Testament
woensdag 15 juli 2026 om 10:30
Je kunt bij Stichting Dierenlot op hun site ook zien welke erkende dierenhulp in jouw buurt zit.
Wij hebben een x bedrag als schenking voor besteding aan verwaarlozing en mishandelde dieren in onze regio.
Je kunt bij Dierenlot zelf bepalen hoe je het wilt,waar jij het meest nodig vindt en hun voeren het uit.
En inderdaad ze kunnen ook zorgdragen voor je eigen dieren voor de opvang na je overlijden.
woensdag 15 juli 2026 om 10:30
Als je in je testament laat opnemen dat bv de inboedel of bepaalde erfstukken als legaat naar genoemde mensen gaat, dan kan het goede doel daar echt niet mee aan de haal als executeur.ladadieladieda schreef: ↑15-07-2026 09:18Regel in eerste instantie alles voor jezelf goed! Mijn buurvrouw waar ik ook vaak kwam, had haar vermogen nagelaten aan het *** en het is heel naar geworden bij het verdelen van de boedel tussen haar familieleden en de stichting. Ze had namelijk in haar testament gezet dat *alles* naar het *** moest en die namen dat heel letterlijk.
Dus regel een goed testament bij de notaris waarin dit soort dingen ook geregeld worden, en laat niet het goede doel als testamentair executeur optreden. Dat is namelijk wat er gebeurt als je de hele boel door het goede doel laat regelen, zoals iemand hierboven adviseerde.
Legaten worden eerst afgehandeld binnen de erfenis.
Je kunt ook legaten opnemen voor de goede doelen. Bv ' een legaat van 10 % van mijn vermogen gaat naar de poezen boot, en een legaat van 10% naar enz enz'.
TO, wat je niet vroeg maar heb je aan een levenstestament gedacht?
Het is fijn om vast te leggen wie jou medisch en financieel maar ook op persoonlijke dingen mag vertegenwoordigen als je dat zelf niet kunt.
Het voorbeeld: de partner krijgt een hersenbloeding en zit in een verpleeghuis. Jij krijgt op weg naar hem een ongeluk en gaat dood/ ligt in coma.
Partner is mogelijk op dat moment onbekwaam tot handelen. Jullie huis kan niet verkocht als dat zou moeten, er kan pas wat geregeld worden als er voor hem een mentor bij de rechtbank geregeld is..
Dit kun je allemaal van tevoren al regelen in het levenstestament.
woensdag 15 juli 2026 om 11:20
Inderdaad. Als jullie een koophuis hebben, kan de ander dan het huis blijven betalen? Mag hij/zij daar blijven wonen of moet het huis verkocht worden omdat jouw deel van het huis naar het goede doel moet gaan?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
woensdag 15 juli 2026 om 11:22
Verstandige dingen worden hier genoemd. Ik overweeg ook mijn testament aan te passen en er een goed doel in op te nemen, maar wil dit eigenlijk pas doen op het moment dat onze kinderen volwassen zijn omdat ik hem dan wellicht wat concreter naar de situatie dan kan laten aanpassen. Destijds hebben we het testament laten opstellen toen mijn vrouw zwanger was. Situatie compleet anders.
Grote hypotheek op het huis, nog niet zoveel spaargeld, nog geen (geboren) kinderen en laat staan kinderen met eigen spaarrekeningen.
Nu ze tieners zijn en ik vooruit denk over hun volwassenheid is de situatie echt compleet anders, maar merk ik ook steeds vaker dat we best verschillend over geld denken. Maar ik wil natuurlijk ook niet ieder jaar bij de notaris zitten met weer een nieuw plan.
Grote hypotheek op het huis, nog niet zoveel spaargeld, nog geen (geboren) kinderen en laat staan kinderen met eigen spaarrekeningen.
Nu ze tieners zijn en ik vooruit denk over hun volwassenheid is de situatie echt compleet anders, maar merk ik ook steeds vaker dat we best verschillend over geld denken. Maar ik wil natuurlijk ook niet ieder jaar bij de notaris zitten met weer een nieuw plan.
woensdag 15 juli 2026 om 12:35
woensdag 15 juli 2026 om 14:43
In eerste instantie zullen we het inderdaad aan elkaar nalaten.
Als mijn man eerder gaat dan kan ik een testament laten opmaken dat dan alles naar (een) goed doel(en) gaat.
Mocht ik eerder gaan dan heeft mijn man het voor het zeggen.
Ik weet niet of dat al in een testament gezet kan worden.
woensdag 15 juli 2026 om 14:47
Jazeker kan dat.Snoezepoes schreef: ↑15-07-2026 14:43In eerste instantie zullen we het inderdaad aan elkaar nalaten.
Als mijn man eerder gaat dan kan ik een testament laten opmaken dat dan alles naar (een) goed doel(en) gaat.
Jullie hebben elk je eigen testament met mogelijkheden.
woensdag 15 juli 2026 om 15:01
Bedenk ook wie je de boel wil laten afhandelen en wat voor vergoeding je daar aan wil laten hangen.
https://www.vaarwel.nl/een-vergoeding-o ... 0aanwijzen.
https://www.vaarwel.nl/een-vergoeding-o ... 0aanwijzen.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
woensdag 15 juli 2026 om 20:34
Ik ken ook zo’n verhaal, maar dan vanuit het goede doel. De erfenis was al geheel afgehandeld toen de nichtjes en neefjes er achter kwamen dat hun ‘lievelingstante’ al bijna een jaar overleden was. Heel veel ach en wee over dingen die beloofd warenladadieladieda schreef: ↑15-07-2026 09:18Regel in eerste instantie alles voor jezelf goed! Mijn buurvrouw waar ik ook vaak kwam, had haar vermogen nagelaten aan het *** en het is heel naar geworden bij het verdelen van de boedel tussen haar familieleden en de stichting. Ze had namelijk in haar testament gezet dat *alles* naar het *** moest en die namen dat heel letterlijk. Zo letterlijk, dat neefjes en nichtjes die altijd veel voor haar deden mooie erfstukken die hen beloofd waren, maar ternauwernood mee hebben kunnen krijgen. De juristen van het *** spanden rechtszaken tegen hun aan omdat ze huisvredebreuk zouden hebben gepleegd door na het overlijden van hun tante in haar huis te zijn geweest om dingetjes mee te nemen. Dit ging bijvoorbeeld ook over de kleding die tante droeg in de kist en het adresboekje om de kaarten te versturen. Verder waren er wat sieraden die al generaties in de familie waren en wat geweien die oom had geschoten, die de familie graag wilde houden.
Dus regel een goed testament bij de notaris waarin dit soort dingen ook geregeld worden, en laat niet het goede doel als testamentair executeur optreden. Dat is namelijk wat er gebeurt als je de hele boel door het goede doel laat regelen, zoals iemand hierboven adviseerde.
...
donderdag 16 juli 2026 om 08:49
Het klinkt als een goede tip.Explorista schreef: ↑15-07-2026 21:42Je kan meerdere goede doelen in je testament zetten, maar neem dan twee goede doelen of hoogstens vier. Dus een even aantal.
Ik heb als executeur een erfenis verdeeld over 3 goede doelen. Alles 33,33%. Dat rekende niet lekker en was ook onhandig in de communicatie naar die goede doelen.
Over executeur gesproken. Je kan voor de executeur (bv. een nicht) een legaat van bv. € 10.000 opnemen in jullie testament.
Tip: je kan aan die executeur ook de hele inboedel nalaten. Voordeel is dat dan niet elke tinnen vaas getaxeerd hoeft te worden en het goede doel geen vragen over sieraden/kunstwerken/antiek gaat stellen.
Rekenvoorbeeld.
Jullie hebben een huurhuis. Geen koophuis, geen eigen auto, geen boot. Wel een eenvoudige inboedel.
Je hebt een uitvaartverzekering die de kosten van de hele uitvaart dekt.
De langstlevende heeft op de bank € 20.000 staan.
Ook nog een creditcardschuld van € 2.000.
(Er zijn nog doorlopende kosten, zoals waterrekening, maar die vergeten we even. Ook de belasting over de afgelopen jaar vergeten we even.)
Bezittingen minus schulden is € 18.000.
Nu gaat eerst het legaat naar je nichtje. (Ze krijgt dus tienduizend euri om alles te regelen.)
Blijft over: € 8.000.
Twee goeden doelen (dierenasiel en voedselbank).
Dierenasiel krijgt € 4.000. Voedselbank krijgt € 4.000.
Je nichtje (de executeur) krijgt de inboedel. Ze kan naar eigen inzicht de inboedel zelf gebruiken (ze houdt de mooie messenset en de wasmachine), weggeven (de keukentafel aan studenten), verkopen (wel binnen een maand, want de verhuurder wil woning herverhuren) of weggeven of laten ophalen door een ander goed doel.
Maar je kunt toch ook in het testament zetten : 40% naar doel A, 30% naar B en 30% naar C?
Of: 20.000 euro naar A, 20.000 naar B en de rest naar C ?
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
donderdag 16 juli 2026 om 09:00
donderdag 16 juli 2026 om 16:19
Je kunt legaten vastleggen met een geldbedrag, dan moet je dat dus ook echt op de spaarrekening hebben staan. Bv voor de executeur. Die moet dat binnen een half jaar aan zichzelf over maken maar moet wel verantwoording afleggen aan de goede doelen. Bij goedkeuring is het geld pas echt van de executeur.
Voor overige dingen zou ik altijd procenten vastleggen of ' gelijkelijk verdelen". Je weet nl meestal niet precies wanneer je dood gaat en het is heel lullig als je dan de bedragen die in een testament staan voor een goed doel, niet op je spaarrekening staan omdat je het daarvoor een flinke uitgave had gedaan..
Voor overige dingen zou ik altijd procenten vastleggen of ' gelijkelijk verdelen". Je weet nl meestal niet precies wanneer je dood gaat en het is heel lullig als je dan de bedragen die in een testament staan voor een goed doel, niet op je spaarrekening staan omdat je het daarvoor een flinke uitgave had gedaan..
donderdag 16 juli 2026 om 16:29
Snoezepoes schreef: ↑15-07-2026 14:43In eerste instantie zullen we het inderdaad aan elkaar nalaten.
Je kunt een tweetrap op jouw erfenis zetten. Dus eerst erft je man het, en als hij doodgaat, erft het goede doel het. Je kan zeggen dat hij wel bevoegd is om dat deel op te maken, maar hij zal in principe wel moeten bijhouden wat hij verbruikt. Maar stel; jij komt heel vroeg te overlijden, je man hertrouwt en krijgt misschien stiefkinderen waar waar hij het liever aan wil nalaten; dat kan dan niet meer met jouw deel van de erfenis
donderdag 16 juli 2026 om 16:54
Ik weet zo de website niet meer, maar ik was deze week op een site waar alle goede doelen op stonden waaraan je na kan laten. ( Voor dieren maar ook andere) En bij elk doel stond bij hoe ze dingen geregeld hadden en hoeveel % er naar t goede doel ging na aftrek van de kosten.
En de verschillen waren erg groot!!
Dus: laat niet alleen je hart spreken maar ook je verstand.
Je wilt niet dat je geld naar een goed doel gaat waarvan meer dan de helft opgaat aan"kosten"
En de verschillen waren erg groot!!
Dus: laat niet alleen je hart spreken maar ook je verstand.
Je wilt niet dat je geld naar een goed doel gaat waarvan meer dan de helft opgaat aan"kosten"
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in