Geld & Recht alle pijlers

Budget recepten

13-08-2026 14:19 83 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hi Allemaal,

ik ben aan het sparen voor een verbouwing en ben opzoek naar jullie ultieme budget recepten.

Omdat ik een groot spaardoel voor ogen heb en nogal impulsieve aankopen doe wil ik komende weken/maanden op mijn uitgaven letten en ook experimenteren met goedkope maaltijden.

Misschien niet het meest gezonde maar denk aan:

Chili sin carne ovenshotel:
- Chili sin carne potje PLUS, 1,50
- aardappel purree zakje in verhouding 0,21ct
- geraspte kaas 2,00
3 porties voor 3.70 totaal
of met rijst ipv aardappel purree zonder kaas 2,05

Pannenkoeken 1,-
3 porties 1,- totaal

Goulash
Goulash Plus Blik 3,-
doperwten uit potje 0,55
rijst 0,55
4x porties 4,10

2x Diepvries hamburgers
bolletjes brood in verhouding 0,40
diepvries hamburgers verhouding 0,44
per maaltijd 0,80

Graag hoor ik jullie tips en ideeën
Ik woon alleen, eet tussen door genoeg groenten en fruit
Uit de Allerhande heb ik eens een recept geplukt van doperwtjesstamppot. Je hebt gelijke delen gekookte zoete aardappel en diepvrieserwtjes nodig, snufje zout, die stamp je door elkaar, en dan huttenkase erover en garneren met wat munt. Je kunt er evt. ook jus en vlees bij doen ipv

Supergoedkoop. Ziet er mooi uit.
Bedankt voor de tips!

Ja ik probeer als ik iets maak voor meerdere porties het gewoon 2-3 dagen achter elkaar te eten, daar heb ik zelf niet zoveel problemen mee...

Uiteindelijk is het vooral belangrijk dat het makkelijk, lekker en niet duur is, het is vooral het vermijden van de "kant en klare maaltijden" op de dagen dat ik niets heb of geen zin heb om uitgebreid te koken..

Ben dan toch meer van "gooi alles in een ovenschaal en dan de oven in" of bijvoorbeeld kip/paprika wraps uit de airfryer
framboise-t schreef:
13-08-2026 17:36
Uit de Allerhande heb ik eens een recept geplukt van doperwtjesstamppot. Je hebt gelijke delen gekookte zoete aardappel en diepvrieserwtjes nodig, snufje zout, die stamp je door elkaar, en dan huttenkase erover en garneren met wat munt. Je kunt er evt. ook jus en vlees bij doen ipv

Supergoedkoop. Ziet er mooi uit.
Zoete aardappel stampot lijkt me zo leuk om eens te proberen
Lila-Linda schreef:
13-08-2026 17:24
Maar TO wil graag zo goedkoop mogelijk
Maar ook lekker schreef ze, al valt daarover idd te twisten.
Live Life to the fullest
Couscous met courgette en ansjovis

Een hele courgette
2 tenen knoflook
(1 grote gesnipperde ui)
Blikje ansjovis op olie
Couscous
Olijfolie
Azijn 3 eetlepels
Water 3 eetlepels
Rozijnen of abrikozen
Deksel voor op de hapjespan

Snij een courgette in stukjes, 2 tenen knoflook in flinterdunne stukjes. Als je wil ook nog een gesnipperd ui.

Het lekkerste vind ik het als ik de olie van de ansjovis gebruik om de courgette, ui en knoflook in te bakken. Bak het aan tot het een beetje bruin/gekaramelliseerd is. Voeg dan de ansjovis op 3 stukjes na toe, 3 eetlepels azijn, 3 eetlepels water toe, een handje rozijnen of 5 abrikozen in kleine stukjes erbij. Even roeren. Deksel op de pan. Met 10 minuten is het gaar.

Ondertussen couscous maken: aan couscous heet water en klein scheutje olijfolie toevoegen, 5 minuten laten staan, er een vork doorheen halen.

Voeg de gare couscous toe aan het groentenmengel, goed omroeren. Opscheppen en garneren met de 3 stukjes ansjovis. Evt wat amandelschaafsel eroverheen. Eet smakelijk.

Waarschijnlijk heb je over voor nóg een maaltijd.
OlleGrieze schreef:
13-08-2026 16:32
Zowat nul voedingswaarde en dure ingrediënten.
TO: De gerechten in de OP vind ik vooral vulling ipv voeding.
Inderdaad dat eet je als je 16 bent en je ouders op vakantie zijn afgewisseld met een pizza.
Rijst koken en er (de volgende dag)nasi goreng van maken met diepvries sperziebonen en erwtjes en een gebakken ei erbij is volgens mij ook redelijk budget en makkelijk voor meerdere keren te maken. Al dan niet met kip of ander soortig vlees erdoor ( of zonder).
Voor budgetkokerij moet je de ouderwetse agv(dan misschien zonder v) echt niet onderschatten. Gezond, goedkoop, voedzaam en met een lagere ecologische voetafdruk.
Stamppot hutspot bijvoorbeeld, met vlees of noten. Of mijn absolute favoriet: gekookte aardappelen met spinazie en een gekookt ei.
Zuurkoolovenschotel met een lekkere laag aardappelpuree. Couscous met een groentestoof (ik doe meestal ui+wortel+courgette+paprika+ gedroogd fruit en lekker was ras el hanout van Aldi), pizza van Turks brood (afbak-Turks brood opensnijden, beleggen met tomatensaus en verse groente, misschien beetje mozarella erop). Linzen! Vooral in de herfst en de winter vind ik ze superlekker in een simpel stoofgerecht: ui, bleekselderij, wortel fruiten, misschien wat (vega) spekjes, bouillonblokje, linzen en wat water erbij, lekker laten pruttelen. Misschien een simpel afbakbroodje uit de airfryer erbij, heerlijk.

Als je aardappelen, rijst, wat afbakbroodj, bouillonblokjes, uien, wortels, bleekselderij en wat kruiderij in huis hebt, kun je met wat eenvoudige inkopen echt heel lekker en voedzaam koken.
Si abra la puerta hay lobos.
Ik maak vaak Japanse ramen als ik makkelijk en snel wat wil maken wat niet te duur is:
- Kikkoman ramen soep basis (voor ongeveer 8 porties) €4,95
- Udon/Soba/Ramen noodles €1,39 per pakje a 3-4 porties (Ik haal dat meestal bij Xenos of Lidl).
-Gekookt eitje
-Groente naar keuze (Ik maak het vaak met wokgroente of wat ik nog heb liggen)
-Vlees(vervanger)/vis naar keuze
Je kunt ook nog iets van toppings toevoegen zoals sesamzaadjes of wat je dan ook lekker vind.

Eitje koken, noodles koken, vleesvervanger bakken, soep maken zoals op verpakking en daar doe ik de groente bij zodat dat een beetje mee kookt maar je kunt die natuurlijk ook wokken net wat je wilt. Alles bij elkaar in een kom, eitje doormidden erbij, toppings erop en eet smakelijk.
JellyBeans99 schreef:
13-08-2026 16:58
oke, misschien komt het over alsof ik niet met geld om kan gaan maar ik spaar echt netjes voor iemand die alleen woont (27) met net iets minder dan modaal inkomen en denk dat ik normaal misschien 30-40 per week aan boodschappen uitgeef totaal. (ik spaar gemiddeld zo'n 500-800 per maand afhankelijk van de maand)

vind zelf dat als ik moet kiezen tussen "soep" of een goulash of chili sin carne uit mijn OP mijn OP toch wel een vullende maaltijd is met meer voedingswaardes waardoor je dus juist niet gaat snaaien.

die pannenkoeken waren trouwens een voorbeeld maar iets wat ik eigenlijk zo goed als nooit eet.
Jeetje, €800 per maand sparen en dan dit soort maaltijden eten. Ik vind het wat treurig overkomen. Ik heb ook zo'n vriendin en natuurlijk moet ze het helemaal zelf weten waar ze het aan uitgeeft, maar ik raak altijd wat geïrriteerd als het over geld gaat en ze dan zegt dat haar budget op is, waardoor ze karig eet, maar wel écht veel spaart.

Ik zou een paar tientjes per maand extra uitgeven en gewoon lekker wat groente kopen en af en toe vlees uit de aanbieding.

OT: met een zak aardappelen kun je héél lang mee doen. Koop een bloemkool erbij, maak een AGV, een bloemkoolsoep en van de rest bloemkoolrijst.
Koop een portie kip, doe een deel met de AVG, een deel pulled chicken (beetje tomatenpuree en wat kruiden) en met de bloemkoolrijst en bonen.

Koop vlees en groente (of een potje of vriezergroente) en eet samen met de aardappelen

Zorg in elk geval voor groente en goede koolhydraten (bv volkoren pasta) en een paar basiskruidenpotjes
Stamppot rauwe andijvie met vega gyros en stukjes perzik uit blik
Je kunt nog wat gyros kruiden toevoegen uitje kruidencollectie voor extra pit

Volkoren wraps met vega nuggets, zoete chili (in grote plastic fles uit sauzenrij bi jde mayo en curry, vaak te gebruiken), seizoensgroenten (kies uit sla/spinazie/tomaten/komkommer/ wortel jullienne gesneden/paprika/andere knapperige groenten)

Kip madras:
Vega kip/kipdij, kerriepoeder, appel, creme fraiche, sperziebonen als in het seizoen is of andere seizoensgroenten, rijst.

Curry
Kokosmelk 200ml 1,35e , kleine pot kikkererwten 1 e, boemboe groene curry 0.99 e, goedkope seizoensgroenten (prei, wortel, ui, bloemkool of sperziebonen), rijst

Macaroni met salami
Blokjes salami 2,85 e, wortel, ui, prei, of andere italiaanse seizoensgroenten, passata met Italiaanse kruiden, macaroni

Dag erna overgebleven wraps beleggen met overgebleven passata, salami, italiaanse groenten en wat kaas omnomnom uit de oven. Niet te warm en lang in de oven, wraps zijn sneller bruin dan pizza
Aardappelblokjes bakken. In een andere pan groente bakken (wortel, prei, champignons, ui). Dan bij elkaar in een pan, geraspte kaas erover en even met het deksel op de pan de kaas laten smelten. Evt een gebakken ei erbij.
Minestronesoep, maken met gezeefde tomaten met knoflook en basilicum. Eerst je groenten aanbakken, tomaten en een halve liter water erbij. Evt nog een bouillonblokje. Tijdje laten koken, handje pasta erbij en laten koken tot dat gaar is, dan nog een blikje zwarte bonen erdoor. Met een broodje erbij heb je dan een heel verantwoorde maaltijd.
Geen recept, maar ik vind togoodtogo erg leuk.
Kies er een met een hoge beoordeling dan zit je meestal wel goed.
Van 1 tgtg ( 5 euro ) eten wij meestal wel 2 dagen met 2 personen.
En gezonder dan wat ik de opp staat ( en wij vinden t beiden leuk)
Gebakken ei, gewokte groenten (paprika, ui, champignons, paprika, wortel, etc), volkoren noodles, beetje sambal en/of ketjap bij, wat gehakte gember en knoflook. Evt nog zoete chilisaus naast
Courgettesoep eten wij best vaak en is super budget. 2 courgettes in blokjes en even aanbakken, water erbij met een groentebouillon blokje, koken en pureren en dan nog een schep garlan erdoor.
Stokbrood erbij en de rest kan je als lunch eten de volgende dag.

Of pasta met rode saus. Tomaten, puntpaprika, ui en knoflook in de oven roosteren met olie en wat kruiden. Daarna een lekker sausje van maken door te pureren. Pasta koken en klaar.
En nog een fijne optie: spinaziesoep.

* pak bladspinazie (diepvries) € 1,25
* halve liter melk € 0,50
* halve liter water € 0,0
* 1 1/2 groentebouillonblokjes € 0,08
* evt klein stukje blauwschimmelkaas (deense variant) € 1,30
* stokbrood erbij € 0,79

Spinazie in de pan ontdooien in melk/watermengsel met bouillonblokjes.

Voor net geen € 4 een lekkere maaltijdsoep met brood waar je twee dagen van kunt eten. Als je bladspinazie gebruikt, en de staafmixer er niet doorheen haalt, heeft het ook nog een goede bite.

Ik gebruik het restje van de blauwe kaas dan om rode pastasaus lekker hartig te maken.
Ik maak vaak traybakes. Ontzettend lekker, en heel makkelijk.
Je kunt zelf kiezen wat je erbij doet. Houd er alleen rekening mee dat niet alles dezelfde gaartijd heeft.
Ik koop dan een zakje mini krieltjes, zijn 1 euro. Even in een bak husselen met beetje olijfolie en wat kruiden. Knoflook erbij Italiaanse kruiden bijv.
Paprika erbij, rode ui, courgette, broccoli, (die zou ik iets korter doen).
Kip is er lekker bij maar ook vis. Of vegetarisch. Alleen die moeten dan wat korter vaak anders wordt het droog. Ik zet het in de oven op 200 graden en dan om het kwartier ong even omscheppen. Na 40 min is het bij mij meestal wel goed. Je kunt heel veel variëren ermee.
In de winter vaak stamppotten. Grote zak aardappelen kopen en qua groentes kan je dan ook veel variëren.
Pasta aglio e olio: Pasta met olijfolie en knoflook. Gooi er een gebakken courgette doorheen en je hebt een prima maaltje.

Verander de aglio e olio in cacio e pepe en je hebt...Pasta met olijfolie en peper. Wederom, voeg een courgette toe en voila, eten.

Deze kost ook niet veel: https://www.francescakookt.nl/rijst-uit ... it-simpel/ en kan je prima een eitje bij bakken o.i.d om aan te vullen. Kaneelstokjes zijn prima te vervangen voor kaneelpoeder, dat kost niks.
LemoosGaatDoor schreef:
13-08-2026 15:34
Pijnboompitten zijn duur tegenwoordig. Ik heb gisteren een klein zakje gehaald bij de appie, 4,50 voor 65 gram :-?
Die zijn toch altijd al vrij prijzig geweest? Zag wel laatst een uitzending waarin ze lieten zien dat pijnboompitten bij AH op diverse plekken liggen en de prijs per kilo nogal verschilt. Pak je ze bij de saladeverrijkers dan is de kilo prijs anders dan als je ze pakt bij noten.
Haal het boekje Armeluiseten van Sylvia Witteman, uit de bieb of via MP of zo.
Lekkere recepten (ze deed jarenlang de kookrubriek in de volkskrant) en tips en recepten voor budgetkoken.
Harba lorifa
Vroeger toen ik net samenwoonde en we gezamenlijk 3200 gulden verdienden met een huur van 1150, twee deeltijdstudies en twee auto’s, bezuinigden we ook vooral op eten. Ik kocht rijst in zakken van 10 kilo bij de toko, groenten bij de Turkse groentenman en vlees bij de Witte Vleeschhal. We aten weinig anders dan riJstprutjes en soms haalde ik ook wel van die blikjes goulash bij de Aldi die dan door de rijst gingen :)
JellyBeans99 schreef:
13-08-2026 14:43
AGV is wel lastiger als je alleen bent naar mijn mening, en dan kan je het nog wel invriezen maar 1 van mijn problemen is dat wanneer wat de vriezer in beland het er nooit meer uitkomt

Haal bij turkse slager kip, scheelt inderdaad gigantisch veel, 1kg voor 5 euro

laatste kans koopjes kijk ik ook vaak nog wel naar, zeker aangezien ik het lastig vind vooruit te plannen, ik eet soms regelmatig wel eens bij mijn ouders mee en krijg dan soms ook nog restjes mee voor volgende dag, als ik dan week aan boodschappen haal kan het meeste zo weer de prullenbak in

Je kan toch om de dag 2 keer hetzelfde eten. Bijvoorbeeld hutspot is gezond en niet duur. Maak je voor 2 dagen. Zet je voor 1 dag in de koelkast. De dag er tussen eet je wat anders. Dat valt met andere gerechten toch ook te doen.
https://www.mijnspar.be/recepten/luiewi ... -smeerkaas

Een best oke scheurbuikrecept.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Even uitvogelen wanneer de 70% bak in je super gevuld wordt.
dolfje schreef:
13-08-2026 19:12
Rijst koken en er (de volgende dag)nasi goreng van maken
De derde dag kun je er een crispy rice salade van maken. Of je bakt de overgebleven rijst als wafels en je belegt ze met avocado ( prima uit de diepvries ) , tonijn uit blik , komkommer en een sausje.
( kun je ook kant en klare rijstwafels voor gebruiken )

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven