Terug naar de zero's

04-08-2026 18:04 75 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Omdat ik een persoon ben die aan alles verslaafd kan raken en die van snelle en continue prikkels erg zenuwachtig wordt wil ik wat betreft telefoneren terug naar de zero's. Ik wil ondervinden hoe het is om te leven zonder smartphone en om niet de hele dag verbonden te zijn met het internet.

Inmiddels heb ik een huistelefoon aangeschaft (een enkele met een laadstation) en dat bevalt mij uitstekend. Het maakt me blij weer gewoon een huistelefoon te hebben.

Mijn smartphone zal ik moeten behouden vanwege mijn werk, maar voor de vakanties en de privécontacten ben ik op zoek naar een simpele Samsung of Nokia uit de goede oude zero's.
Zo'n eenvoudig ding waarmee je alleen kunt bellen en sms'en. Verder wil ik gebruik maken van een anonieme prepaid simkaart.
Wat ik al heb begrepen dat is dat modellen met alleen 2G binnenkort niet meer te gebruiken zijn, 4G is dus noodzakelijk.

Heeft er iemand een goede tip, of misschien wel ervaring met prikkelarme telefonie? Ik ben benieuwd, zelf verwacht ik dat deze manier van leven mij veel rust zal geven.

Mijn laptop om mee te internetten houd ik gewoon, maar die wil ik ook minder gaan gebruiken.
emanina schreef:
05-08-2026 12:04
Misschien ben ik sceptisch maar ik denk dat je over een jaar weer een smartphone en apps gebruikt.
Sterker nog, als TO haar werktelefoon en laptop behoudt, denk ik dat het probleem binnen de kortste tijd weer de kop opsteekt, want hoe zou je die verleiding moeten weerstaan als die verleiding kennelijk zo groot is? TO, zou het niet raadzamer zijn iets aan het onderliggende probleem te doen? Want bijvoorbeeld continu je saldo checken, klinkt me eerlijk gezegd wat dwangmatig in de oren. Over het algemeen gebeurt er op je rekening namelijk niks waar jij geen weet van hebt of niet zelf bij was. Hetzelfde geldt voor je ideeën over (on)veiligheid van bepaalde dingen.
Ik blijf optimistisch en de smartphone laat ik, zoals ik er nu over denk, na de vakantie zoveel mogelijk op mijn werk liggen. Mijn laptop ook, als ik merk dat het veel rust geeft; ik kan immers altijd even aan iemand vragen of hij/zij wat voor mij wil opzoeken als de nood echt hoog is.
Inmiddels heb ik de Nokia besteld en als ie er is ga ik een prepaid simkaart kopen en de privémensen dat nummer doorgeven. De smartphone gebruik ik nog voor inloggen in de schoolsystemen en het contact met collega's tijdens het werk.

Ik ben heel benieuwd of het gaat bevallen. Mijn smartphone heb ik vandaag niet gebruikt, ik bel mensen met de huistelefoon als ik wat wil vragen of vertellen.

Vanavond ga ik op zoek naar een goede navigatie, waarschijnlijk een TomTom.
Voor nu vind ik het vooral leuk en we zullen meemaken of dat zo blijft!
De Nokia is binnen, ik ga vandaag alles in orde maken, simkaart, beltegoed en zo. En ik zoek nog verder naar de TomTom. De huistelefoon is nu dagelijks in gebruik!
De TomTom heb ik nog steeds niet; inmiddels heb ik wel een wekker, niet een echt oude, maar eentje van Ikea, die gaat piepen als het 6 uur is. Een simpel en ouderwets wekkertje op een batterij. Ondertussen zoek ik naar een echt oud reiswekkertje, zo'n kleine met een liefst leren, inklapbaar hoesje eromheen.
En dan niet één op batterijen, maar opwindbaar.

Op de dagen dat ik niet hoef te werken gebruik ik de Nokia en de huistelefoon. Ik hoef er zelf niet aan te wennen, heerlijk vind ik het, de rust. Maar sommige vrienden vinden het lastig dat ik niet meer zo snel, of helemaal niet op appjes reageer.
Wat een leuk voornemen Lieneke!
Goed navigatiesysteem vinden is lastig. In de vele losse TomToms die ik in de loop van de jaren gehad heb ben ik vaak teleurgesteld. In mijn ogen werden ze steeds slechter. Minder goed aan te passen aan je rijstijl en minder intuïtief te gebruiken. En heel vaak moeten vervangen omdat ze niet meer geüpdate (lelijk woord) konden worden. Veel geld mee weggegooid.
Goedkoopste (en leukste) is kaarten blijven gebruiken. Bij de ANWB of sommige tankstations zijn nog steeds goede kaarten te krijgen. Handig zijn de omslag boekjes. Vooraf globaal op het overzichtskaartje bekijken waar je eindbestemming ligt, dan naar de goede pagina’s gaan. Even een paar plaatsen of kenmerken memoreren of opschrijven. Goede geheugentraining. Train ook je gevoel voor richting. Zet een kompasje in je auto. Handig als je om moet rijden.
- ik ben zacht, maar ik breek niet -
Het klopt, dat steeds moeten updaten is een groot nadeel bij een navigatiesysteem. En als dat niet meer werkte dan moest je weer een nieuwe kopen.
Kaartlezen: het is mijn ding niet, ik ben er niet goed in. Verdwalen doe ik ook continu, ik heb totaal geen richtingsgevoel.
Maar vroeger kwam ik vaak toch wel waar ik moest zijn: door de plaatsen te noteren waar ik langs moest rijden. In een stad zelf werd het dan een stuk lastiger, dat was stressen en zweten.
Een goede kaart ga ik zeker kopen. Al is het maar om te kijken hoever ik ermee kan komen.

Inmiddels ben ik mijn wekker heel dankbaar, die werkt uitstekend.
Ik ontdek dit topic nu pas en ik vind het raar.

Vind het vooral nogal paradoxaal dat je hier op het forum gaat vragen hoe je ‘terug kunt naar de zero’s”.
Dat zou je juist niet moeten doen. Niet hier op een online forum.

Gewoon zelf uitzoeken, haal een boek in de bieb. Dát is pas old style.
Hahahaha, ja, daar zeg je wat Smorre. Maar in de zero's had je wel al degelijk fora op het internet. Ik had zo'n leuke, gekleurde IMac in die tijd en daar maakte ik veel gebruik van.

Ik maak gebruik van de tips die ik hier krijg. In mijn vrije tijd leef ik weer als vroeger, in de zero's. En ik vind het zo'n stuk rustiger!
Als ik het zo lees wil je niet terug naar de zero's, maar naar de fifty's.

In de zero's waren er namelijk gewoon al digitale wekkers. :roll:
The early bird suffers longer.
Week 38 van de Extremely Demotivational Calendar
smorre schreef:
10-09-2026 07:31
Ik ontdek dit topic nu pas en ik vind het raar.

Vind het vooral nogal paradoxaal dat je hier op het forum gaat vragen hoe je ‘terug kunt naar de zero’s”.
Dat zou je juist niet moeten doen. Niet hier op een online forum.

Gewoon zelf uitzoeken, haal een boek in de bieb. Dát is pas old style.
In de zero's bestond dit forum ook al.
Ik kan enigszins begrijpen dat je wil leven zonder allerlei apps, maar zonder Whatsapp lijkt me een opgave. Voor alle kleine korte berichtjes en mededelingen zou je dan dus moeten bellen (of een kaart sturen bijv.). Lijkt me best een opgave eerlijk gezegd. En je verwacht dan dus ook van anderen min of meer dat ze jou gaan sms’en of bellen?
Die whatsappberichtjes maken me onrustig. Ik vind het leuker en waardevoller om dan eens in de zoveel tijd te bellen. En als er echt iets belangrijks is ben ik toch altijd bereikbaar.

Ja, in de zero's waren er zeker al digitale wekkers. Maar dat vond ik toen al niks. Hoe simpeler, des te prettiger voor mij!
Ommetje schreef:
10-09-2026 08:24
Ik kan enigszins begrijpen dat je wil leven zonder allerlei apps, maar zonder Whatsapp lijkt me een opgave. Voor alle kleine korte berichtjes en mededelingen zou je dan dus moeten bellen (of een kaart sturen bijv.). Lijkt me best een opgave eerlijk gezegd. En je verwacht dan dus ook van anderen min of meer dat ze jou gaan sms’en of bellen?
Zo moeilijk is sms’en toch niet? Een familielid van mij heeft jaren gewerkt in de IT beveiliging en heeft om die reden geen whatsapp en zijn camera afgeplakt (zijn vooral IT’ers die dit doen). Ik ben niet anders gewend dan om hem te sms’en of te bellen. Ik weet dan weer niet hoe hij dit op zijn werk deed waarbij je vaak een groepsapp hebt.
Zeker niet moeilijk om te sms’en maar niet gebruikelijk en onhandig inderdaad bij groepsberichten. Bovendien lijkt het of mensen steeds minder (behoefte hebben om te) bellen. En dan vraag je dus ook iets van anderen. Dat lijkt me iets om mee te nemen bij je beslissing, welke je ook neemt, vandaar mijn bericht.
Voor mijn werk moet ik Whatsapp aanhouden, ik zit in veel groepsapps. Het is niet anders en het kan ook handig zijn om snel te melden dat ik (ik noem maar wat) in een file sta en misschien iets later aanwezig zal zijn.

Dat vind ik ook onrustig hoor, die berichten in die groepsapps. Maar daar kan ik niet onderuit.
Mensen hebben steeds minder de behoefte om te bellen, juist door zoiets als Whatsapp. Veel studenten hebben zelfs belangst.
Lieneke schreef:
10-09-2026 08:32
Die whatsappberichtjes maken me onrustig. Ik vind het leuker en waardevoller om dan eens in de zoveel tijd te bellen. En als er echt iets belangrijks is ben ik toch altijd bereikbaar.

Ja, in de zero's waren er zeker al digitale wekkers. Maar dat vond ik toen al niks. Hoe simpeler, des te prettiger voor mij!
Je kunt WhatsApp berichten ook op stil zetten. Die zie je dan pas wanneer je de app opent.
''Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!''
Ommetje schreef:
10-09-2026 09:01
Zeker niet moeilijk om te sms’en maar niet gebruikelijk en onhandig inderdaad bij groepsberichten. Bovendien lijkt het of mensen steeds minder (behoefte hebben om te) bellen. En dan vraag je dus ook iets van anderen. Dat lijkt me iets om mee te nemen bij je beslissing, welke je ook neemt, vandaar mijn bericht.
Ik heb zelf een hekel aan bellen behalve mijn moeder en dat familielid.

Op mijn werk wordt juist aangemoedigd om klanten te bellen, doe ik ook maar daarna moet je nog alles vastleggen per mail. Mijn uitgangspunt is dus mailen en is er ruis, dan bellen.

@Lieneke, veel groepsapps archiveer ik. Dan kijk je op het moment dat het jou uitkomt en komen niet steeds berichten binnen zoals bij een verjaardag waar veel mensen op reageren.
Solomio schreef:
10-09-2026 07:55
In de zero's bestond dit forum ook al.
Klopt. Toen las ik hier ook al mee. En schreef jij hier ook al.
misschien is dit off topic hoor maar ik word zelf heel onrustig van dat ik zowel Whats app heb als Signal. En ook nog gewone sms maar die gebruik ik bijna nooit.
Maar heb dus mensen die principieel zijn en op Signal willen (daar ook groepen) en tegelijkertijd heb ik honderden mensen op de app. Word soms gék van alle informatie! (ja ik heb alle groepen al gedempt maar toch).

Ik snap je verlangen dus wel TO.
smorre schreef:
10-09-2026 16:31
Klopt. Toen las ik hier ook al mee. En schreef jij hier ook al.
Dus dan kan TO hier prima advies vragen over terug naar de zero's.
Ik ben gewoon altijd op weg naar morgen.
Ik wil nooit terug naar wat dan ook.
smorre schreef:
10-09-2026 16:33
misschien is dit off topic hoor maar ik word zelf heel onrustig van dat ik zowel Whats app heb als Signal. En ook nog gewone sms maar die gebruik ik bijna nooit.
Maar heb dus mensen die principieel zijn en op Signal willen (daar ook groepen) en tegelijkertijd heb ik honderden mensen op de app. Word soms gék van alle informatie! (ja ik heb alle groepen al gedempt maar toch).

Kun je niet uit groepen stappen?
En honderden mensen op de app.. is dat dan allemaal prive, of ook werk?
Nieuwsgierige vragen misschien, sorry, maar ik probeer het me voor te stellen.
Ommetje schreef:
10-09-2026 08:24
Maar jij verwacht kennelijk andersom dat anderen een smartphone aanschaffen om te kunnen whatsappen? Terwijl je met elke telefoon gewoon kunt sms’en. TO verwacht toch niks, ze wil gewoon niet via Whatsapp 24/7 bereikbaar zijn.
Ik heb geen Whatsapp, nooit gehad ook, en ben prima bereikbaar. Dat waren we allemaal ook voordat er überhaupt smartphones bestonden. Is het dringend, dan bel je, en anders via sms of mail of de postduif. Het is best eenvoudig…
Jij bent niet de norm.
smorre schreef:
10-09-2026 16:33

Helpt het om maar één keer per dag te kijken op Signal en Whatsapp? Of heb je dan ineens honderd berichten om bij te lezen?

Ik heb zowel Signal als Whatsapp maar er kunnen gerust 3 dagen voorbij gaan zonder dat er ook maar één bericht is bijgekomen. De groepsapps van school of de sportverenigingen van de kinderen kunnen iets sneller volstromen met nieuwe berichten, maar ook dat is niet dagelijks tientallen berichten. Ook heb ik deze gearchiveerd en gedempt zodat dat niet steeds bovenaan staat. Berichtsgesprekken waar langer dan een jaar niks in is gezegd archiveer ik ook (en afhankelijk van wat ik van die persoon verwacht verwijder ik ze soms ook.) Maar met name voor de jongste, met wie er soms nog wel eens wat met de ouders van klasgenoten geregeld dient te worden, kan het soms na maanden nog eens nodig zijn en dan vind ik die persoon makkelijker terug dan wanneer ik diegene heb verwijderd.

Wanneer ik geen kinderen meer op de basisschool heb verwacht ik veel personen/gesprekken te kunnen verwijderen.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven