Zwembad roosters.

12-07-2026 12:28 14 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Zeker in (oudere) zwembaden wil dit nog wel eens niet op orde zijn.
De kans is klein, maar als het mis gaat, dan gaat het helaas vaak ook goed fout.
Bij bewust zijn van dit stille gevaar, is mogelijk al veel leed te voorkomen.

Je wilt er liever niet over nadenken, maar het kan toch voorkomen: je (klein)kind komt vast te zitten in een zwembadrooster. Om dit, en eventuele ernstige gevolgen, te voorkomen zetten we een aantal tips op een rij.

Vooral ook deze tip:

Loop vooraf met je (klein)kinderen een rondje om het zwembad en bekijk samen waar eventuele aanzuigroosters zitten. Bespreek de gevaren en waarschuw dat ze uit de buurt hiervan blijven. Vooral kleine roosters die door het lichaam afgedekt kunnen worden zijn extra gevaarlijk.

Maak haren vast in een knot of doe een badmuts op om te voorkomen dat haren worden opgezogen en vast komen te zitten.
Komt je (klein)kind vast te zitten? Ga dan niet aan het lichaam trekken. Het lichaam kun je zelfs met 3 volwassen niet loskrijgen. Zorg er daarom voor dat iemand zo snel mogelijk de pomp uit zet en probeer daarna het lichaam van het rooster af te rollen.
Zitten de haren vast? Ga ook dan niet trekken, want dan kun je de hoofdhuid ernstig beschadigen. Knip in plaats daarvan zo snel mogelijk de haren af en laat wederom iemand zo snel mogelijk de pomp uitzetten.
Karakter is wat je bent in het donker.
In plaats van recht uit te trekken, rol het lichaam van het rooster af om het vacuüm te verbreken. Door de immense zuigkracht heeft recht naar achteren trekken vaak totaal geen zin.
In die zin worden de zuigkrachten van een rooster onderschat.
Ik heb dat op vakantie meegemaakt. Het was daar een gat omdat het rooster eraf was. Gelukkig was mijn hoofd gewoon boven water toen mijn heup daar tegenaan werd gezogen. Ik kon het vacuüm verbreken door mijn hand ertussen te wringen maar heb wel wekenlang een blauwe plek gehad.
Goed dat je hier aandacht voor vraagt, Midas. Gaat er vaak iets mis?
Elke keer is er eentje teveel natuurlijk.

Dit geldt ook voor muien in zee. Zou iedereen als basis moeten weten.
Creativiteit is de adem van de ziel – dus adem elke dag!
Sierlijk schreef:
12-07-2026 13:16
Goed dat je hier aandacht voor vraagt, Midas. Gaat er vaak iets mis?
Elke keer is er eentje teveel natuurlijk.

Dit geldt ook voor muien in zee. Zou iedereen als basis moeten weten.
Het is vooral een reminder nu de school vakantietijd (net) begonnen is, dit zijn van die dingen die makkelijk wegzakken. Vooral als je niet vaak zwemt (met de kinderen.)

Dit soort dingen kun je beter in rust bedenken, dan op het moment zelf.

Met name bij kleinere campings, en organisaties die niet altijd het geld en de kennis hebben om alles up to date te hebben.

Muien hetzelfde verhaal. Er zijn genoeg mensen die misschien 1 keer in het jaar/meerdere jaren in zee zwemmen.

Als het weer in gedachte komt bij mensen, is dat mooi meegenomen.
KamilleT schreef:
12-07-2026 12:56
Ik heb dat op vakantie meegemaakt. Het was daar een gat omdat het rooster eraf was. Gelukkig was mijn hoofd gewoon boven water toen mijn heup daar tegenaan werd gezogen. Ik kon het vacuüm verbreken door mijn hand ertussen te wringen maar heb wel wekenlang een blauwe plek gehad.
Gelukkig had je het hoofd boven water, en de alertheid om het vacuüm te verbreken.
Als jong kind zijnde neemt paniek waarschijnlijk sneller de overhand.
Onlangs nog het vreselijke verhaal gelezen van de 9-jarige Fenna die met haar haren in een zwembadrooster vast kwam te zitten.
Ik snap zowiezo niet waarom zoveel mensen met lang haar nog met los haar zwemmen. Dat is toch een ellende met haar uitkammen? Vind het met een gewone staart al een ellende dus ik doe een knot of een vlecht.

Ik blijf zelf altijd zo ver mogelijk weg van die roosters als ik weet dat ze nogal hard zijn qua zuigen. Een keer gehad dat ik bij een wildwaterbaan steeds richting een rooster werd geduwd door de harde stroming, sindsdien vermijd ik wildwater banen want ik vond het wel eng. En als ik er al moeite mee heb als volwassene dan vliegt een kind er helemaal tegenaan.
Graze schreef:
12-07-2026 14:48
Ik snap zowiezo niet waarom zoveel mensen met lang haar nog met los haar zwemmen. Dat is toch een ellende met haar uitkammen? Vind het met een gewone staart al een ellende dus ik doe een knot of een vlecht.

Ik blijf zelf altijd zo ver mogelijk weg van die roosters als ik weet dat ze nogal hard zijn qua zuigen. Een keer gehad dat ik bij een wildwaterbaan steeds richting een rooster werd geduwd door de harde stroming, sindsdien vermijd ik wildwater banen want ik vond het wel eng. En als ik er al moeite mee heb als volwassene dan vliegt een kind er helemaal tegenaan.
Fenna van 9 had een paardenstaart.
Je moet gewoon veilig kunnen zwemmen, ook met losse haren.
Anders moeten ze gewoon dicht.
Levensgevaarlijk.
Graze schreef:

Mijn dochter heeft krullen en mega echt heel dik haar!
Als zij met een vlecht in zwemt trekt het zo in elkaar dat ik het niet meer uit elkaar krijg dat is echt drama. Idem met een staart dus zij zwemt idd met los haar. Dat scheelt juist klitten gek genoeg.

Los van dit zwembad rooster verhaal want dat is echt heel fijn om als moeder van jonge kinderen weer even helder te hebben dat je er alert op moet zijn en niet moet gaan trekken maar rollen ect…
Afschuwelijk dat er kinderen verdrinken terwijl je er als ouder naast staat en je kind niet los krijgt day is horror
where ever you go, go with your heart
Graze schreef:

Als zij met een vlecht in zwemt trekt het zo in elkaar dat ik het niet meer uit elkaar krijg dat is echt drama. Idem met een staart dus zij zwemt idd met los haar. Dat scheelt juist klitten gek genoeg.

Los van dit zwembad rooster verhaal want dat is echt heel fijn om als moeder van jonge kinderen weer even helder te hebben dat je er alert op moet zijn en niet moet gaan trekken maar rollen ect…
Afschuwelijk dat er kinderen verdrinken terwijl je er als ouder naast staat en je kind niet los krijgt day is horror
where ever you go, go with your heart
Skawa schreef:
12-07-2026 16:10

Hier en krullen en veel haar. Dat front ik in een gedraaide knot op mijn hoofd en ga aldan niet onder water. Olie en kammen werkt gewoon. Los ervan dat los haar echt onhygiënisch is in een zwembad. Daar staan veel mensen niet bij stil.
Maar zou een schaar niet helpen bij elke zwembad? Of zeg ik nu iets heel doms?

Mijn. kinderen hebben verplicht een hoge knot in en hier was ik enorm streng in.
Blossom_86 schreef:
12-07-2026 17:10
Maar zou een schaar niet helpen bij elke zwembad? Of zeg ik nu iets heel doms?

Mijn. kinderen hebben verplicht een hoge knot in en hier was ik enorm streng in.
Helemaal geen gekke gedachte, die zou dan in de EHBO doos kunnen zitten.

Een rondje zwembad is nooit een slecht idee, zo heb je ook soms rare verdeling tussen diep en ondiep water.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven