Lijf & Lijn alle pijlers

Ouder dan 42 en ook minstens 12 kilo afvallen?

25-06-2026 11:32 272 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Dag allen,

Ja... het zoveelste afvaltopic ;). Maar nu speciaal voor vrouwen die de 40 zijn gepasseerd en - net als ik - merken dat het steeds lastiger wordt om kilo's kwijt te raken. Maar we weten ook dat het niet onmogelijk is.

Wie is ouder dan een jaar of 40/42, wil de nodige kilo's kwijt, ziet ook op tegen deze zomer en wil graag samen schrijven over de struggles en successen? Meld je hier!

Ik stel me dadelijk voor, in de reacties.

P.s. ik bedoel de leeftijd en de kilo's in de titel niet zo superstrak. Maar een lichaam dat ouder is dan 40 werkt gewoon anders dan dat van een twintiger of dertiger. En het scheelt ook of je 5 kilo kwijt wil of 25.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 25-06-2026 18:53
Reden: Titel aangepast
0.00% gewijzigd
Oh... ik zie dat de titel is misgegaan. Het moet zijn "we doen het samen." Weet iemand hoe ik het kan aanpassen?
Pamflet schreef:
25-06-2026 11:35
Oh... ik zie dat de titel is misgegaan. Het moet zijn "we doen het samen." Weet iemand hoe ik het kan aanpassen?
Aan de moderators vragen.
Ik ben dus Pamflet, 46 jaar. De laatste jaren ben ik geleidelijk steeds meer aangekomen. De laatste jaren neem ik me elke zomer voor dat dit mijn laatste "dikke vakantie" is en dat ik me volgend jaar op mijn gemak voel in badpak. En toch lukt het niet.

Inmiddels heb ik dus 25 kilo overgewicht. En ik ben heel ongelukkig met mezelf. En ik merk dat de laatste twee jaar de kilo's er moeilijker af gaan, de leeftijd speelt mee.

Overigens voel ik me wel gezond. Ik wandel moeiteloos 25 a 30 km, doe alles op de fiets en heb geen fysieke klachten. Ik heb vooral mentaal veel last van mijn overgewicht. Mijn eerste doel is onder de 90 komen. Mijn tweede doel onder de 85. Het einddoel is dat ik me volgend jaar oke voel aan het zwembad en op het strand.

Ik zou graag herkenning vinden en elkaar motiveren!
Ik ben net zo oud als jij en moet ook zeker wel 10 tot 15 kilo kwijt en het lukt me helaas voor geen meter. Ik krijg de knop ook echt nog niet gevonden en er is elke keer wel iets. Nu is het bijvoorbeeld warm en heb ik behoefte aan zoute chips en cola, en dan ben ik ongesteld en heb ik daardoor zin in chocolade etc. :facepalm:
Na mijn zwangerschap ben ik afgevallen met veel wandelen, minder snoepen en calorieën bijhouden, maar intussen heb ik het er dus ongemerkt allemaal wel weer aan gegeten. Misschien lukt het in een groepje hier, het valt te proberen...
Tja, persoonlijk, voor mijzelf in ieder geval, denk ik toch dat het grotendeels discipline is. Ik ben ook zo'n iemand die zich verschuilt achter een nare periode, vakantie, verjaardag, enz. Toen ik mijzelf in de badkamerspiegel (zo'n mooie grote over de gehele wand...) op vakantie zag, is hier de knop omgegaan. Ik ga nu ruim 10 kg lichter de volgende vakantie tegemoet.

Heel veel succes allen met het behalen van jullie doelen!
Ik kan jullie allemaal de podcast 'Afvallen in de overgang' van Shirley Verduin aanraden. Niet alleen voor afvallen in de overgang overigens, maar zo is ze wel ooit begonnen.
Rotterdamse, recht voor zijn raap, maar als je echt aan de slag wilt met afvallen, geeft zij je eye openers waardoor je ook gaat afvallen.
Ik ben in januari begonnen en nu 8 kilo lichter.
Dit is overigens geen dieet, maar inzetten op een leefstijlverandering. Naar mijn idee ook de enige manier om blijvend gewicht te verliezen.
De podcast is vrij ongestructureerd, dus daar moet je tegenkunnen, maar geeft je wel alle informatie die je nodig hebt om blijvend gewicht te verliezen.
Ze heeft ook een programma, daar ben ik uiteindelijk ook ingestapt, omdat je dan alle informatie gestructureerd en overzichtelijk bij elkaar hebt, en toegang hebt tot een community.
Maar de informatie zelf wordt echt wel in de (gratis) podcast gegeven.

Veel succes allemaal!
liane77 schreef:
25-06-2026 13:13
Tja, persoonlijk, voor mijzelf in ieder geval, denk ik toch dat het grotendeels discipline is. Ik ben ook zo'n iemand die zich verschuilt achter een nare periode, vakantie, verjaardag, enz. Toen ik mijzelf in de badkamerspiegel (zo'n mooie grote over de gehele wand...) op vakantie zag, is hier de knop omgegaan. Ik ga nu ruim 10 kg lichter de volgende vakantie tegemoet.

Heel veel succes allen met het behalen van jullie doelen!
Wat fijn dat het gelukt is, geniet van je volgende vakantie!
pamflet wijzigde dit bericht op 25-06-2026 15:47
0.80% gewijzigd
@Tulipa27, bedankt voor de tip! Ik ga de podcast luisteren.

@happyapple, welkom. Fijn dat je wilt meeschrijven, hopelijk melden zich nog wat meer mid-veertigers hier :). We wachten even af.
Ik had me eigenlijk voorgenomen om nooit meer op dieet te gaan, maar ben sinds begin mei toch weer begonnen, omdat ik heel krap zat in achtbanen en sommige stoelen.

Inmiddels al 8 kilo kwijt. Einddoel weet ik nog niet precies eigenlijk, kan nog 10 kilo zijn maar het kan ook zijn dat ik over 5 kilo al tevreden ben. Ik probeer niet teveel op de weegschaal te letten maar op hoe ik me voel. Tenslotte wegen spieren ook zwaarder dan vet, dus je kan flink anders eruit zien terwijl je nog hetzelfde weegt of soms zelfs meer wegen terwil je gezonder bent dan toen je nog minder woog.

Ik maak gebruik van de weekmenu's van Project Gezond en daar val ik lekker mee af. Daarnaast doe ik ook meer sporten dan ik hiervoor deed.

Ik hoop dit er gewoon in te kunnen houden, niet alleen voor het afvallen maar ook gewoon omdat ik me er eigenlijk lekkerder bij voel.
Mag ik meedoen als stille meelezer?
Ik ben 42 jaar, weeg nu 91,5 kg en ben 1.69 m. Ik heb een paar jaar geleden meegeschreven met een afval topic. Ik ging het eerste half jaar supergoed: 10 kg afgevallen! Daarna had ik vakantie en toen was de knop weer teruggedraaid en vast gaan zitten 🫣 resultaat: 8 kg er weer bij in een jaar tijd 😮‍💨
Inmiddels is sinds 3 weken het knopje weer gevonden doordat ik mezelf in de spiegel zag en op verjaardagsfoto's. Ik dacht 'ben ik dat écht? Ik voel me niet zo dik', maar ja, ik ben het echt. In mijn hoofd denk ik dat ik slanker ben, maar ik ben echt obees :-$. Ik ben weer begonnen met het bijhouden van wat ik eet en drink in de app Eetmeter van het Voedingscentrum en sport 3 x per week thuis met YouTube filmpjes van Grow With Jo. Dit resulteert in -2,5 kg tot nu toe :cheer2:
Deze lijn zet ik graag door. Ik merk nog niks aan mijn kleding of conditie, maar mentaal ga ik er wel op vooruit!

Ik lees graag mee, maar kan niet beloven structureel mee te schrijven. Succes iedereen :high5:
ik heb gezegd
tulipa27 schreef:
25-06-2026 13:25
Ik kan jullie allemaal de podcast 'Afvallen in de overgang' van Shirley Verduin aanraden. Niet alleen voor afvallen in de overgang overigens, maar zo is ze wel ooit begonnen.
Rotterdamse, recht voor zijn raap, maar als je echt aan de slag wilt met afvallen, geeft zij je eye openers waardoor je ook gaat afvallen.
Ik ben in januari begonnen en nu 8 kilo lichter.
Dit is overigens geen dieet, maar inzetten op een leefstijlverandering. Naar mijn idee ook de enige manier om blijvend gewicht te verliezen.
De podcast is vrij ongestructureerd, dus daar moet je tegenkunnen, maar geeft je wel alle informatie die je nodig hebt om blijvend gewicht te verliezen.
Ze heeft ook een programma, daar ben ik uiteindelijk ook ingestapt, omdat je dan alle informatie gestructureerd en overzichtelijk bij elkaar hebt, en toegang hebt tot een community.
Maar de informatie zelf wordt echt wel in de (gratis) podcast gegeven.

Veel succes allemaal!
Ja dit kwam ik inderdaad ook tegen. En ik denk dat ik het principe op zich wel snap, maar nu moet ik nog wel echt iets ermee gaan doen dan...
Niet alleen calorieën tellen, maar echt de maaltijden gaan inplannen en over de macro's verdelen. Ik merk alleen dat ik het lastig vind te combineren met een gezin waarin de man alles kan eten zonder aan te komen, een paar jonge kinderen die in verhouding weinig lusten en dan ik zelf die eigenlijk gewoon niet graag kookt en ook een aantal ingrediënten niet mag / kan eten vanwege darmklachten, waardoor voorbeeldrecepten vanuit een dieet of leefstijl vaak niet 1 op 1 bruikbaar zijn.
@ butterfly, zeker! Maar ook gezellig als je meeschrijf.

@Auroraatje, vind je Project Gezind goed te doen? En wat voor sport doe je?

@Annanassie, ik ben even lang als jij. En een paar kilootjes zwaarder. Fijn dat jij weer op de goede weg bent! Dat "schrikken" als je jezelf ziet, herken ik.

@Happyapple, ik vind het eten ook lastig vanwege de kinderen. Ze zitten op de basisschool en voetballen veel. Echt veel tijd voor het eten is er vaak niet door de trainingen. We koken wel altijd, maar niet op de manier waarop ik zou willen (het wordt al snel wat makkelijks, zoals broccolisoep met brood of pasta met tonijn). En veel koolhydraten, is voor mij funest.
Pamflet schreef:
25-06-2026 15:54

@Annanassie, ik ben even lang als jij. En een paar kilootjes zwaarder. Fijn dat jij weer op de goede weg bent! Dat "schrikken" als je jezelf ziet, herken ik.

@Happyapple, ik vind het eten ook lastig vanwege de kinderen. Ze zitten op de basisschool en voetballen veel. Echt veel tijd voor het eten is er vaak niet door de trainingen. We koken wel altijd, maar niet op de manier waarop ik zou willen (het wordt al snel wat makkelijks, zoals broccolisoep met brood of pasta met tonijn). En veel koolhydraten, is voor mij funest.
Oh ja ik schrik ook wel eens als ik mezelf op een, door mijn man gemaakte, foto zie ipv een selfie. Op de een of andere manier heeft hij ook nog eens het 'talent' om me er zo onflatteus mogelijk op te zetten qua hoek ofzo. :@@:
Ik heb ook als nadeel dat ik klein ben, ik zou dus eigenlijk gewoon 'bijna niks' nodig horen te hebben qua eten als ik het aantal calorieën bereken, maar helaas zou ik dan van mijn stokje vallen ;-D
Broccolisoep met brood kan best een keer als je haast hebt, toch? Bij ons lusten ze alleen tomatensoep en dat vind ik zelf dan weer niet lekker :facepalm: . Maar ik kan me je spagaat voorstellen hoor, als je elke keer moet haasten voor die trainingen en toch ook iets gezonds en voedzaams wil eten.
auroraatje schreef:
25-06-2026 15:11
Ik had me eigenlijk voorgenomen om nooit meer op dieet te gaan, maar ben sinds begin mei toch weer begonnen, omdat ik heel krap zat in achtbanen en sommige stoelen.

Inmiddels al 8 kilo kwijt. Einddoel weet ik nog niet precies eigenlijk, kan nog 10 kilo zijn maar het kan ook zijn dat ik over 5 kilo al tevreden ben. Ik probeer niet teveel op de weegschaal te letten maar op hoe ik me voel. Tenslotte wegen spieren ook zwaarder dan vet, dus je kan flink anders eruit zien terwijl je nog hetzelfde weegt of soms zelfs meer wegen terwil je gezonder bent dan toen je nog minder woog.

Ik maak gebruik van de weekmenu's van Project Gezond en daar val ik lekker mee af. Daarnaast doe ik ook meer sporten dan ik hiervoor deed.

Ik hoop dit er gewoon in te kunnen houden, niet alleen voor het afvallen maar ook gewoon omdat ik me er eigenlijk lekkerder bij voel.
Ik hoef zelf niet af te vallen (ben afgelopen maanden kilo's kwijt geraakt door misselijkheid/angst en stress; geen aanrader), maar een vriendin van mij (en familie en andere vriendin van haar) is 10 kilo afgevallen door Project Gezond. Haar man en dochter eten gewoon mee. Ze zegt zelf dat ze meer eet dan vóór die tijd en toch afviel. Meer kilo's wil ze niet kwijt, dus nu iets meer calorieën.
@Pamflet: het is een hoop werk, dat Project Gezond, maar het is wel meestal heel lekker en zowel mijn man als ik vallen er goed mee af, dus het bevalt wel.

Qua sporten doe ik 3 keer per week eGym en 3 keer hardlopen sinds vorige week. in juli wil ik ook weer starten met bodypump, dan ga ik 2 keer eGym doen en 1 keer bodypump en dan nog die 3 keer hardlopen
Ik ben bijna 44 en ik wil ook rond de 25kg afvallen. Het is er de laatste paar jaar langzaam bijgekomen en zeker het afgelopen waarin ik thuis heb gezeten zonder werk heeft me geen goed gedaan. Vanaf september ga ik gelukkig weer beginnen met werken dus ik hoop dat die routine gaat helpen bij het afvallen.
Ik heb flink wat voedsel intoleranties wat het er ook niet makkelijker op maakt.
Welkom, badmuts!

@Auroraatje, je hebt een stevig sportprogramma. Vind je het goed vol te houden?
Zelf wandel ik veel. En hardlopen versloft bij mij helaas altijd. Terwijl ik het wel leuk vind.

Ik loop zelf heel erg aan tegen schaamte over mijn uiterlijk. Morgen heb ik een feest en ik weet niet wat ik aan moet. Al mijn vriendinnen die daar ook zijn, zijn slank en dragen leuke jurkjes of mooie hemdjes. Ik voel me dan zo slecht naast ze. Ik merk dat ik inmiddels sociale dingen uit de weg ga: ik ga niet naar reünies, feesten probeer ik uit de weg te gaan, ik wil niet mee naar vrienden van mijn man etc. Gisteren gingen mijn man en kinderen zwemmen, ik vertoon me echt niet in badpak. Dus terwijl zij zich vermaakten in het zwembad, zat ik in een te warm huis. Herkent iemand dit? Ik vind het zo stom van mezelf, maar het lukt me niet om er anders naar te kijken. En blijkbaar is het me tot nu toe ook niet gelukt om het dan aan te pakken door af te vallen. En tegelijkertijd eet ik op dit moment ook niet superveel, ik loop tegen een veranderend lijf en stofwisseling aan. Al met al vind ik het heel ingewikkeld.

Volgende week pak ik het hardlopen weer op!
Ja ik vind het wel goed vol te houden. De eGym doe ik op vaste dagen en het hardlopen samen met mijn man dus we houden elkaar een beetje accountable. Dat helpt wel :)

Ik heb mezelf gelukkig nooit zoveel aangetrokken van wat andere mensen van mijn uiterlijk vinden en heb mezelf, zelfs toen ik op min zwaarst woog, nooit echt onaantrekelijk gevoeld gelukkig
auroraatje schreef:
25-06-2026 17:21
Ik heb mezelf gelukkig nooit zoveel aangetrokken van wat andere mensen van mijn uiterlijk vinden en heb mezelf, zelfs toen ik op min zwaarst woog, nooit echt onaantrekelijk gevoeld gelukkig
Helaas kan ik dit niet zeggen. Zou het wel willen!

Dat eGym kende ik niet. Ik zie dat het in mijn woonplaats ook door fysiotherapeuten wordt verzorgd i.p.v. in de sportschool, dat klinkt voor mij wel aantrekkelijk.
Ja het wordt ook vaak voor revalidatie enzo gebruikt, omdat je de oefeningen eigenlijk niet fout kan doen op deze manier. Ik vind het zelf heel fijn
Af en toe plaats ik in een topic dat ik ga afvallen en dat doe ik dan niet.

Ik ben wel oud en te dik dus pas wel in dit topic. Tenminste, ligt aan de maat :-D

Eens kijken of ik verder kom deze x dan er over kletsen. Ik weet best wat ik moet doen eigenlijk, maar doe het niet. Eten is lekker 😋
SunShine35 schreef:
25-06-2026 19:03
Af en toe plaats ik in een topic dat ik ga afvallen en dat doe ik dan niet.

Ik ben wel oud en te dik dus pas wel in dit topic. Tenminste, ligt aan de maat :-D

Eens kijken of ik verder kom deze x dan er over kletsen. Ik weet best wat ik moet doen eigenlijk, maar doe het niet. Eten is lekker 😋
Haha ja herkenbaar 🤣🫣
Als er nog plaats is schrijf ik graag mee.

Ik ben dit jaar gestart om (in elk geval) 20 kilo af te vallen. In het begin ging dat heel goed, ik ben 6,5 kilo kwikt. Maar ondertussen sta ik al 2 maanden stil.

Ik ben aangekomen omdat ik een evenwichtstoornis heb gekregen na een ontsteking aan mijn evenwichtsorgaan en daardoor niet meer kon bewegen en hele dagen stil kwam te zitten. Ik sportte veel, en dat ging niet meer.

Ondertussrm heb ik opgebouwd naar 3x per week egym, maar een consistent evenwichtog eetpatroon hebben (volgens de dietist moet ik max 1500 kcal eten) vind ik best lastig momenteel.

Oja, ben bijna 50 en weeg 93,4 kilo, en ben 1.83m. En mijn eerste streef is dus 80 kilo.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven