VIVA komt terug!

23-06-2026 08:31 226 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Lieve leden van het forum,

Groot nieuws: VIVA komt terug! Nadat in 2019 werd gestopt met print, en de site in 2021 offline werd gehaald, bleef het forum natuurlijk bestaan. En nog altijd praten jullie dagelijks mee over alle denkbare onderwerpen!

Aanstaande september komt de site van VIVA terug. We hopen jullie daar dagelijks te gaan voorzien van alles wat jullie willen weten, met herkenbare en mooie verhalen, handige en bruikbare tips en carrièreadvies.

Natuurlijk blijft het forum daar een groot onderdeel van. We zijn jullie enorm dankbaar hoe jullie al deze jaren hier een hechte community van hebben weten te maken! En we zijn dan ook heel benieuwd: wat zouden jullie graag terugzien op de nieuwe VIVA? Wat vonden jullie vroeger de leukste rubrieken? Of hebben jullie vragen over de terugkeer? Stel ze vooral hier!

En volg ons vooral op de socials om op de hoogte te blijven van alle ontwikkelingen en niets te missen!
Instagram
Facebook

TikTok

Met lieve groet,
Wieke Veenboer, hoofdredacteur VIVA

---------

Het persbericht over de terugkeer van VIVA:

Iconisch mediamerk VIVA keert terug in nieuw, modern jasje

Het bekende mediamerk VIVA keert dit najaar terug bij Kompas Publishing. Het merk werd in 2021 offline gehaald door DPG Media, nadat in 2019 werd gestopt met print. In 2024 nam de Haarlemse uitgeverij de titel over, met de intentie het merk te moderniseren en nieuw leven in te blazen. De vernieuwde VIVA wordt in september 2026 online gelanceerd.

VIVA stond decennialang bekend als een plek waar alles bespreekbaar was. Die kern blijft behouden, zegt hoofdredacteur Wieke Veenboer, die voorheen bij LINDA. en PilotStudio werkte: “VIVA stond vroeger voor: niets is onbespreekbaar. Dat blijft het uitgangspunt.”

Community als fundament

Sinds 1972 was VIVA een platform voor verhalen, uitgesproken meningen en gesprekken over onderwerpen die vrouwen bezighouden. Van relaties, werk en mentale gezondheid tot identiteit, geld, seks en populaire cultuur. Die openheid blijft centraal staan, met extra aandacht voor de community rondom het merk.

Een belangrijke rol daarin speelt het VIVA Forum, dat ook na het offline halen van de website actief is gebleven en nog altijd dagelijks door tienduizenden gebruikers wordt bezocht. Volgens Veenboer laat dat zien dat de behoefte aan verbinding en herkenning groot is.

Het vernieuwde platform richt zich op vrouwen vanaf 28 jaar, maar ziet binnen de bestaande community een brede variatie in leeftijden en interesses. Op het forum komen uiteenlopende onderwerpen voorbij: van reistips en relaties tot beauty en mode, persoonlijke ervaringen, carrière en verlies.

Meer dan een website

Naast dagelijkse journalistieke content en verhalen uit de community werkt VIVA aan nieuwe formats die aansluiten op hedendaags mediagebruik. Daarbij wordt gedacht aan series, columns, podcasts, video, communityprojecten en evenementen waarbij online en offline elkaar versterken.

De ambitie is om VIVA opnieuw een plek te maken waar lezers zichzelf herkennen, ervaringen delen en nieuwe perspectieven ontdekken.

De nieuwe VIVA is vanaf september online te bezoeken via viva.nl. Ook verdere uitbreidingen worden onderzocht. Denk daarbij aan print of de mogelijke terugkeer van de iconische VIVA400 Awards.
Qua onderwerpen heb ik al hele goede suggesties voorbij zien komen. Lijken me allemaal leuk/nuttig/interessant.
Toevoeging: aandacht voor alle uitdagingen rondom mantelzorgen. Zowel praktisch als mentaal.
Verder als tip over het forum: er is bestaande goede software voor forums. Ik zou inzetten op deze software en een (voorzichtige) migratie van dit forum naar nieuwe, cleane, software. Zonder natuurlijk de bugs mee te nemen.
Courage schreef:
23-06-2026 15:25
Verder als tip over het forum: er is bestaande goede software voor forums. Ik zou inzetten op deze software en een (voorzichtige) migratie van dit forum naar nieuwe, cleane, software. Zonder natuurlijk de bugs mee te nemen.
PHP bedoel je zeker? Verrassing: dit is een PHP-forum. Maar ten faveure van de vormgeving is het zo vaak geherverbeterdsloopt dat de meest elementaire forumfuncties ins blaue hinein zijn verdwenen.
18,3 km ten NW van Zelhem (hemelsbreed)
WiekeV schreef:
23-06-2026 14:34
We zullen nooit zomaar ongevraagd quotes of usernames gaan gebruiken van jullie als gebruikers op de site! Het zal natuurlijk wel voorkomen dat onderwerpen overeen komen, omdat VIVA ook draait om de echte verhalen, de herkenbaarheid -- dus daar zal absoluut overlapping in zijn, maar ik hoop juist (en denk ook dat dat wel het geval is) dat dat juist elkaar versterkt. Maar we focussen ons op de site echt op journalistieke artikelen, goed onderzocht, doordacht, uitgebreid -- dus we gaan nooit lukraak content kopiëren van het forum. Dan lijkt me de site ook niet van toegevoegde waarde als dat wel zo zou zijn, haha :-).
Toch deed de "oude viva" dat wel en het stond (staat?) Zelfs in de voorwaarden.
Vond ik niet lollig
Lila-Linda schreef:
23-06-2026 15:41
Vond ik niet lollig
O ja! Dan sloeg je het blad open, het blad dat we nooit lazen, en dan stuitte je op je eigen teksten.
53 km van Zelhem, in NO richting
Gelukkig heb ik mijn eigen teksten nooit terug gelezen in de Viva. Maar goed, ik kocht ze niet wekelijks.
Ben in de begintijd wel eens benaderd door de redactie voor een artikel n.a.v. een topic. Dat wilde ik niet. Als teksten dan toch ongevraagd gedrukt zouden worden, zou ik 'not amused' zijn geweest >:-(
Lady*Voldemort schreef:
23-06-2026 15:39
PHP bedoel je zeker? Verrassing: dit is een PHP-forum. Maar ten faveure van de vormgeving is het zo vaak geherverbeterdsloopt dat de meest elementaire forumfuncties ins blaue hinein zijn verdwenen.

Bijvoorbeeld. En dan dus beginnen met een cleane 'installatie' van PHP.
Courage schreef:
23-06-2026 16:42
Bijvoorbeeld. En dan dus beginnen met een cleane 'installatie' van PHP.
Dan begint iedereen weer te janken dat het er niet uit ziet.
Lady*Voldemort schreef:
23-06-2026 16:45
Dan begint iedereen weer te janken dat het er niet uit ziet.

Ook een nieuwe versie van PHP kan je weer 'aankleden'. Alleen dan niet weer aan de verkeerde knopjes draaien. :facepalm:
Anyway, dat was mijn 2 cents. Wat ik eigenlijk bedoel te zeggen aan iemand die net een maand bij de club is: de bugs van dit forum zijn niet zomaar op te lossen, er zit een spaghetti aan aanpassingen onder de motorkap.
Courage schreef:
23-06-2026 16:48
Ook een nieuwe versie van PHP kan je weer 'aankleden'. Alleen dan niet weer aan de verkeerde knopjes draaien. :facepalm:
Anyway, dat was mijn 2 cents. Wat ik eigenlijk bedoel te zeggen aan iemand die net een maand bij de club is: de bugs van dit forum zijn niet zomaar op te lossen, er zit een spaghetti aan aanpassingen onder de motorkap.
Dat zijn we dan in ieder geval met elkaar eens. Ik denk alleen wel dat die bugs niet de grootste zorg zijn. Al die ouwe lijken die hier nog steeds forummen laten zich er tenminste vrij weinig aan gelegen liggen, op wat incidenteel gesputter na.
Welkom in de dynamiek van het forum Wieke :proud:
Everything is possible for the one who believes.
Courage schreef:
23-06-2026 16:48
Een heel nieuw forum mag ook hoor.
Moiren schreef:
23-06-2026 16:53
Welkom in de dynamiek van het forum Wieke :proud:
Haha, dankjewel! Vind het oprecht leuk om een beetje mee te draaien in het forum. Ben de afgelopen tijd ook een lurker geweest hier en daar :-).
Lila-Linda schreef:
23-06-2026 15:41
Vond ik niet lollig
Nee, dat kan ik me voorstellen. Dat gaan we ook zeker niet doen, het forum moet wel een plek zijn waar je gerust met elkaar kan praten. Daar gaan we dus geen quotes van pakken! En mochten we benieuwd zijn of iemand zijn/haar verhaal zou willen doen bij VIVA, dan zullen we diegene gewoon benaderen. En heel begrijpelijk als het antwoord dan 'nee' is ook!
WiekeV schreef:
23-06-2026 17:11
Haha, dankjewel! Vind het oprecht leuk om een beetje mee te draaien in het forum. Ben de afgelopen tijd ook een lurker geweest hier en daar :-).

Op het forum ;)
WiekeV schreef:

Nee, dat kan ik me voorstellen. Dat gaan we ook zeker niet doen, het forum moet wel een plek zijn waar je gerust met elkaar kan praten. Daar gaan we dus geen quotes van pakken! En mochten we benieuwd zijn of iemand zijn/haar verhaal zou willen doen bij VIVA, dan zullen we diegene gewoon benaderen. En heel begrijpelijk als het antwoord dan 'nee' is ook!
Het staat nog in jullie voorwaarden onder intellectueel eigendomsrecht

Misschien even checken
Moiren schreef:
23-06-2026 17:21
Op het forum ;)
Je hebt helemaal gelijk, óp het forum
Krijg je een leuk team om het mee te gaan maken Wieke?
Als het voor een brede doelgroep wordt, kun je dan niet bepaalde vraagstukken of rubrieken door de ogen van 2 generaties bekijken ?

Style je dezelfde broek 2 keer, bijvoorbeeld. Of hetzelfe kapsel oid op een jonger en een ouder model. Of je laat van 2 kanten zien wat wel/ niet oppassen voor impact heeft. Of “ mijn moeder mantelzorgt zich de blubber / ik wil wel oppassen maar mijn ouders hebben zorg nodig “ . Dan is 1 onderwerp voor 2 generaties wellicht interessant.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Frizz schreef:
23-06-2026 18:07
Krijg je een leuk team om het mee te gaan maken Wieke?
Ja, zeker! Een vast team met freelancers en binnenkort start ook een fulltime redacteur -- maar die zal ik hier dan ook voorstellen als die is gestart :).
blijfgewoonbianca schreef:
23-06-2026 18:25
Als het voor een brede doelgroep wordt, kun je dan niet bepaalde vraagstukken of rubrieken door de ogen van 2 generaties bekijken ?

Style je dezelfde broek 2 keer, bijvoorbeeld. Of hetzelfe kapsel oid op een jonger en een ouder model. Of je laat van 2 kanten zien wat wel/ niet oppassen voor impact heeft. Of “ mijn moeder mantelzorgt zich de blubber / ik wil wel oppassen maar mijn ouders hebben zorg nodig “ . Dan is 1 onderwerp voor 2 generaties wellicht interessant.
Over dit soort dingen heb ik ook veel nagedacht, en er komen zeker verschillende invalshoeken, vanuit verschillende personen en / of verschillende generaties. Denk ook dat het juist heel interessant is om vanuit verschillende perspectieven te lezen, en ook herkenbaar en leerzaam.
Mij kun je inhuren als programmeur. Das pech bug weg
Decrypting life one day at the time
Ik hoop dat Rik zin heeft in een baan bij Viva :lol:
WiekeV schreef:
23-06-2026 18:41
Ja, zeker! Een vast team met freelancers en binnenkort start ook een fulltime redacteur -- maar die zal ik hier dan ook voorstellen als die is gestart :).

Fijn! Klinkt alsof je er veel zin in hebt.
WiekeV schreef:

Hoi Wieke,

Wat superleuk dat je zo enthousiast mee-forumt en dat VIVA nieuw leven ingeblazen wordt.
Ik ben ontzettend benieuwd!!!

Ik had nog wel een vraagje: alles wat we schrijven is nu officieel eigendom van jullie.
Dat staat in de voorwaarden.
Gaat dit dan uit de voorwaarden?

Want ik vertrouw jou natuurlijk wel, maar stel degene na jou ooit denkt er anders over...
Vind ik de samenvatting van mijn online leven dan terug in een artikel (of in mijn geval een langdurige drama-serie. Drama is my middle name. ;) )?
Ik zou het leuk vinden als er een blad komt dat zichzelf en zijn/haar lezers serieus neemt.

Als je reclame nodig hebt, wees daar dan eerlijk over en verpak het niet in een knullige boodschap die elk levend organisme met meer dat drie hersencellen kan doorzien.
In mijn ogen is de voorgaande viva en het forum ten onder gegaan aan een treurige infantiele seks-verkoopt mentaliteit in combinatie met een mediageile hoofdredactrice die elke binding met elke achterban (zowel lezers van het blad als forummers) volledig kwijt was.

En ervaringen uit het verleden geven aan dat hoe meer er op het forum geklaagd wordt over de inhoud van de site en het blad, hoe beter het met het forum gaat. Verder zijn het vooral twee losse dingen die enkel door buitenstaanders gekoppeld worden.

Ik zou het leuk vinden als er een blad of site is waar inspirerende vrouwen een prominente rol hebben. Niet al te clichématig ‘kijk, deze vrouw heeft een mannenberoep’, maar 10001 vrouwen in 4000002 beroepen en rollen.

En ‘me to in de praktijk’: iedereen zegt dat alle vrouwen van alles meemaken, hier een rubriek met concrete alledaagse voorbeelden.

En ‘de derde shift, wat pak je op en wat laat je liggen’

Leuke inspirerende partners: geen unieke schapen met vijf poten, maar een vanzelfsprekende lat. (In de rubriek ‘ een leuke aanvulling op mijn leven’

Politici m/v: dit laten ze door hun partner opknappen.

En speciaal voor een niet nader te noemen persoon: de fantastische schoonmoeder, wat neem ik over van haar opvoeding van mijn superleuke partner.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Wordt het forum weer gebruikt als "inspiratie" voor verhaaltjes?

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven