niet alleen voor jongens. En ook niet alleen voor pubers.
18,3 km ten NW van Zelhem (hemelsbreed)
Sabine schreef:
23-06-2026 17:48
Dit is wel heel naief. Een goede opvoeding helpt mee maar is zeker geen garantie op dat hem niks overkomt.
Geen garantie. Maar de kans dat hem, op dit vlak, iets gebeurt, is nihil

Zeker kleiner dan de risico's die jonge vrouwen lopen.

Mannen hebben lopen vooral risico door zichzelf.
Vrouwen ook door zichzelf, maar bovenal door hun partner en de buitenwereld
Lila-Linda schreef:
23-06-2026 17:51
Geen garantie. Maar de kans dat hem, op dit vlak, iets gebeurt, is nihil

Zeker kleiner dan de risico's die jonge vrouwen lopen.

Mannen hebben lopen vooral risico door zichzelf.
Vrouwen ook door zichzelf, maar bovenal door hun partner en de buitenwereld
Eens dat mannen risico lopen door zichzelf. Maar een goede opvoeding voorkomt bijvoorbeeld niet dat hij het zonder condoom doet. Met alle gevolgen van dien.
Lady*Voldemort schreef:
23-06-2026 17:51
Klopt. Maar dat geldt niet alleen voor seks. En ook niet alleen voor jongens. En ook niet alleen voor pubers.
Allemaal waar.
Ceester schreef:
23-06-2026 15:57
Twee maanden? Ja ik zal wel ouderwets zijn, maar ik zou meiske vragen om het telefoonnummer van (een van) haar ouders en er een belletje aan wagen. Ik ben over een paar jaar ook moeder van 'de jongen' (als mijn zoon op meisjes valt) en zou ook willen overleggen. Jongens worden vaak als het vleesgeworden kwaad beschouwd als ze in de puberleeftijd zitten...
Nee toch?
Wat genant
Frankly my dear, I don"t give a damn
Wat een bizar topic.
Wat is er hier en daar nog veel werk aan de winkel. Ik schrik er van.
Je hebt het over een jongen van 16 hoor. Niet over een 11 jarige.
Het is nog steeds een kind dus praat niet zo.
Wat ze aan haar kant doen of niet doen lijkt mij zaak van henzelf en haar ouders.
Aan mijn kant lijkt het tijd voor een grote pot condooms op zijn slaapkamer of in de badkamer.

Wordt die pot 2 jaar niet aangeraakt is het ook zo ... maar ik zou geen risico willen nemen met een 15-jarige die hoogstwaarschijnlijk - gezien de visie van haar ouders - nog niet aan de pil is.

En nee, die pot condooms voorkomt niet alles.
En kan in de heat of de moment vergeten worden.
Maar dan kunnen die ouders mij ook al niet verwijten dat ik niet geprobeerd heb bepaalde dingen te voorkomen.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Anne1235 schreef:
23-06-2026 16:09
Het is belangrijk dat jij jouw zoon leert grenzen te respecteren, vragen te stellen aan het meisje (wat wil ze wel en wat wil ze niet, wat vindt ze wel fijn en wat niet), oog te hebben voor haar onzekerheid, terughoudend te zijn bij twijfel van haar kant etc. Heb het hier met hem over.
Verder is het aan het meisje (en jouw zoon) zelf. Hopeljjk hebben haar ouders hier ook gesprekken over met haar en weer zij goed wat ze wel en niet wil en durft ze dat ook aan te geven.
Hetzelfde geldt voor ouders van dochters, hoor.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Lady*Voldemort schreef:
23-06-2026 16:51
Maar je snapt niet dat ze het toch wel doen, als ze het willen? Dus dat er niks af te schermen valt? En dat jij door je opmerkelijke ideeën toch op zijn minst de schijn op je laadt het meisje altijd de schuld te geven als het per ongeluk mis gaat?
Dit. Als ze iets willen doen, doen ze het toch wel. Je kan je kind alleen meegeven dat als ze iets doen, ze het veilig doen en met wederzijdse instemming. En op een bepaalde leeftijd moet je ook je kinderen een beetje loslaten. Die ouders van dat meisje weten inmiddels ook dat de zoon van TO in beeld is.
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
blijfgewoonbianca schreef:
23-06-2026 18:33
Hetzelfde geldt voor ouders van dochters, hoor.
Precies. Dat je als vrouw niets tegen je zin doet en dat je grenzen leert bewaken en tegelijkertijd ook de grenzen respecteert van je partner.
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Mae schreef:
23-06-2026 18:19
Kijk en hier gaat het dus vaak fout. Ouders die wanhopig vast willen houden aan het beeld van een onschuldige, van iedere seksuele gedachte verstoken jongeling die, groen als gras, met hoogrode konen, een potje ganzenborden speelt met zijn blozende maagdelijke vriendinnetje.
Hij is misschien wel allang ontmaagd door 1 van je vriendinnen of de achterbuurvrouw.

Ik zou me helemaal nergens mee bemoeien. Laat staan met dat meisje.
Mae schreef:
23-06-2026 18:19
Het is een puber. Die moet het leven ook ontdekken, wat experimenteren en volwassen worden. Als meisje en zoon er aan toe zijn dan kun je ze toch niet tegenhouden.

Het enige dat je ze op het hart kan drukken is om, en dat schrijven anderen ook, het veilig te doen en respectvol. En dan hoop je dat ze het verder fijn hebben samen.

Ik was zelf best laat op dat gebied (beschermd opgevoed) en achteraf gezien had ik best meer plezier kunnen hebben denk ik wel eens...
23-06-2026 18:47
Kijk en hier gaat het dus vaak fout. Ouders die wanhopig vast willen houden aan het beeld van een onschuldige, van iedere seksuele gedachte verstoken jongeling die, groen als gras, met hoogrode konen, een potje ganzenborden speelt met zijn blozende maagdelijke vriendinnetje.
Hij is misschien wel allang ontmaagd door 1 van je vriendinnen of de achterbuurvrouw.

Ik zou me helemaal nergens mee bemoeien. Laat staan met dat meisje.
Gelukkig ken ik mijn zoon. En hier laat ik het bij.
Weet hij überhaupt wat 'grenzen aangeven' is? En dat niks zeggen ook nee is?

Kun je er niet wat gewoner over doen en er een grapje van maken op een of andere manier?

Hier zou bijvoorbeeld werken dat ik regelmatig wat scenario's afvuur op een luchtig moment en dat hij dan moet beoordelen of het ja of nee is

Heeft ze gedronken? Altijd nee!
Twijfelt ze? Nee!
Niks zeggen? Nee!
Eerst zegt ze ja en dan zegt ze nee? Nee!

Voor extra hilariteit en normaliseren van dit soort gesprekken: zijn vrienden erbij.
dropdrop wijzigde dit bericht op 23-06-2026 19:11
9.25% gewijzigd
Mae schreef:
23-06-2026 19:03
...maar wel ff staffen? Omdat je het niet aankan om over je kind in seksuele context na te denken?
Nee op de manier hoe jij over pubers in het algemeen praat. En in dit geval over de mijne. Je taalgebruik kan ook anders.
Mae schreef:
23-06-2026 19:08
Nee op de manier hoe jij over pubers in het algemeen praat. En in dit geval over de mijne. Je taalgebruik kan ook anders.
Vond je dat serieus stafwaardig…? Op basis waarvan? Pubers zijn ook seksuele wezens, toch? Ook gewoon menselijk? Zeker op een leeftijd dat de hormonen door het lijf gieren…? Of moeten we doen alsof dat soort gevoelens niet (mogen) bestaan?
Mae schreef:
23-06-2026 19:03
Je weet dat dit dé zin is van ouders die bij de gevangenis/abortuskliniek/directeur van school moeten komen?
Waarna blijkt dat het kind heeft gestolen, zwanger is, een pestkop is?
Ik heb toch nog een vraagje aan iedereen die het een raar idee vindt om die ouders te bellen om te weten hoe zij erin staan: wat als ze over twee weken samen op vakantie willen? Mijn kind zou dat waarschijnlijk wel mogen als hij zestien is. Zeg je dan ook: Ja joh, veel plezier of ga je dan wel bij de ouders van het meisje na of zij dat ook een leuk idee vinden?

Waarom wordt het zo raar gevonden om contact te leggen met ouders? Zeker als je doorhebt dat de ouders er anders instaan dan jijzelf?
Als ze samen op vakantie willen zal dat meisje echt zelf in conclaaf moeten gaan met haar ouders. En jij hebt daar verder niet echt iets van te vinden.
Tegen die tijd zou je natuurlijk wellicht een keer kennis kunnen maken met de ouders, gewoon omdat je dat leuk vindt, maar niet met als oogmerk om afspraken te maken over wat ze wel en niet mogen doen met elkaar in bed… Dat laatste is echt raar in mijn optiek (en zeer gênant voor de pubers over wie het gaat).
baggal wijzigde dit bericht op 23-06-2026 19:21
1.08% gewijzigd
Ik denk na de OP vooral: ben je altijd thuis dan? Mijn kinderen zijn regelmatig alleen thuis na school.

Ik zou er trouwens ook als ik de mogelijkheid had niet altijd bijblijven. Je voedt je zoon goed op en praat erover, daar gaat het om
Het is zoals het is
Pioen00 schreef:
23-06-2026 17:13
Dat van die 'normale' ouders heb je niet in de hand.

Ik heb een jongen en een meisje en allebei is leuk. Meisje is nu 16 en al erg bezig met vriendjes en mijn zoon van 19 nog nooit iets met meisjes te maken gehad. Hoezo wordt er raar tegen puberjongens aan gekeken?
Ik ben erg open naar mijn kinderen qua voorbehoedsmiddelen want je bent zelf verantwoordelijk voor je lijf, je gezondheid en een eventuele zwangerschap; denk vooral niet "dat heeft de ander vast wel geregeld".
En met jongens?
Be yourself, but maybe not always.
Week 28 van de Extremely Demotivational Calendar
Lila-Linda schreef:
Enige wat een jongen moet doen is Altijd een condoom gebruiken. Altijd. En op tijd. Oh wacht en alleen neuken met een meisje dat wil neuken.
Dan zijn de risico's nihil

Echt, voed je zoon goed op en er overkomt hem niks
Ik vind dit niet perse goed opvoeden, maar gewoon normaal opvoeden...

Net nav dit topic met zoon van twaalf gepraat: wat moet je altijd doen voordat je sex hebt met iemand anders?
Vragen of diegene het ook goed vindt. ..
Nou ja, diegene moet het niet alleen goed vinden, maar echt graag willen ;)

Hij had op de basisschool een nogal vooruitstrevende juf in groep zeven al, dus hij weet al veel van consent, ac, verschillende soorten sex, verschillende relaties etc...
Hij wordt ook nog heel giechelig als je het op hem betrekt, dus hier voorlopig nog geen echte voorlichting...

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven