Kippen midden in een woonwijk

06-08-2026 22:19 71 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Wij wonen in een woonwijk die gebouwd is in de jaren 70. Een deel van de woningen heeft vrij ruime tuinen (voor randstedelijke begrippen) het andere deel heeft gewone tuintjes in de stad. Er is geen wandelpad tussen de tuinen door en dus grenzen alle tuinen aan elkaar.

Sinds enige tijd hebben buren net iets verderop kippen. Vooral ‘s morgens vroeg wanneer het nog vrij stil is op straat (06.00 uur) hoor je de kippen een soort van scharrelen en ze steeds harder tokken.

Eerst werd binnen mijn gezin alleen ik er wakker van. Ik ben een lichte en moeilijke slaper dus het geluid wekt me. Maar nu wordt mijn zoon er ook steeds wakker van.

Ik ben gek op dieren maar ik vind persoonlijk ook dat sommige dieren niet in een woonwijk horen.

In de AVP van onze gemeente mag het zolang er geen overlast is. Maar wanneer is iets overlast? Ik sprak mijn buurvrouw en die gaf aan ja ik slaap altijd met oordopjes dus ik hoor niks. Haar man hoort het wel maar die is zelf altijd al om 05.00 uur op.

Ik weet niet precies welke buren het zijn. We horen de kippen maar kunnen het niet zien. Dus even aanbellen gaat niet.

Nu neem ik aan dat het straks als het later licht wordt wel weer later wordt dat de kippen geluid maken,maar 100% zeker weet ik dat ook niet.

Dus… gaan die kippen naarmate het later licht wordt ook later geluid maken?

En ben ik hypergevoelig voor geluid? Of is het gewoon vervelend?
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Ja de kippen worden actief als het licht wordt dus dat zal later in het jaar niet meer om 6 uur in de ochtend zijn.
Ik heb zelf kippen maar ik kan me best voorstellen dat mensen er niet op zitten te wachten er wakker van te worden en ik laat ze niet voor 7 uur naar buiten. Ik heb gelukkig altijd buren gehad die het gezellig vonden om ze te horen maar als zich iemand had gemeld die er last van had, had ik daar wel een oplossing voor gezocht (bijv nog wat later naar buiten laten oid)
Wij hebben hier een grote gemeenschappelijke tuin, waarin ook een paar kippen zitten.
Daar is veel discussie over geweest van tevoren, vanwege het geluid.
Hier zijn nu kippen die weinig geluid maken. Dat verschilt per soort.

Ik ben ook zeer gevoelig voor geluid, dus ik vind wel dat je gelijk hebt.

Maar velen vinden mij een zeikerd, want leven en laten leven enzo.
Die uitspraak wordt in mijn ervaring vooral gebruikt door mensen die overlast veroorzaken én slechte oren hebben.
Maybe success just isn't your thing.
Week 35 van de Extremely Demotivational Calendar
Onze buurtjes hebben ook kippen....ik hoor ze wel, maar we hebben er geen last van. Wij vinden het fantastische beestjes, maar ik kan mij voorstellen dat je er wakker van wordt.
Zolang het geen haan is en het gescharrel en wat getok is, denk ik niet dat je van overlast kan spreken.
Ben zelf ook gevoelig voor geluid, woon in een meer landelijke omgeving. Daar hoor ik de vogels ook al om 4 uur in de ochtend aan de gang. Maar ook kikkers en in de nacht de uilen en andere roofvogels. Is nou eenmaal zo.
Ik vind het echt enorm asociaal om kippen te nemen in een woonwijk
Ik denk niet dat kippen meer geluid maken dan kinderen. Dus hoezo asociaal in een woonwijk.

Je kan de eigenaar vragen om de kippen in het (donker) hok te houden tot een acceptabel uur ‘s morgens.
Sommige kippen maken echt veel herrie.

Ze hebben voor dit probleem zelfs kippendeurtjes met een tijdslot uitgevonden, zodat ze binnen blijven tot een schappelijk tijdstip.

Moeten ze wel in goed verduisterd hok zitten.

Dus zoek de eigenaar op en vraag hem de kippen binnen te houden tot een normaal tijdstip.
Ik heb zelf kippen gehad , de kip begint pas geluid te maken als het licht wordt, maar die van mij zaten in een nachthok en deed ze pas open om 8 uur, of eerder als ik buiten al geluid hoorde van kinderen ofzo.

Dus als deze niet in een nachthok zitten dan zijn ze er vroeg bij ja. Ik vind best dat je er wat van mag zeggen . En inderdaad zoals Solo al zei, leven en laten leven , of de opmerking dat je iemand wat moet gunnen wordt vaak gemaakt door diegene die voor overlast zorgt.

Gelukkig zit er geen haan bij. Die kraaien zelfs nog voordat het licht wordt.
Wat ben jij een gezegend mens dat je 'last' hebt van kippen! Ik zou willen dat wij hier in de buurt konden klagen over kippen, als dat alles is. Krijsende kinderen, krijsende brommertjes, muziekinstallatie volle bak open in de auto, claxonerende fatbikers etc etc. Zo, even mijn frustratie eruit. Zou zóó graag willen dat de overlast hier in de buurt bestond uit kakelende kippen...zucht
Solomio schreef:
06-08-2026 22:25

Maar velen vinden mij een zeikerd, want leven en laten leven enzo.
Die uitspraak wordt in mijn ervaring vooral gebruikt door mensen die overlast veroorzaken én slechte oren hebben.
Haha grappig (nou ja, eigenlijk niet...)
Dat is ook mijn ervaring. Werd letterlijk gezegd door een buurvrouw die zelf altijd erg luid is en veel lawaai maakt. Maar als je er wat van zegt, krijg je een grote bek.

Ik lees ook wel eens over overlastgevers dat ze zeggen: "dan moet je maar lekker in een hutje op de hei gaan wonen!"

Ooh, als dat toch eens zou kunnen...een vrijstaand huis zonder buren in de nabije omgeving...ik zou zo vertrekken!
eva333 schreef:
06-08-2026 23:21
Haha grappig (nou ja, eigenlijk niet...)
Dat is ook mijn ervaring. Werd letterlijk gezegd door een buurvrouw die zelf altijd erg luid is en veel lawaai maakt. Maar als je er wat van zegt, krijg je een grote bek.

Ik lees ook wel eens over overlastgevers dat ze zeggen: "dan moet je maar lekker in een hutje op de hei gaan wonen!"

Ooh, als dat toch eens zou kunnen...een vrijstaand huis zonder buren in de nabije omgeving...ik zou zo vertrekken!
Overlastgevers moeten in een hutje op de hei gaan zitten.
Solomio schreef:
06-08-2026 23:36
Overlastgevers moeten in een hutje op de hei gaan zitten.
Dus omdat jij overgevoelig bent voor geluid moet de rest maar op de hei gaan wonen?
Mijn buurvrouw loopt dagelijks rond 07.30 pratend met/tegen haar kinderen over de galerij langs mijn slaapkamer.
Kan ik gaan klagen dat ik er wakker van wordt en mijn raam niet open kan zetten.
Maar ik kan ook zelf voor een oplossing zorgen en oordoppen indoen.

To, heb je ooit gevraagd aan de kippen buren of ze ze snachts lichtdicht kunnen ophokken?
Goeie tip van zo’n hok. Verder ook buren met kippen gehad en vond het gezelliger dan het jarenlange kindergegil van andere buren.
Hier in het dorp hebben meerdere mensen kippen, ikzelf ook. Heb de buren wel eens gevraagd of ze last hebben maar gelukkig zijn ze heel verdraagzaam en vinden ze het vooral gezellig.

Moet zeggen dat ik zelf elke ochtend vroeg buiten sta om wat voer te strooien, want als ze net hun deurtje uitkomen willen ze nog wel eens enthousiast tokken 🤣

Dus heb het gevoel dat het beide kanten opgaat… ik zorg er voor dat ze niet alles bij elkaar schreeuwen en de buren klagen gelukkig niet.

Vind dit wel onder leef geluiden vallen eigenlijk (netzoals een hond die wel eens blaft of een kind die op zondag ochtend luid in de tuin speelt terwijl ik aan het uitslapen ben).

Als iemand elke ochtend om 5 uur een haan laat krijsen vind ik het wel weer een ander verhaal.

Misschien kun je de buren vragen of ze een automatisch deurtje monteren ?
In onze woonwijk (provinciestadje maar postzegeltuinen in een Vinex-wijk) heeft er ook iemand een paar kippen. Ik vind het een gezellig geluid maar ik ben er ook mee opgegroeid. Ik hoor ze niet voor een ‘normaal’ tijdstip dus ik denk dat ze in een degelijk verduisterd hok zitten.

Ik denk dat het merendeel van de buren liever die kippen hoort dan het lievelingsliedje van K3 op repeat van Sofietje op nummer 9 :-) (maar ook Sofietje mag maar een paar uur per dag haar karaoke skills botvieren in haar tuin, daarna is die moede4 er ook helemaal klaar mee).
Grant every woman the confidence of a mediocre middle aged white man
TinyTiny schreef:
06-08-2026 22:28
Zolang het geen haan is en het gescharrel en wat getok is, denk ik niet dat je van overlast kan spreken.
Als je erdoor wakker wordt, elke dag opnieuw, is dat echt wel overlast.
granny71 schreef:
06-08-2026 23:58
Dus omdat jij overgevoelig bent voor geluid moet de rest maar op de hei gaan wonen?
Mijn buurvrouw loopt dagelijks rond 07.30 pratend met/tegen haar kinderen over de galerij langs mijn slaapkamer.
Kan ik gaan klagen dat ik er wakker van wordt en mijn raam niet open kan zetten.
Maar ik kan ook zelf voor een oplossing zorgen en oordoppen indoen.

To, heb je ooit gevraagd aan de kippen buren of ze ze snachts lichtdicht kunnen ophokken?
Dus omdat anderen niet bereid zijn om hun volume iets socialer te maken moet ik maar op de hei gaan wonen?

Ik draaide het alleen maar even om. Om duidelijk te maken wat een achterlijke opmerking het is.
Mijn kippenhok ging niet vóór 7u open.
Ik had dit probleem ook met buren, alleen bij hen was het een haan die om 5u begon te kraaien. Heb hen aangesproken en ook de raad gegeven om een deurtje aan hun kippenhok te hangen en het deurtje om 7u open te doen en toen was het probleem opgelost.
Inderdaad ophokken tot minimaal 7 uur of zo door de week lijkt me schappelijk, maar goed dan moet je eerst ontdekken welke buren het zijn . Alhoewel dat met deze temperaturen wel snikheet is voor de kipjes vrees ik
Solomio schreef:
07-08-2026 07:00
Dus omdat anderen niet bereid zijn om hun volume iets socialer te maken moet ik maar op de hei gaan wonen?

Ik draaide het alleen maar even om. Om duidelijk te maken wat een achterlijke opmerking het is.
Tja....wat is sociaal...

Ik vind dat mijn buurvrouw overgevoelig is voor geluid en ik 'normale leefgeluiden' produceer.

Mijn buurvrouw vindt dat ik asociaal veel herrie maak.

We komen er niet uit. Maar we wonen nou eenmaal naast elkaar dus het is maar een beetje schipperen voor beiden.

Ontopic: ik zou om een tijdsslotje op de kippendeur vragen zodat ze pas na 8u uit het nachthok komen, en verder heel blij zijn als dat al je overlast is die je hebt in je buurt.
Molshoop schreef:
07-08-2026 07:28
Tja....wat is sociaal...

Ik vind dat mijn buurvrouw overgevoelig is voor geluid en ik 'normale leefgeluiden' produceer.

Mijn buurvrouw vindt dat ik asociaal veel herrie maak.

We komen er niet uit. Maar we wonen nou eenmaal naast elkaar dus het is maar een beetje schipperen voor beiden.

Ontopic: ik zou om een tijdsslotje op de kippendeur vragen zodat ze pas na 8u uit het nachthok komen, en verder heel blij zijn als dat al je overlast is die je hebt in je buurt.
Exact mijn punt.

Er zijn nu eenmaal enorme verschillen tussen mensen.
Ik weet dat ik erg gevoelig ben voor geluid. Daarom klaag ik niet over alles, omdat veel geluid gewoon leefgeluid is.
Andersom verwacht ik dan dus ook dat mensen ook een beetje zelfreflectie hebben over hoeveel geluid ze nu eigenlijk produceren.
Dat geschipper is nu eenmaal onontkoombaar.
Wij wonen ook vlakbij een kinderboerderij..de ezels balken ook gezellig op gezette tijden. Vele malen beter dan de krijsende kinderen van de andere buren inderdaad.
Mijn buurman heeft een haan en een hond die vaak blaft. Ook 's nachts. Dit inruilen voor kippen zou voor mij een zegen zijn.
Onze buren hebben kippen. Ze hebben een vrij grote tuin, maar de kippen zitten aan onze kant tegen de schutting. Dichter bij ons dan bij hun dus, schuin onder ons slaapkamerraam. Man en kind hebben er minder last van, ik ben een lichtere slaper.
Soms is het een schattig tok-tok-tok, maar een paar keer per dag maken ze echt veel herrie. Geen getok, maar een geluid alsof ze en masse hun darmen eruit aan het kotsen zijn. Misschien dat ze dan leggen of zo? As we speak hoor ik ze tekeer gaan.
Eerst hadden ze ook een haan, dat was helemaal vreselijk. Daar hebben we iets van gezegd, en die hebben ze ook weg gedaan.
Ik vind ook dat kippen niet in een woonwijk horen.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven