buurkinderen maken veel lawaai in tuin

07-08-2026 10:39 87 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
buurkinderen maken veel lawaai in tuin om 7 uur in de ochtend.

voor opgesteld: ik heb zelf geen kinderen, dit is een klaag topic om het klagen. Ik snap dat kinderen lawaai maken en vind ook dat kinderen kind moeten kunnen zijn. Ik zal er dus ook niets van zeggen.

maar allemachtig, het buurjongetje( 4,5 jaar ) maakt me toch een hoop lawaai in de tuin . elke ochtend van 7 tot half 9 is het een krijspaleis naast me. Als ik nog slaap dan wordt ik er wakker van . Als ik aan het werk ben ( thuiswerken ) dan moet ik deuren en ramen dicht doen . Ik kan het het beste omschrijven als apen geluiden ( oe oe aa gillen ) en dat dan continu. Zijn ouders worden er overigens ook gek van, want zo af en toe hoor ik hun er boven uit en daarna gejank. en als kers op de taart hebben ze een grote trampoline in de tuin gezet, dus die ellende hebben we ook nog.

Ik ben zelf geen ochtend mens, ik slaap nooit voor 1 uur s nachts. Ik hoop op zaterdag en zondag een uurtje langer te kunnen doorslapen, maar helaas dat is me in de zomer dus niet nog niet gelukt.

en het erge is, als buurjongetje klaar is met lawaai maken dan beginnen de buurkinderen aan de andere kant. Die spelen gelukkig normaal" in de tuin.

dank voor het lezen.
Dan ga je aan de buren vragen of ze het kind wat later kunnen uitlaten.

Heel normaal lijkt me, zeker op een zondag of zo.
Mijn kinderen liet ik om 7.00 echt niet buiten spelen, juist voor de buren. Als je dat zou vragen kan ik me niet voorstellen dat ze het een heel gek idee vinden. Ouders hebben misschien zelf ook veel moeite met het geschreeuw, ik zou het gesprek dus niet verwijtend ingaan maar meer om samen te kijken naar oplossingen?
Mijn kinderen nu 9 en 14 kunnen nog steeds herrie maken buiten, vaak als ze ruzie krijgen in hun spel, ik schaam me nog steeds weleens richting buren. Dat zeg ik ook tegen de buren, dat ze het ook altijd mogen zeggen als ze er last van hebben. En 7.00 vind ik echt idioot vroeg.
Ik herken je ergernis helemaal!

Jaren geleden verhuisde ik van een huis met een balkon naar een huis met een tuin en ik dacht: heerlijk buiten zitten, 's ochtends al de tuindeuren open, de rust van werken in de tuin...

Mooi niet want mijn tuin grensde aan drie andere tuinen met alledrie kinderen in de krijsleeftijd. Als ouders ze zat waren, stuurden ze de kinderen de tuin in, daar gingen ze op de trampoline springen, elkaar aftuigen, met de voetbal tegen de schutting schoppen, schieten met nerfpistolen, schreeuwen, ruzie maken, alles.
In de tuin eten met vrienden, de zaterdagkrant lezen aan de tuintafel, tuinieren bij het geluid van de vogeltjes, dat ging allemaal niet. Ik heb een noise cancelling koptelefoon gekocht, dat hielp, en ik ben verhuisd, dat hielp het allerbeste. En wat heb ik mijn rustige, stille balkon gemist!

Ik snap dat kinderen nou eenmaal kinderen zijn en dat ze lekker moeten kunnen spelen en hun energie kwijt moeten, maar voor mij was het echt vervelend.
Wat eten we vanavond?
@Makreel: Vooropgesteld: Ik snap het. Ben het met je eens. Echt.

Maar jouw post en die van TO doet me wel afvragen: Hoe kan je dit als ouders nu oplossen? Waar hebben kinderen de ruimte om ongestoord kind te zijn (hoe irritant dat ook is met het schreeuwen, schoppen, vechten, etc)?

Ik heb ook 2 van die exemplaren, bij ons is er geen sprake van om 7u in de tuin staan schreeuwen. Maar ik worstel er wel mee om het allemaal in goede banen te leiden op deze jonge leeftijd.
Horen kinderen eigenlijk wel in een woonwijk? 🤔
Hier is dat zo met de vier, soms zes, kleinkinderen van mijn buren. Ze passen op donderdag en vrijdag op. Elke week hetzelfde. Om zeven uur worden ze gebracht en ‘spelen’ dan tot 8:30 buiten. Altijd gehuil en gegil. Zo ook ‘s avonds met buiten eten. Wij eten op deze dagen dus binnen. Ik heb zelf ook, inmiddels grote, kinderen maar no way dat die van mij zo vroeg al buiten mochten spelen. En gillen betekende bij mij naar binnen.
Mijn andere buren hebben de hele week al twee kleinkinderen te logeren, daar hoor ik gewoon gezellig gekeuvel, spelletjes spelen en pas vanaf een uur of 10. Zo hoort t toch ook?
De andere buurman en ik hebben besloten er samen iets van te gaan zeggen, vooral over de ochtenden.
smorre schreef:
07-08-2026 10:52
Horen kinderen eigenlijk wel in een woonwijk? 🤔
:lol:
Pinaco schreef:

Maar jouw post en die van TO doet me wel afvragen: Hoe kan je dit als ouders nu oplossen? Waar hebben kinderen de ruimte om ongestoord kind te zijn (hoe irritant dat ook is met het schreeuwen, schoppen, vechten, etc)?

Ik heb ook 2 van die exemplaren, bij ons is er geen sprake van om 7u in de tuin staan schreeuwen. Maar ik worstel er wel mee om het allemaal in goede banen te leiden op deze jonge leeftijd.
Schreeuwen is geen normaal gedrag. Als kinderen niet op normaal volume buiten kunnen spelen, haal je ze dus naar binnen. Niet alleen om 7 uur 's ochtends, trouwens.
Wat bedoel je daarmee, dat het geen normaal gedrag is? Toch niet dat je abnormale kinderen hebt als ze schreeuwen? Ik ken 0 kinderen die niet/nooit schreeuwen.

Ik vind ook dat kinderen niet om 7u buiten horen te spelen als je dicht op elkaar woont. Maar er zijn ook mensen die overlast ervaren van de buurkinderen die binnen zijn. Dus binnenhouden is dan geen oplossing.
Pinaco schreef:

Ik nam mijn kind op vrije dagen vaak na het ontbijt gelijk mee op de fiets naar het bos of naar een speeltuin die wat verder van de huizen hier afligt.

Ik denk wel dat daar het probleem ontstaat: alles wordt zo verschrikkelijk dicht en op elkaar gebouwd, met kinderen heb je eigenlijk in elke buurt een paar speelveldjes nodig waar ze kunnen rondrennen en lawaai maken.
Nou dat is het... Kinderen rennen rond en maken lawaai. En als je dan in een woonwijk woont, dan krijgt de omgeving dat mee. Ik zou me me-ga bezwaard voelen als mensen zich groen en geel zitten te ergeren aan ons. Maar ik kan ook niet 24/7 de kinderen klein en geluidloos houden. Maar goed, die van mij gaan dus niet om 7u de tuin in.

Gezellig gekeuvel en spelletjes spelen lijkt me geweldig, maar zo gaat het niet.

@TO: Hoor je het ook als ze binnen zijn, of dan niet?
Pinaco schreef:
07-08-2026 11:14
Wat bedoel je daarmee, dat het geen normaal gedrag is? Toch niet dat je abnormale kinderen hebt als ze schreeuwen? Ik ken 0 kinderen die niet/nooit schreeuwen.

Ik vind ook dat kinderen niet om 7u buiten horen te spelen als je dicht op elkaar woont. Maar er zijn ook mensen die overlast ervaren van de buurkinderen die binnen zijn. Dus binnenhouden is dan geen oplossing.

Ik ken 0 kinderen die schreeuwen. Heb dat zelf vroeger ook nooit gedaan, en als ik/ wij dat wel zouden hebben gedaan zou mijn moeder dat ons meteen hebben "afgeleerd" (en wij hadden de aller- allerliefste super moeder). Dus nee, geen normaal gedag. Naast mij wonen ook 2 kinderen, ze zijn wel eens enthousiast aan het spelen, maar schreeuwen, of overlast veroorzaken? Nee, nooit.
Ja ik vind dat dus heel bijzonder :-D Ik hou er niet van en ik zeg er ook wat van, maar hier wordt wel geschreeuwd. Uit frustratie, naar elkaar of in spel. En door andere kinderen ook. Zit er iets in het water bij jullie?
Gisselle schreef:
07-08-2026 11:36
Ik ken 0 kinderen die schreeuwen. Heb dat zelf vroeger ook nooit gedaan, en als ik/ wij dat wel zouden hebben gedaan zou mijn moeder dat ons meteen hebben "afgeleerd" (en wij hadden de aller- allerliefste super moeder). Dus nee, geen normaal gedag. Naast mij wonen ook 2 kinderen, ze zijn wel eens enthousiast aan het spelen, maar schreeuwen, of overlast veroorzaken? Nee, nooit.
Huh?
Natuurlijk schreeuwen de meeste kinderen weleens.
Vanuit enthousiasme als ze op een trampoline springen ofzo. Vanuit een spel. Is ook niet erg, alleen niet om 7 uur ‘ochtends..
Tuurlijk maken ze geluid. En een enthousiaste schreeuw komt hier heus wel eens voor. Maar als ze echt zou gaan gillen oid gaat ze hier naar binnen. En ik leer dat dus ook actief af. Ze mag prima kind zijn maar als je buiten speelt in de tuin hou je rekening met buren. Wij hebben een buurkind dat letterlijk de hele dag hoog gilt als ze speelt. En die ouders zeggen daar niks van. Schijtirritant.
hier 2 deuren verder van die kleinkinderen. dat zijn geen speelgeluiden meer maar gewoon gegil en geschreeuw, praten op standje tornado.
ik verbaas me er vooral over dat ik daartussendoor dus de buren en hun kinderen (de ouders van die kleinkinderen) hoor kletsen. het kan gewoon niet dat ze nog een normaal gesprek kunnen voeren...

nu zijn de ouders denk ik werken want ik hoor ze nu al de hele ochtend dus ik denk dat opa en oma oppassen.

ik zeg er niks van, maar het lijkt me echt een goed idee als zij nooit iets over mijn honden zeggen die weleens blaffen.
Als mijn kinderen te luid waren buiten, stuurde ik ze meteen naar binnen.

Ze mogen echt niet minder 'ongestoord kind zijn' (braak) als ze leren rekening te houden met anderen.
Pinaco schreef:

waarom moeten ze ongestoord de ruimte hebben? In ieder geval niet als ze anderen tot last zijn. wat is er mis met rekening houden met anderen en ze dara op op te voeden?
Er zit niet voor niets geen "o" in Amsterdam
Bbubbels schreef:
07-08-2026 12:02
Tuurlijk maken ze geluid. En een enthousiaste schreeuw komt hier heus wel eens voor. Maar als ze echt zou gaan gillen oid gaat ze hier naar binnen. En ik leer dat dus ook actief af. Ze mag prima kind zijn maar als je buiten speelt in de tuin hou je rekening met buren.
Hier precies zo. En als er ruzie ontstaat, probeer ik dat op te lossen. Krijgt er een een driftbui, gaat het naar binnen en doe ik de deur dicht.
's Ochtends ga je niet voor 9.00 uur (zondag 9.30 uur) naar buiten en bonken of springen doe je ook niet voor die tijd.
Ik wil dat mensen geen last van ons hebben en gelukkig denken de buren daar andersom net zo over, maar hun kind is inmiddels wat ouder.

Ik zou denk ik vriendelijk vragen of ze de kinderen tot 8.30 uur binnen houden (of doordeweeks minimaal 8.00 uur) dat lijkt me enórm schappelijk.
Als ze buiten zijn, is er altijd om de 5 minuten een meltdown bij één van de buurkinderen. Ook is er eentje die gerust 10 minuten dezelfde vraag heel hard dreinend kan herhalen, bijvoorbeeld 'mamaaaaa ik heb honger' en als er dan pas na 10 minuten een reactie komt, blijkt dat er al die tijd een ouder vlak naast heeft gezeten. Ik had bij dit soort dingen al de tweede keer dat ik ingreep, maar de buren lijken te denken dat hun kinderen vanzelf wel ophouden. Die geven dus 10 minuten geen enkele reactie naar zo'n kind, terwijl het de hele buurt bij elkaar schreeuwt.
Pinaco schreef:
07-08-2026 11:14

Nooit een keer schreeuwen is wat anders dan de hele dag krijsen op standje luchthoorn. Laat staan om 7 uur 's ochtends. Heeft niks te maken met kind laten zijn.
Dan ga je maar naar een bos ver weg van de bewoonde wereld. Maar ook daar kun je uit je dak gaan zonder keihard te schreeuwen.
grenada schreef:
07-08-2026 12:18
waarom moeten ze ongestoord de ruimte hebben? In ieder geval niet als ze anderen tot last zijn. wat is er mis met rekening houden met anderen en ze dara op op te voeden?
Omdat er energie in zit die eruit moet.

Er is niks mis met rekening houden met een ander en ze zo opvoeden. Maar als je kinderen met veel energie en beweging in het lijf hebt, is het best uitdagend. Omdat ze overal stiller, kleiner en rustiger moeten doen dan ze zijn en/of kunnen. En als ze dat niet doen, dan laten anderen ze weten dat ze tot last zijn. Moeilijk hoor, op 3 en 4 jarige leeftijd.
Pinaco schreef:
07-08-2026 12:32

Er is niks mis met rekening houden met een ander en ze zo opvoeden. Maar als je kinderen met veel energie en beweging in het lijf hebt, is het best uitdagend. Omdat ze overal stiller, kleiner en rustiger moeten doen dan ze zijn en/of kunnen. En als ze dat niet doen, dan laten anderen ze weten dat ze tot last zijn. Moeilijk hoor, op 3 en 4 jarige leeftijd.
volledig mee eens dat kinderen hun gif kwijt moeten. maar overal is een tijd en plaats voor. en dus zul je als ouders daar in moeten springen. huppetee, naar het bos, een eind fietsen samen, naar een beleefboerderij of het strand. kost allemaal geen bal behalve tijd. en tijd heb je voldoende, want dat heb je al geregeld voordat je kinderen kreeg dus lekker erop uit!
dan zijn die paar m2 tuin helemaal niet nodig om het gif kwijt te raken.

**Alle "je" in algemene zin bedoeld
Pinaco schreef:
07-08-2026 12:32

Dit is vooral kwestie van gezond verstand denk ik. Tuurlijk moet de energie eruit en mogen ze ook kind zijn. Ook zullen buren altijd wel een keer iets horen en dat geeft ook niet. Maar dit doe je niet op onmogelijke tijden (07:00 uur) en je laat kind ook niet aanhoudend schreeuwen in de tuin om 15:00 uur. Dan lijkt me dat je kind binnen uit laat razen. En mbt de energie nam ik ze meestal mee naar park, bos of speeltuin waar ze lekker konden rennen.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven