Geld & Recht alle pijlers

Belastingaanslag na overlijden partner

28-07-2026 10:16 96 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Goedemorgen,

Wij hebben onlangs onze moeder en vrouw verloren.
In het testament is alles vastgelegd dat het naar de langstlevende gaat, in deze dus mijn vader.
Ook het huis. Getrouwd in gemeenschap van goederen.
Nu komt de blauwe enveloppe binnenkort op de mat, met daarin een aanslag. Geschat op 20-40k.
We maken ons erg zorgen over het bedrag van de aanslag, mijn vader is bang dat zelfs het huis verkocht moet worden.
Hebben jullie tips en/of tricks om dit goed aan te kunnen pakken?
Iemand bekend met de hoogte van het bedrag?

Tevens een andere vraag. Is er een zijdeurtje om de belachelijke hoogte van erfbelasting te omzeilen? Bijvoorbeeld via een BV.

Groetjes.
Make each day count
Die 20k, is dat erfbelasting? De vrijstelling voor partners is rond de 8 ton, het aandeel van de vrouw zou daar dan boven moeten liggen? Dat is vrij uitzonderlijk, maar het kan natuurlijk .
la_galette wijzigde dit bericht op 28-07-2026 10:27
0.00% gewijzigd
Dit gaat over serieus geld, minimaal een half miljoen als je het aanslagbedrag bekijkt. dus ik zou een financieel adviseur checken.

hebben jullie allemaal samen niet voldoende spaargeld om dit te betalen en het daarna evt. onderling te regelen?
La_Galette schreef:
28-07-2026 10:24
Die 20k, is dat erfbelasting? De vrijstelling voor partners is rond de 8 ton, het aandeel van de vrouw zou daar dan boven moeten liggen? Dat is vrij uitzonderlijk, maar het kan natuurlijk .
als er kinderen zijn moet de partner ook al betalen over het fictieve erfdeel van de kinderen dus dan wordt het vrije bedrag lager, maar we hebben het nog steeds over een enorme bal geld idd
La_Galette schreef:
Idd, een vrijstelling van ruim € 828.000,-. En daarboven WOZ-waarde minus openstaande hypotheekschuld.
Zonder enige kennis van bezittingen kan natuurlijk helemaal niemand iets zeggen over de mogelijke hoogte van het bedrag. Wie heeft die schatting van 20-40k gemaakt?

Tenzij je ouders iets bijzonders hadden geregeld, was de helft van het huis en andere bezittingen al van je vader (want gemeenschap van goederen). Hij erft dus alleen de andere helft. En dan hebben partners een vrijstelling van meer dan 800.000 voordat de erfbelasting komt kijken. In de meeste gevallen is dat voor een partner dus niks.

Alleen als het totale vermogen meer dan 1.6 miljoen was, komt voor een partner erfbelasting kijken. Maar dan is een aanslag van 40k meestal wel op te vangen zonder het huis te moeten verkopen.

Voor trucs als die er al zijn is het nu sowieso te laat. Je erft op het moment van overlijden, dat is dus al geweest. Geld dat je nu ineens elders onder gaat brengen zou gewoon geld van je vader zijn, niet meer van je moeder.
La_Galette schreef:
Dat kan wel. Kinderen moeten al veel eerder (vanaf een lager bedrag) erfbelasting over hun kindsdeel betalen. En bij een testament op langstlevende (tegenwoordig de standaard) betaalt de overgebleven ouder dat. Kind krijgt een vordering op de erfenis en hoeft tzt als andere ouder overlijdt over dit deel geen belasting meer te betalen.
Zo ging het bij mij ook.

Geen idee hoe je dat omzeilt. Nu nog een BV oprichten klinkt als een vreemde move. Heeft vader echt zo weinig spaargeld dan? Dat is wel risicovol.
Wat loopt ‘s ochtends op vier benen, ‘s middags op twee benen en ‘s avonds op twee benen en nog wat wielen?
nausicaa schreef:
28-07-2026 10:30
Zonder enige kennis van bezittingen kan natuurlijk helemaal niemand iets zeggen over de mogelijke hoogte van het bedrag. Wie heeft die schatting van 20-40k gemaakt?

Tenzij je ouders iets bijzonders hadden geregeld, was de helft van het huis en andere bezittingen al van je vader (want gemeenschap van goederen). Hij erft dus alleen de andere helft. En dan hebben partners een vrijstelling van meer dan 800.000 voordat de erfbelasting komt kijken. In de meeste gevallen is dat voor een partner dus niks.

Alleen als het totale vermogen meer dan 1.6 miljoen was, komt voor een partner erfbelasting kijken. Maar dan is een aanslag van 40k meestal wel op te vangen zonder het huis te moeten verkopen.

Voor trucs als die er al zijn is het nu sowieso te laat. Je erft op het moment van overlijden, dat is dus al geweest. Geld dat je nu ineens elders onder gaat brengen zou gewoon geld van je vader zijn, niet meer van je moeder.
Dit.
Sfinx schreef:
28-07-2026 10:32
Dat kan wel. Kinderen moeten al veel eerder (vanaf een lager bedrag) erfbelasting over hun kindsdeel betalen. En bij een testament op langstlevende (tegenwoordig de standaard) betaalt de overgebleven ouder dat. Kind krijgt een vordering op de erfenis en hoeft tzt als andere ouder overlijdt over dit deel geen belasting meer te betalen.
Zo ging het bij mij ook.

Geen idee hoe je dat omzeilt. Nu nog een BV oprichten klinkt als een vreemde move. Heeft vader echt zo weinig spaargeld dan? Dat is wel risicovol.
Dat is ook volslagen zinloos, want die BV was er niet op moment van overlijden.
Ik vraag me af waar die inschatting van € 20.000/€ 40.000,- op is gebaseerd.
nausicaa schreef:

…Tenzij je ouders iets bijzonders hadden geregeld, was de helft van het huis en andere bezittingen al van je vader (want gemeenschap van goederen). Hij erft dus alleen de andere helft…
Dat is niet zo. Die andere helft wordt geërfd door vader en kinderen. Langstlevende houdt enkel in dat kinderen nu nog niets krijgen, enkel een vordering die pas opeisbaar wordt na overlijden van vader. Er moet wel belasting over worden betaald, door vader.
Wat loopt ‘s ochtends op vier benen, ‘s middags op twee benen en ‘s avonds op twee benen en nog wat wielen?
Carola_456 schreef:
28-07-2026 10:36
Ik vraag me af waar die inschatting van € 20.000/€ 40.000,- op is gebaseerd.
Dat is idd ook nog maar de vraag, weet niet hoe dit bij andere ouders gaat maar die van mij kunnen heel wat onzin bij elkaar Googlen en zichzelf gek maken met informatie die achteraf niet klopt.
Storm in een glas water enzo...
koekies zijn lekker
Sfinx schreef:
28-07-2026 10:32
Dat kan wel. Kinderen moeten al veel eerder (vanaf een lager bedrag) erfbelasting over hun kindsdeel betalen. En bij een testament op langstlevende (tegenwoordig de standaard) betaalt de overgebleven ouder dat.
En dan nog. Kinderen hebben een vrijstelling van rond de 26.000 euro per kind, en daarboven betalen ze 10%, en als de erfenis boven de 158000 of zoiets uitkomt betalen ze 20%. Dus als vader schat dat hij 20-40K moet voorschieten, dan loopt de erfenis in de tonnen.

Dan heb je slecht gepland. Met zulke bedragen moet je een keer met een financieel adviseur gaan praten. Dat is constructiever dan zeuren over "belachelijk hoge erfbelasting" en als je tonnen erft kan daar best een keer een advies van af.

Ik heb de erfbelasting gewoon betaald en vond het best meevallen. Ik heb niks voor dat geld gedaan en het is een luxe om geld te erven.
Harba lorifa
Ginevra schreef:
28-07-2026 10:42
En dan nog. Kinderen hebben een vrijstelling van rond de 26.000 euro per kind, en daarboven betalen ze 10%, en als de erfenis boven de 158000 of zoiets uitkomt betalen ze 20%. Dus als vader schat dat hij 20-40K moet voorschieten, dan loopt de erfenis in de tonnen.

Dan heb je slecht gepland. Met zulke bedragen moet je een keer met een financieel adviseur gaan praten. Dat is constructiever dan zeuren over "belachelijk hoge erfbelasting" en als je tonnen erft kan daar best een keer een advies van af.

Ik heb de erfbelasting gewoon betaald en vond het best meevallen. Ik heb niks voor dat geld gedaan en het is een luxe om geld te erven.
Als kind is het inderdaad in de schoot geworpen geld, maar als partner is het wel rot. Hij krijgt niks, het is zijn eigen met partner opgebouwde vermogen dat vaak grotendeels in her huis zit, maar moet wel betalen.
Wel eens dat een duur koophuis maar nul spaargeld een zeer onverstandige combinatie is. Altijd.
La_Galette schreef:
28-07-2026 10:38
Dat is idd ook nog maar de vraag, weet niet hoe dit bij andere ouders gaat maar die van mij kunnen heel wat onzin bij elkaar Googlen en zichzelf gek maken met informatie die achteraf niet klopt.
:lol: En nog beledigd zijn als je hun Google waarheden met een korreltje zout neemt.
Gecondoleerd.

Mochten jullie willen narekenen of dat geschatte bedrag klopt:

De langstlevende ouder en de kinderen hebben allemaal recht op eenzelfde deel van de erfenis. Je deelt de erfenis dus door het aantal personen (partner en kind(eren)).

Bij de langstlevende-regeling zoals bij jullie krijgen de kinderen hun deel van de erfenis pas als ook de andere ouder overlijdt. Maar de erfbelasting over hun deel moet al wel betaald worden, door de langstlevende ouder.

Als het erfenisdeel van de ouder hoger is dan €828035, dan moet de ouder over het deel boven dat bedrag 10 procent belasting betalen, en als het hogere bedrag meer is dan € 158669 dan 20 procent over het bedrag dat meer is dan dat.

Als het erfenisdeel van een kind hoger is dan € 26.230, dan moet over dat hogere deel ook weer 10 procent, en over het deel dat hoger is dan € 158669 20 procent erfbelasting worden betaald.

Zie https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm ... fbelasting en https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm ... fbelasting
Voor nu is het een storm in een glas water. Zoals je zelf zegt is het slechts een schatting.

Hebben jullie de belastingaangifte erfbelasting al gedaan? Ik ben er toevallig mee bezig. Ik vind het niet ingewikkeld, je moet wel goed lezen.

De erflater is overleden, je zult belasting moeten betalen over haar nalatenschap. Er zijn geen mogelijkheden om dit te omzeilen.

De totale te betalen belasting is gebaseerd op het vermogen dat jullie vader en de kinderen ontvangen. Voor jullie vader geldt een vrijstelling van 828.000, voor de kinderen iets van EUR 26.000.

Van het totale vermogen van je ouders is de helft van je vader en de helft van je moeder. De helft van je moeder moet verdeeld worden over de vader en de kinderen. Tenzij anders is afgesproken in een testament. Over dit deel van je moeder dient erfbelasting te worden betaald.

Als jullie dan nog op dit bedrag uitkomen dan is er ook een behoorlijk vermogen aanwezig.
Die 20.000 tot 40.000 zou best kunnen. Maar dan zou je vader z'n huis niet hoeven te verkopen om het te kunnen betalen.

Ik kreeg na het overlijden van mijn ouder ook een aanslag van vijf cijfers. Die mijn andere ouder gelukkig (en ook voor mijn siblings) betaald heeft.
Dit bedrag zou je vader makkelijk moeten kunnen betalen gezien het bedrag waar de aanslag op is berekend.

Niet zo zeuren.
nausicaa schreef:

Maar als hij dus die 800k vrijstelling zou krijgen, moet hij bijvoorbeeld over de rest van het bedrag, circa 200k wel belasting betalen.
Weet iemand hoe dat dan zit? En wat de percentages zijn?
Make each day count
Taskmaster schreef:
28-07-2026 11:15
Ik kreeg na het overlijden van mijn ouder ook een aanslag van vijf cijfers. Die mijn andere ouder gelukkig (en ook voor mijn siblings) betaald heeft.
Het is normaal dat de achtergebleven ouder die aanslag betaald. Zo'n aanslag is al snel 5 cijfers. Als je geluk hebt heeft de erflater een testament opgesteld waarin er een rekenrente is opgenomen voor vruchtgebruik. Dat kan veel belasting schelen bij overlijden langstlevende.
Als hij onvoldoende kennis van zaken heeft, schakel je het beste een goede belastingadviseur in. Zo iemand is zijn geld meer dan waard. Ga niet zelf zitten klooien.

Nog wat info https://www.nunotariaat.nl/kennisbank/erfbelasting
charmed1 schreef:
28-07-2026 11:22
Maar als hij dus die 800k vrijstelling zou krijgen, moet hij bijvoorbeeld over de rest van het bedrag, circa 200k wel belasting betalen.
Weet iemand hoe dat dan zit? En wat de percentages zijn?
Deze informatie kun je heel goed vinden op de site van de belasting dienst.

Het gaat om successierechten die zowel voor je vader als voor de kinderen geldt. Het is een totaal som.

Stel je ouders hebben samen een vermogen van 1.000.000. Dan is 500.000 van je vader, de andere helft van je moeder.

Stel er zijn 3 kinderen, dan zijn er 4 erfgenamen van je moeder, namelijk je vader en 3 kinderen. Zij ontvangen elk 125.000. Daarover moet belasting betaald worden. Je vader heeft een vrijstelling van 828.000 dus betaald geen belasting. De drie kinderen hebben een vrijstelling van ongeveer 26.000, dus blijft over EUR 99.000 per kind. Daarover betaal je 10% vermogen, dus EUR 9900,00. Je vader ontvangt dan een aanslag van EUR 29.700.

Vanaf een nalatenschap van EUR 158.669 betalen kinderen 20% belasting.

Alles natuurlijk afhankelijk van het opgestelde testament.
phlox24 wijzigde dit bericht op 28-07-2026 11:33
0.84% gewijzigd
nausicaa schreef:

Goed gezegd.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven