Onzinnige ergernissen

15-03-2026 14:17 2572 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Soms erger ik mij ergens aan en meestal betreft dit iets wat ook voor anderen irritant kan zijn. Om maar wat voorbeelden te noemen: arrogant gedrag, achtergelaten troep in een park, keiharde muziek wanneer je probeert te slapen.

Maar vandaag realiseerde ik me dat ik soms gruwel van iets wat bij anderen waarschijnlijk geen irritatie oproept. Ik vroeg mij af waaróm ik me erger aan iets totaal onschuldigs en ik krijg het antwoord niet helder.

Vanochtend was ik net thuis na het uitlaten van de hond en ik wurmde mij uit mijn dikke winterjas. Het zag er lenteachtig uit buiten: de zon scheen en het beloofde een mooie dag te worden. Maar jemig....wat was het koud! 3 graden, zag ik op de thermometer.
Voor mijn huis langs wandelde een stel met een kinderwagen en een hondje. De vrouw trok vlak voor mijn raam haar jas uit en knoopte deze met de mouwen vast rond haar middel. Ze had verder alleen een T-shirt met korte mouwen aan.

"Hallo, doe normaal, het is 3 graden..." mompelde ik en het viel mij op dat ik irritatie voelde.

Natuurlijk had ik geen enkele reden om mij te ergeren: als iemand met blote armen in de kou wil wandelen is daar helemaal niets op tegen.
Daarover nadenkend besefte ik dat het mij irriteert wanneer mensen op een frisse dag, zodra de zon begint te schijnen erbij gaan lopen of het hartje zomer is.

Deze wrevel slaat helemaal nergens op en natuurlijk zal ik er nooit een opmerking over maken.

Zijn er meer mensen die dergelijke onzinnige ergernissen ervaren?
lieneke wijzigde dit bericht op 16-03-2026 12:03
1.11% gewijzigd
Paradise schreef:
13-07-2026 15:22
Bedoelen mensen daar niet een dun boek mee?

Moeten mensen dan verplicht 'boek' zeggen ook al is de inhoud beperkt om te voorkomen dat anderen zich wild ergeren? Inclusief een 'bah' erbij?

Zelfde met dekentje dat hier genoemd wordt: er lijkt me taalkundig weinig mis mee om het verschil aan te geven tussen een volwaardige deken en iets waar je niet echt onder kunt liggen.

Of mensen die een boekje lezen. Net als een filmpje pakken of een drankje doen verraadt het taalgebruik dat het een onschuldige taak betreft die ze voor de lol doen. Als mensen een studieboek lezen hebben ze het volgens mij nooit over een 'boekje' lezen.

Maar om maar on topic te blijven: ik erger me die strijd tegen verkleinwoorden die steeds weer opdoemt. Dat mensen blijkbaar denken dat verkleinwoorden alleen maar gebruikt kunnen worden voor alles wat met kinderen te maken heeft.

Terwijl het gebruik van verkleinwoorden door veel mensen met een reden wordt gebruikt.
Bah want valse bescheidenheid, er zit m.i. vaak een enorme arrogantie achter, ik zie het bijeen bepaald type mens. Bij 'dekentje' niet volgens mij.
"O ja, ik heb ook nog een boekje uitgebracht': alsof dat eigenlijk maar weinig voorstelt ten opzichte van de andere belangrijke zaken in het leven van de schrijver.
Mij raakt het niet, maar ik begrijp de ergernis wel.
Bij het "dekentje" is het in mijn ogen dat stereotype beeld dat er geschetst wordt. Ik zie dan een persoon die ondanks de barre kou in huis braaf aan energiebesparing blijft doen en zich tegen de onderkoeling wapent met een fleeceje en een soepkom vol dampende thee.
Mephishardstylez schreef:
14-07-2026 23:25
Deze ergernis is gelukkig voorbij: de "van links naar rechts" reclame van die snollebolleke gast en de oranje fans. Zo infantiel en stom..
Oh die vond ik zo leuk! De lol spatte er vanaf.
Maar ik gun jou je ergernis hoor ;-)
Het is wat het is.
Ik houd juist heel erg van verkleinwoorden. Ik vind het ook leuk dat we die in het Nederlands hebben zonder dat we, zoals in het Frans of Engels eerst een woord als petit(e) of little ervoor hoeven zeggen.

Woorden als dekentje, theetje, bloemetje klinkt voor mij als iets heel gezelligs en knus. Het heeft iets warms over zich.

Ook het woord "huisje" lees ik vaak als ergernis, alsof mensen hun gekochte huis niet serieus als een huis zien om in te gaan wonen, maar bij deze vind ik het dubbel. Bij een jong stel bijv. dat heel blij een foto appt van "Zo blij met ons nieuwe huisje!" vind ik dat heel leuk en vrolijk klinken. Bij iemand die in een mega villa woont en weet dat ze ook echt wel bovengemiddeld groot wonen en het dan over een "optrekje" heeft vind ik ergerlijk.

Al wordt het woord "optrekje" volgens mij nooit gebruikt om er iets kleins mee aan te duiden?
Haha nee maar ik hoor ook nooit iemand zeggen dat ze een optrek hebben gekocht 😁
Vrouwen die een bedrijf starten en dat bedrijfje noemen. Klinkt nogal neem-me-niet-serieus-achtig.
Creativiteit is de adem van de ziel – dus adem elke dag!
Zijn dat dezelfde vrouwen die hun vriendin een vriendinnetje noemen,
Ook na de basisschool?
smorre schreef:
15-07-2026 08:24
Zijn dat dezelfde vrouwen die hun vriendin een vriendinnetje noemen,
Ook na de basisschool?
"Dinnetje" :mrgreen:
Ik hoor hem nog weleens, het is toch vreselijk dat dat woord uit de mond van een volwassen mens komt!
#onzinnige ergenissen
newspaper schreef:
15-07-2026 08:27
"Dinnetje" :mrgreen:
Ik hoor hem nog weleens, het is toch vreselijk dat dat woord uit de mond van een volwassen mens komt!
#onzinnige ergenissen
Met mannetje of hubbie en de kids. Neeeeeee!
Wat eten we vanavond?
Maar dit zijn wel zinnige ergernissen allemaal. Lets get back on track!
Oké, er zijn inderdaad grenzen aan het leuk vinden van die verkleinwoorden.
Dinnetje, bedrijfje en hubbie vind ik ook niet meer gezellig of leuk klinken.

Maar volgens mij zijn dit ook dezelfde personen die een leuk optrekje hebben.
smorre schreef:
15-07-2026 08:19
Haha nee maar ik hoor ook nooit iemand zeggen dat ze een optrek hebben gekocht 😁
Ook nooit een villaatje.
Be yourself, but maybe not always.
Week 28 van de Extremely Demotivational Calendar
cognac schreef:
15-07-2026 07:58
Ik houd juist heel erg van verkleinwoorden. Ik vind het ook leuk dat we die in het Nederlands hebben zonder dat we, zoals in het Frans of Engels eerst een woord als petit(e) of little ervoor hoeven zeggen.

Woorden als dekentje, theetje, bloemetje klinkt voor mij als iets heel gezelligs en knus. Het heeft iets warms over zich.

Ook het woord "huisje" lees ik vaak als ergernis, alsof mensen hun gekochte huis niet serieus als een huis zien om in te gaan wonen, maar bij deze vind ik het dubbel. Bij een jong stel bijv. dat heel blij een foto appt van "Zo blij met ons nieuwe huisje!" vind ik dat heel leuk en vrolijk klinken. Bij iemand die in een mega villa woont en weet dat ze ook echt wel bovengemiddeld groot wonen en het dan over een "optrekje" heeft vind ik ergerlijk.

Al wordt het woord "optrekje" volgens mij nooit gebruikt om er iets kleins mee aan te duiden?
Ik vind het altijd irritant als mensen het over een huisJE hebben. In de meeste gevallen gaat het dan idd over een jong stel en/of mensen die in een appartement wonen.
Rot op. Je woont toch niet in madurodam. Noem het gewoon huis.
Jankerd
Als ik het over "mijn huisje" heb klopt het weer wel. Ik heb het bewust gekocht, juist dat kleine vind ik heerlijk. 42m2 meet het geloof ik, een soort tiny house, maar dan in een rijtje van die kleine huisjes. Dreeswoninkjes uit de jaren 50. Heel lieflijk!
Toeristen in stad...ze huren een fiets terwijl ze nooit fietsen. Roken eerst een joint dat veel sterker is dan ze gewend zijn. Gaan in groepen fietsen. Gaan tijdens de spits fietsen. Gaan alle tick- tok hypes af. Lopen op straat. Blokkeren de weg omdat ze een foto moeten voor insta. Praten loeihard, vooral Amerikanen. :-[
Sierlijk schreef:
15-07-2026 08:20
Vrouwen die een bedrijf starten en dat bedrijfje noemen. Klinkt nogal neem-me-niet-serieus-achtig.
Het zijn ook meestal vrouwen die collegaatje of vriendinnetje ( of dunnetjes, nog erger) zeggen
Je moet de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid. Loesje
Djessy schreef:
15-07-2026 11:31
Ik vind het altijd irritant als mensen het over een huisJE hebben. In de meeste gevallen gaat het dan idd over een jong stel en/of mensen die in een appartement wonen.
Rot op. Je woont toch niet in madurodam. Noem het gewoon huis.
Ik vind dat dus juist wel leuk. Maar het moet wel iets liefs hebben. Eerste appartement, een (niet te grote) gezinswoning, een nieuwe plek die iemand bijvoorbeeld na een scheiding voor zichzelf heeft gevonden. Het straalt iets warms en eigens uit, vind ik dan. Ik vind het vooral irritant als het overduidelijk gaat om een bovengemiddeld grote woning of een huis die echt duidelijk luxe uitstraalt. Maar waar die grens precies ligt weet ik ook niet goed.
Maar dat idee van jong stel met een eerste gekochte/gehuurde appartement, dat vind ik wel leuk als het huisje wordt genoemd.
Erger dan gewone toeristen zijn de vrijgezelle Engelse toeristen. Zij komen hier hun "hen- of stag do" vieren voor ze het ja-woord geven. De man krijgt vaak nep tieten om of moet als giga opblaaspenis rondlopen en de dames worden vaak als sletterige non of verpleegster aangekleed. De groep gaat joelend over straat, richting de wallen en staan te obsceniteiten te blèren voor de ramen van de prostituees die daar werken. Onderweg wordt er geschreeuwd, hysterisch gelald, op straat gepist met de fles wodka nog in de hand en soms barst er iemand in tranen uit en zijgt ladderzat inelkaar met de hoge hak vastgeklemd in een tramrail. Dan grijpt iemand zich vast aan de brugrand en kotst luidruchtig een walgelijke stroom oranje halfverteerde pizza brokken de pittoresque Amsterdamse grachten in. Een rustig varend sloepje met daarin in groep argeloze gemoedelijk borrelende Amsterdammers ontsnappen nog maar net aan deze intens gore, schuimende oranje waterval. Nog wat later ligt er iemand, bewusteloos van de drank, gestrekt en overdwars op een stoep terwijl stomdronken maten hem proberen weg te slepen maar daarbij niet doorhebben dat ze hem door de hondenstront sleuren. Na afloop van dit vrijgezelle weekend stapt het gezelschap, alweer dronken, op de Ryanair vlucht terug naar Liverpool of Manchester waarbij ze, duty free, nog flink wat flessen wodka inslaan. Leuk!
Lijkt me een terechte ergernis Mephishardstylez.
cognac schreef:
15-07-2026 07:58

Volgens mij valt dit in de categorie humble bragging. Want er wordt altijd een heel groot huis mee bedoelt...
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Renske schreef:
15-07-2026 06:22
Bah want valse bescheidenheid, er zit m.i. vaak een enorme arrogantie achter, ik zie het bijeen bepaald type mens. Bij 'dekentje' niet volgens mij.
Weet niet of dat zo is.

Heb online even op boekje gezocht en er zijn ook mensen die ook dikke boeken schrijven die het over een boekje hebben. Ik snap wel dat schrijvers een werk van 80 pagina’s een boekje noemen als ze ook werk van 400 pagina’s afleveren.

Denk niet dat het altijd (enorm) arrogant bedoeld is.

Het is ook maar wat je denkt te horen.
cognac schreef:
15-07-2026 08:46
Oké, er zijn inderdaad grenzen aan het leuk vinden van die verkleinwoorden.
Dinnetje, bedrijfje en hubbie vind ik ook niet meer gezellig of leuk klinken.

Maar volgens mij zijn dit ook dezelfde personen die een leuk optrekje hebben.
Bedrijfjes hoor ik wel eens in de context van een gebouw waar allemaal startende zzp’ers inzitten. Of in de context van microkrediet, waarbij mensen kleinschalige ondernemingen opzetten. Of studenten-ondernemingen.

Soms is het ook wat het is: een klein bedrijfje.

Anderzijds kende ik ook zzp’ers die in de zorg diensten opvulden als begeleider en zichzelf ondernemer noemden.
Bo-Katan schreef:
15-07-2026 12:57
Lijkt me een terechte ergernis Mephishardstylez.
Ligt eraan. Woon je in Amsterdam? Moet je meedoen met het feest? Zit jij in de rondvaartboot?
Als allemaal niet: onzinnige ergernis (maar niet onvoorstelbaar).
Wat eten we vanavond?
Een tijdschrift wordt door sommigen ook wel 'een boekje' genoemd, dat stoort me nog erger dan een gewoon boek zo noemen.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Yella78 schreef:
15-07-2026 15:28
Een tijdschrift wordt door sommigen ook wel 'een boekje' genoemd, dat stoort me nog erger dan een gewoon boek zo noemen.

Net zo stom vind ik als mensen die een plak brood/boterham een broodje noemen.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven