Minder onkruid, meer groen in de tuin voor een klein budget?
vrijdag 17 juli 2026 om 15:27
De situatie is als volgt: ik huur een woning, maar ik hoop binnen één à twee jaar te verhuizen. In de tussentijd zoek ik echter een oplossing voor mijn verschrikkelijke tegelparadijs dat mijn voortuin heet. Ik heb het idee dat ik alleen maar onkruid aan het weghalen ben, en dat vind ik best zonde van mijn tijd. Daarnaast is het ook gewoon een ongezellig geheel.
Omdat ik van plan ben hier niet al te lang te wonen, wil ik er niet te veel geld aan uitgeven. Bovendien ben ik soms een paar maanden in het buitenland, dus het moet qua onderhoud ook niet te veel gedoe zijn.
Heeft iemand tips om de tuin te vergroenen, of een andere manier om hem gezelliger én met minder onkruid te maken?
Omdat ik van plan ben hier niet al te lang te wonen, wil ik er niet te veel geld aan uitgeven. Bovendien ben ik soms een paar maanden in het buitenland, dus het moet qua onderhoud ook niet te veel gedoe zijn.
Heeft iemand tips om de tuin te vergroenen, of een andere manier om hem gezelliger én met minder onkruid te maken?
zaterdag 18 juli 2026 om 14:04
It-is-joysjuhhh schreef: ↑17-07-2026 17:40Als je vrienden of familie hebt met tuinen, zullen ze vaak stekjes hebben.
Stekken van bijvoorbeeld:
Bodembedekkers
- Campanula (groenblijvend, paarse bloemetjes)
Campanula is in meerdere kleuren
Je moet de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid. Loesje
zondag 19 juli 2026 om 07:30
Pas op, wilde Marjolein neemt je hele tuin over want zaait zichzelf overal uit.
Ik heb momenteel best wat lavendel in verschillende soorten, salie, Salvia, kattenkruid (walkers low), en zonnehoed. Tijm en rozemarijn horen voor mij in een tuin
Daartussen heb ik margrieten en Malva gezaaid, die zaaien zichzelf elk jaar weer uit.
Voor hoogte ben ik een sering, klein appelboom je en her en der wat ijzerhard en alliumd
In het voorjaar is het groen van de daslook, lelietjes van falen en verschillende blauwe druiven soorten.
De sering, appelboom, zaailingen van ijzerhard, Margriet, Malva heb ik meegenomen uit de vorige tuin.
Lelietjes &,daslook een kluit uit een heel druk buurtbosje geschept.
Allium, blauwe druif, lavendel bij de Lidl of in de sale gekocht ,(sorrie bijen).
Rozemarijn gekocht, tijm en salie gezaaid, alleen Salvia, en kattenkruid en zonnehoed gekocht.
Ik houd van een tuin met waarbij kleuren en plant stijlen bij elkaar passen.
Mijn planten passen bij een duin/prairie tuin bleek.
Ik ben gewoon gaan Pinterest en wat ik mooi vond en daar stukje bij beetje dingen van gaan verzamelen.
Ik ben overigens wel wilde Marjolein en munt, maar beide staan in een ingegraven terra cotta pot zodat het geen klant op kan, en de Marjolein staat op de plek waar ik de zaadjes makkelijk weg kan vegen. Nog neemt het mijn tuin over.
Campanula staat tussen stapstenen waar ik langs wil, net and kruiptijm. Kattenkruid wordt 70 cm hoog en laat zich dan dramatisch alle kanten op omvallen, net als wilde Marjolein.
Bijna alle genoemde plannen staan bij mij in de volle zon weg te fikken.
Newbies krijgen de eerste maanden volop liefde en water, daarna is het al snel reed jezelf.
Maar doe inspiratie op online.
Zoek op tegelwippen, volle zon, inheems, vaste plant, onderhoudsvriendelijk en ga plaatjes kijken van wat je mooi vindt.
Bij een evt verhuizing zeg je de s hep erin en neem je je kern lievelingen mee.
Ik heb momenteel best wat lavendel in verschillende soorten, salie, Salvia, kattenkruid (walkers low), en zonnehoed. Tijm en rozemarijn horen voor mij in een tuin
Daartussen heb ik margrieten en Malva gezaaid, die zaaien zichzelf elk jaar weer uit.
Voor hoogte ben ik een sering, klein appelboom je en her en der wat ijzerhard en alliumd
In het voorjaar is het groen van de daslook, lelietjes van falen en verschillende blauwe druiven soorten.
De sering, appelboom, zaailingen van ijzerhard, Margriet, Malva heb ik meegenomen uit de vorige tuin.
Lelietjes &,daslook een kluit uit een heel druk buurtbosje geschept.
Allium, blauwe druif, lavendel bij de Lidl of in de sale gekocht ,(sorrie bijen).
Rozemarijn gekocht, tijm en salie gezaaid, alleen Salvia, en kattenkruid en zonnehoed gekocht.
Ik houd van een tuin met waarbij kleuren en plant stijlen bij elkaar passen.
Mijn planten passen bij een duin/prairie tuin bleek.
Ik ben gewoon gaan Pinterest en wat ik mooi vond en daar stukje bij beetje dingen van gaan verzamelen.
Ik ben overigens wel wilde Marjolein en munt, maar beide staan in een ingegraven terra cotta pot zodat het geen klant op kan, en de Marjolein staat op de plek waar ik de zaadjes makkelijk weg kan vegen. Nog neemt het mijn tuin over.
Campanula staat tussen stapstenen waar ik langs wil, net and kruiptijm. Kattenkruid wordt 70 cm hoog en laat zich dan dramatisch alle kanten op omvallen, net als wilde Marjolein.
Bijna alle genoemde plannen staan bij mij in de volle zon weg te fikken.
Newbies krijgen de eerste maanden volop liefde en water, daarna is het al snel reed jezelf.
Maar doe inspiratie op online.
Zoek op tegelwippen, volle zon, inheems, vaste plant, onderhoudsvriendelijk en ga plaatjes kijken van wat je mooi vindt.
Bij een evt verhuizing zeg je de s hep erin en neem je je kern lievelingen mee.
zondag 19 juli 2026 om 08:07
Kruipend zenegroen en wilde marjolein doen het hier inderdaad ook heel goed!
Ik denk dat de kruiptijm op eigen kracht mijn tuin is ingekropen. Heb het nu op twee plekken en het ziet er inderdaad gezellig uit.
Brem is trouwens ook een giga simpele struik, groeit snel. In het voorjaar bloeit het origineel geel, maar kwekers maken ook rode in elk geval. Moet hem al af en toe snoeien.
Salie en lavendel doen het goed hier. De rozemarijnstruiken ook.
Smeerwortel is een bodemverbeteraar en bijenlokker, maar zul je wel actief moeten beheren want het zaait zich uit en de planten worden groot.
Lupine en zwarte toorts (geel of wit) zijn nog niet genoemd maar wel leuke hoger wordende planten als je een stek kunt krijgen.
Faalplanten:
- pioenrozen nooit meer gezien
- er bestaan verschillende jasmijnsoorten, neem degene die winterhard is. De niet winterharde gaat bij ons steeds grotendeels dood
- idem voor de supermooie struik oleander. Niet zo winterhard.
- vlierbes is leuk en mooi maar wordt in een kleine tuin veel te snel heel groot. Ik ben er zelf blij mee maar heb ook een grote tuin
- Rozen zijn mooi, maar het duurt hier even voor ze echt gaan groeien en rozen maken. De dubbelbladige rozen zijn bovendien zo gekweekt dat vaak de bijen en andere insecten geen nectar kunnen halen
- Neem voor de natuur dus niet teveel doorgefokte dubbel/veelbladige bloemen omdat insecten er niks mee kunnen
- Geen in ons klimaat eenjarige tropische planten in pot die elke dag water nodig hebben ook al zien ze er nog zo leuk uit. Denk petunia's, begonia's, (hang)geraniums. Kost veel werk. Tagetes (oranje, geel, bordeaux) kun je wel het jaar erna de zaadjes weer uitzaaien en viooltjes zaaien zichzelf ook uit.
- en het belangrijkste voor de natuur: GEEN reguliere voorjaarsbollen (narcis, tulp, krokus, hyacint, blauwe druif) maar neem biologische!! Er worden veel pesticiden gebruikt.
Er vliegen echt maar weinig bijen op de Keukenhof.
Ik denk dat de kruiptijm op eigen kracht mijn tuin is ingekropen. Heb het nu op twee plekken en het ziet er inderdaad gezellig uit.
Brem is trouwens ook een giga simpele struik, groeit snel. In het voorjaar bloeit het origineel geel, maar kwekers maken ook rode in elk geval. Moet hem al af en toe snoeien.
Salie en lavendel doen het goed hier. De rozemarijnstruiken ook.
Smeerwortel is een bodemverbeteraar en bijenlokker, maar zul je wel actief moeten beheren want het zaait zich uit en de planten worden groot.
Lupine en zwarte toorts (geel of wit) zijn nog niet genoemd maar wel leuke hoger wordende planten als je een stek kunt krijgen.
Faalplanten:
- pioenrozen nooit meer gezien
- er bestaan verschillende jasmijnsoorten, neem degene die winterhard is. De niet winterharde gaat bij ons steeds grotendeels dood
- idem voor de supermooie struik oleander. Niet zo winterhard.
- vlierbes is leuk en mooi maar wordt in een kleine tuin veel te snel heel groot. Ik ben er zelf blij mee maar heb ook een grote tuin
- Rozen zijn mooi, maar het duurt hier even voor ze echt gaan groeien en rozen maken. De dubbelbladige rozen zijn bovendien zo gekweekt dat vaak de bijen en andere insecten geen nectar kunnen halen
- Neem voor de natuur dus niet teveel doorgefokte dubbel/veelbladige bloemen omdat insecten er niks mee kunnen
- Geen in ons klimaat eenjarige tropische planten in pot die elke dag water nodig hebben ook al zien ze er nog zo leuk uit. Denk petunia's, begonia's, (hang)geraniums. Kost veel werk. Tagetes (oranje, geel, bordeaux) kun je wel het jaar erna de zaadjes weer uitzaaien en viooltjes zaaien zichzelf ook uit.
- en het belangrijkste voor de natuur: GEEN reguliere voorjaarsbollen (narcis, tulp, krokus, hyacint, blauwe druif) maar neem biologische!! Er worden veel pesticiden gebruikt.
Er vliegen echt maar weinig bijen op de Keukenhof.
zondag 19 juli 2026 om 08:31
Bij ons is spontaan vingerhoedskruid aan komen waaien. Dat is echt een hommelparadijs en heel vrolijk om te zien. (Wel giftig voor mensen maar ik loop meestal niet al planten etend door de tuin en de kinderen ook niet).
Als het zo extreem droog is als de afgelopen tijd dan heeft hij wel water nodig, maar ja, welke plant niet…
Als het zo extreem droog is als de afgelopen tijd dan heeft hij wel water nodig, maar ja, welke plant niet…
Wat loopt ‘s ochtends op vier benen, ‘s middags op twee benen en ‘s avonds op twee benen en nog wat wielen?
zondag 19 juli 2026 om 08:40
Ik heb mijn Marokkaanse munt ook in een grote pot gepoot want in de tuin was hij wel erg enthousiast aan het groeien. Allium heb ik ook in pot.
Ik heb ook net een Malva ( muskuskaasjeskruid) geplant en die doet het erg goed bij mij.
Reigersbek, ridderspoor en glidkruid doen het ook goed hier.
Ik heb ook net een Malva ( muskuskaasjeskruid) geplant en die doet het erg goed bij mij.
Reigersbek, ridderspoor en glidkruid doen het ook goed hier.
Je moet de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid. Loesje
vrijdag 31 juli 2026 om 20:46
Wij hebben een tuin op het noorden, maar wel vol in de zon.hanke321 schreef: ↑17-07-2026 16:14Hier nog iemand die open staat voor tips.
Sinds een paar maanden heb ik een tuin op het zuiden. Het was woeste braakliggende grond. Distels heb ik er al uit getrokken.
Tips gevraagd dus, voor een groene tuin met weinig onderhoud. Ik ben een tuin nitwit.
Sproeien of gieten doe ik ook niet aan (nou ja vergeet ik en vind ik zonde vh water).
Wieden/bijknippen kan en durf ik wel.
Ik kan enkel dingen op de fiets meenemen of laten bezorgen.
Wat het bij ons goed doet: (mini) vlinderstruik, dropplanten (moet je beide wel snoeien in het voorjaar, maar kan ik ook en ik was 6 jaar geleden ook een tuin nitwit, want nooit een tuin gehad).
Bodembedekkers die goed tegen droogte kunnen zoals bijvoorbeeld kruiptijm (groeit heel snel).
De vlinderstruiken staan bij ons achter in de tuin, want ze worden hoog. Het kruiptijm staat op een plek waar we de tegels er uit gehaald hebben.
Voordeel van bodembedekkers is ook dat je weinig onkruid hebt als het eenmaal goed aangeslagen is.
En zelfs met deze droge zomer doet het kruiptijm het prima (ik ben ook niet zo van het sproeien).
Verder kattenkruid en allerlei bloeiende planten die het redelijk tot goed doen met weinig water, veel zon en zandgrond.
vrijdag 31 juli 2026 om 23:49
Doen het prima bij droogte en je kunt ze voor de winter goed terugsnoeien en in het voorjaar komt ie weer goed op. Decoratief en makkelijk in onderhoud. Exoten zijn in het geval van planten juist de oplossing bij langere periodes van droogte.
vrijdag 31 juli 2026 om 23:55
In mijn tuin is de vlinderstruik samen met onkruid (a.k.a. inheemse beplanting) het enige dat overleeft. Ik wil niet sproeien dus dan hebben planten het momenteel zwaar.
donderdag 6 augustus 2026 om 11:20
Op Marktplaats staan bergen met gratis tuingrond (bruin zand). Misschien is dat een optie voor je.SandraVL schreef: ↑17-07-2026 15:48Ik vind het idee van tegels eruit wel heel fijn, alleen geen ervaring mee. Dus dit is misschien een beetje een domme vraag, maar als je tegels gaat wippen moet je daarna eerst het zand weghalen toch? En daar dan (pot) grond plaatsen en hoeveel zand moet er dan weg? De tuin is zo'n 40m2 en ligt op het zuiden dus dat moeten de plantjes dan ook leuk vinden
Je zou er wat struikjes in kunnen zetten. Op de plek waar die staan, kan niets anders meer staan. Dus ook geen "onkruid". En ze zijn vaak langer groen (of rood of welke andere kleur ze hebben) dan kleinere planten.
Kies dan struikjes die passen bij de grondsoort en hoeveelheid zon in jouw tuin.
De rest kun je opvullen met plantjes die dicht bij elkaar staan of bodembedekkers, zodat er verder ook weinig ruimte overblijft voor plantjes die je er niet wilt hebben.
Manieren die ikzelf weleens gebruik om aan gevarieerde (én betaalbare) plantjes/stekjes/zaden te komen zijn:
- Via ruilgroepen op sociale media
- Via plantenruilkastjes; deze hebben sommige mensen in hun voortuin staan
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in