Herkenbaarheid

18-09-2026 14:08 124 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik lees vaak mee in topics en soms vraag ik me dan af, als het bv gaat over de topicstarter en persoon Y, wat als iemand die het leest de situatie herkent en Y kent en Y over het topic vertelt.

Hoe zou het dan zijn om te lezen hoe het forum allemaal tips geeft over hoe met je om te gaan etc. Of dat een situatie zodanig herkenbaar is dat je weet over wie het gaat in je eigen leven en daardoor allerlei details ervan opeens weet via het forum…

Zijn er meer mensen die zich daar steeds bewust van zijn en zich daarover dingen afvragen? En ook: heb je zulke situaties meegemaakt?

Ik besef mij ook af en toe: de vrouw daar voor me in de rij zou iemand kunnen zijn van wie ik net het persoonlijke verhaal heb gelezen.
Mensen zouden het tegen me kunnen gebruiken. Kleine kans? Misschien. Maar ik wil het echt niet.
Solomio schreef:
18-09-2026 19:40
Maar wat is het probleem als je herkend wordt?

Wat LV schrijft, geldt ook voor mij: ik heb nog net mijn adres niet gedeeld, maar wel mijn buurt.
Nog nooit ook maar enig probleem gehad.
Nou dat. Terwijl wij toch echt wel behoren tot de meest gehate forummers :lol:
Niet quoten ajb
Solomio schreef:
18-09-2026 19:40
Maar wat is het probleem als je herkend wordt?

Wat LV schrijft, geldt ook voor mij: ik heb nog net mijn adres niet gedeeld, maar wel mijn buurt.
Nog nooit ook maar enig probleem gehad.
Heb jij mijn bericht gezien? Iemand die kwade intenties heeft en je herkend kan een hoop ellende opleveren. Los van de trap na die ik heb gehad.
Ik lees al jaren mee en volgens mij waren er ooit forummers die gestalked werden door waarschijnlijk andere forummers.
Je weet nooit wat voor een rare mensen meelezen...voorzichtigheid is online altijd goed. Ik heb na een vervelende date ervaring al m'n socials dichtgegooid en heb zelfs m'n LinkedIn moeten verwijderen.
Solomio schreef:
18-09-2026 16:04
Ik denk dat de conclusie vooral is dat niemand uniek is.
Je kunt het zo gek niet bedenken of er is nog wel iemand die het meemaakt.
Dit inderdaad. En ik ga er eigenlijk altijd vanuit dat iedereen wel e.e.a. verdraait, zodat het amper te herleiden is.
Ik heb wel eens iemand herkend hier die ook YouTube video's maakte. Niet eens door een topic te openen maar door een specifiek detail wat ze ook wel eens in haar video's heeft besproken.

Dat heeft me doen beseffen dat ik hier niet anoniem ben en dat heb ik geaccepteerd. In de toekomst zal ik wel wisselen van nick maar dat vind ik voor nu niet nodig. Zó actief ben ik hier niet.

Ik vraag het me ook wel eens af of er mensen zijn die ik ken die ik hier regelmatig lees. Maar ik kan me goed voorstellen dat iemand het prettig vind om een topic te openen en advies te krijgen over dingen die herkenbaar zijn.
Wat Geertruidas meegemaakt heeft is mij nooit overkomen.

Wel, lang geleden op een ander forum: iemand die ik irl kende bleek in een "geheime club" binnen dat forum mensen de opdracht te geven mij zo te pesten dat ik zelfmoord zou plegen. Andere forummers brachten mij daarvan op de hoogte, ik kon zelf niet in die club, ik was geen lid. Nooit heb ik begrepen waarom ze dat toen deed, nu, na meer dan 20 jaar heb ik nog geen idee.
Betreffende persoon heb ik daarna nog één keer gezien, op een bruiloft. Nog steeds denk ik met afgrijzen aan haar terug, ik wil haar nooit meer zien, het was zó gemeen.

Toch heeft het me niet angstig gemaakt. Als mensen mij herkennen, of kennen, dan vind ik dat best. Ik leef mijn leven, ik doe niemand kwaad, ik heb geen affaires of ander gedoe. Ik maak ook helemaal niet veel mee, meestal ben ik op mijn werk, thuis met de hond, of met vrienden of familie.
Ik heb een heel, heel erg nare ervaring gehad met iemand IRL die zich op het forum onder een andere naam voordeed als een "forummattie". Om die reden wissel ik nu eens in de zoveel tijd van nick en heb ik geen enkel contact buiten het forum om.
Sjizus, wat een gemene, achterbakse acties van medeforummers hebben jullie meegemaakt @geertruidas, @lieneke en @misunderstood. Echt heel naar, ik zit met verbazing te lezen. :hug:
Ik ben me er enorm bewust van en probeer zo vaag mogelijk te zijn over herleidbare details.
Tenzij mn psychologen hier lezen ben ik alleen voor een of twee vriendinnen te herkennen denk ik door mijn decemberangst.

Mocht je dit lezen P, zeg het even, scheelt me een hoop vertelwerk, en dan kan ik even rustig sterven van schaamte voor de volgende sessie.
Honderd jaar geleden toen ik wel/niet aan het scheiden was kwam ik hier op het forum onze relatief jonge oppas (18, 19) tegen die helemaal in de gloria aan het posten was over haar (intieme) romance met mijn toen nog wettige echtgenoot. Wonderlijke ervaring wel. En eerlijk is eerlijk, ze kon vele malen beter krijgen. Ik ben blij dat ze niet aan hem is blijven plakken en ik hoop dat ze heel gelukkig is tegenwoordig.
SinPermiso schreef:
19-09-2026 00:02
Honderd jaar geleden toen ik wel/niet aan het scheiden was kwam ik hier op het forum onze relatief jonge oppas (18, 19) tegen die helemaal in de gloria aan het posten was over haar (intieme) romance met mijn toen nog wettige echtgenoot. Wonderlijke ervaring wel. En eerlijk is eerlijk, ze kon vele malen beter krijgen. Ik ben blij dat ze niet aan hem is blijven plakken en ik hoop dat ze heel gelukkig is tegenwoordig.

Dat meen je! Weten zij dat jij dat las?
.
sinpermiso wijzigde dit bericht op 19-09-2026 13:05
Reden: Verkeerde topic
99.77% gewijzigd
.
sinpermiso wijzigde dit bericht op 19-09-2026 13:06
Reden: Verkeerde topic
0.00% gewijzigd
Lady*Voldemort schreef:
18-09-2026 19:56
Nou dat. Terwijl wij toch echt wel behoren tot de meest gehate forummers :lol:

Probeer je nou een bondje te maken met Solo?

Ik kom hier nu 20 jaar onder verschillende nicks, maar jij bent een stuk gehater dan Solo hoor, om maar even in je eigen woorden te spreken, Met Solo ben ik het ook lang niet altijd eens, maar ze is discreet en integer, ook al hebben we niet altijd dezelfde mening. Dat vind ik van jou niet. En je zult dit bericht wel staffen, maar ik het zijn je eigen woorden, dat je gehaat bent. Niet de mijne.
Ik zie hoe jij reageert en hoe er op jou wordt gereageerd en hoe er op Solomio wordt gereageerd en ho zij reageert en daar zit echt wel degelijk een verschil.
Jiske schreef:
19-09-2026 07:36

Ik kom hier nu 20 jaar onder verschillende nicks, maar jij bent een stuk gehater dan Solo hoor, om maar even in je eigen woorden te spreken, Met Solo ben ik het ook lang niet altijd eens, maar ze is discreet en integer, ook al hebben we niet altijd dezelfde mening. Dat vind ik van jou niet. En je zult dit bericht wel staffen, maar ik het zijn je eigen woorden, dat je gehaat bent. Niet de mijne.
Ik zie hoe jij reageert en hoe er op jou wordt gereageerd en hoe er op Solomio wordt gereageerd en ho zij reageert en daar zit echt wel degelijk een verschil.
En dit voegt in dit topic iets toe, omdat?
The early bird suffers longer.
Week 38 van de Extremely Demotivational Calendar
Ik heb altijd onder welke nick dan ook dingen iets anders verteld vanwege herkenbaarheid. Dus een zoon is een dochter, 2 kinderen worden 3, familiegevens iets veranderd, wonen op de Veluwe wordt de Betuwe, enzovoort. Maar in grote lijnen klopt alles wat ik zeg.
Solomio schreef:
19-09-2026 07:41
En dit voegt in dit topic iets toe, omdat?

Niks. Net zoals het niks toevoegt dat LV meldt dat zij gehaat is.
Jiske schreef:

Het lijkt meer of jij daar een sneue poging toe aan het wagen bent.
Jiske schreef:
19-09-2026 07:43
Niks. Net zoals het niks toevoegt dat LV meldt dat zij gehaat is.
In dit topic voegt dat zeker iets toe.
Feefifofum schreef:
18-09-2026 20:40
Ik lees al jaren mee en volgens mij waren er ooit forummers die gestalked werden door waarschijnlijk andere forummers.
Je weet nooit wat voor een rare mensen meelezen...voorzichtigheid is online altijd goed. Ik heb na een vervelende date ervaring al m'n socials dichtgegooid en heb zelfs m'n LinkedIn moeten verwijderen.

Dit weet ik ook nog, ik ben er niet bang voor, maar ik vind het ook niet nodig dat ik 100 procent alles naar waarheid benoem. Waarom wel? .
In grote lijnen klopt alles wat ik zeg, maar omdat ik niet herkend wil worden en omdat ik weet dat een bepaalde forummer ( en misschien wel meerdere) behoorlijk zijn gestalkt, verdraai ik sommige dingen altijd iets. En ik vind het ook niet vreemd dat anderen dat doen. En zelfs met trollen heb ik geen probleem. Ik weet dat die kans er is. Als ik ergens serieus op reageer wat later een trolltopic blijkt te zijn, ach nou ja, jammer dan.
ldp schreef:
19-09-2026 07:47

Oh maar dat mag je denken. Als ik dat zou willen had ik m volgens mij wel anders uitgedrukt, dan had ik gezegd dat ik haar de leukste liefste forummer ooit vind ofzo. Of haar priveberichtjes gestuurd.
ldp schreef:
19-09-2026 07:47
Ow, zo had ik het nog niet bekeken. :rofl:

Niemand komt tussen mij en LV.
Jiske schreef:

🤣

Ik loop hier ook al 100
Jaar en vind LV juist erg grappig .
En zeker niet gehaat .
Lungo schreef:
19-09-2026 08:01
🤣

Ik loop hier ook al 100
Jaar en vind LV juist erg grappig .
En zeker niet gehaat .

Ik zei gehater dan Solo. Zij zegt zelf dat ze gehaat is, zijn niet mijn woorden.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven