Buiten EU bestellen, nieuwe regeling, wie heeft ervaring?

08-08-2026 14:53 48 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb een nieuwe telefoon besteld en ik kocht altijd mijn hoesjes op Aliexpress en nu twijfel ik of ik dat weer zal doen of gewoon via bol ofzo. Het voelt echter zo raar om het via bol te bestellen terwijl ik weet dat het toch van Aliexpress, Temu etc komt.

Maar het is me niet helemaal duidelijk, je betaald 3 euro per productgroep dus het maakt niet uit hoeveel hoesjes ik bestel. Maar komt er dan ook nog BTW bij? Ik dacht zelf van niet maar ik lees op sommige plekken dat dat wel erbij komt.

Kortom heeft iemand al ervaring sinds de nieuwe regeling is ingegaan?
Consumentenbond:

Er verandert niets aan de btw-regels. Op goedkope pakketjes van buiten de EU moet je al btw betalen, vaak al bij het afrekenen. De wijziging van 1 juli gaat dus vooral over de douaneregel.
Afbeelding

Dit staat er bij mij. TEMU
There's nothing fair in this world,there's nothing sure in this world,there is nothing pure,so you better look for something left in this world.
Ik vond het al raar om 2x btw te betalen tenzij het boven de 150€ is.

Ik ga eens prijzen vergelijken
Als je bij temu 1 hoesje besteld betaal je 3 euro extra.
Bestel je 80 dezelfde hoesjes betaal je maar 3 euro toeslag.
Officieel is het per productcategorie maar toen ik laatst 2 verschillende kleuren kleurstoffen (mica en alcohol inkt) bestelde moest ik toch 6 euro bijbetalen.
granny71 schreef:
08-08-2026 16:30
Officieel is het per productcategorie maar toen ik laatst 2 verschillende kleuren kleurstoffen (mica en alcohol inkt) bestelde moest ik toch 6 euro bijbetalen.
Klopt helemaal. En voor wie is dat super gunstig? Juist ja, voor de dropshippers die ze voor 5 of 10x de China prijs verkoopt op Bol, Amazon enz. Goed gedaan Europese Commissie...
Als de btw al wordt betaald bij aankoop, hoef je dat bij invoer niet nog een keer te betalen. De regeling is mede in het leven geroepen om leveranciers ertoe te bewegen hier hun voorraden te houden en dan niet 1000 keer een telefoonhoesje maar in één keer 1000 telefoonhoesjes in te voeren.
granny71 schreef:
Ik hoorde dat een bril en zonnebril ook gezien worden als 2 verschillende productgroepen. Echt zo vaag maar wellicht bewust gedaan? Ik bedoel als je even niet op let betaal je het dubbele.
Carola_456 schreef:
08-08-2026 16:34
Klopt helemaal. En voor wie is dat super gunstig? Juist ja, voor de dropshippers die ze voor 5 of 10x de China prijs verkoopt op Bol, Amazon enz. Goed gedaan Europese Commissie...
Als die leverancier een heel grote hoeveelheid hierheen haalt, betaalt hij niet maar 3 euro voor die hele berg. De € geldt alleen voor zendingen met een waarde tot € 150 naar particulieren.
Kijk eens op joybuy ... weet niet of die telefoonhoesjes verkopen,maar heeft hun voorraad al in Europa
KamilleT schreef:
08-08-2026 16:39
Als die leverancier een heel grote hoeveelheid hierheen haalt, betaalt hij niet maar 3 euro voor die hele berg. De € geldt alleen voor zendingen met een waarde tot € 150 naar particulieren.
Je kan dat spul prima als particulier kopen en zorgen dat je onder die € 150,- blijft.
Carola_456 schreef:
08-08-2026 16:49
Je kan dat spul prima als particulier kopen en zorgen dat je onder die € 150,- blijft.
Hoe wordt Ali daar dan wijzer van, zoals je net zei? Die moet nu al die € 3 rekeningen incasseren bij de particulier en afdragen aan de Europese schatkist.
Kijk ook even op Vinted.
Staan een hoop gloednieuwe miskopen van anderen op.
granny71 schreef:
Ik had dit met garen. Je zou denken dezelfde productgroep, maar de een was 100% katoen en de ander mengsel van katoen en polyester. Werd dus ook gezien als 2 aparte groepen en kon €6 bijbetalen.

Zeer onduidelijk allemaal.
Lampje schreef:
08-08-2026 17:14
Ik had dit met garen. Je zou denken dezelfde productgroep, maar de een was 100% katoen en de ander mengsel van katoen en polyester. Werd dus ook gezien als 2 aparte groepen en kon €6 bijbetalen.

Zeer onduidelijk allemaal.
Er wordt gewerkt met de goederencodes uit het douanetarief. Als een product van een ander materiaal is gemaakt, hangt er dus meestal een andere goederencode aan.
Mijn dochter had voor €100 kleding in Amerika besteld en moest €42 bij betalen, dat gaat ze dus niet meer doen.
Such a beautiful place to be with Friends.
Graze schreef:
08-08-2026 16:38
Ik hoorde dat een bril en zonnebril ook gezien worden als 2 verschillende productgroepen. Echt zo vaag maar wellicht bewust gedaan? Ik bedoel als je even niet op let betaal je het dubbele.
En je moet ook voor minimaal 23 euro bestellen dus nu zit je zo aan de 35 euro per bestelling.
LoveDobby schreef:
08-08-2026 19:13
Mijn dochter had voor €100 kleding in Amerika besteld en moest €42 bij betalen, dat gaat ze dus niet meer doen.
Ik bestel eigenlijk alleen spullen voor mijn hobby bij temu/ali.
Zelfs met de toeslagen is het daar nog steeds veel goedkoper en heb ik veel meer keus dan bij bol (die het ook bij hen koopt)
Dus in plaats van 1 mal koop ik er nu gelijk 5.
Want ook mallen van verschillende vormen vallen, heel onzinnig niet onder dezelfde productcategorie
Ik lees nu dat Ali al van te voren die 3 euro (of meer) in rekening brengt bij het bestellen en je dan dus niet achteraf nog kosten krijgt. Maar wat werkt die site inmiddels klote zeg, laat soms maar half, kan zoektermen niet vinden. Had net alles in mijn winkelmandje gegooid, log ik in om te betalen. Winkelmandje ineens weg en gevuld met dingen die ik eerder dit jaar allemaal in mijn mandje had gegooid maar niet gekocht. Per hoesje scheelt het niet meer zo heel veel met bol of amazon maar ik dacht ook van ik koop er alvast 4 of 5 dan kan ik vooruit voor als er een kapot gaat.
granny71 schreef:
08-08-2026 21:21
Ik bestel eigenlijk alleen spullen voor mijn hobby bij temu/ali.
Zelfs met de toeslagen is het daar nog steeds veel goedkoper en heb ik veel meer keus dan bij bol (die het ook bij hen koopt)
Dus in plaats van 1 mal koop ik er nu gelijk 5.
Want ook mallen van verschillende vormen vallen, heel onzinnig niet onder dezelfde productcategorie
Was geen Temu of zo, gewoon een kledingbedrijf.
Such a beautiful place to be with Friends.
Graze schreef:
08-08-2026 22:20
Ik lees nu dat Ali al van te voren die 3 euro (of meer) in rekening brengt bij het bestellen en je dan dus niet achteraf nog kosten krijgt. Maar wat werkt die site inmiddels klote zeg, laat soms maar half, kan zoektermen niet vinden. Had net alles in mijn winkelmandje gegooid, log ik in om te betalen. Winkelmandje ineens weg en gevuld met dingen die ik eerder dit jaar allemaal in mijn mandje had gegooid maar niet gekocht. Per hoesje scheelt het niet meer zo heel veel met bol of amazon maar ik dacht ook van ik koop er alvast 4 of 5 dan kan ik vooruit voor als er een kapot gaat.
Ik weiger om bij Ali of Temu te bestellen vanwege ethische en milieu/consumptie redenen. Het is vaak toch slechtere kwaliteit waardoor het na een paar maanden alweer kapot is en op de afvalhoop verdwijnt. Ook krijgen de medewerkers te weinig betaald of wordt er gebruik gemaakt van kinderarbeid om de producten voor een schijntje te kunnen aanbieden.
Graze schreef:
08-08-2026 22:20
Ik lees nu dat Ali al van te voren die 3 euro (of meer) in rekening brengt bij het bestellen en je dan dus niet achteraf nog kosten krijgt.
Als je voor 23 euro aan producten in je mandje hebt en naar afrekenen gaat, staat er onder je bedrag aan producten het bedrag aan invoerkosten.
Dat telt Temu automatisch bij elkaar op en je krijgt dus geen rekening achteraf.
LoveDobby schreef:
08-08-2026 22:43
Was geen Temu of zo, gewoon een kledingbedrijf.
De extra invoerkosten zijn voor alle bedrijven buiten de Eu.
Het lijkt me logisch dat ze deze invoerkosten niet alleen in rekening mogen brengen voor producten van bepaalde sites of bepaalde landen.
Lampje schreef:
08-08-2026 22:43
Ook krijgen de medewerkers te weinig betaald of wordt er gebruik gemaakt van kinderarbeid om de producten voor een schijntje te kunnen aanbieden.
Dit geldt voor 80% van alle producten uit China (als het niet meer is) en daar staat je huis vol mee.
Sterker nog, zonder Chinese producten zou je dit berichtje nooit kunnen posten/typen.

En als ik de spullen die ik nu bij temu bestel, bij bol of een andere Europese webshop bestel komt het alsnog uit China en maakt iemand er enorm veel winst op.
Ik heb uiteindelijk toch 2 hoesjes besteld bij bol. Ik had er 4 in mijn winkelmandje bij Ali maar toen ik wilde afrekenen schrok ik hoeveel er nog bij kwam, ruim 3 euro per hoesje en toen ik dacht van dan bestel ik er 2 werd er nog 10 euro extra gerekend. Uiteindelijk was het verschil dus zo minimaal dat ik dacht, ik bestel wel bij bol, dan heb ik ze morgen.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven