Geld & Recht alle pijlers

Reis/onkostenvergoeding nieuwe cao.

09-08-2026 21:03 29 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoi,

Wij hebben een nieuwe cao, en naast een loonsverhoging in '27 en '28, is er een wijziging in de reiskostenvergoeding. Ik kreeg die nooit want hoge drempel en ik heb niet eens een rijbewijs dus fiets naar het werk. Vanaf 1 januari gaat de reiskostenvergoeding omhoog naar 0,25 cent per km, geldt dan vanaf deur tot deur én voor iedere werknemer ongeacht welk vervoermiddel. Ik werk voor twee werkgevers(zelfde cao) op in totaal 3 locaties per dag. Ben tussen locaties door een klein uurtje thuis. Ochtendklus is 6km heen/6km terug. Middagklus 6.5km en late middagklus is 3,7km. Zoals ik reken krijg ik straks 162 euro per maand voor kosten die ik niet heb. Wie heeft er iedere maand voor 162 euro kosten aan een fiets? Ik snap dat voor mensen met een auto het noodzaak is ivm. brandstof en auto's zijn duur in onderhoud, maar in mijn branche is zeker de helft fietser of rijdt in een auto van de zaak. Ik kan dan de eindejaarsuitkering niet meer inruilen, maar dan nog is het bedrag vele malen hoger dan wat een mens redelijkerwijs kwijt is aan een fiets of brommer(die ook privé gebruikt wordt). Ik ben er uiteraard heel blij mee, zo als vaste extra ineens, maar vindt het een hele vreemde wijziging, zeker omdat er over de loonsverhoging zo 'geruzied' is met de vakbonden want kost geld....

Heb eigenlijk geen echt concrete vraag, behalve misschien zijn er meer mensen met een cao die reiskostenvergoeding gelijk trekt voor iedere werknemer en zijn er mensen die zulke bedragen kwijt zijn op maandbasis voor een fiets te onderhouden? Ik verbaas me hier echt over.
Geldt dit zowel voor woon-werk als voor dienstreizen?
Bij ons hebben ze dit een paar jaar geleden ook gedaan. Daarvoor kreeg je een vergoeding bij een afstand groter dan 10 km, nu krijg iedereen een kilometervergoeding.

We hebben geen cao. Het was onderdeel van maatregelen om de ontevredenheid (die niks met reiskostenvergoeding te maken had) te verlagen. Heeft niet geholpen trouwens. Ik vond het ook vreemd want hogere kosten voor bedrijf, die je ook niet weer even terug kan draaien.
Ik carpool vaak met mijn man, maar krijg ook gewoon reiskostenvergoeding. Bij ons maakt het inderdaad ook niet uit hoe je komt, je krijgt gewoon het aantal km’s keer een x bedrag vergoed. Als je met het OV komt, krijg je die kosten vergoed. Ik vind het prima zo, reken het gewoon bij mijn salaris mee.
KamilleT schreef:
09-08-2026 21:11
Geldt dit zowel voor woon-werk als voor dienstreizen?
Ja. Voor dienstreizen kreeg je al de maximale kmvergoeding, maar woon/werkverkeer was een drempel van 60 km. Tussen mijn klussen voor werkgever 1 zit zo'n 4 uur, dus kreeg geen vergoeding voor van object naar object. Nu straks dus 3x woon/werk.
xiongmao schreef:
09-08-2026 21:15
Bij ons hebben ze dit een paar jaar geleden ook gedaan. Daarvoor kreeg je een vergoeding bij een afstand groter dan 10 km, nu krijg iedereen een kilometervergoeding.

We hebben geen cao. Het was onderdeel van maatregelen om de ontevredenheid (die niks met reiskostenvergoeding te maken had) te verlagen. Heeft niet geholpen trouwens. Ik vond het ook vreemd want hogere kosten voor bedrijf, die je ook niet weer even terug kan draaien.
Nou dit dus. Eenmaal verworven rechten in een cao draai je niet makkelijk weer terug
Wij hebben ook geen drempel en krijgen een kilometervergoeding ongeacht vervoersmiddel.
Soms fiets ik, soms ga ik met de auto.

Ik heb wel drempels van 10 km gekend, maar nog nooit een drempel van 60 km.
Bij ons krijg je ook €0,25 ongeacht hoeveel km
Je moet rijden. Ik heb twee collega’s die 75 km verderop wonen en 4 dagen per week car poolen. Die krijgen dan ieder €150 per week terwijl ze per persoon 300 km per week rijden. Ik krijg rond de €200 per maand. De benzine kost €80 voor deze afstand. Dus ik kan de andere €120 per maand gebruiken voor verzekering, belasting, onderhoud en afschrijving.
Bij ons is er wel een max van 45km enkele reis overigens. Ik heb een tijdje net daarboven gezeten en dat kostte me uiteindelijk toch wel echt teveel eigen geld. Want die 19ct die het toen nog was, dekte de kosten natuurlijk helemaal niet en ik legde er dan nog meer op toe zelf.
Ik vind het alleen maar goed dat iedereen het krijgt, ook als je op de fiets gaat. Dat ding is ook niet gratis. Misschien extra stimulans ook om met de fiets te gaan als je ook reiskostenvergoeding krijgt, als dat mogelijk is qua afstand?
Nina-tje schreef:
09-08-2026 22:03
Bij ons krijg je ook €0,25 ongeacht hoeveel km
Je moet rijden. Ik heb twee collega’s die 75 km verderop wonen en 4 dagen per week car poolen. Die krijgen dan ieder €150 per week terwijl ze per persoon 300 km per week rijden. Ik krijg rond de €200 per maand. De benzine kost €80 voor deze afstand. Dus ik kan de andere €120 per maand gebruiken voor verzekering, belasting, onderhoud en afschrijving.
Ik ben rijbewijsloos en heb totaal geen kaas gegeten van alles omtrendt auto's, maar ik hoor in mijn omgeving eigenlijk van iedereen dat het niet uitkan met auto, die kmvergoeding. Maar als ik jou zo lees dekt het dus ook de kosten die je toch privé ook al kwijt zou zijn zoals verzekering en wegenbelasting? Is jouw situatie dan weinig voorkomend, of klagen mensen graag?
apiejapie schreef:
09-08-2026 22:14
Ik vind het alleen maar goed dat iedereen het krijgt, ook als je op de fiets gaat. Dat ding is ook niet gratis. Misschien extra stimulans ook om met de fiets te gaan als je ook reiskostenvergoeding krijgt, als dat mogelijk is qua afstand?
Dat is natuurlijk wel een plus! Al zouden automensen alleen maar in de zomer besluiten de fiets te pakken is dat al winst! Alleen bij mijn werkgevers rijd eigenlijk iedereen die een auto nodig heeft voor het werk er 1 van de zaak.
dierentuinthuis schreef:
09-08-2026 22:45
Ik ben rijbewijsloos en heb totaal geen kaas gegeten van alles omtrendt auto's, maar ik hoor in mijn omgeving eigenlijk van iedereen dat het niet uitkan met auto, die kmvergoeding. Maar als ik jou zo lees dekt het dus ook de kosten die je toch privé ook al kwijt zou zijn zoals verzekering en wegenbelasting? Is jouw situatie dan weinig voorkomend, of klagen mensen graag?
Een auto kost natuurlijk veel meer dan brandstof, wegenbelasting en verzekering. Onderhoud en afschrijving zijn flinke kostenposten. Daarnaast zijn er zat mensen die de auto niet zouden rijden als ze deze niet voor het werk nodig zouden hebben. Dus de kosten voor wegenbelasting en verzekering ook niet zouden hebben.
Bij ons krijg je voor de auto alleen een vergoeding wanneer je verder dan 15km woont. Met de fiets, lopend of OV is ongeacht afstand 25 cent.

Ik zie het niet als onkostenvergoeding, bij ons wordt er aangegeven dat het bedoeld is als stimulans om de fiets of het OV te pakken ipv de auto
dierentuinthuis schreef:
Ik denk dat ik deels een uitzondering ben met een kleine zuinige auto. Mijn belasting en verzekering is samen €45 per maand. Mijn onderhoud gemiddeld €40 per maand. Dus van die €120 die ik over houd kan ik nog een stukje van de afschrijving betalen. Dan betaal ik privé nog wat afschrijving en wat eigen benzine. Maar dat laatste is niet zoveel.
Maar als ik geen baan had of een baan zonder reisafstand zouden mijn privé autokosten hoger zijn dan nu. Dus ik vind de reiskosten ontvangen niet ongunstig.
Ik vind het wel goed. Fijn dat de fietser wordt beloond. Vergeet niet dat een fiets ook onderhoud nodig heeft en aan slijtage onderhevig is. Nu heb je wellicht een gewone fiets, maar als je ouder wordt of afstand wordt groter is elektrisch fijn en dat kost ook weer opladen en onderhoud.

De stimulans om de fiets te pakken is ook groter. Fijn voor milieu.

Ik kan straks ook ov vergoed krijgen, maar ik heb nog geen zicht op mijn werktijden i.r.t. bustijden. Ik woon op het platteland en er gaan niet veel bussen en als ze gaan zijn ze stampvol. Ik raak snel overprikkeld dus of dat verstandig is, zal ik moeten ondervinden.
Nina-tje schreef:
09-08-2026 23:27
Ik denk dat ik deels een uitzondering ben met een kleine zuinige auto. Mijn belasting en verzekering is samen €45 per maand. Mijn onderhoud gemiddeld €40 per maand. Dus van die €120 die ik over houd kan ik nog een stukje van de afschrijving betalen. Dan betaal ik privé nog wat afschrijving en wat eigen benzine. Maar dat laatste is niet zoveel.
Maar als ik geen baan had of een baan zonder reisafstand zouden mijn privé autokosten hoger zijn dan nu. Dus ik vind de reiskosten ontvangen niet ongunstig.
Met een kleine, zuinige auto kan het misschien wel uit ja. Wij hebben sowieso al 1 grote auto ivm een caravan, dus daarmee haal je het al niet. En ik heb mijn kleine auto juist omgeruild voor een iets groter model, omdat dochter mee achterin moet en ik er soms ook mee weg ga voor een lang weekend met vriendin. Dan is wat meer ruimte prettig. Beide auto’s ook nog eens all risk verzekerd, want vrij nieuw. Dan tikt het flink aan en is de reiskostenvergoeding echt niet kostendekkend nee 😊 maar goed, dat is een keus natuurlijk.
Het is ook geen onkostenvergoeding, maar een kilometervergoeding.
Jij bent weer langer onderweg dan iemand met een auto.
Ik krijg een fietsvergoeding voor de dagen dat ik daadwerkelijk fiets en een thuiswerkvergoeding voor de dagen dat ik thuis werk. Dat moet ik zelf declareren aan het eind van de maand, dus krijg het niet standaard oid. Voor de fiets zie ik het als een leuk extratje. Onderhoud kost niet veel en aanschaf kon (deels) via fietsenplan en gift van werkgever (overheid). Vind het goed dat fietsen wordt gestimuleerd.
Bij ons krijg je alle OV kosten volledig vergoed. Voor woon-werkverkeer met de auto krijg je 8 cent per kilometer, maar voor maximaal 30 kilometer. Voor fietskilometers krijg je 15 cent.

Je mag wel vergoedingen combineren, dus bijvoorbeeld eerst een stuk met de auto, en de rest met het OV. Volgens mij is de redenering dat iedereen wel binnen 30 kilometer een station heeft met een goede verbinding met de stad waar we werken.
dierentuinthuis schreef:
Je afschrijving en onderhoud gaan natuurlijk veel harder als je de auto ook voor het werk gebruikt. Ook de verzekering wordt duurder met meer km per jaar.
Dus als je alleen privé rijdt, zijn de kosten daarvan lager.

Ik vind een reiskostenvergoeding vrij normaal. Het bedrijf kan dit volledig aftrekken als bedrijfskosten.
In zijn geheel is een reiskostenvergoeding goedkoper dan het verhogen van het uurloon. Dat laatste werkt op zoveel meer plekken door en ook op langer termijn. Bijvoorbeeld pensioenafdrachten worden hoger, salarisverhogingen worden hoger enz. Dan is het verhogen van de reiskosten beter in te schatten, want die variëren per jaar bijna niet.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Ik vind het wel bijzonder dat jij ook vergoeding krijgt voor het feit dat je tussen de locaties door ook naar huis gaat. Of ligt je huis in het midden?

Ik denk dat ik dan een dienstreis tussendoor vergoed zou krijgen. En niet twee keer woon-werk.
Het wordt gelukkig steeds gebruikelijker dat je km op de fiets ook vergoedt krijgt. Dit wordt inderdaad gezien als stimulans om meer mensen aan het fietsen te krijgen. Mooie onverwachte winst voor jou!
Pelle schreef:
10-08-2026 08:20
Het is ook geen onkostenvergoeding, maar een kilometervergoeding.
Jij bent weer langer onderweg dan iemand met een auto.
Zo had ik er nog niet naar gekeken. Dit is natuurlijk absoluut zo! Tijd is ook geld.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven