Geld & Recht alle pijlers

Vraag over consult vorm

07-07-2026 11:25 47 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb een afspraak bij de bedrijfsarts. Omdat de dichtstbijzijnde locatie vol zit, moet ik verder reizen. Ik heb daarom meerdere keren gevraagd of de bedrijfsarts kan beoordelen of een telefonisch, digitaal of fysiek consult in mijn situatie passend is, gezien er geen lichamelijk onderzoek hoeft plaats te vinden. De andere betrokken professionals raden reizen af in mijn situatie, maar mogen vanwege belangenverstrengeling geen verklaring afgeven.

Mijn werkgever en de arbodienst blijven mij echter verwijzen naar de werkgever met de mededeling dat de werkgever bepaalt of een telefonisch consult mag, terwijl ik mijn medische situatie niet aan de werkgever voor wil leggen zodat die kan bepalen of een fysiek consult past.

Inmiddels heb ik de NVAB-FAQ gevonden waarin staat dat de keuze voor het type spreekuur de professionele verantwoordelijkheid van de bedrijfsarts is en dat bij de afweging voor een videoconsult samen beslissen met de werknemer de kern is.

Herkent iemand deze werkwijze? Heeft iemand meegemaakt dat een arbodienst de beslissing over de consultvorm volledig bij de werkgever neerlegt, terwijl de NVAB-richtlijn iets anders lijkt te zeggen? Iemand tips?
Rozebottel schreef:
07-07-2026 13:49
Marchuba, wat vervelend voor je om dit mee te maken. Sterkte.

Hier ook zo'n voorbeeld van dat het acuut moet. Ik was overspannen en goed in de war.i. Mocht ik ook op stel en sprong naar een plek van 2 uur reizen met de trein. En dat was omdat werkgever niks deed naar uwv toe.. Van alle waarschuwingsbrieven voor de werkgever kreeg ik kopieën van het UWV.
Ik heb mijn werkgever opgebeld en gezegd ik wil wel gaan, maar ik weet niet of ik aankom. Toen heeft werkgever een taxi geregeld.
Ik vind dat echt bizar, 2 uur verderop. Bij mij stond er expliciet bij dat taxi op eigen kosten is
Rozebottel schreef:
07-07-2026 13:49
Marchuba, wat vervelend voor je om dit mee te maken. Sterkte.

Hier ook zo'n voorbeeld van dat het acuut moet. Ik was overspannen en goed in de war.i. Mocht ik ook op stel en sprong naar een plek van 2 uur reizen met de trein. En dat was omdat werkgever niks deed naar uwv toe.. Van alle waarschuwingsbrieven voor de werkgever kreeg ik kopieën van het UWV.
Ik heb mijn werkgever opgebeld en gezegd ik wil wel gaan, maar ik weet niet of ik aankom. Toen heeft werkgever een taxi geregeld.
Ik vind dat echt bizar, 2 uur verderop. Bij mij stond er expliciet bij dat taxi op eigen kosten is
Jaren geleden werd ik geacht om van het smalste stukje Nederland (tussen Midden- en Zuid-Limburg) te reizen naar Amersfoort. Ik mocht niet autorijden en dat ‘kantoor’ lag ergens in the middle of nowhere op een industrieterrein dus vanaf station Amersfoort nog een flink stuk te gaan met een halfzijdige verlamming. En dat zou al veronderstellen dat ik met mijn rollator bij station A en in de trein plus overstap in Eindhoven überhaupt zou arriveren. Taxi werd ook niet vergoed en mijn mails en terugbelverzoeken werden eigenlijk alleen rondgepompt onder lui die ook niets konden/durfden/wilden (toe)zeggen.

Uiteindelijk heeft man een dag verlof opgenomen voor dat achterlijke gedoe (wat met één telefoontje naar behandelend arts ook direct was opgelost maar nee). Daarna een jurist in de arm genomen die werkgever e.e.a. zeer duidelijk heeft gemaakt en toen kon spontaan alles (taxi vergoed e.d.). Jammer dat het zo moest gaan maar mijn ervaring is dat je of heel goed bij de pinken moet zijn en voldoende uitgerust plus alle tijd van de wereld om iedereen en zijn moeder plat te bellen (wat je meestal niet bent want je zit niet voor niets thuis) of met een advocaat moet komen om zaken voor elkaar te krijgen.
Grant every woman the confidence of a mediocre middle aged white man
LemoosGaatDoor schreef:
07-07-2026 15:34
Jaren geleden werd ik geacht om van het smalste stukje Nederland (tussen Midden- en Zuid-Limburg) te reizen naar Amersfoort. Ik mocht niet autorijden en dat ‘kantoor’ lag ergens in the middle of nowhere op een industrieterrein dus vanaf station Amersfoort nog een flink stuk te gaan met een halfzijdige verlamming. En dat zou al veronderstellen dat ik met mijn rollator bij station A en in de trein plus overstap in Eindhoven überhaupt zou arriveren. Taxi werd ook niet vergoed en mijn mails en terugbelverzoeken werden eigenlijk alleen rondgepompt onder lui die ook niets konden/durfden/wilden (toe)zeggen.

Uiteindelijk heeft man een dag verlof opgenomen voor dat achterlijke gedoe (wat met één telefoontje naar behandelend arts ook direct was opgelost maar nee). Daarna een jurist in de arm genomen die werkgever e.e.a. zeer duidelijk heeft gemaakt en toen kon spontaan alles (taxi vergoed e.d.). Jammer dat het zo moest gaan maar mijn ervaring is dat je of heel goed bij de pinken moet zijn en voldoende uitgerust plus alle tijd van de wereld om iedereen en zijn moeder plat te bellen (wat je meestal niet bent want je zit niet voor niets thuis) of met een advocaat moet komen om zaken voor elkaar te krijgen.
Jeetje wat een verhaal. Ik snap daar echt helemaal niks van, bizar verhaal. Stevige advocaat had je. Ik heb een advocaat die meer op safe speelt want dit is niet de eerste dreiging van loonopschorting. Vorige keer moest ik op komen draven op 1 moment dat me echt niet lukte, terwijl ik 24 andere opties had voorgesteld. Maar het voor laten komen duurt dus lang en dan heb ik lang geen inkomen. Ik heb reactie van de klacht dat hij wordt voorgelegd aan betreffende medewerkers, en dus de richtlijnen aangehaald met een paar inhoudelijke vragen waarom ze het niet aan de bedrijfsarts hebben voorgelegd, op basis waarvan steeds gezegd wordt dat de werkgever hier regie in heeft en hoe dat samengaat met de richtlijnen van het NVAB. We zullen zien. Maar na jouw verhaal mag ik niet klagen over een uur reistijd, en ook een halfzijdige verlamming heb ik niet, schokkend echt.
Je hebt er voor nu niets meer aan maar als ik je een tip mag geven is dat je in het vervolg je vraagstelling anders formuleert, dus niet gaan jullie akkoord met …. want dan moet jij wachten op een antwoord. Je kan dan beter zeggen. Mocht ik binnen 5 werkdagen geen reactie van jullie hebben ontvangen ga ik ervan uit dat het akkoord is bla bla bla. Zo dwing je de ander om te reageren. Reageren ze niet binnen de jouw gestelde termijn dan is het juridisch bindend. Voor de zekerheid zou ik dan wel je ontvangstbevestiging en leesbevestiging aanzetten.
Jij mag alles worden wat je wilt.
Ok, ik word een probleem.
Quinnepin schreef:
07-07-2026 18:59
Je hebt er voor nu niets meer aan maar als ik je een tip mag geven is dat je in het vervolg je vraagstelling anders formuleert, dus niet gaan jullie akkoord met …. want dan moet jij wachten op een antwoord. Je kan dan beter zeggen. Mocht ik binnen 5 werkdagen geen reactie van jullie hebben ontvangen ga ik ervan uit dat het akkoord is bla bla bla. Zo dwing je de ander om te reageren. Reageren ze niet binnen de jouw gestelde termijn dan is het juridisch bindend. Voor de zekerheid zou ik dan wel je ontvangstbevestiging en leesbevestiging aanzetten.
Goede tip, dankjewel
Quinnepin schreef:
07-07-2026 18:59
Vanaf hoeveel werkdagen is dat?
madamzonderm schreef:
07-07-2026 20:45
Vanaf hoeveel werkdagen is dat?

Dat gaat inderdaad niet zomaar op. Het gaat om een "redelijke termijn", in het algemeen moet je dan denken aan 14 dagen en rechter heeft het eindoordeel. Dus ook al stuur je zo'n mail, als de werkgever dan toch je loon opschort zit je daar alsnog mee.
Heb jij de bedrijfsarts nog helemaal niet gesproken? Is er een getekend plan van aanpak? En waarom dreigen ze met loonopschorting?
dweedledee schreef:
07-07-2026 21:42
Heb jij de bedrijfsarts nog helemaal niet gesproken? Is er een getekend plan van aanpak? En waarom dreigen ze met loonopschorting?
Laatste keer was dec 2025. Geen plan van aanpak, beetje uitzichtloze situatie en omdat ze niks hebben gedaan zijn ze ineens bang voor loonsanctie van UWV. Dus ineens moet ik stel op sprong ergens waar maar plek is en als ik er niet meteen in mee ga, dan dreigen ze met loonopschorting. Dat heeft mijn werkgever eerder gedaan. Ook al was het duidelijk onterecht, ik kan niet tijdelijk zonder inkomen totdat het geschil is uitgevochten bij het gerecht. Dat was het advies van de advocaat in ieder geval.
Wat een zooitje. Kwalijke zaak ook. Wanneer hebben ze gedreigd met loonopschorting?

Kan je advocaat geen kort geding opstarten? Dat is vaak een effectief pressiemiddel, want ze hebben juridisch geen poot om op te staan en het heeft een spoedeisend belang, aangezien je niet zonder inkomsten kunt komen te zitten. En de werkrelatie is toch al naar de haaien, door hun toedoen.

Een kort geding komt veel sneller op zitting.

Wel heel naar dit allemaal :hug:
En jouw advocaat staat in dienst van jou, he? Kan hij het mooi op “safe” willen spelen, maar jij bepaalt uiteindelijk wat er gebeurt natuurlijk. Gaat hij daar niet in mee, dan zou ik persoonlijk een andere advocaat overwegen.

Als werkgever ben je juridisch af, als je het loon van een medewerker wil opschorten terwijl wet Poortwachter niet gevolgd is. Jij hebt inspanningsverplichtingen, maar zij ook. Ook vreemd dat de bedrijfsarts je zo lang niet heeft opgeroepen trouwens.
Is het gewoon slordigheid van de werkgever of zit er iets achter dat ze de wet Poortwachter niet volgen?
dweedledee schreef:
07-07-2026 22:57
Wat een zooitje. Kwalijke zaak ook. Wanneer hebben ze gedreigd met loonopschorting?

Kan je advocaat geen kort geding opstarten? Dat is vaak een effectief pressiemiddel, want ze hebben juridisch geen poot om op te staan en het heeft een spoedeisend belang, aangezien je niet zonder inkomsten kunt komen te zitten. En de werkrelatie is toch al naar de haaien, door hun toedoen.

Een kort geding komt veel sneller op zitting.

Wel heel naar dit allemaal :hug:
Ja zij zegt dat het kort geding sowieso 6 weken gaat duren en ik dus die periode minimaal zou moeten overbruggen. Dat wilde ik toen niet hoe onrechtvaardig dat ook voelde, maar nu twijfel ik omdat ik vind dat ze er dan ook te makkelijk mee weg komen
Frizz schreef:
07-07-2026 23:10
Is het gewoon slordigheid van de werkgever of zit er iets achter dat ze de wet Poortwachter niet volgen?
Het is altijd al een zooitje, eerst ziekmelding in twijfel trekken, dus ook stel op sprong aan de andere kant van t land naar bedrijfsarts. Bleek dus onterecht? Toen viel ik onder een vangnet regeling en was er wisseling van bestuurder en management, misschien ligt daar ook iets, maar ineens komt hun advocaat weer dat het haast heeft omdat ze bang zijn voor loonsanctie.
Wat ontzettend stressvol zeg, als je nota bene al ziek bent.
Marchuba schreef:
08-07-2026 11:25
Ja zij zegt dat het kort geding sowieso 6 weken gaat duren en ik dus die periode minimaal zou moeten overbruggen. Dat wilde ik toen niet hoe onrechtvaardig dat ook voelde, maar nu twijfel ik omdat ik vind dat ze er dan ook te makkelijk mee weg komen
Dat kan. Die 6 weken. Maar dat hoeft zeker niet. Het is aan de rechter om dat te beoordelen. Sommige rechtbanken hebben het wel drukker dan andere rechtbanken. Maar mijn ervaring is, dat men bij kort gedingen wel probeert deze zo snel mogelijk op zitting te krijgen als er een spoedeisend belang is. En misschien is dit juist hét moment, omdat je nu net voor de vakantieperiode zit.

Kans bestaat ook dat jouw werkgever accuut in de stress raakt en de loonsanctie laat voor wat het is, om gezeik tijdens het kort geding en de bodemprocedure te voorkomen. Je moet namelijk wel een ijzersterk dossier hebben, om loon op te kunnen schorten van een zieke medewerker. En zo te lezen hebben ze dat bij voorbaat al niet, omdat ze wet Poortwachter niet hebben gevolgd.

Ik begrijp uit je verhaal dat jouw advocaat al een kort geding als optie had benoemd, maar dat jij dit zelf hebt tegengehouden (ook begrijpelijk hoor).

Er is dus geen getekend plan van aanpak? Heb je wel een probleemanalyse ontvangen na die afspraak bij de bedrijfsarts eind 2025?
dweedledee schreef:
08-07-2026 13:51
Dat kan. Die 6 weken. Maar dat hoeft zeker niet. Het is aan de rechter om dat te beoordelen. Sommige rechtbanken hebben het wel drukker dan andere rechtbanken. Maar mijn ervaring is, dat men bij kort gedingen wel probeert deze zo snel mogelijk op zitting te krijgen als er een spoedeisend belang is. En misschien is dit juist hét moment, omdat je nu net voor de vakantieperiode zit.

Kans bestaat ook dat jouw werkgever accuut in de stress raakt en de loonsanctie laat voor wat het is, om gezeik tijdens het kort geding en de bodemprocedure te voorkomen. Je moet namelijk wel een ijzersterk dossier hebben, om loon op te kunnen schorten van een zieke medewerker. En zo te lezen hebben ze dat bij voorbaat al niet, omdat ze wet Poortwachter niet hebben gevolgd.

Ik begrijp uit je verhaal dat jouw advocaat al een kort geding als optie had benoemd, maar dat jij dit zelf hebt tegengehouden (ook begrijpelijk hoor).

Er is dus geen getekend plan van aanpak? Heb je wel een probleemanalyse ontvangen na die afspraak bij de bedrijfsarts eind 2025?
Ja ik heb een ijzersterk dossier, zij niet, ze dwongen me op een woensdagochtend in de file tijd, in het midden van het land te komen voor een zwaar gesprek. Ik kon dat moment echt niet, ik had zelf 23 opties doorgegeven, zij maar 1 dus. Om 1800 ‘s avonds stuurden ze die mail voor de volgende dag echt komen anders loonsanctie. Ook niet zoveel tijd om erover na te denken dus toen. Had alles op mail maar advies was om maar gauw te gaan, maar de bal lag inderdaad bij mij. Nu ben ik wel voorbereid.
dweedledee schreef:
08-07-2026 13:51

Ehhh, een van de dingen die in de WVP staan is juist dat de werkgever het loon moet opschorten als de werknemer zich niet controleerbaar opstelt. Oftewel, als werknemer niet naar de bedrijfsarts wil. Wel heel gek natuurlijk om alleen dit detail te willen uitvoeren en alle minder welgevallige zaken te negeren. Vreemde werkgever, aparte strategie.

TO, hebben ze je eerder een vaststellingsovereenkomst willen geven, of dachten ze dat je binnen de 2 jaar weer aan het werk zou zijn of ontslag zou nemen? Of nemen ze zomaar een loopje met de regels?
Frizz schreef:
07-07-2026 12:48
Ik moet denken aan wat iemand laatst tegen mij zei:
'Ik kreeg een uitnodiging ver weg terwijl ik niet eens durfde te rijden zo overspannen was ik. Dus ik heb gezegd; ik kom niet, kom maar naar mij of bel me".
En zo geschiedde.

Ikzelf ben ook altijd heel erg van het overleggen en toestemming vragen enzo, maar ik vond dat wel een eyeopener. Misschien kan je ook gewoon stellen/mededelen dat je niet kan komen. Punt.
Hier zou ik mee oppassen. Kan gezien worden als het weigeren van medewerking
Frankly my dear, I don"t give a damn
Irma_3110 schreef:
08-07-2026 14:12
Ehhh, een van de dingen die in de WVP staan is juist dat de werkgever het loon moet opschorten als de werknemer zich niet controleerbaar opstelt. Oftewel, als werknemer niet naar de bedrijfsarts wil. Wel heel gek natuurlijk om alleen dit detail te willen uitvoeren en alle minder welgevallige zaken te negeren. Vreemde werkgever, aparte strategie.
En dat ís in dit geval dus niet zo.
Dus wat is je punt?
calvijn1 schreef:
08-07-2026 14:18
Hier zou ik mee oppassen. Kan gezien worden als het weigeren van medewerking
Jammer dan. Als men mij destijds had gedwongen om naar een bepaalde locatie te gaan voor een bezoek aan de bedrijfsarts, dan konden ze van mij de boom in, omdat ik daar mentaal en daardoor fysiek niet toe in staat was. Ben benieuwd wat een advocaat/rechtsbijstandverzekering/vakbond van zoiets vindt. Denk dat ze daar gehakt van zullen maken. In de tijd van covid ging ook alles digitaal.

Het is geen weigering. Je wil wel mee werken tenslotte. Het is geen onwil.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven