Terug naar de zero's
dinsdag 4 augustus 2026 om 18:04
Omdat ik een persoon ben die aan alles verslaafd kan raken en die van snelle en continue prikkels erg zenuwachtig wordt wil ik wat betreft telefoneren terug naar de zero's. Ik wil ondervinden hoe het is om te leven zonder smartphone en om niet de hele dag verbonden te zijn met het internet.
Inmiddels heb ik een huistelefoon aangeschaft (een enkele met een laadstation) en dat bevalt mij uitstekend. Het maakt me blij weer gewoon een huistelefoon te hebben.
Mijn smartphone zal ik moeten behouden vanwege mijn werk, maar voor de vakanties en de privécontacten ben ik op zoek naar een simpele Samsung of Nokia uit de goede oude zero's.
Zo'n eenvoudig ding waarmee je alleen kunt bellen en sms'en. Verder wil ik gebruik maken van een anonieme prepaid simkaart.
Wat ik al heb begrepen dat is dat modellen met alleen 2G binnenkort niet meer te gebruiken zijn, 4G is dus noodzakelijk.
Heeft er iemand een goede tip, of misschien wel ervaring met prikkelarme telefonie? Ik ben benieuwd, zelf verwacht ik dat deze manier van leven mij veel rust zal geven.
Mijn laptop om mee te internetten houd ik gewoon, maar die wil ik ook minder gaan gebruiken.
Inmiddels heb ik een huistelefoon aangeschaft (een enkele met een laadstation) en dat bevalt mij uitstekend. Het maakt me blij weer gewoon een huistelefoon te hebben.
Mijn smartphone zal ik moeten behouden vanwege mijn werk, maar voor de vakanties en de privécontacten ben ik op zoek naar een simpele Samsung of Nokia uit de goede oude zero's.
Zo'n eenvoudig ding waarmee je alleen kunt bellen en sms'en. Verder wil ik gebruik maken van een anonieme prepaid simkaart.
Wat ik al heb begrepen dat is dat modellen met alleen 2G binnenkort niet meer te gebruiken zijn, 4G is dus noodzakelijk.
Heeft er iemand een goede tip, of misschien wel ervaring met prikkelarme telefonie? Ik ben benieuwd, zelf verwacht ik dat deze manier van leven mij veel rust zal geven.
Mijn laptop om mee te internetten houd ik gewoon, maar die wil ik ook minder gaan gebruiken.
zaterdag 12 september 2026 om 13:05
Raar?smorre schreef: ↑10-09-2026 07:31Ik ontdek dit topic nu pas en ik vind het raar.
Vind het vooral nogal paradoxaal dat je hier op het forum gaat vragen hoe je ‘terug kunt naar de zero’s”.
Dat zou je juist niet moeten doen. Niet hier op een online forum.
Gewoon zelf uitzoeken, haal een boek in de bieb. Dát is pas old style.
Lieneke heeft het expliciet over smartphones en dat ze daardoor constant verbonden is het met internet.
Ze zegt nergens dat ze niet meer op internet wil.
Er is niets paradoxaals aan haar topic en posts.
Die suggestie van een boek slaat dan ook nergens op.
zaterdag 12 september 2026 om 15:42
Ik ben het helemaal met jou eens Paradise.
Wat Lieneke ervaart, daar heb ik soms ook last van maar ik ben nog niet zover om hiervoor maatregelen te treffen.
zondag 13 september 2026 om 08:01
Ik leef mijn zero's leven nu nog alleen op vrije dagen; als ik werk zal ik de smartphone wel moeten gebruiken.
Whatsapp mis ik totaal niet, ik ervaar nu hoeveel spanning het gaf, elke keer die bliepjes dat er weer een app was binnengekomen. Vooral in de auto, want dan kon ik niet meteen kijken. Het uitzetten van die geluidjes had bij mij een tegengesteld effect omdat ik bang was belangrijke boodschappen te missen. Kortom: ik werd, en word er veel te onrustig van.
Mijn privécontacten hebben het nummer van mijn Nokia. Als er echt iets is word ik gebeld, of ik krijg een smsje. Ik vind het heerlijk en ik heb nu ook weer langere gesprekken via de huistelefoon, dat was ik gaan missen in de loop van de tijd.
Simpele activiteiten als het wandelen met de hond, of het doen van boodschappen zijn zoveel meer ontspannen en als ik met iemand afspreek voel ik helemaal hoe bevrijdend het is, zonder die continue boodschappen de hele tijd door. Van een ander verwacht ik het niet hoor, dat ie de telefoon niet gebruikt, maar ik ben zó blij dat ik hem niet meer in mijn zak heb zitten.
De gewone wekker werkt uitstekend trouwens.
Ik zit nog gewoon achter mijn laptop op fora, social media (behalve Whatsapp) gebruikte ik toch al niet. Wel maak ik gebruik van Vinted omdat ik het belangrijk vind te recyclen.
Voor mij werkt dit tot op heden heel goed!
Whatsapp mis ik totaal niet, ik ervaar nu hoeveel spanning het gaf, elke keer die bliepjes dat er weer een app was binnengekomen. Vooral in de auto, want dan kon ik niet meteen kijken. Het uitzetten van die geluidjes had bij mij een tegengesteld effect omdat ik bang was belangrijke boodschappen te missen. Kortom: ik werd, en word er veel te onrustig van.
Mijn privécontacten hebben het nummer van mijn Nokia. Als er echt iets is word ik gebeld, of ik krijg een smsje. Ik vind het heerlijk en ik heb nu ook weer langere gesprekken via de huistelefoon, dat was ik gaan missen in de loop van de tijd.
Simpele activiteiten als het wandelen met de hond, of het doen van boodschappen zijn zoveel meer ontspannen en als ik met iemand afspreek voel ik helemaal hoe bevrijdend het is, zonder die continue boodschappen de hele tijd door. Van een ander verwacht ik het niet hoor, dat ie de telefoon niet gebruikt, maar ik ben zó blij dat ik hem niet meer in mijn zak heb zitten.
De gewone wekker werkt uitstekend trouwens.
Ik zit nog gewoon achter mijn laptop op fora, social media (behalve Whatsapp) gebruikte ik toch al niet. Wel maak ik gebruik van Vinted omdat ik het belangrijk vind te recyclen.
Voor mij werkt dit tot op heden heel goed!
zondag 13 september 2026 om 08:23
Klinkt fijn Lieneke! Bellen op/naar een vaste lijn is prettig. Ik zei laatst nog tegen een familielid: het was altijd zo leuk als vroeger de telefoon ging en iemand belde je. Nu wordt een telefoongesprek heel vaak aangekondigd: Komt het uit/Vind je het leuk als we donderdagavond even bellen om bij te kletsen?
Tegelijkertijd "durf" ik mensen bijna niet onaangekondigd te bellen. Uit angst dat het niet uitkomt ofzo (zou je kunnen denken, wat dan nog, dat had je vroeger ook wel eens natuurlijk). Maar nu komt een gemiste telefoonoproep (op smartphone) bijna over als: wat was er dat je belde, wat niet via app kon?
Ik heb de bliebjes zelf altijd uit staan. Ik ben zelf gelukkig niet bang om een bericht gemist te hebben. Maar ik word denk ik ook niet zo vaak geappt.
Verder vind ik het vooral jammer dat je altijd alles metéén van iemand weet, hoort, volgt als diegene op vakantie is. Er wordt een foto doorgestuurd van het kind aan strand, geappt dat je veilig bent geland, bij je hotel aangekomen, je weet van iedereen met wie je een beetje app contact hebt waar ze zijn, terwijl ik het vroeger zo leuk vond om bijv. wel eens een kaartje te krijgen uit Frankrijk of Noorwegen en dat je dan na afloop van de zomervakantie afsprak en samen bijpraatte of foto's ging kijken etc.
Hier hóef je natuurlijk niet aan mee te doen maar wij gaan als gezin bijv op vakantie en in de familieapp wordt continu wat gedeeld, gevraagd, goede reis, hoe is het hotel, ziet er goed uit dat zwembad, is het eten lekker, goede terugreis etc. etc. Ook als ik zelf niets meeschrijf is er voortdurend activiteit op de app. En ik heb er geen bezwaren tegen maar het voelt ergens wel jammer op deze manier.
Tegelijkertijd "durf" ik mensen bijna niet onaangekondigd te bellen. Uit angst dat het niet uitkomt ofzo (zou je kunnen denken, wat dan nog, dat had je vroeger ook wel eens natuurlijk). Maar nu komt een gemiste telefoonoproep (op smartphone) bijna over als: wat was er dat je belde, wat niet via app kon?
Ik heb de bliebjes zelf altijd uit staan. Ik ben zelf gelukkig niet bang om een bericht gemist te hebben. Maar ik word denk ik ook niet zo vaak geappt.
Verder vind ik het vooral jammer dat je altijd alles metéén van iemand weet, hoort, volgt als diegene op vakantie is. Er wordt een foto doorgestuurd van het kind aan strand, geappt dat je veilig bent geland, bij je hotel aangekomen, je weet van iedereen met wie je een beetje app contact hebt waar ze zijn, terwijl ik het vroeger zo leuk vond om bijv. wel eens een kaartje te krijgen uit Frankrijk of Noorwegen en dat je dan na afloop van de zomervakantie afsprak en samen bijpraatte of foto's ging kijken etc.
Hier hóef je natuurlijk niet aan mee te doen maar wij gaan als gezin bijv op vakantie en in de familieapp wordt continu wat gedeeld, gevraagd, goede reis, hoe is het hotel, ziet er goed uit dat zwembad, is het eten lekker, goede terugreis etc. etc. Ook als ik zelf niets meeschrijf is er voortdurend activiteit op de app. En ik heb er geen bezwaren tegen maar het voelt ergens wel jammer op deze manier.
zondag 13 september 2026 om 09:12
Ja, precies cognac, ik vind het veel leuker om na bijvoorbeeld een vakantie te horen hoe het is geweest en ook dan pas de beelden te zien.
In de vakantieperiodes kreeg ik zoveel foto's, filmpjes en verhalen binnen van Jan en Alleman en ik kon het vaak niet meer behappen: wie was er ook alweer naar Frankrijk en van wie waren die beelden uit Griekenland?
Ik merkte ook dat sommige apps me ergerden: op een paard door een rivier in Mexico galopperen....voor mij teveel, te luxe, ik werd er niet blij van.
De dochter van een vriendin plaatst ook continu filmpjes van haarzelf, dansend met haar mini-me , leuk, maar nutteloos, zo van: kijk mij eens!
Die ergernis heb ik niet meer en het is zoveel rustiger.
Vroeger had ik altijd lange telefoongesprekken, als de kinderen in bed lagen. Die miste ik ook en nu heb ik dat weer teruggekregen. Maar ik merk ook dat veel mensen veel liever appen. Nou ja, dat is dan maar zo.
In de vakantieperiodes kreeg ik zoveel foto's, filmpjes en verhalen binnen van Jan en Alleman en ik kon het vaak niet meer behappen: wie was er ook alweer naar Frankrijk en van wie waren die beelden uit Griekenland?
Ik merkte ook dat sommige apps me ergerden: op een paard door een rivier in Mexico galopperen....voor mij teveel, te luxe, ik werd er niet blij van.
De dochter van een vriendin plaatst ook continu filmpjes van haarzelf, dansend met haar mini-me , leuk, maar nutteloos, zo van: kijk mij eens!
Die ergernis heb ik niet meer en het is zoveel rustiger.
Vroeger had ik altijd lange telefoongesprekken, als de kinderen in bed lagen. Die miste ik ook en nu heb ik dat weer teruggekregen. Maar ik merk ook dat veel mensen veel liever appen. Nou ja, dat is dan maar zo.
zondag 13 september 2026 om 10:05
Ik ben vergeten hoe het precies ging, maar ik kan me herinneren dat het op vaste telefoontoestellen vroeger niet zichtbaar was dat iemand gebeld had. Laat staan dat je wist wie had gebeld.cognac schreef: ↑13-09-2026 08:23Klinkt fijn Lieneke! Bellen op/naar een vaste lijn is prettig. Ik zei laatst nog tegen een familielid: het was altijd zo leuk als vroeger de telefoon ging en iemand belde je. Nu wordt een telefoongesprek heel vaak aangekondigd: Komt het uit/Vind je het leuk als we donderdagavond even bellen om bij te kletsen?
En dan hoefde je ook niets te doen met gemiste gesprekken.
Als iemand nu belt en ik mis het gesprek, dan blijft het in mijn hoofd hangen. Zo van: 'Bertina belde, wat is er/wat wil ze?'. Naast de berichten die ik al de hele dag krijg komt dit dan toch onbewust bij mijn to-do-lijstje: Bertina terugbellen.
Ik herken wat je zegt, maar ik denk dat de manier van communiceren voor veel mensen flink is veranderd. Vroeger ging de telefoon, en nam ik vaak sowieso thuis wel op. Want straks was het belangrijk. Het was een grote verrassing wie er belde.
Nu app ik met veel mensen. Ook langere gesprekken. Maar ik kan nu makkelijker berichten beantwoorden wanneer ik daar zin in heb. Of telefoongesprekken negeren omdat ik in een persoon geen zin heb.
Kan me niet meer goed voorstellen hoe dat zou moeten gaan, met een vaste lijn thuis. Lijkt me niets meer eigenlijk.
zondag 13 september 2026 om 10:21
Inderdaad, ik word regelmatig overspoeld met vakantiefoto's en filmpjes die dan ook allemaal in mijn galerij kwamen te staan. Gelukkig heb ik deze functie uitgeschakeld, want ik hoef al die foto's niet opgeslagen te hebben. Ik stuur zelf weinig foto's, ik laat ze wel zien als ik weer thuis ben van mijn vakantie. Als je veel vrienden hebt, is het bijna niet meer bij te houden wie waar op vakantie is, zoals Lieneke ook al aangaf. En eigenlijk is het helemaal niet leuk dat je af moet spreken om elkaar te bellen. Vroeger belde je gewoon en als het niet uitkwam, dan werd het gewoon gezegd. En als er niet werd opgenomen, dan probeerde je het gewoon een andere keer. Als nu een what's app niet beantwoord wordt binnen een dag, dan maak ik mij al ongerust: zou er wat aan de hand zijn met deze persoon? What's app heeft ons veel gemak gebracht maar ook veel nadelen, zoals omschreven door Lieneke, Cognac en Paradise. Jij hebt een goede oplossing gevonden Lieneke, maar dit zou ik zelf nu nog niet kunnen.
Tot slot nog een vraag: Lieneke, je schrijft dat jouw privé contacten het nummer hebben van jouw Nokia. Kreeg je nog veel reacties op jouw besluit?
Tot slot nog een vraag: Lieneke, je schrijft dat jouw privé contacten het nummer hebben van jouw Nokia. Kreeg je nog veel reacties op jouw besluit?
zondag 13 september 2026 om 10:45
Met Signal heb ik dat ook.
Sterker nog: daarop kijk ik zo weinig dat ik juist berichten te laat zie. Ook onhandig maar soit.
Op whats app heb ik door de week dagelijks toch echt tientallen berichten.
Komt wellicht doordat werk en privé hier door elkaar lopen (heb eigen bedrijf). Dus betreft zowel zakelijke berichten als privé appjes.
Ik neem zo min mogelijk deel aan appgroepen maar realiteit is dat ik beroepsmatig in veel groepen zit helaas.
En als je dan nog wat netwerken, besturen en vrijwilligerswerk doet komen er heel snel commissies, werkgroepen etc bij.
Ben me ervan bewust dat dit niet een standaard situatie is hoor. Meestal vind ik mijn volle leven heel leuk maar soms….
zondag 13 september 2026 om 11:06
Ben ook wel benieuwd TO naar de reacties uit je omgeving.
Bellen voelt tegenwoordig als veel dringender.
Moet zeggen dat ik een belletje ook wel eens wegdruk omdat ik er dan geen zin in heb. Vind t zelf ook fijner als iemand eerst appt of t uitkomt om te bellen.
Die avonden met lange gesprekken kunnen wel heel leuk zijn! Was in Corona tijd ook weer even terug, leuk was dat:’ipv live afspreken gewoon lekker een uur face timen met een kop thee erbij, gezellig l!
Bellen voelt tegenwoordig als veel dringender.
Moet zeggen dat ik een belletje ook wel eens wegdruk omdat ik er dan geen zin in heb. Vind t zelf ook fijner als iemand eerst appt of t uitkomt om te bellen.
Die avonden met lange gesprekken kunnen wel heel leuk zijn! Was in Corona tijd ook weer even terug, leuk was dat:’ipv live afspreken gewoon lekker een uur face timen met een kop thee erbij, gezellig l!
zondag 13 september 2026 om 11:18
Klopt. Op de draaischijftelefoons zat geen display, dus kon je dat niet zien. (Ook geen sterretje of hekje. Luxere apparaten hadden wel een knopje voor ruggespraak). Antwoordapparaten waren er ook nog niet echt. (Apparaat, dus geen voicemail). Dus wist je niets. Maar dat gaf ook niet de sociale druk die je nu ervan ervaart.
Met de druktoetstelefoons die later kwamen kon je via *21 of zo de laatste beller wel terugbellen. En kwamen ook de antwoordapparaten.
Achteraf gezien was die pre-mobieltijd super spannend. Als ik een leuk meisje ontmoet had, was spontaan bellen tamelijk riskant. Grote kans dat haar vader of moeder op zou nemen. Ik was erg verlegen en verzuiling speelde ook soms nog mee (waarmee ze huisarrest riskeerde). Als we een tijd afgesproken hadden waarop ik haar zou bellen, zat ze boven de trap te wachten (telefoons stonden of hingen vaak in de hal in die tijd), zodat ze voor paps of mams de trap af kon stormen en de telefoon kon opnemen. Met een tweede telefoon kon pa of ma ook ongemerkt meeluisteren.
Geheel onbekommerd was het dus niet. Je zou kunnen zeggen dat de sociale druk toen anders dan nu was. Het werd je van buiten opgelegd, nu leg je het jezelf op (nog wreder eigenlijk).
- ik ben zacht, maar ik breek niet -
zondag 13 september 2026 om 11:52
Ik zie dit topic nu pas.
Werk op een school en daar gaat de eerste klas op kamp. Docenten hebben begrijpelijkerwijs geen zin om hun privé telefoonnummer vrij te geven aan de ouders dus werd mij gevraagd een prepaid toestel met simkaart te regelen. Alleen bellen en sms dus. Prima plan.
Nou, dat had verdorie nogal wat uitleg nodig in de plaatselijke telecom winkel.
Alleen al vragen om zo'n ding was blijkbaar al raar. Oké, korte uitleg over waarom ik 'm wilde kopen dan maar. Fronsende koppies. Waar we normaal mee belden dan? Ehm... wat doet dat er toe? Nou, je kan beter een abonnement nemen hoor. Zucht...nee, dat is niet de bedoeling, ik heb een prepaid nodig, want (nog maar een keer uitleg). Ja maar, zeker weten? Jahaaaa! Ik leg het je net toch twee keer uit? Wat is nou het probleem?!
Echt, kennelijk ben je dan dus niet van deze wereld of zo.
Werk op een school en daar gaat de eerste klas op kamp. Docenten hebben begrijpelijkerwijs geen zin om hun privé telefoonnummer vrij te geven aan de ouders dus werd mij gevraagd een prepaid toestel met simkaart te regelen. Alleen bellen en sms dus. Prima plan.
Alleen al vragen om zo'n ding was blijkbaar al raar. Oké, korte uitleg over waarom ik 'm wilde kopen dan maar. Fronsende koppies. Waar we normaal mee belden dan? Ehm... wat doet dat er toe? Nou, je kan beter een abonnement nemen hoor. Zucht...nee, dat is niet de bedoeling, ik heb een prepaid nodig, want (nog maar een keer uitleg). Ja maar, zeker weten? Jahaaaa! Ik leg het je net toch twee keer uit? Wat is nou het probleem?!
There is always something happening, and it's usually right now
zondag 13 september 2026 om 11:53
Het is toch eigenlijk heel vreemd. Vroeger ging ik spontaan langs bij een vriendin, met de kans dat ze er niet was of het niet uitkwam, helemaal niet erg, volgende keer beter. Later belde ik hen eerst van tevoren op voor het maken van een afspraak. Nu moet ik zelfs een afspraak maken om hen te bellen!
Veel vriendinnen van mij hebben Polar Steps als ze langere reizen maken. Dan kun je zelf bepalen of je dit gaat bekijken of niet. Wel zo prettig dat mijn telefoon niet ontploft. Maar als ik dan ga kijken op Polar Steps staan hier iedere dag foto's op met hele verhalen erbij. Ze hebben echt hun best gedaan maar iedere dag alles op Polar Steps zetten is wel heel veel. Als ik een paar dagen niet heb gekeken, dan scroll ik er vluchtig doorheen, het is teveel. Ik gebruik Polar Steps niet want dan zou ik de hele dag onrustig zijn om te bedenken welke foto's ik wil maken en welke ondertiteling ik erbij moet zetten. Zoals ik al eerder zei, de verhalen en foto's komen wel als ik weer thuis ben.
Veel vriendinnen van mij hebben Polar Steps als ze langere reizen maken. Dan kun je zelf bepalen of je dit gaat bekijken of niet. Wel zo prettig dat mijn telefoon niet ontploft. Maar als ik dan ga kijken op Polar Steps staan hier iedere dag foto's op met hele verhalen erbij. Ze hebben echt hun best gedaan maar iedere dag alles op Polar Steps zetten is wel heel veel. Als ik een paar dagen niet heb gekeken, dan scroll ik er vluchtig doorheen, het is teveel. Ik gebruik Polar Steps niet want dan zou ik de hele dag onrustig zijn om te bedenken welke foto's ik wil maken en welke ondertiteling ik erbij moet zetten. Zoals ik al eerder zei, de verhalen en foto's komen wel als ik weer thuis ben.
zondag 13 september 2026 om 12:01
Wat jij schrijft Grobbekuiken, is de realiteit. We worden verplicht om mee te doen met de smartphones. Doe je dat niet, dan val je buiten de boot en dat is confronterend en ergerlijk.
Mijn vorige smartphone was zo oud dat ik verplicht was een nieuwe te kopen omdat heel veel apps die ik gebruik, niet meer ondersteund werden, ook appen lukte niet meer. Je wordt gewoon gedwongen om mee te doen. Hetzelfde met computerprogramma's. Net updates gehad of de nieuwe staat alweer klaar.
Mijn vorige smartphone was zo oud dat ik verplicht was een nieuwe te kopen omdat heel veel apps die ik gebruik, niet meer ondersteund werden, ook appen lukte niet meer. Je wordt gewoon gedwongen om mee te doen. Hetzelfde met computerprogramma's. Net updates gehad of de nieuwe staat alweer klaar.
zondag 13 september 2026 om 12:11
Zo is het ook gegaan met de radio, de tv, de vaste telefoon, enz.E-biker schreef: ↑13-09-2026 12:01Wat jij schrijft Grobbekuiken, is de realiteit. We worden verplicht om mee te doen met de smartphones. Doe je dat niet, dan val je buiten de boot en dat is confronterend en ergerlijk.
Allemaal zaken waar nu niemand meer over nadenkt.
Ik snap die weerstand tegen 'nieuwigheden' nooit zo goed.
The early bird suffers longer.
Week 38 van de Extremely Demotivational Calendar
Week 38 van de Extremely Demotivational Calendar
zondag 13 september 2026 om 12:23
Waarom zou je dat gaan uitleggen als ze het blijkbaar verkopen?Grobbekuiken_ schreef: ↑13-09-2026 11:52Ik zie dit topic nu pas.
zondag 13 september 2026 om 12:28
Ik gebruik zelf wel smartphones. Een privé- en een werktelefoon. Heb ik ook geen moeite mee, en dat er steeds vernieuwingen zijn ook niet per sé. Hoewel het inderdaad best iets minder frequent mag.
Het gaat mij in die post vooral om dat als je het simpel wil houden en voldoende hebt aan alleen bellen en sms-en, en er bovendien dus die keuze is, je zo'n beetje voor gekkie wordt aangezien. En dat vind ik dan weer gek.
Het gaat mij in die post vooral om dat als je het simpel wil houden en voldoende hebt aan alleen bellen en sms-en, en er bovendien dus die keuze is, je zo'n beetje voor gekkie wordt aangezien. En dat vind ik dan weer gek.
zondag 13 september 2026 om 12:31
Omdat het kennelijk raar is. Ik hoopte bij uitleg die 'discussie' meteen de kop in te drukken. Enigszins mislukt. Heb uiteindelijk maar gevraagd of ie het toestel nou wilde verkopen of niet. Werd er best narrig van, want idd, wat gaat het je aan!
Maar goed, zo liep het dus.
zondag 13 september 2026 om 12:38
Hoe de mensen reageerden toen ik aangaf met een Nokia en een huistelefoon te willen communiceren: in het begin waren sommigen wat ontstemd: ze vonden het lastig, of ze waren bang dat ze die leuke appjes zouden gaan missen. Ik heb wel uitgelegd waarom ik het zo wilde doen, dan ik gewoon teveel prikkels krijg.
Anderen vonden het een goed idee en ook inspirerend, maar de fanatieke appers hadden er wel moeite mee.
Maar inmiddels is het niet meer zo. Als iemand bijvoorbeeld een smsje stuurt: "bel me even als je tijd hebt, ik heb je heel wat te vertellen" dan doe ik dat ook, meestal in de avond. En dan hebben we weer die leuke gesprekken, zoals vroeger.
Beelden van vakanties en reizen vind ik interessant om even een indruk te krijgen, maar ik hoef niet alles te zien en ik hoef het ook zeker niet te bewaren.
En ik vind het zelf heel onprettig om op reis, of waar dan ook, continu te filmen, of foto's te maken. Het is heerlijk om dat niet meer te "hoeven", ik geniet dan veel meer van de omgeving.
Ergens heb ik nog een digitale camera liggen, ook uit de zero's, ik ga kijken of ik die nog aan de praat kan krijgen. Maar die ga ik zeker niet overal mee naar toe slepen.
Mijn Nokia heeft de mogelijkheid om een pixelig fotootje te maken, dat kan soms wel handig zijn.
Anderen vonden het een goed idee en ook inspirerend, maar de fanatieke appers hadden er wel moeite mee.
Maar inmiddels is het niet meer zo. Als iemand bijvoorbeeld een smsje stuurt: "bel me even als je tijd hebt, ik heb je heel wat te vertellen" dan doe ik dat ook, meestal in de avond. En dan hebben we weer die leuke gesprekken, zoals vroeger.
Beelden van vakanties en reizen vind ik interessant om even een indruk te krijgen, maar ik hoef niet alles te zien en ik hoef het ook zeker niet te bewaren.
En ik vind het zelf heel onprettig om op reis, of waar dan ook, continu te filmen, of foto's te maken. Het is heerlijk om dat niet meer te "hoeven", ik geniet dan veel meer van de omgeving.
Ergens heb ik nog een digitale camera liggen, ook uit de zero's, ik ga kijken of ik die nog aan de praat kan krijgen. Maar die ga ik zeker niet overal mee naar toe slepen.
Mijn Nokia heeft de mogelijkheid om een pixelig fotootje te maken, dat kan soms wel handig zijn.
zondag 13 september 2026 om 13:20
Vreemd dat ze dat vragen. Ik zou er ook narrig van worden.Grobbekuiken_ schreef: ↑13-09-2026 12:31Omdat het kennelijk raar is. Ik hoopte bij uitleg die 'discussie' meteen de kop in te drukken. Enigszins mislukt. Heb uiteindelijk maar gevraagd of ie het toestel nou wilde verkopen of niet. Werd er best narrig van, want idd, wat gaat het je aan!
Maar goed, zo liep het dus.
zondag 13 september 2026 om 15:03
Je had natuurlijk ook een prepaid simkaartje kunnen kopen en die in een eigen smartphone kunnen doen. In de meeste toestellen (tenzij antiek) kan je gewoon 2 simkaarten kwijt.Grobbekuiken_ schreef: ↑13-09-2026 11:52Ik zie dit topic nu pas.
zondag 13 september 2026 om 15:31
Ik heb geen laatste model toestellen, zowel privé als werk toestel niet, maar zeker niet antiek en ik kan bij beide dus niet 'gewoon' twee simkaarten kwijt. Ik kan ook niet van collega's verwachten dat zij dat wèl hebben.Carola_456 schreef: ↑13-09-2026 15:03Je had natuurlijk ook een prepaid simkaartje kunnen kopen en die in een eigen smartphone kunnen doen. In de meeste toestellen (tenzij antiek) kan je gewoon 2 simkaarten kwijt.
Er is een reden dat er voor een prepaid is gekozen.
Het ding gaat alleen bij iets als kamp en schoolreisje ofzo gebruikt worden dus een prepaid apparaatje is prima.
grobbekuiken_ wijzigde dit bericht op 13-09-2026 17:07
0.70% gewijzigd
zondag 13 september 2026 om 15:56
Ik vind het ook zo fijn dat ik mijn hele hebben en houwen niet meer in mijn zak heb zitten. Als je je smartphone kwijtraakt heb je echt een probleem, mocht ik mijn Nokia verliezen dan is er geen man overboord.
Hij is ook lekker klein en ondanks dat ie beperkte mogelijkheden heeft ben ik toch goed bereikbaar.
Hij is ook lekker klein en ondanks dat ie beperkte mogelijkheden heeft ben ik toch goed bereikbaar.
zondag 13 september 2026 om 16:30
Joh, jij bent er gelukkig mee. Daar gaat het toch om?Lieneke schreef: ↑13-09-2026 15:56Ik vind het ook zo fijn dat ik mijn hele hebben en houwen niet meer in mijn zak heb zitten. Als je je smartphone kwijtraakt heb je echt een probleem, mocht ik mijn Nokia verliezen dan is er geen man overboord.
Vind het juist wel lekker doorpakkerig dat je het gewoon gedaan hebt.
zondag 13 september 2026 om 17:53
Inmiddels ben ik bezig met mijn oude digitale camera, een Olympus. Hij heeft wat mankementen, maar de gemaakte foto's staan er nog gewoon op. Ik ga uitzoeken hoe ik ze op mijn laptop kan krijgen, dat heb ik in de zero's ook gedaan.
En ik gebruik weer gewoon de papieren Varagids, zo leuk is dat. Het abonnement heb ik altijd gehouden, maar meestal kwam de gids ongezien in de papierbak. Nu niet meer. Ook de Kampioen wordt weer gelezen!
En ik gebruik weer gewoon de papieren Varagids, zo leuk is dat. Het abonnement heb ik altijd gehouden, maar meestal kwam de gids ongezien in de papierbak. Nu niet meer. Ook de Kampioen wordt weer gelezen!
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in