Kind gaat starten met de universiteit

15-08-2026 21:51 279 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Zijn hier nog meer moeders van wie de zoon/dochter nu met de universiteit gaat starten? En ervaringen willen delen?
Ik zou niet weten wat. De studie moeten ze zelf doen. Hooguit helpen een kamer zoeken? Verhuizen? Wassen in het weekend?
Mijn ervaring...je hoort niet zoveel.
Xantileppe schreef:
15-08-2026 22:30
Hier sluit ik me bij aan.

En hoezo ervaringen delen?
Xantileppe schreef:

Haha, precies.
En zo moet het ook. Na verloop van tijd stabiliseert zich dat.

De mijne organiseert nu zelf de intro weken en verwondert zich hevig over de tsunami aan mails van bezorgde ouders.
Niet doen dus.
*mosterd*
josiexx wijzigde dit bericht op 16-08-2026 20:25
97.87% gewijzigd
Daar sta je als ouder verder buiten. Je kind is volwassen en van een hoog niveau als het de universiteit aankan. Daar verwachten ze een hoge mate van zelfstandigheid. Het is de bedoeling dat ze alles zelf regelen en uitzoeken. Niet dat ouders daarbij een rol spelen. Buiten het positief stimuleren, interesse tonen en misschien hulp bij verhuizing etc.
Mijn dochter gaat nu naar vwo5 en wil nu al niet dat we ons te veel bemoeien met dingen als open dagen, meeloopdagen etc. We mogen nog wel mee ;-) maar eigenlijk mag ik niets vragen. Heb me al groen en geel geërgerd dat een vraag die zij stelde bij de Uni in Tilburg naar mij toe werd beantwoord omdat ik er bij stond. Zij vraagt wat... geef haar antwoord. Ik bemoei me nu al steeds minder met school. Iets met loslaten... Dus ik verwacht tegen die tijd... maar ik snap ik het wel dat je dat een grote stap vindt... van eet hij/zij wel genoeg als ze op kamers gaan, komen ze uit met het geld, hoe gaat het ongroenen, lukt het met de studie etc. etc.
Ik lees het al: de 'met 18 moeten ze alles zelf kunnen' brigade.

Newsflash: een heleboel kinderen kunnen dat nog niet. En nee, dat is geen gebrek in de opvoeding.
En gelukkig zijn er ook een boel ouders die dan nog gewoon als steun optreden.
The early bird suffers longer.
Week 38 van de Extremely Demotivational Calendar
Solomio schreef:
16-08-2026 00:18

Newsflash: een heleboel kinderen kunnen dat nog niet. En nee, dat is geen gebrek in de opvoeding.

Nee hoor, zeer zeker niet.
De mijne knipte alleen zelf vrij rap de navelstreng door.
Huh? Wat wil je delen dan?
Geen ervaring, maar denk hetzelfde als wat je doet als je kind naar het mbo of een hogeschool gaat?
Xantileppe schreef:
Dit :lol:
Ik hoor wel veel verhalen.

Heb dan alleen weer niet zo'n behoefte om ervaringen uit te wisselen.
The early bird suffers longer.
Week 38 van de Extremely Demotivational Calendar
*mosterd*
josiexx wijzigde dit bericht op 16-08-2026 20:26
97.70% gewijzigd
TO vindt het misschien gewoon spannend en dat kan ik me best voorstellen.
Mijn kind start dit jaar ook met haar vervolgopleiding en alhoewel ik me geen zorgen maak over haar capaciteiten of zelfstandigheid vindt ze het wel best eng en dat begrijp ik helemaal. En we hebben ook echt wel na moeten denken over de financiële kant (dat zou ook een punt van TO kunnen zijn), want het kost allemaal best wat.
Si abra la puerta hay lobos.
Misschien een idee als TO begint met haar verhaal.

Ik was zelf een zelfstandige, behalve dat ouders hielpen met collegegeld betalen en verhuizen.

Ik heb heel veel moeite moeten doen om een legale kamer te vinden, maar ook zeker veel van de ervaring geleerd. Al mijn doorzettingsvermogen ingezet. Elke dag de woningsites af, mensen vertellen dat je zoekt, hospiteren. Eerste twee kamers die ik 'had' waren illegaal. Eerste niet gewoond, was illegale onderhuur en tweede na twee maanden i.v.m. bestemmingsplan. Maar de aanhouder wint en het zelfstandig zijn op je twaalf tot veertien vierkante meter was top.
smorre schreef:
16-08-2026 00:28
Huh? Wat wil je delen dan?
Hoe het is om een kind te hebben dat op kamers gaat? Dat je weinig hoort? Hoe het is als ze in een weekend weer thuiskomen?
Het lege nest vs het overvolle nest in het weekend?
Lila-Linda schreef:
16-08-2026 07:18
Hoe het is om een kind te hebben dat op kamers gaat? Dat je weinig hoort? Hoe het is als ze in een weekend weer thuiskomen?
Het lege nest vs het overvolle nest in het weekend?
Ik vermoed dat ze hetzelfde meemaken alle andere studenten tijdens vervolgopleidingen. Misschien uitzondering mbo omdat de studenten jonger kunnen zijn.
Xantileppe schreef:
16-08-2026 08:29
Ik vermoed dat ze hetzelfde meemaken alle andere studenten tijdens vervolgopleidingen. Misschien uitzondering mbo omdat de studenten jonger kunnen zijn.
Voelen posters hier irritatie omdat TO het over de universiteit heeft??
Ik gok dat ook ouders van andere studenten mee mogen posten hoor
Misschien is het handig dat TO even aftrapt?
Hoi,

Hebben jij en/of je man een universitaire opleiding? Of is het studentenleven niet alleen voor je kind maar ook voor jullie nieuw?

En wat wil je precies delen? Het lege nest voor jezelf? De struggle om een kamer te vinden? De introductieperiode?

Hoop dat je kind een mooie studietijd tegemoet gaat.
Solomio schreef:

Dit.

Mijn ASS kind studeert op het HBO(dus ik ben niet de doelgroep 😋 ) en woont thuis. En heeft toch écht handvatten en ondersteuning nodig als het aankomt op alles wat bij studeren hoort. Inclusief stoom afblazen als zaken anders lopen als ze had verwacht. Wij praten dus juist heel veel en ik help haar met zaken op een rij zetten en andere praktische zaken.

Van de vertrouwde middelbare school naar een studie overstappen (welke stroming dan ook), is een flinke overgang die niet voor iedereen vanzelfsprekend is.
Solomio schreef:

Inderdaad. Het is bijzonder ook, dat 'ervaren' ouders zeggen dat je je er niet mee moet bemoeien, maar wel reageren op een ouder wiens kind nu voor het eerst gaat studeren.
Ik lees nergens dat het hier over een jongere (geen kind meer) met een beperking gaat. Maar een gewone gezonde jongvolwassene. Natuurlijk ben je als ouder betrokken. Maar iemand die de universiteit aankan heeft een hoge mate van zelfstandigheid en verantwoordelijkheid. Anders kom je daar ook niet (en gaat het überhaupt niet lukken met zo'n studie). Daar zit wel het verschil met bijvoorbeeld mbo waar nog meer begeleiding is. En natuurlijk ook de hogere leeftijd.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven