Wat mealprep jij?

19-08-2026 13:08 67 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Naar aanleiding van het topic over curry invriezen;

Wat mealprep jij allemaal of het liefst?
Eventueel met recept :-)

Vooral om ideeën op de doen en hopelijk hier weer wat meer met de voorbereiding bezig te zijn. En het dan ook daadwerkelijk op de juiste momenten uit de vriezer te halen.

Bij mij stopt het vaak bij pastasaus en soepjes
Itsnojoke schreef:
19-08-2026 18:38
Dat valt mee als je het royaal inpakt en niet maanden in de vriezer laat liggen. Pro tip is wel om het bij één voedselgroep tegelijk te laten om verwarring te voorkomen.
:lol:
Everything is possible for the one who believes.
Ik prep elke week een quiche Lorraine en een grote pan bone broth. Dat laatste maak ik soepen van, en kook ik mijn rijst in.

Soms prep ik ook losse ingedrienten voor "lego meals". Die vries ik dan in. Vooral bovengenoemde rijst gekookt in bone broth, maar ook allerlei soorten vlees voor stoofpotjes.

Nu het najaar er weer aankomt ga ik ook mijn zelfgemaakte appel/perenmoesen weer maken.
Ik meal prep ontbijt: overnight oats voor drie dagen, bijvoorbeeld. Ideaal om 's ochtends geen werk te hebben, hoogstens wat fruit en/of pindakaas erdoor en klaar.
Geen mealprep tip die nog niet gegeven is, maar wel om een beetje orde in de vriezer chaos te houden. Ik schrijf op de deur met whiteboardstift wat erin zit, per lade. Scheelt zoeken, ik kan in één oogopslag zien wat er wel/niet inzit en de rest van t gezin ook.
Itsnojoke schreef:
19-08-2026 18:09
Ai, ik ben er ook geen ster in, het geordend en herkenbaar invriezen. Twee keer is het fout gegaan:

- ik had een pastasaus de avond van te voren uit de vriezer gehaald. Die dag haast en geen alternatief. Het bleek alleen geen pastasaus maar pompoensoep te zijn. Helaas kwam ik daar pas achter toen ik het hele prutje bij mijn pasta/groente/vlees mengsel had gekwakt. Jammer hoor. Getracht om het te dwingen toch saus te zijn door het in te dikken en er wat kruiden doorheen te doen, maar het bleef een matige maaltijd.

- ik had bananenbrood gebakken en in plakken in aluminiumfolie gepakt en in de diepvries gedaan. Toen ik later een keer een stuk mee wilde nemen naar mijn werk, heb ik het rechtstreeks uit de diepvries meegenomen, met de gedachte: dat is mooi vanmiddag in de koffiepauze ontdooit. In de loop van de dag viel mij wel een eigenaardige geur in het kantoor op. Maar pas in de koffiepauze kwam ik erachter waar dat vandaan kwam. Ik had geen bananenbrood gepakt, maar een moot zalm! Ook in aluminiumfolie verpakt, vandaar de verwarring... :facepalm:
Die zalm was tegen die tijd niet meer in topvorm, en mijn tas, waar het in zat, ook niet.
Geweldig :rofl:
@Grasgevoerd: runderbouillon.
Je hoeft het niet te leren, als je het begrijpt.
Zandhaas schreef:
19-08-2026 20:45
Geen mealprep tip die nog niet gegeven is, maar wel om een beetje orde in de vriezer chaos te houden. Ik schrijf op de deur met whiteboardstift wat erin zit, per lade. Scheelt zoeken, ik kan in één oogopslag zien wat er wel/niet inzit en de rest van t gezin ook.
Goed idee!!
Grasgevoerd schreef:
19-08-2026 20:12
Ik prep elke week een quiche Lorraine en een grote pan bone broth. Dat laatste maak ik soepen van, en kook ik mijn rijst in.

Soms prep ik ook losse ingedrienten voor "lego meals". Die vries ik dan in. Vooral bovengenoemde rijst gekookt in bone broth, maar ook allerlei soorten vlees voor stoofpotjes.

Nu het najaar er weer aankomt ga ik ook mijn zelfgemaakte appel/perenmoesen weer maken.
Gewoon bouillon is dat, toch?
OlleGrieze schreef:
19-08-2026 17:48
Ja, zelfs ik met mijn reumatische handen en vingers krijg dat makkelijk voor elkaar. Je houdt de cube vast en drukt met twee vingers/duimen op de bodem de inhoud van een compartiment zo omhoog. En dan pak je dat blokje er gewoon uit. Heel af en toe gaat het wat stroever en dan wacht je 5 minuten of hou je de de cube ondersteboven heel even onder de kraan en dan komt alles gewoon vanzelf los.

Sorry TO :flag: Ik heb wel al wat recepten gedeeld en ik heb echt geen aandelen in foodcubes :D
Ik heb ze ook al bijna besteld haha

Vergeven!
Ik heb ook cubes en ik vind ze ideaal! Voorheen ging alles in zakjes, maar dan krijg van die rare vervormde dingen die niet in je pan of bakje passen. Nu heb je gewoon een mooi vierkant blok.

Stickers blijven er alleen niet goed op plakken, dus ik heb nu een briefje op de vriezer waar ik opschrijf dat er linzencurry in de roze dubbele bak zit en broccolisoep in de blauwe. Als de blokken dan in een ziplockzak gaan plak ik er alsnog een sticker op. Denken "ik onthoud wel wat het is" werkt hier niet, ook als proberen we het nog steeds, morgenavond eten we "verrassingsbaksteen met vermoedelijk bonen" :-D

De stickers die ik nu heb komen van bol.com maar die hebben ze niet meer, dus ik ben nog wel op zoek naar een goed alternatief. Paarse schilderstape van de action las ik al ergens?

Maar ik vries ongeveer alles in, hartige taarten, soepen, curry en andere bonenprutjes, aardappelpuree, zelfgemaakte chutney, meatloaf-achtige dingen (maar dan vega) etc.
Hemelsbreed 120 km ten Noordwesten van Zelhem en ca. 8 uur fietsen
Ik heb bakjes van de AH die ik gebruik om het eten in te vriezen. Mijn vriezer bestaat uit 2 grote lades en een halve. En die bakjes passen ook precies in de halve lade. Ik vries het in, in een zakje in het bakje. Als het bevroren is, haal ik het bakje er vanaf.

Wat ik invries:
- Gehaktballetjes.
- Bonenschotel.
- Chili con/sin carne.
- Pastasaus met groenten.
- Curry (tikka masala, madra, butter chicken).
- Rijst (als ik over heb, maar liever niet).
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Verrassingsbaksteen met vermoedelijk bonen ---> :-D .

Ik vries ook van alles in; voornamelijk soep, pastasaus, curry's en stoofvlees. En wat ik ook graag doe: een grote mealprep zak maken voor in de slowcooker. Dat zijn dan allerlei stoofpotten (als er vlees in zit, heb ik dat even aangebraden voor het de vriezer in gaat) - alles in 1 zak. Avond vantevoren uit de vriezer halen, 's ochtends in de slowcooker en 's avonds een lekkere maaltijd zonder 1 minuut in de keuken te hebben gestaan. Dat doe ik overigens wel op thuiswerkdagen, want ik ben zo'n tuthola die de slowcooker niet aan durft te laten staan als ik niet thuis ben.
Yasmijn schreef:
19-08-2026 22:21
@Grasgevoerd: runderbouillon.

Nou, er zitten met regelmaat ook kippennekjes, kippenvoetjes en varkensknieeen in. Of ossenstaart (al is dat natuurlijk wel rund).

KamilleT schreef:
19-08-2026 23:16
Gewoon bouillon is dat, toch?

Ja, en nee. Bottenbouillon is niet precies hetzelfde als gewone bouillon. Bottenbouillon is een specifiek soort bouillon die veel langer trekt—soms wel 12 tot 24 uur—waardoor er veel meer collageen, mineralen en gelatine uit de botten vrijkomt. Er gaat ook ook wel vlees in (dat aan de botten zit), maar de nadruk ligt op de botten. Gewone bouillon trekt vaak veel korter en wordt ook vaak gemaakt van vlees met groenten.

Ik bedenk me net dat ik misschien gewoon bottenbouillon had moeten schrijven (we wonen tenslotte in Nederland :P ), maar mijn leesvoer gedurende de dag is Engels, en sowieso heb ik vrijwel alleen Amerikaanse recepten. Dus in mijn hoofd is het bone broth.
Maar ik bedoel in het Nederlands bottenbouillon.
Onze ontbijtjes.

Ik maak beslag van 1 banaan, 2 eieren, wat kaneel en 25 gr havermout. Dan snijd ik appels in blokjes, die gaan in een muffinvormpje en daar het beslag over.

Die muffins vries ik in en de avond van te voren haal ik ze er uit als ontbijt. Dan zijn Ze in de ochtend wat kleffig, even een paar minuten in de Airfryer en heerlijke appel - havermoutmuffins als ontbijt. De kinderen eten ze graag hier.
Ik vries in in bakjes van de chinees,ik bewaar ze en hergebruik ze een paar keer.
Kan je ook prima stapelen ( als we 1 x Chinees eten ,altijd het maandmenu,hebben we 7 bakjes) en ik schrijf erop met een permanente marker.
Ik ben er zelf niet moeilijk in, maar hebben jullie (ook) geen problemen met het herbruiken van plastic wegwerpbakjes? Dat schijnt niet heel gezond te zijn i.v.m. los komende plasticdeeltjes.
Ik heb geen wegwerpplasticbakjes.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven