Tips Zwarte Zee kust Turkije?

29-07-2009 19:51 9 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

De broer van mijn vriend gaat binnenkort in Istanbul werken en wonen. Nou, dat lijkt ons dé ideale gelegenheid om een bezoekje te brengen aan die stad! Daarnaast willen we ook wat van het land verkennen en eigenlijk willen we een autootje gaan huren om langs de kust van de Zwarte Zee te gaan rijden (en wellicht terug door het binnenland). Nu heb ik al even lopen googlen op een mogelijke route maar ik kan niet zo heel veel vinden. Ik vraag me daarom af of er hier iemand is die wat tips heeft. Bijvoorbeeld over de route, of over hotels/motels op de weg etc. Tips voor Istanbul zijn trouwens ook welkom! Oh ja, we willen ongeveer twee weken gaan, met daarvan een dag of vier Istanbul.

Dank alvast!
Hoi Laika,

Een aantal steden en plaatsjes die erg de moeite waard zijn om te bezichtigen zijn vanaf Istanbul richting oosten:

Akçakoca, Amasra, Sinop, (dit zijn -voor Turken- toeristische badplaatsen. Verder kun je vanaf Zonguldak richting Bolu rijden het binnenland in (Z'dak en Bolu zijn zelf niet zo interessant) maar dan kom je bij Mudurnu en Safranbolu. Dit zijn absolute toppers! Het zijn beide kleine, oude stadjes die helemaal in oude ottomaanse stijl zijn behouden. Erg historisch maar niet super-toeristisch. Erg authentiek dus. Je zit dan evenver van de kust als van Ankara, halverwege het midden zeg maar, dus je kunt kiezen om dan terug te rijden of naar Ankara door te rijden en daar bijvoorbeeld de graftombe van Atatürk te bezoeken.

Dit zijn zo even wat tips die me te binnen schieten. Hoe je de roete het beste kunt plannen hangt dus af van jullie tijd. Twee weken. 14 dagen-2 reisdagen-4 dagen Istanbul= 8 dagen over. Dat moet te doen zijn, al zullen jullie wel veel kilometers maken. Verder naar het oosten (Samsun, Rize) is ook erg mooi maar qua afstand en jullie beschikbare tijd niet te doen, of je moet echt jakkeren.

Mochten jullie een route hebben gemaakt (google maar eens op de plaatsjes die ik heb genoemd) zou ik je ook kunnen helpen aan vervoer en/of accomodaties onderweg. Ik woon en werk in Turkije, in de toeristische sector en ben door mijn schoonfamilie goed bekend met het Zwarte Zee-gebied.

Ik hoor het wel, je mag via de Angels mijn mailadres vragen, als je wilt.

Succes en alvast veel plezier!
Trouwens, wat Istanbul betreft:

Absolute must-sees zijn de Sultan Ahmet moskee oftewel Blauwe moskee, daar tegenover staat de Aya Sofia (voormalig zowel kerk als moskee, nu museum), het Topkapı-paleis (paleis van de sultans, erg mooi, trek er minimaal een halve dag voor uit, is erg groot). De 'basilica cistern' (ondergronds waterstelsel) is ook indrukwekkend, de Oude Bazaar (érg toeristisch: leer-goud-souvenirs) en de 'Egyptische' bazaar (mısır çarşısı) een leukere bazaar vind ik zelf, authentieker. Een rondvaart over de Bosporus is ook de moeite waard, en als je met de auto rond toert, kun je misschien eens door de wijk 'Bebek' rijden. Dat is een hele sjieke villabuurt met hele mooie historische huizen langs de Bosporus.

Nou, zo kom je je 4 dagen wel door denk ik!

Veel plezier!
Dank je wel Superletje, dit zijn nog eens goede tips! We zouden ook misschien wel zo'n dag of 17, 18 weg kunnen, maar we moeten allebei nog even kijken of we dit akkoord krijgen bij onze werkgevers. We willen halverwege of eind september gaan. Is dat een goede tijd? Eerder kan niet, wel later (bv oktober), wat raad jij aan?

Ik ga eens googlen op jouw tips en dan moet ik er wel uit komen denk ik. Mocht ik een reisschemaatje hebben, dan is het misschien inderdaad ook wel handig om jou even te mailen voor vervoer/accomodaties dus dan hoor je nog van me.

Nogmaals dank!
Halverwege september is een goede tijd, dan heb je nog lekker weer. Hoe later je gaat, hoe groter de kans is op regen. Het klimaat van de Zwarte Zee lijkt behoorlijk op het Nederlandse, alleen is het sneller echt warm als de zon schijnt, naar mijn idee.

Veel plezier bij de voorbereiding, en als je nog meer wilt weten dan hoor ik het wel.

Groetjes!
Dat ondergronds waterstelsel vind ik zelf geen zak aan als ik zo vrij mag zijn wat ondergrondse waterbassins waar ze gekleurde spotjes boven hebben gezet. Ik ben dol op de uitgaanswijk Taksim, vooral de zijstraatjes met onwaarschijnlijk leuke kroegjes, restaurantjes, muziektenten, galerietjes, winkeltjes etc. Wat ik verder leuk vind is rondhangen op de Galatabrug, met leuke eettentjes en ligkussens, buiten, en waar duizenden mensen staan te vissen, en je je visje kakelvers op je bord krijgt. Pas geleden nog met een boot naar de Prinseneilanden geweest (voor als je de drukte even wil ontvluchten), die liggen vlak voor de kust (boottocht van een uurtje) en zijn mooi rustig, met strandjes, paardenkoetsjes (autovrij) en terrasjes, en je kan er fietsen huren voor weinig.

En verder zou ik niet van Moskee naar Paleis rennen maar lekker een beetje slettebakken in het hartje van de stad, ergens een waterpijp roken, mensen kijken, de geuren opsnuiven en een ijskoude Efes drinken. Serefe!
Iets wat vier dagen bloedt en niet doodgaat is niet te vertrouwen.
Trouwens, is het de bedoeling dat jullie aan het eind van de rit weer in Istanbul eindigen, of kunnen jullie ook via een andere luchthaven terugvliegen? Anders ben je de helft van de tijd kwijt aan terugrijden. (Uiteraard kun je op de terugreis weer andere plaatsen bezoeken, maar dat hangt af van jullie wensen). Je zou bijvoorbeeld via Ankara terug kunnen vliegen, Turkish Airlines heeft een directe verbinding met Amsterdam.(Weet niet de prijzen of wat jullie budget is natuurlijk, maar het is een idee).
Jij vult me prima aan VC, uiteraard mogen de kroegjes, restaurantjes etc niet vergeten worden. Je noemt goede locaties!

En die waterbassins, ik vond het wel 'spooky' om daar rond te lopen.. Laika, je moet maar even plaatjes googlen om te zien of het je aanspreekt. Je hebt in ieder geval keus genoeg en komt vast tijd tekort!
anoniem_38854 wijzigde dit bericht op 29-07-2009 23:35
Reden: Toevoeging
% gewijzigd
Dank beiden, ik ga me er van het weekend eens even goed op storten!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven