Herkenbaarheid
vrijdag 18 september 2026 om 14:08
Ik lees vaak mee in topics en soms vraag ik me dan af, als het bv gaat over de topicstarter en persoon Y, wat als iemand die het leest de situatie herkent en Y kent en Y over het topic vertelt.
Hoe zou het dan zijn om te lezen hoe het forum allemaal tips geeft over hoe met je om te gaan etc. Of dat een situatie zodanig herkenbaar is dat je weet over wie het gaat in je eigen leven en daardoor allerlei details ervan opeens weet via het forum…
Zijn er meer mensen die zich daar steeds bewust van zijn en zich daarover dingen afvragen? En ook: heb je zulke situaties meegemaakt?
Ik besef mij ook af en toe: de vrouw daar voor me in de rij zou iemand kunnen zijn van wie ik net het persoonlijke verhaal heb gelezen.
Hoe zou het dan zijn om te lezen hoe het forum allemaal tips geeft over hoe met je om te gaan etc. Of dat een situatie zodanig herkenbaar is dat je weet over wie het gaat in je eigen leven en daardoor allerlei details ervan opeens weet via het forum…
Zijn er meer mensen die zich daar steeds bewust van zijn en zich daarover dingen afvragen? En ook: heb je zulke situaties meegemaakt?
Ik besef mij ook af en toe: de vrouw daar voor me in de rij zou iemand kunnen zijn van wie ik net het persoonlijke verhaal heb gelezen.
zaterdag 19 september 2026 om 08:40
Als er iemand herkenbaar zou zijn ben ik dat wel volgens mij. Ik ben niet zo subtiel in wat ik kwijt wil. Dit is wie ik ben, punt. Take it or leave it. Heb er, tot nu toe dan, ook nooit last mee gehad gelukkig. Maar ik maak dan weer niet wereldkundig dat ik hier schrijf.
Ik begrijp dat fenomeen van iemand online stalken, het tot op het bot treiteren en vernederen, ook niet. Wat haal je daar in godsnaam uit? Triest leven heb je dan.
Ik begrijp dat fenomeen van iemand online stalken, het tot op het bot treiteren en vernederen, ook niet. Wat haal je daar in godsnaam uit? Triest leven heb je dan.
There is always something happening, and it's usually right now
zaterdag 19 september 2026 om 09:02
Je hebt dan geen ander verheffend doel in je leven...en je verveeld je eigenlijk. Dat denk ik dan. De man die mij stalkte had geen werk, geen familie, geen kinderen en amper vrienden. Geen hobby's. Als dan iemand iets in je triggert, zelfs onbedoeld, kan fixatie het gevolg zijn. In mijn geval werd hij " verliefd". Maar iemand kan zich ook totaal op woede of boosheid gaan fixeren.Grobbekuiken_ schreef: ↑19-09-2026 08:40Als er iemand herkenbaar zou zijn ben ik dat wel volgens mij. Ik ben niet zo subtiel in wat ik kwijt wil. Dit is wie ik ben, punt. Take it or leave it. Heb er, tot nu toe dan, ook nooit last mee gehad gelukkig. Maar ik maak dan weer niet wereldkundig dat ik hier schrijf.
zaterdag 19 september 2026 om 09:16
Ik denk dat het online wel een stuk makkelijker is en dus vaker gebeurt.Grobbekuiken_ schreef: ↑19-09-2026 08:40
Zelfs hier op het forum worden mensen weleens 'achtervolgd'.
The early bird suffers longer.
Week 38 van de Extremely Demotivational Calendar
zaterdag 19 september 2026 om 09:25
Oh, sinds internet zal het absoluut sterk zijn toegenomen, dat zie je overal want lekker anoniem enzo.
Wat ik alleen weiger te geloven, en dat ligt bij mij hoor, is waarom je je eigenwaarde (? kom even niet op een ander woord, plezier misschien?) denkt te kunnen halen uit iemand het leven zuur maken. Keer op keer.
Wat is dat dan? 'Ik ben ongelukkig/gefrustreerd/whatever, dus jij ook!'?
zaterdag 19 september 2026 om 09:28
Ja, vanuit psychologisch oogpunt vind ik het rete-interessant.Grobbekuiken_ schreef: ↑19-09-2026 09:25Oh, sinds internet zal het absoluut sterk zijn toegenomen, dat zie je overal want lekker anoniem enzo.
Wat ik alleen weiger te geloven, en dat ligt bij mij hoor, is waarom je je eigenwaarde (? kom even niet op een ander woord, plezier misschien?) denkt te kunnen halen uit iemand het leven zuur maken. Keer op keer.
Wat is dat dan? 'Ik ben ongelukkig/gefrustreerd/whatever, dus jij ook!'?
Leuk afstudeeronderwerp: hoeveel eigenwaarde haalt iemand uit online stalken?
zaterdag 19 september 2026 om 09:31
Feefifofum schreef: ↑19-09-2026 09:02Je hebt dan geen ander verheffend doel in je leven...en je verveeld je eigenlijk. Dat denk ik dan. De man die mij stalkte had geen werk, geen familie, geen kinderen en amper vrienden. Geen hobby's. Als dan iemand iets in je triggert, zelfs onbedoeld, kan fixatie het gevolg zijn. In mijn geval werd hij " verliefd". Maar iemand kan zich ook totaal op woede of boosheid gaan fixeren.
Ik weet dat het gebeurt. Ook hier poppen die verhalen van dat het ook via dit forum gebeurde nog wel eens op.
Ik kan, en wil, me denk ik gewoon totaal niet inleven in zo'n fenomeen. Ik kan en wil er geen begrip voor hebben. Ziek vind ik het.
zaterdag 19 september 2026 om 09:49
HAHAHAH! Wat zit jij te rellen joh!Jiske schreef: ↑19-09-2026 07:36Probeer je nou een bondje te maken met Solo?
Ik kom hier nu 20 jaar onder verschillende nicks, maar jij bent een stuk gehater dan Solo hoor, om maar even in je eigen woorden te spreken, Met Solo ben ik het ook lang niet altijd eens, maar ze is discreet en integer, ook al hebben we niet altijd dezelfde mening. Dat vind ik van jou niet. En je zult dit bericht wel staffen, maar ik het zijn je eigen woorden, dat je gehaat bent. Niet de mijne.
Ik zie hoe jij reageert en hoe er op jou wordt gereageerd en hoe er op Solomio wordt gereageerd en ho zij reageert en daar zit echt wel degelijk een verschil.
''Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!''
zaterdag 19 september 2026 om 09:50
Grobbekuiken_ schreef: ↑19-09-2026 09:31Ik weet dat het gebeurt. Ook hier poppen die verhalen van dat het ook via dit forum gebeurde nog wel eens op.
Ik kan, en wil, me denk ik gewoon totaal niet inleven in zo'n fenomeen. Ik kan en wil er geen begrip voor hebben. Ziek vind ik het.
Ik vind het ook ziek en triest. En het is ook wel een beetje eng: deze pesters geven een ongefilterde inkijk in hun ziel en het is schokkend waar sommige mensen toe in staat zijn, al is het het vaak vooral digitaal. Nu zit ik al decennia op het internet, maar ik schrik er nog steeds van hoe ziek sommige mensen communiceren. Echt heel erg erop gericht anderen te vernederen of kapot te maken.
Net als Solomio vind ik het interessant: wat halen ze eruit, wat voor toegevoegde waarde heeft het in hun leven.
zaterdag 19 september 2026 om 09:59
zaterdag 19 september 2026 om 10:03
Wat een gekke vraag. Het ligt er toch aan wat je hier schrijft over jezelf en hoe je rl eruit ziet? Als je hier schrijft over relatieproblemen, problemen met kind/vriendin/werk/seks/psychische klachten etc is het toch niet gek dat je liever niet hebt dat mensen op het schoolplein/werk/noem maar op dit weten? De anonimiteit geeft voor veel mensen juist meerwaarde aan zo'n forum.
zaterdag 19 september 2026 om 10:10
Mee eens...Renske schreef: ↑19-09-2026 10:03Wat een gekke vraag. Het ligt er toch aan wat je hier schrijft over jezelf en hoe je rl eruit ziet? Als je hier schrijft over relatieproblemen, problemen met kind/vriendin/werk/seks/psychische klachten etc is het toch niet gek dat je liever niet hebt dat mensen op het schoolplein/werk/noem maar op dit weten? De anonimiteit geeft voor veel mensen juist meerwaarde aan zo'n forum.
zaterdag 19 september 2026 om 10:15
Tja, daar begrijp ik dus niks van.Renske schreef: ↑19-09-2026 10:03Wat een gekke vraag. Het ligt er toch aan wat je hier schrijft over jezelf en hoe je rl eruit ziet? Als je hier schrijft over relatieproblemen, problemen met kind/vriendin/werk/seks/psychische klachten etc is het toch niet gek dat je liever niet hebt dat mensen op het schoolplein/werk/noem maar op dit weten? De anonimiteit geeft voor veel mensen juist meerwaarde aan zo'n forum.
Maar ik bespreek dan ook alles met iedereen. Niet ongevraagd, maar ik maak allemaal geen onderscheid.
De andere kant is dat ik ook weleens dingen door vertel die iemand mij in vertrouwen heeft verteld. Niet omdat ik zo vals ben, maar omdat ik dat zelf niet aanvoel.
Dus weet iedereen in mijn rl dat ze dat er expliciet bij moeten zeggen.
solomio wijzigde dit bericht op 19-09-2026 10:17
16.75% gewijzigd
zaterdag 19 september 2026 om 10:16
Ik denk juist dat het voor deze mensen een kick is dat ze macht hebben over iets, in dit geval, om een ander zijn gevoelens te beïnvloeden, bang te maken enz.
Ik denk ook dat deze mensen bar weinig controle hebben over dingen in hun eigen leven en dat dit daarom een goed gevoel geeft.
zaterdag 19 september 2026 om 10:17
Renske schreef: ↑19-09-2026 10:03Wat een gekke vraag. Het ligt er toch aan wat je hier schrijft over jezelf en hoe je rl eruit ziet? Als je hier schrijft over relatieproblemen, problemen met kind/vriendin/werk/seks/psychische klachten etc is het toch niet gek dat je liever niet hebt dat mensen op het schoolplein/werk/noem maar op dit weten? De anonimiteit geeft voor veel mensen juist meerwaarde aan zo'n forum.
Plus als je herkend wordt, dan is alles wat je schrijft over je partner, kind, ouder dus ook meteen te herleiden. Je gooit ook hun privacy te grabbel.
Tjezus, wat vals
zaterdag 19 september 2026 om 10:25
Ja, dat is duidelijk, dat je dat niet begrijpt.Solomio schreef: ↑19-09-2026 10:15Tja, daar begrijp ik dus niks van.
Maar ik bespreek dan ook alles met iedereen. Niet ongevraagd, maar ik maak allemaal geen onderscheid.
De andere kant is dat ik ook weleens dingen door vertel die iemand mij in vertrouwen heeft verteld. Niet omdat ik zo vals ben, maar omdat ik dat zelf niet aanvoel.
Dus weet iedereen in mijn rl dat ze dat er expliciet bij moeten zeggen.
zaterdag 19 september 2026 om 10:26
Ja, ook dit idd.MevrouwJack schreef: ↑19-09-2026 10:17Plus als je herkend wordt, dan is alles wat je schrijft over je partner, kind, ouder dus ook meteen te herleiden. Je gooit ook hun privacy te grabbel.
zaterdag 19 september 2026 om 10:30
Ik ben zover ik weet nooit herkend terwijl ik toch vrij heftige en niet echt alledaagse dingen gedeeld heb over mijn jongste.
Het maakt me ook niet zoveel uit, ik post niks spannends volgens mij.
Wel heb ik mensen van het forum al jaren geleden herkent op facebook, dat komt volgens mij doordat ik Eleonora en Yasmijn op facebook heb/had.
Het maakt me ook niet zoveel uit, ik post niks spannends volgens mij.
Wel heb ik mensen van het forum al jaren geleden herkent op facebook, dat komt volgens mij doordat ik Eleonora en Yasmijn op facebook heb/had.
zaterdag 19 september 2026 om 10:44
Dit inderdaad.Lieneke schreef: ↑19-09-2026 09:50Ik vind het ook ziek en triest. En het is ook wel een beetje eng: deze pesters geven een ongefilterde inkijk in hun ziel en het is schokkend waar sommige mensen toe in staat zijn, al is het het vaak vooral digitaal. Nu zit ik al decennia op het internet, maar ik schrik er nog steeds van hoe ziek sommige mensen communiceren. Echt heel erg erop gericht anderen te vernederen of kapot te maken.
Net als Solomio vind ik het interessant: wat halen ze eruit, wat voor toegevoegde waarde heeft het in hun leven.
zaterdag 19 september 2026 om 10:44
Wat ik wel doe is ervoor zorgen dat de mensen met wie ik omga niet herkend worden als ik iets gevoeligs beschrijf.
Voor mezelf heb ik maar heel weinig met privacy. Ik denk dat dit vooral komt omdat ik niets buitengewoons meemaak en als het al een beetje uitzonderlijk is dan valt het nog steeds binnen de kaders van het doodgewone. Althans, zo zie ik het.
Mijn gordijnen heb ik alleen dicht in de vuurwerkperiode omdat mijn hond doodsbang is.
Ook in de avond laat ik ze open, daar voel ik me prettiger bij. Als mensen naar mij willen kijken gaan ze hun gang maar, het maakt me echt niet uit. Nou gebeurt dat bijna nooit, want er is niets bijzonders te zien.
Ooit zag ik bij thuiskomst mijn rare buurvrouw samen met haar dochter voor mijn raam staan. Ze keken naar binnen, neus op het raam, met hun handen tegen de zijkanten van hun gezicht. Dat vond ik wel apart, maar ik maak me er niet druk om.
Voor mezelf heb ik maar heel weinig met privacy. Ik denk dat dit vooral komt omdat ik niets buitengewoons meemaak en als het al een beetje uitzonderlijk is dan valt het nog steeds binnen de kaders van het doodgewone. Althans, zo zie ik het.
Mijn gordijnen heb ik alleen dicht in de vuurwerkperiode omdat mijn hond doodsbang is.
Ook in de avond laat ik ze open, daar voel ik me prettiger bij. Als mensen naar mij willen kijken gaan ze hun gang maar, het maakt me echt niet uit. Nou gebeurt dat bijna nooit, want er is niets bijzonders te zien.
Ooit zag ik bij thuiskomst mijn rare buurvrouw samen met haar dochter voor mijn raam staan. Ze keken naar binnen, neus op het raam, met hun handen tegen de zijkanten van hun gezicht. Dat vond ik wel apart, maar ik maak me er niet druk om.
zaterdag 19 september 2026 om 10:46
Zoiets is het voor mij ook wel.Lieneke schreef: ↑19-09-2026 10:44Wat ik wel begrijp is dat je ervoor moet zorgen dat de mensen met wie je omgaat niet herkend worden als je iets gevoeligs beschrijft.
En als er wél iets uitzonderlijks zou zijn, iets wat ik echt niet wil delen, hou ik daar gewoon m'n klep over.
grobbekuiken_ wijzigde dit bericht op 19-09-2026 10:48
2.85% gewijzigd
zaterdag 19 september 2026 om 10:50
Er zijn schaduwfora geweest waarin forummers hier een eigen topic kregen, waarin je vrij je gal kon spugen over bijvoorbeeld feow.
In de tijd vlak voor waterman, ik weet niet meer welke naar er toen was.
Het forum houdt forummers op het forum en naast het forum van de straat en erg bezig. Onder deze Nick zal ik geen problemen hier delen. Dan ben ik liever een nieuweling met een verhaal dat de eerste twee pagina’s argwanend bekeken wordt en waarbij forummers, die direct (on)aardig worden door alles wat ze denken te weten over mij, met een gekleurde bril reageren.
Feow kan je herkennen. Andere Nicks heb ik wel eens aan sommige mensen bekend gemaakt als ik dat eerlijker vond. Er zijn mensen die mijn echte naam kennen en weten hoe ik er uit zie. Die vertrouw ik.
In de tijd vlak voor waterman, ik weet niet meer welke naar er toen was.
Het forum houdt forummers op het forum en naast het forum van de straat en erg bezig. Onder deze Nick zal ik geen problemen hier delen. Dan ben ik liever een nieuweling met een verhaal dat de eerste twee pagina’s argwanend bekeken wordt en waarbij forummers, die direct (on)aardig worden door alles wat ze denken te weten over mij, met een gekleurde bril reageren.
Feow kan je herkennen. Andere Nicks heb ik wel eens aan sommige mensen bekend gemaakt als ik dat eerlijker vond. Er zijn mensen die mijn echte naam kennen en weten hoe ik er uit zie. Die vertrouw ik.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in