Geld & Recht alle pijlers

Budget recepten

13-08-2026 14:19 72 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hi Allemaal,

ik ben aan het sparen voor een verbouwing en ben opzoek naar jullie ultieme budget recepten.

Omdat ik een groot spaardoel voor ogen heb en nogal impulsieve aankopen doe wil ik komende weken/maanden op mijn uitgaven letten en ook experimenteren met goedkope maaltijden.

Misschien niet het meest gezonde maar denk aan:

Chili sin carne ovenshotel:
- Chili sin carne potje PLUS, 1,50
- aardappel purree zakje in verhouding 0,21ct
- geraspte kaas 2,00
3 porties voor 3.70 totaal
of met rijst ipv aardappel purree zonder kaas 2,05

Pannenkoeken 1,-
3 porties 1,- totaal

Goulash
Goulash Plus Blik 3,-
doperwten uit potje 0,55
rijst 0,55
4x porties 4,10

2x Diepvries hamburgers
bolletjes brood in verhouding 0,40
diepvries hamburgers verhouding 0,44
per maaltijd 0,80

Graag hoor ik jullie tips en ideeën
Ik woon alleen, eet tussen door genoeg groenten en fruit
Agv is ook nooit duur aals je met het seizoen mee eet.
Op internet kun je wel veel recepten vinden.
Om te besparen zou je ook kunnen kijken bij de AH tegen sluitingstijd in de app, dan verkopen ze allerlei vlees, maaltijden enz met 70% korting. Je kunt prima dan nog invriezen.
Heb je een toko in de buurt? Ga daar ook eens kijken, ik kom er regelmatig en veel spullen zijn daar goedkoper en ook betere kwaliteit. Bijv de rijst is daar goedkoper ( en lekkerder), kokosmelk, vlees(vooral kip scheelt echt de helft).
Ipv tagliatelle koop ik mie,dat is gewoon hetzelfde maar goedkoper.
Kijk ook eens in de vriezer van groente. Sperziebonen bijv zijn goedkoper (en ook lekkerder) vind ik
AGV is wel lastiger als je alleen bent naar mijn mening, en dan kan je het nog wel invriezen maar 1 van mijn problemen is dat wanneer wat de vriezer in beland het er nooit meer uitkomt

Haal bij turkse slager kip, scheelt inderdaad gigantisch veel, 1kg voor 5 euro

laatste kans koopjes kijk ik ook vaak nog wel naar, zeker aangezien ik het lastig vind vooruit te plannen, ik eet soms regelmatig wel eens bij mijn ouders mee en krijg dan soms ook nog restjes mee voor volgende dag, als ik dan week aan boodschappen haal kan het meeste zo weer de prullenbak in
Switch van verse naar bevroren groente, is vaak goedkoper. En als je het ergens doorheen doet, maar het vaak niet uit dat het ingevroren was. Idem voor fruit.

Eet zo weinig mogelijk of geen vlees. Peulvruchten etc. zijn goedkoper en voeden goed. Gooi geen eten weg, dus kook alleen wat je nodig hebt. Koop tomaat in blik i.p.v. passata, stukken goedkoper. Dus even goed opletten of er geen goedkoper alternatief is als je iets in je mandje gooit.

Niet elke dag boodschappen doen, dan kom je ook niet in de verleiding om iets te kopen wat je niet nodig hebt. En tenslotte, nooit boodschappen doen terwijl je honger hebt.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
de standaard bespaar dingen ben ik wel bekend mee, ben meer opzoek naar recepten waar ik misschien nooit aan gedacht had of wist dat het bestond.
Waarom staat dit niet op de Eten pijler?

Ik bestel mijn boodschappen meestal online (afwisselend Picnic en AH) en let daar op de bonussen.

Één keer per week mik ik restanten groenten en wat gehakt of spekjes bij elkaar in een ovenschotel. Soms met aardappelpuree of -schijfjes of met bladerdeeg.
Groentesoep met brood. Zakje groente, wat bouillon, eventueel een pakje honig voor de kruiden en vermicelli.
Kan je meerdere keren van eten.

bonen-wrap
Ingrediënten
2 wraps
½ blik kidneybonen
½ ui
½ paprika óf diepvriesgroenten
1 el tomatenpuree
Paprikapoeder/kruiden

Bereiding: Bak alles samen in een pan en vul de wraps.
magick88 wijzigde dit bericht op 13-08-2026 15:02
9.18% gewijzigd
Voor herfst/winter: stoofpotjes met aardappelpuree. Als je voldoende ramakins hebt die ook in de diepvries kunnen, bespaar je ook nog eens tijd. Gewoon een recept voor vier en daar dan 1 portie direct van eten en de andere drie in de diepvries. Basissauzen maak ik zelf (zoals nu, veel tomaten voor een spotprijsje en geen ‘waterbommen’ zoals in de winter) en vries ik in.

In mijn ervaring bespaar ik het meest met grotere porties koken en dan daar een deel van invriezen. Dan gooi ik geen dingen weg. Met winterpeen, bleekselderij, linzen, erwten uit blik of diepvries en een potje basissaus kom je al een heel eind.

Ook in te vriezen: curry. En daar kun je dan rijst bij maken of eten met naanbrood, precies waar je zin in hebt die dag.

En zeker een kwart van mijn vriezer is gevuld met soep. Dat zou je kunnen eten naast die pannenkoeken uit je voorbeeld.
Grant every woman the confidence of a mediocre middle aged white man
Aardappel-ei pan

Ingrediënten
300 g aardappelen
2 eieren
½ ui
Handje diepvriesgroenten
Peper, zout en paprikapoeder

Bereiding: Bak de aardappelblokjes goudbruin. Voeg ui en groenten toe. Maak twee kuiltjes en breek de eieren erin. Deksel erop en laat de eieren stollen.
Koolvis uit de diepvries, 80 cent per portie
Ik ben ook alleen en gooi zelden eten weg, maar ik wil wel lekker eten. Dus ik koop nooit vlees (goulash) in blik, gewoon omdat ik het té zout en smakeloos vind.

Daarnaast kijk ik zorgvuldig naar aanbiedingen en zoals vandaag bv komt zowel AH als Picnic mijn boodschappen bezorgen (ik ben fysiek beperkt). Ik bestel 1x per 2 weken mijn boodschappen online en kom zelden nog in de supermarkt.

Wel koop ik regelmatig vlees bij de Turkse slager, kaas op de markt en brood bij de bakker. Voorheen gooide ook ik nogal vaak iets in de vriezer, maar haalde ik er zelden iets uit, dus heb mezelf aangeleerd dit wél vaker te doen ;-)

Met restjes kun je vele heerlijke roerbakgerechten maken, beetje rijst erbij, klaar.
Live Life to the fullest
Simpeler kan niet en het is nog lekker en heel goedkoop ook:

Maak spaghetti met pesto door 300 gram spaghetti beetgaar te koken, een kopje kookvocht apart te houden, en de hete pasta direct te mengen met 4 eetlepels goede groene pesto en een scheutje van het warme kookvocht. Serveer met geroosterde pijnboompitten en Parmezaanse kaas.
Geraspte kaas is duur in verhouding. Beter koop je een rasp en een blok kaas waar je vanaf trapt.

Spaghetti met saus van tomaat en ui is ook niet duur. Beetje smaakmakers erdoor en snel klaar
GeweldigWeer schreef:
13-08-2026 15:21

Wel koop ik regelmatig vlees bij de Turkse slager, kaas op de markt en brood bij de bakker.
Kaas van de markt, brood van de bakker, zijn lekkerder, maar zeker niet de goedkopere optie
Ik koop geen halalvlees, omdat het slachten dan vaak onverdoofd gaat. Dat vind ik ene principe waar ik niet van af wil wijken.
Ik maak altijd veel tomatensoep in het tomatenseizoen. Dit vries ik vervolgens in en maak er later een maaltijdsoep van.

Bij de gerechten uit je openingpost denk ik alleen maar waarom dit eten omdat je wil sparen? Een broodje diepvrieshamburger is toch geen volledige maaltijd? Je noemt veel bewerkte producten waaraan juist veel suiker en zout worden toegevoegd.

Gezonder eten dan die gerechten is echt niet perse veel duurder. Eet met het seizoen mee.
Pijnboompitten zijn duur tegenwoordig. Ik heb gisteren een klein zakje gehaald bij de appie, 4,50 voor 65 gram :-?
Grant every woman the confidence of a mediocre middle aged white man
Ik vind dat eten uit de OP toch wel heel erg treurig. Budget kan toch veel beter.
Je hoeft het niet te leren, als je het begrijpt.
ik zou dan denken aan pastagerechten of roerbakgerechten. En dan voor meerdere dagen tegelijk maken. Soep met brood.

https://www.ah.nl/allerhande/recepten/b ... etrecepten

https://www.eefkooktzo.nl/budget-recepten/
Yasmijn schreef:
13-08-2026 15:37
Ik vind dat eten uit de OP toch wel heel erg treurig. Budget kan toch veel beter.
Wel heel erg plofkip en scheurbuik inderdaad.
AVG is juist super simpel als je alleen bent.

Maaltijden zoals uit de OP zou ik prima vinden voor 1 x per week. Niet voor de hele week. Ik noem dat voorraadmaaltijden of diepvriesmaaltijden. Liever kook ik vers.

Hoe lang ga je zo eten, om je verbouwing bij elkaar te gaan sparen?
JellyBeans99 schreef:
13-08-2026 14:43
AGV is wel lastiger als je alleen bent naar mijn mening, en dan kan je het nog wel invriezen maar 1 van mijn problemen is dat wanneer wat de vriezer in beland het er nooit meer uitkomt
Een grote winst valt dan te behalen door jezelf aan te leren wél uit de vriezer te eten. Want een grote pan maken, en porties invriezen is juist waar je op gaat besparen. Maar ja dan moet je het wel opeten. :-D

Verder geen/weinig vlees en vis. Veel peulvruchten. Goedkoop en gezond.

Goed letten op de aanbiedingen. Daarbij veel voorraad inslaan bij goedkopere supermarkten/toko's.

Eten met het seizoen, en groenten/fruit uit het vriesvak ipv vers.

Er zijn veel sites met inspiratie.
Lieneke schreef:
13-08-2026 15:21
Simpeler kan niet en het is nog lekker en heel goedkoop ook:

Maak spaghetti met pesto door 300 gram spaghetti beetgaar te koken, een kopje kookvocht apart te houden, en de hete pasta direct te mengen met 4 eetlepels goede groene pesto en een scheutje van het warme kookvocht. Serveer met geroosterde pijnboompitten en Parmezaanse kaas.
klinkt erg lekker!
JellyBeans99 schreef:
13-08-2026 16:21
klinkt erg lekker!
heb je nooit eerder pasta-pesto gegeten?
waar kun je verder op besparen, bv. abbo’s van apps etc. die je weinig gebruikt, kleding, …?

er zijn al wat goede tips gegeven en er zijn hier zat sites over en rubrieken van bij supermarkten. 2 favo’s hier (ongeacht dat het ook budget is!)

als je wat groente overhebt, bv paprika of stukjes broccoli, vega nasi:
- rijst koken (liefst halve dag of dag vooraf zodat het wat ‘droger’ opbakt)
- ui snipperen, 2 teentjes knoflook hakken en fruiten
- deel rijst erbij en scheutje sojasaus, daarna andere deel en weer scheutje
- eitje erdoorheen kloppen
- groentestukjes ernaast serveren of erdoorheen.
wat atjar ernaast is lekker, goed houdbaar
nasi is ook prima dag of 4 houdbaar in de koelkast, paar keer van eten

vega curry, veel porties maken en steeds wisselende groente
een lekkere bv: kikkererwten mango komkommer tomatenstukjes en kokosmelk
(koriander kun je laten zitten)
https://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R ... n-en-mango

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven