(Wandel)schoenen zonder veter strikken: ervaring?

23-07-2026 19:34 33 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Het is tijd voor nieuwe schoenen/wandelschoenen.
Ik wilde dezelfde kopen als de vorige keer, maar die bestaan niet meer.
Er is namelijk een 'revolutionaire nieuwe technologie'.
Schoenen van verschillende merken zijn 'hands free slip-in' geworden.
De veters zitten vast in de schoen.
Zoiets:
https://www.bever.nl/p/new-balance-fres ... olour=4324
https://www.bever.nl/p/meindl-power-wal ... olour=2245

Betere link: https://www.amazon.nl/Skechers-Sportsch ... th=1&psc=1

Heb ik de memo gemist? Is dit de nieuwe standaard?
Ik ben gewend aan eerst een schoen wijder maken (veters los), voet erin en dan veters strikken.

Wat is jullie ervaring met deze voorgestrikte veters? Rekt dat elastiek niet uit? En als je nog strakker aantrekken wil, haal je er dan een touwtje/paperclip/veiligheidsspeld/tie-rip doorheen?

Of boycot je het slip-in systeem en rijg je traditioneel je eigen (lange) veters in? Daar zit ik zelf aan te denken.
explorista wijzigde dit bericht op 23-07-2026 20:17
6.25% gewijzigd
Durf te antwoorden: één van de leukste topics op het forum!
De schoenen uit de links zijn toch gewoon schoenen met veters waarvan de uiteinden in de schoen zijn gestopt voor de foto?
Ik zie ook niks geks, waaruit haal je dat dit 'voorgestrikte' veters zijn?
Tjezus, wat vals
Heb ik de memo gemist? Is dit de nieuwe standaard?

Ik zie dit al jaren. Heb een paar Salomons met deze constructie, gaat / zit prima.
Ik kan niet goed zien hoe het voor de schoenen uit je links werkt, maar ik heb jaren geleden wandelschoenen gekocht met een dunne veter die je niet strikt maar vasttrekt met een 'cord locker'. Ik vind het verschrikkelijk want er blijft een enorm lang stuk 'veter' uitsteken wat ik dan weer een beetje onder de schoenlip moet frummelen. Verder zijn de schoenen wel ok.

Dit is mijn schoen: https://www.amazon.com/dp/B07FMXWKKV?re ... th=1&psc=1

Ik heb ook een paar Skechers die je helemaal niet vaster kan aantrekken. Beetje zoals je beschrijft. Dat elastiek raakt inderdaad wel uitgerekt, maar het zijn geen wandelschoenen dus daar maakt het niet zo veel uit.
liza schreef:
23-07-2026 20:10
Ik heb ook een paar Skechers die je helemaal niet vaster kan aantrekken. Beetje zoals je beschrijft. Dat elastiek raakt inderdaad wel uitgerekt, maar het zijn geen wandelschoenen dus daar maakt het niet zo veel uit.

Ik zat idd ook bij Skechers te kijken.
De vastgezette veters zijn elastisch. Niet handig, lijkt mij.
Maar intussen hoor ik, dat sommige zwangere vrouwen (met bukproblemen) ze ideaal vinden.
explorista wijzigde dit bericht op 23-07-2026 20:18
10.34% gewijzigd
Durf te antwoorden: één van de leukste topics op het forum!
Ik vind dat bij gewone schoenen al niks, van die veters elastiek veters en bij wandelschoenen lijkt het me helemaal verschrikkelijk want ik neem aan dat je die soms juist wat vaster wilt strikken en wellicht de ene keer met dunne sokken en dan weer met dikke sokken wil dragen.

Heb een paar leuke schoenen gepast die zo'n systeem hadden zoals Skechers maar die zaten al meteen te los. Je kon sommigen wel wat strakker zetten door een lusje aan te trekken zoals je dat wel eens ziet bij jassen met elastiek maar dan denk ik ook van hoe snel gaat de rek eruit of hoe snel gaat het dan weer los zitten?
Dat bestaat al heel lang. Mijn zoon zweert bij deze skechers, loopt er al jaren mee.

https://www.schoenen.nl/product/skecher ... rt-6-62794

Daarvoor liep hij op slip in nike air max. Heb drie keer een nieuwe maat moeten kopen toen hij in de groei was, en het laatste paar heb ik nog een hele tijd op gelopen toen ze hem te klein waren. Die schoenen zijn helaas inmiddels al behoorlijk wat tijd uit de handel.
Afbeelding

Ik denk dat je zoiets bedoelt. Die zijn niet geschikt om echt mee te wandelen.
Cum non tum age
Ik heb de Salomons waarvan je een koord strak trekt al jaren om mee te wandelen en erg tevreden over.
De slip in Sketchers draag ik om te werken en daar hoef je je helemaal niet voor te bukken want achter de hiel zit versteviging waardoor deze niet omplooit en je er letterlijk gewoon kan instappen.
Skechers heeft ook echte wandelschoenen slip in variant. Ik draag zelf heel graag Skechers en heb ze in verschillende soorten; ook slip in
Ik vind die slip in schoenen van Skechers niet fijn. Bij de achterkant zijn ze heel erg gebogen en verstevigd, zodat hij in die deuk bij je hiel “klemt” zeg maar. Daardoor blijven ze aan je voet zitten en slip je er niet uit. Maar bij mijn hielen zitten ze helemaal niet lekker. Die vorm zit voor mij niet op de juiste plek en loopt dus voor geen meter.
Over elastiek ipv veters ben ik wel tevreden. Ik heb een paar Skechers die dat ook hebben en die zitten erg lekker. Heb ze nu een paar maanden en heel vaak aan (ook als ik ga wandelen buiten) en ze blijven goed zitten en het elastiek lubbert nog niet uit. Mocht dat wel gebeuren, koop ik wel een paar veters die ik er dan doorheen kan doen als de schoenen zelf nog niet op zijn.
noa schreef:
23-07-2026 20:49
Afbeelding

Ik denk dat je zoiets bedoelt. Die zijn niet geschikt om echt mee te wandelen.
Hoezo niet? Ik wandel rustig 10km op zulke schoenen. Waarom zouden die niet geschikt zijn daarvoor?
Ik heb ze ook alleen met een koord om aan te trekken, geen elastische. Ben daar wel tevreden over.
Irregular_Choice schreef:
23-07-2026 20:58
Hoezo niet? Ik wandel rustig 10km op zulke schoenen. Waarom zouden die niet geschikt zijn daarvoor?
Ok, laat me het anders zeggen: ik vind ze niet geschikt daarvoor, want te slap en de zool heeft geen goede grip. Voor mij zou het voor langere afstanden niet werken.
Cum non tum age
Ik heb ook Salomons met een aantrekkoord, ben er heel tevreden over. Ik heb wandelschoenen en trailschoenen.
Mijn pubers zweren ook bij dit soort schoenen, want je kunt er gewoon instappen.

Even bukken, schoenen wijder maken, schoenen aandoen en veters strikken is veel te veel werk voor een puber :lol:
Ik heb al jaren wandelsandalen met een trekkoord en heb er heel wat kilometers met volle bepakking (incl tent, eten en water) in de bergen mee gelopen. Tussendoor 1 paar gehad met elastisch koord en daar kon dat duidelijk niet mee. Elastiek geeft geen stevigheid en dat heb je echt wel nodig bij een wandelschoen. Vooral als het zo slap is dat je de schoen in en uit kan.
noa schreef:
24-07-2026 07:56
Ok, laat me het anders zeggen: ik vind ze niet geschikt daarvoor, want te slap en de zool heeft geen goede grip. Voor mij zou het voor langere afstanden niet werken.
Grip heb ik niet nodig, want ik wandel vanuit huis door de wijk de polder in en dat is allemaal vlak. En ik heb juist een soepel zool nodig, anders krijg ik heel snel zere voeten. Ik loop echt op van die Skechers met dikke, zachte zool. Daar kan ik uren op door :)
noa schreef:
24-07-2026 07:56
Het zijn inderdaad geen geschikte schoenen voor de offroad hiker.
liza schreef:
23-07-2026 20:10
Ik kan niet goed zien hoe het voor de schoenen uit je links werkt, maar ik heb jaren geleden wandelschoenen gekocht met een dunne veter die je niet strikt maar vasttrekt met een 'cord locker'. Ik vind het verschrikkelijk want er blijft een enorm lang stuk 'veter' uitsteken wat ik dan weer een beetje onder de schoenlip moet frummelen. Verder zijn de schoenen wel ok.

Dit is mijn schoen: https://www.amazon.com/dp/B07FMXWKKV?re ... th=1&psc=1

Ha, ik heb precies dezelfde en ik vind het ook een waardeloos systeem! Het zijn ook van die dunne veters die lastig aan te trekken zijn.
ik had skechers waar de veters vast erin zaten. soort elastiek. werkte prima als gewone schoen.

voor het gewone wandelen heeft mijn man meindl's met het BOA systeem en ik salomons met quicklace systeem. ik zie dat de reacties hierboven niet blij daarmee zijn. ik vind het heel fijn!

deze beide systemen trek je aan en bij wandelen is dat wel fijner vinden wij omdat je invloed hebt.

voor hiken hebben we allebei meindl's met gewone strik-veters.
eberesche wijzigde dit bericht op 24-07-2026 10:53
9.87% gewijzigd
Mijn podoloog is ook geen fan van Sketchers omdat ze niet voldoende steun geven. Mijn hielspoor en achillespeesontsteking waren gelukkig relatief snel verholpen dankzij op maat gemaakte steunzolen en geen Sketchers meer.

Ik wil trouwens ook mijn veters zo strak willen strikken als ik wil en niet zoals de fabrikant vooraf bepaald heeft. En ik vraag me af of dat harde stuk aan de achterkant van een slip-in geen pijn doet als je wat langer stapt.
I can keep my mouth shut, but you can read the subtitles on my face.
Wat ik niet begrijp van die slimme systemen, is hoe je dat doet met hoge schoenen. Ik pas mijn manier van veteren aan als ik bv de bergen in ga. Dat is met dat soort systemen dan niet meer mogelijk?
thistle schreef:
24-07-2026 13:03
Wat ik niet begrijp van die slimme systemen, is hoe je dat doet met hoge schoenen. Ik pas mijn manier van veteren aan als ik bv de bergen in ga. Dat is met dat soort systemen dan niet meer mogelijk?
Voor hoge bergschoenen dit niet gezien. Ken het alleen van trailrunners en lage Cat A A/B schoenen.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven