Bedrijf met ex vriend
woensdag 16 september 2026 om 15:45
Hi allemaal,
Ik zou graag eerlijk advies van jullie willen.
In december 2024 leerde ik in Porto een man kennen. Ik woon daar zelf in de buurt. Hij woont in Denemarken en was op bezoek bij familie. We hebben toen 3 dagen achter elkaar tijd met elkaar doorgebracht en ik heb hem uiteindelijk bij het vliegveld gebracht. Hij stond erop om contact te houden en elkaar weer te zien. We waren sindsdien dagelijks met elkaar aan het appen, stuurden steeds dezelfde dingen naar elkaar door en hadden heel erg veel met elkaar gemeen. Ik heb hem 2 maanden later opgezocht in Denemarken. Dat was een heel leuk weekend waar we van alles samen gedaan hebben. We sliepen samen maar hadden geen gemeenschap, waren allebei een beetje gesloten.
Achtergrond:
Dit is een zeer gesloten man. Toen ik hem leerde kennen was zijn relatie net 1 jaar uit. Zijn ex is bij hem weggegaan na 7 jaar relatie. Verder heeft hij zijn beste vriend verloren aan kanker, een andere goede vriend aan zelfmoord en is zijn neef verongelukt. Hij heeft hier heel erg veel last van. In het begin wilde hij nooit over gevoelens communiceren maar hij stelde zich steeds meer open.
Toen ik thuiskwam zei hij dat hij me heel erg leuk vond en dat hij graag wilde zien hoe het zich verder ging ontwikkelen, vooral gelet op de afstand. We hadden dagelijks contact tot hij naar Porto kwam om zijn familie te bezoeken. We spraken direct weer af, dit keer met mijn vrienden erbij. Ik was namelijk al met vrienden in een bar, hij kwam alleen. Dit was ook erg leuk en na zijn familiebezoek zou hij bij mij verblijven. Ik kwam erachter dat hij tijdens die avond drugs gebruikt had, één van mijn vrienden gebruikt dit soms tijdens uitgaan en had dit hem aangeboden (heeft mijn vriend mij verteld een dag erna). Ik was erg teleurgesteld en zei dat hij niet meer hoefde te komen. We kregen ruzie en ik verbrak het contact.
In oktober kregen wij weer contact via Instagram. Na veel met elkaar gesproken te hebben, vroeg hij of hij mij kon komen opzoeken in december.
We hebben 2 weken samen doorgebracht en we werden vrijer met elkaar op fysiek gebied. We hadden echt een hele fijne tijd samen.
Vervolgens heeft hij mij nog 3x opgezocht en is hij onlangs een maand bij mij verbleven. We hebben elkaars familie ontmoet. We hebben een hele fijne maand gehad samen. Echt van alles ondernomen en ook gewoon thuis geleefd. Hij zei dat hij hier wilde wonen, maar niet zonder werk want hij wilde absoluut niet van mij profiteren. In dat kader zijn wij samen een BV gestart, waarvan hij de inleg betaald heeft.
Eenmaal terug in Denemarken zei hij dat hij geen tijd had om met me te bellen. Hij appte overigens wel de hele dag door. Ik heb toen gezegd dat ik moest nadenken of ik dit wel allemaal wil. Vervolgens kregen we ruzie en zei hij dat hij geen relatie meer wil, maar alleen vrienden wil blijven én het bedrijf wil uitbouwen. Alles via appcontact, want telefoneren doet hij niet meer.
Ik neig nu zelf naar het bedrijf stoppen óf hij eruit. Ik zie geen reden om vrienden met hem te blijven of zakenpartners te zijn. Wij zijn nooit vrienden geweest. Ik had het idee om hem zijn inleg terug te geven en dat hij tekent om eruit te stappen. We hebben nog geen omzet want het bedrijf staat net pas officieel in het handelsregister. Hij daarentegen wil heel graag met mij het bedrijf opbouwen en vrienden blijven. Ik zei tegen hem dat deze situatie problemen gaat veroorzaken in de toekomst. Hij woont niet in mijn land + stel dat we een nieuwe relatie hebben, geen enkel persoon zit erop te wachten dat je een bedrijf hebt met een ex lijkt mij. Hij zegt dan weer: als ik ooit een nieuwe relatie krijgt en ze gaat niet akkoord met ons contact/bedrijf, dan stop ik de relatie.
Mijn naasten adviseren mij om het bedrijf met hem te doen, het nog even aan te kijken. Ik heb hier geen goed gevoel over, maar misschien ben ik gek.
Wat vinden jullie?
Ik zou graag eerlijk advies van jullie willen.
In december 2024 leerde ik in Porto een man kennen. Ik woon daar zelf in de buurt. Hij woont in Denemarken en was op bezoek bij familie. We hebben toen 3 dagen achter elkaar tijd met elkaar doorgebracht en ik heb hem uiteindelijk bij het vliegveld gebracht. Hij stond erop om contact te houden en elkaar weer te zien. We waren sindsdien dagelijks met elkaar aan het appen, stuurden steeds dezelfde dingen naar elkaar door en hadden heel erg veel met elkaar gemeen. Ik heb hem 2 maanden later opgezocht in Denemarken. Dat was een heel leuk weekend waar we van alles samen gedaan hebben. We sliepen samen maar hadden geen gemeenschap, waren allebei een beetje gesloten.
Achtergrond:
Dit is een zeer gesloten man. Toen ik hem leerde kennen was zijn relatie net 1 jaar uit. Zijn ex is bij hem weggegaan na 7 jaar relatie. Verder heeft hij zijn beste vriend verloren aan kanker, een andere goede vriend aan zelfmoord en is zijn neef verongelukt. Hij heeft hier heel erg veel last van. In het begin wilde hij nooit over gevoelens communiceren maar hij stelde zich steeds meer open.
Toen ik thuiskwam zei hij dat hij me heel erg leuk vond en dat hij graag wilde zien hoe het zich verder ging ontwikkelen, vooral gelet op de afstand. We hadden dagelijks contact tot hij naar Porto kwam om zijn familie te bezoeken. We spraken direct weer af, dit keer met mijn vrienden erbij. Ik was namelijk al met vrienden in een bar, hij kwam alleen. Dit was ook erg leuk en na zijn familiebezoek zou hij bij mij verblijven. Ik kwam erachter dat hij tijdens die avond drugs gebruikt had, één van mijn vrienden gebruikt dit soms tijdens uitgaan en had dit hem aangeboden (heeft mijn vriend mij verteld een dag erna). Ik was erg teleurgesteld en zei dat hij niet meer hoefde te komen. We kregen ruzie en ik verbrak het contact.
In oktober kregen wij weer contact via Instagram. Na veel met elkaar gesproken te hebben, vroeg hij of hij mij kon komen opzoeken in december.
We hebben 2 weken samen doorgebracht en we werden vrijer met elkaar op fysiek gebied. We hadden echt een hele fijne tijd samen.
Vervolgens heeft hij mij nog 3x opgezocht en is hij onlangs een maand bij mij verbleven. We hebben elkaars familie ontmoet. We hebben een hele fijne maand gehad samen. Echt van alles ondernomen en ook gewoon thuis geleefd. Hij zei dat hij hier wilde wonen, maar niet zonder werk want hij wilde absoluut niet van mij profiteren. In dat kader zijn wij samen een BV gestart, waarvan hij de inleg betaald heeft.
Eenmaal terug in Denemarken zei hij dat hij geen tijd had om met me te bellen. Hij appte overigens wel de hele dag door. Ik heb toen gezegd dat ik moest nadenken of ik dit wel allemaal wil. Vervolgens kregen we ruzie en zei hij dat hij geen relatie meer wil, maar alleen vrienden wil blijven én het bedrijf wil uitbouwen. Alles via appcontact, want telefoneren doet hij niet meer.
Ik neig nu zelf naar het bedrijf stoppen óf hij eruit. Ik zie geen reden om vrienden met hem te blijven of zakenpartners te zijn. Wij zijn nooit vrienden geweest. Ik had het idee om hem zijn inleg terug te geven en dat hij tekent om eruit te stappen. We hebben nog geen omzet want het bedrijf staat net pas officieel in het handelsregister. Hij daarentegen wil heel graag met mij het bedrijf opbouwen en vrienden blijven. Ik zei tegen hem dat deze situatie problemen gaat veroorzaken in de toekomst. Hij woont niet in mijn land + stel dat we een nieuwe relatie hebben, geen enkel persoon zit erop te wachten dat je een bedrijf hebt met een ex lijkt mij. Hij zegt dan weer: als ik ooit een nieuwe relatie krijgt en ze gaat niet akkoord met ons contact/bedrijf, dan stop ik de relatie.
Mijn naasten adviseren mij om het bedrijf met hem te doen, het nog even aan te kijken. Ik heb hier geen goed gevoel over, maar misschien ben ik gek.
Wat vinden jullie?
woensdag 16 september 2026 om 18:05
Mijn mening: een BV moet je oprichten als je kennis of kunde hebt waarmee je geld kunt verdienen.
Meestal is geld verdienen met een onderneming moeilijker dan een baan vinden, dus ik vind dit heel gek.
En hij had ook kunnen beginnen als ZZP'er, dat is makkelijker dan een BV.
En meestal begin je pas met een BV als je al ZZP'er bent, en de omzet zo groot wordt dat een BV fiscaal gunstiger wordt.
Meestal is geld verdienen met een onderneming moeilijker dan een baan vinden, dus ik vind dit heel gek.
En hij had ook kunnen beginnen als ZZP'er, dat is makkelijker dan een BV.
En meestal begin je pas met een BV als je al ZZP'er bent, en de omzet zo groot wordt dat een BV fiscaal gunstiger wordt.
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
woensdag 16 september 2026 om 18:07
woensdag 16 september 2026 om 18:11
Wat ik ook niet helemaal snap:
Hij heeft het beginkapitaal gestort. Dan is hij dus eigenaar.
Of ben jij ook eigenaar?
Als jij toevallig directeur bent, heb je ook verantwoordelijkheden.
En ben je soms juridisch aansprakelijk.
Dan zou ik zo snel mogelijk ontslag nemen een jurist raadplegen.
En vooral geen uitgaven doen op naam van het bedrijf.
Hij heeft het beginkapitaal gestort. Dan is hij dus eigenaar.
Of ben jij ook eigenaar?
Als jij toevallig directeur bent, heb je ook verantwoordelijkheden.
En ben je soms juridisch aansprakelijk.
Dan zou ik zo snel mogelijk ontslag nemen een jurist raadplegen.
En vooral geen uitgaven doen op naam van het bedrijf.
woensdag 16 september 2026 om 18:12
Je bent een bv gestart met iemand die je nog geen twee jaar kent, een soort van relatie mee had, maar een paar keer gezien hebt, en betrapt hebt op drugsgebruik.
Omdat hij werk moest hebben.
Klopt deze samenvatting?
Ik heb geen druppel ondernemingsbloed door mijn aderen stromen, maar ik kan alleen maar denken.....wtf? Wat was jouw redenering hierbij?
Ik kan zelf geen enkele reden bedenken waarom dit ook maar in de verste verte een goed idee zou kunnen zijn geweest. Maar goed, ik ben geen ondernemer, wellicht mis ik diverse goede redenen?
Omdat hij werk moest hebben.
Klopt deze samenvatting?
Ik heb geen druppel ondernemingsbloed door mijn aderen stromen, maar ik kan alleen maar denken.....wtf? Wat was jouw redenering hierbij?
Ik kan zelf geen enkele reden bedenken waarom dit ook maar in de verste verte een goed idee zou kunnen zijn geweest. Maar goed, ik ben geen ondernemer, wellicht mis ik diverse goede redenen?
woensdag 16 september 2026 om 18:19
Waarom moet jij hem eruit zetten?
Hij heeft het kapitaal geleverd, hij wil doorgaan, hij wou niet profiteren, dan zou ik eerder zorgen dat ik zelf zo snel mogelijk uit de vennootschap raak.
En zo weinig mogelijk kosten maken, want alles moet wel ergens van betaald worden. En hij zit in Denemarken, dus als dat bedrijf zetel heeft in Portugal vinden ze jou op dit moment sneller als er niet betaald wordt.
En begin in 's hemelsnaam nooit meer een bedrijf samen met iemand die je niet van haver tot gort kent.
Want dat was dus duidelijk niet je beste zet ever.
Hij heeft het kapitaal geleverd, hij wil doorgaan, hij wou niet profiteren, dan zou ik eerder zorgen dat ik zelf zo snel mogelijk uit de vennootschap raak.
En zo weinig mogelijk kosten maken, want alles moet wel ergens van betaald worden. En hij zit in Denemarken, dus als dat bedrijf zetel heeft in Portugal vinden ze jou op dit moment sneller als er niet betaald wordt.
En begin in 's hemelsnaam nooit meer een bedrijf samen met iemand die je niet van haver tot gort kent.
Want dat was dus duidelijk niet je beste zet ever.
wissewis wijzigde dit bericht op 16-09-2026 18:21
15.96% gewijzigd
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
woensdag 16 september 2026 om 18:20
Ik vind het verhaal wat lastig te volgen. Dat je een samen met je ex een BV hebt lijkt mij geen probleem voor een nieuwe relatie. Grootste probleem lijkt mij dat je een bedrijf hebt met een zakenpartner waarmee je heel gebrekkig communiceert.
Ik begrijp niet waarom hij absoluut een bedrijf wil hebben in een land waar hij niet woont. Dat kan natuurlijk een zakelijk motief hebben maar zonder goede toelichting wel een beetje een rode vlag.
Ik begrijp niet waarom hij absoluut een bedrijf wil hebben in een land waar hij niet woont. Dat kan natuurlijk een zakelijk motief hebben maar zonder goede toelichting wel een beetje een rode vlag.
woensdag 16 september 2026 om 18:34
Ik heb zelf al een goedlopende onderneming. Dit staat los van hem.
Zelf heb ik de expertise en papieren in dit vak, ik heb de websites gemaakt ed. Alleen op dat moment bood hij aan om de investering te doen. We zijn 50/50 aandeelhouder. Ik ben de bestuurder. Dit is allemaal vastgelegd bij de notaris.
Ik wil het bedrijf niet aan hem geven want ik heb ontzettend veel tijd zitten in de websites en marketing. Daarnaast heeft hij niets aan het bedrijf want hij heeft de papieren niet én is niet gevestigd in dit land. Hij spreekt ook de taal niet.
Het lijkt mij dus het best om hem eruit te zetten, inleg terug en zelf verder. Anderen vinden dat ik dit nog even aan moet kijken, dus vandaar mijn post op dit forum.
Zelf heb ik de expertise en papieren in dit vak, ik heb de websites gemaakt ed. Alleen op dat moment bood hij aan om de investering te doen. We zijn 50/50 aandeelhouder. Ik ben de bestuurder. Dit is allemaal vastgelegd bij de notaris.
Ik wil het bedrijf niet aan hem geven want ik heb ontzettend veel tijd zitten in de websites en marketing. Daarnaast heeft hij niets aan het bedrijf want hij heeft de papieren niet én is niet gevestigd in dit land. Hij spreekt ook de taal niet.
Het lijkt mij dus het best om hem eruit te zetten, inleg terug en zelf verder. Anderen vinden dat ik dit nog even aan moet kijken, dus vandaar mijn post op dit forum.
woensdag 16 september 2026 om 18:38
Een bv zonder inhoud? Ik wil niet te veel informatie delen ivm herkenbaarheid. Ik ben gekwalificeerd voor alles wat ik ga doen binnen de bv, heb verstand van de markt én heb al een bedrijf. Ik heb altijd in Nederland gewoond maar heb mijn huis met dikke overwaarde gekocht en ben in 2021 naar Portugal vertrokken. Wat is daar raar aan?
woensdag 16 september 2026 om 18:42
Een bv oprichten met een vakantiescharrel met drugsproblemen en trauma, wat is daar raar aan?Julienne2026 schreef: ↑16-09-2026 18:38Een bv zonder inhoud? Ik wil niet te veel informatie delen ivm herkenbaarheid. Ik ben gekwalificeerd voor alles wat ik ga doen binnen de bv, heb verstand van de markt én heb al een bedrijf. Ik heb altijd in Nederland gewoond maar heb mijn huis met dikke overwaarde gekocht en ben in 2021 naar Portugal vertrokken. Wat is daar raar aan?
Geen idee......
woensdag 16 september 2026 om 18:46
Vakantiescharrel is een vreemde benaming en drugsproblemen wil ik ook niet zeggen, hij heeft dat een keer van mijn vriend aangepakt.
Daarnaast is dit mijn vraag niet? Ik vraag wat jullie zouden doen in mijn geval. Het nog aankijken of ervoor zorgen dat hij eruit gaat.
woensdag 16 september 2026 om 18:48
woensdag 16 september 2026 om 18:48
Julienne2026 schreef: ↑16-09-2026 18:46Vakantiescharrel is een vreemde benaming en drugsproblemen wil ik ook niet zeggen, hij heeft dat een keer van mijn vriend aangepakt.
Daarnaast is dit mijn vraag niet? Ik vraag wat jullie zouden doen in mijn geval. Het nog aankijken of ervoor zorgen dat hij eruit gaat.
Misschien moet je dan je OP ook niet zo uitgebreid maken? Is maar een idee hoor.
woensdag 16 september 2026 om 18:49
Netflix alvast benaderen.Julienne2026 schreef: ↑16-09-2026 18:46Vakantiescharrel is een vreemde benaming en drugsproblemen wil ik ook niet zeggen, hij heeft dat een keer van mijn vriend aangepakt.
woensdag 16 september 2026 om 18:50
Julienne2026 schreef: ↑16-09-2026 18:38Een bv zonder inhoud? Ik wil niet te veel informatie delen ivm herkenbaarheid. Ik ben gekwalificeerd voor alles wat ik ga doen binnen de bv, heb verstand van de markt én heb al een bedrijf. Ik heb altijd in Nederland gewoond maar heb mijn huis met dikke overwaarde gekocht en ben in 2021 naar Portugal vertrokken. Wat is daar raar aan?
Je houdt het idd heel vaag. Op emotionele kwetsbare informatie na.
Die bv benoem je zijdelings ergens.
En nu ga je jezelf enorm op de borst kloppen om van alles.
Waar wil je het eigenlijk over hebben?
woensdag 16 september 2026 om 18:50
Ik zou om te beginnen mijn centen al gaan tellen.Julienne2026 schreef: ↑16-09-2026 18:46Vakantiescharrel is een vreemde benaming en drugsproblemen wil ik ook niet zeggen, hij heeft dat een keer van mijn vriend aangepakt.
Want als hij tegenwerkt ben je waarschijnlijk vertrokken voor een juridische strijd.
Als hij je gewoon ghost vanaf nu - hij zit in Denemarken, jij in Porto dus gewoon al je berichten niet meer beantwoorden volstaat al zo'n beetje - kan je ook een advocaat bellen.
Als hij er wel geheel vrijwillig uitstapt mag je hem betalen. En zie ik het gebeuren dat hij er niet gratis of tegen wat hij erin heeft gestoken uitstapt.
En als je zogezegd al jaren onderneemt had ik toch wel meer scherpte verwacht dan met een halve scharrel die je amper kent en die een paar 1.000 kilometer verder woont allerlei constructies op te zetten.
Waarbij je hem dat nog laat financieren, terwijl jij zogezegd de papieren en de kennis hebt.
wissewis wijzigde dit bericht op 16-09-2026 18:53
15.45% gewijzigd
Is dit nu later?
woensdag 16 september 2026 om 18:52
Wel handig om een idee bij de achtergrond te hebben, of zie ik dat verkeerd?
In elk geval zie ik aan deze reacties dat mijn idee (hij eruit) helemaal niet zo vreemd is. En ik het advies van mijn naasten (die hem ook diverse malen ontmoet hebben) beter kan negeren.
woensdag 16 september 2026 om 18:53
Mijn vraag was erg simpel. Hij wil graag vrienden blijven én het bedrijf samen doen. Ik vind dat niet zo’n goed idee en ben gaan twijfelen door advies van naasten. Dus ik dacht ik open een topic om te zien wat vreemden zouden doen.
woensdag 16 september 2026 om 18:57
Waarom probeer je het overigens niet gewoon?Julienne2026 schreef: ↑16-09-2026 18:53Mijn vraag was erg simpel. Hij wil graag vrienden blijven én het bedrijf samen doen. Ik vind dat niet zo’n goed idee en ben gaan twijfelen door advies van naasten. Dus ik dacht ik open een topic om te zien wat vreemden zouden doen.
Je bent met een halve onbekende in een zaak gestapt.
Je laat hem de centen leveren.
Ik zou best nog een half jaar willen aankijken en de boel opstarten.
Kijken of hij veel doet. Kijken of ik de tokko rendabel krijg.
Volgend jaar misschien vaststellen dat ik de tokko beter failliet laat gaan.
Wie weet is hij het volgend jaar wel zelf zat.
Of kijkt hij er nooit meer naar om en kan je alsnog je zin doen.
Je houdt duidelijk van avontuur ... waarom het dan niet all the way aangaan?
Is dit nu later?
woensdag 16 september 2026 om 18:58
Als ik het goed begrijp is de situatie dus:
- hij heeft geld geïnvesteerd in de BV
- jij hebt tijd en kennis geïnvesteerd in de BV
- ieder is voor de helft eigenaar
- jij bent de enige bestuurder.
Dus hoe meer tijd jij nog in de BV steekt, hoe meer winst je straks met hem moet delen.
En als jij stopt met voor de BV te werken, is hij zijn geld kwijt en is jouw moeite voor niets geweest.
Dat vind je jammer van alle moeite (sunk cost fallacy).
Maar het is wel het beste als je van hem af wilt komen.
Als hij voor rede vatbaar is, kun je hem vertellen dat als je hem niet uit kunt kopen, je jouw werkzaamheden zult staken (lees: dan gaat de BV failliet).
Misschien vind hij uitkoop dan toch aantrekkelijker.
En anders moet je - denk ik - je verlies nemen.
- hij heeft geld geïnvesteerd in de BV
- jij hebt tijd en kennis geïnvesteerd in de BV
- ieder is voor de helft eigenaar
- jij bent de enige bestuurder.
Dus hoe meer tijd jij nog in de BV steekt, hoe meer winst je straks met hem moet delen.
En als jij stopt met voor de BV te werken, is hij zijn geld kwijt en is jouw moeite voor niets geweest.
Dat vind je jammer van alle moeite (sunk cost fallacy).
Maar het is wel het beste als je van hem af wilt komen.
Als hij voor rede vatbaar is, kun je hem vertellen dat als je hem niet uit kunt kopen, je jouw werkzaamheden zult staken (lees: dan gaat de BV failliet).
Misschien vind hij uitkoop dan toch aantrekkelijker.
En anders moet je - denk ik - je verlies nemen.
woensdag 16 september 2026 om 19:01
Ja, je kunt topics gebruiken om te lezen wat je wil lezenJulienne2026 schreef: ↑16-09-2026 18:52Wel handig om een idee bij de achtergrond te hebben, of zie ik dat verkeerd?
In elk geval zie ik aan deze reacties dat mijn idee (hij eruit) helemaal niet zo vreemd is. En ik het advies van mijn naasten (die hem ook diverse malen ontmoet hebben) beter kan negeren.
Si abra la puerta hay lobos.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in