Werk & Studie alle pijlers

Sollicitatie gesprek, kan ik dit vragen????

03-08-2009 20:13 16 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo!!

Momenteel ben ik werkzaam in de zorg en heb een contract van 20 uur in de week voor onbepaalde tijd. Nu heb ik intern gesolliciteerd op een functie als verzorgende voor 26 uur maar is het een jaar contract maar waar bij vermeld werd dat hierna de functie omgezet kon worden naar een contract voor onbepaalde tijd.

Nu lijkt het me ontzettend geweldig om naar die desbetreffende afdeling te gaan maar staat het jaar contract me wat tegen. Kun je dit in een sollicitatiegesprek aangeven? Kun je vragen omdat het ook intern is ze er geen onbepaaldetijd van kunnen maken? Of is dit erg onbeschoft :D

Natuurlijk wil ik ook graag een contract voor onbepaaldetijd ivm het kopen van een huis en kinderwens...

Alvast bedankt!!

Groetjes
Dat is toch helemaal niet gek? Het is logisch dat een werkgever eerst bepaalde tijd geeft om zo de nieuwe werknemer te leren kennen en te zien of hij daadwerkelijk wel geschik is. Als het goed is dan kennen ze jou, weten ze hoe je werkt en wordt het contract automatisch onbepaalde tijd.

Ik zou zeker vragen wat de mogelijkheden zijn.
Aangezien het een interne functie betreft raak je je vaste aanstelling sowieso niet kwijt volgens mij.

Ik heb het zelf ooit eerder gehad namelijk, risico wat je alleen loopt is dat als je na dat jaar toch niet bevalt, of jij vind er niets aan dat je dan waarschijnlijk boventallig wordt verklaard als ze geen andere passende vacature voor je hebben.

Ik ben dat volle jaar doorgekomen en heb na anderhalf jaar extern gesolliciteerd, maar dat was op eigen initiatief.

Sowieso ter sprake brengen tijdens je gesprek, ze snappen heus wel dat dat niet zomaar iets is waar je aan voorbij kan gaan.

Maar misschien loopt er een wijs iemand hier rond die je verder kan adviseren.

Succes met het gesprek.
Ik snap nooit zo waarom mensen (zeker in deze tijd) alleen maar een baan willen met een vast contract en als dat niet lukt denken ze dat ze hun eigen leven op een laag pitje moeten zetten. Tegenwoordig krijg je bijna alleen maar jaarcontracten. En zelfs dan is niets meer zeker. Ken ook mensen die een jaarcontract hadden de vroegtijdig op straat kwamen te staan.

Ik ben al heel wat jaartjes werkzaam en heb nog nooit ergens een vast contract gehad. Heb een mooi huis en kan als ik wil ook voor kinderen gaan.

Maar goed, in dit geval ligt het anders, aangezien je al een vast contract hebt. Je zou het altijd ter sprake kunnen brengen.
Wat Donna zegt, zo is het bij ons. Ik heb nu een vaste aanstelling en als ik een andere functie binnen het bedrijf zou krijgen, dan zou die vaste aanstelling gewoon daarin over gaan.
ik weet niet beter dan dat als je een vast contact hebt en intern solliciteerd je je vaste aanstelling gewoon kunt behouden.

Als ze dit niet al aanbieden (misschien even checken) kun je dit zeker vragen tijdens het gesprek.

Misschien kun je het beste dit tijdens het eerste gesprek gewoon vragen (of je de vaste aanstelling kunt behouden) en als het antwoord nee is tijdens het eerste gesprek nog even niets doen. Tijdens het tweede gesprek kun je dit dan als eis op tafel leggen.

Succes!
Nou ja, als ze niks vraagt krijgt ze misschien gewoon een jaarcontract. Vraagt ze het wel, krijgt ze wellicht een vast contract. Dat is toch veel beter?
Hoi Mirjane,

Ik zou in jouw geval zeker aangeven dat je een vast contract hebt en dat graag wilt houden. Het gaat toch om ongeveer een zelfde baan? Als je nu goed functioneert, moeten ze alleen maar blij zijn dat je wilt blijven.

Ik zou in je gesprek niet aangeven dat je dit wilt ivm kinderwens, omdat je dan zegt dat je na begin van je contract een tijd weg zult zijn. Gewoon zeggen dat je (in deze crisistijd of tijd van bezuinigingen) graag je zekerheid wilt houden.

Succes!
Ik zou het ook zeker vragen. misschien al eerder aan een leidinggevende die je nu hebt om de gang van zaken na te vragen in het bedrijf.

Zelf heb ik een dochter we gaan voor de tweede, net een huis gekocht (hypotheek papieren al getekend) en een halfjaar contract. Dus hoeft geen probleem te zijn.
Ik heb onlangs ook gesolliciteerd, en in die vacature werd vermeld dat je eerst een contract voor bepaalde tijd kreeg aangeboden tenzij je nu al een contract voor onbepaalde tijd hebt in datzelfde bedrijf. Misschien is dat bij jou ook zo!
Als je bij dezelfde werkgever blijft dan loopt een contract voor bepaalde tijd aansluitend op een contract voor onbepaalde tijd niet van rechtswege af.

Tenzij je zelf akkoord gaat met het beeindigen van je eerste contract maar dat ligt niet voor de hand om dat te doen.
Het is niet vanzelfsprekend dat bij een interne functiewijziging het vaste contract in stand blijft. Als de functie echt heel anders is, en het bedrijf niet kan beoordelen of jij in die functie naar tevredenheid zal functioneren, dan mag er ook een tijdelijk contract worden geboden.

Ik zou echter zeker in het gesprek bespreekbaar maken dat je graag een contract voor onbepaalde tijd wilt hebben. Dat is niet raar, nee heb je al en ja kun je krijgen!
Je kan ook vragen of er zoiets is als een terugkeergarantie / baangarantie is binnen je bedrijf. Als je dan niet in die nieuwe functie kan blijven, kan je iig terug naar je oude functie of een andere functie (igv een baangarantie)
Het is een interne sollicitatie dus ze kunnen je geen jaarcontract geven, jullie kunnen hooguit afspraken maken over een terug keer garantie om van beide kanten te bekijken of het is wat jullie wilden.

Dus er lekker voor gaan! Suc ^6
quote:Biesje81 schreef op 03 augustus 2009 @ 23:02:

Het is een interne sollicitatie dus ze kunnen je geen jaarcontract geven,

Ja hoor, afhankelijk van de functie mag dat wel degelijk.

jullie kunnen hooguit afspraken maken over een terug keer garantie om van beide kanten te bekijken of het is wat jullie wilden.

Dus er lekker voor gaan! Suc ^6
Als je binnen hetzelfde bedrijf in dezelfde functie blijft (bij ons gebeurt dat wel vaak, bv mensen die dan naar een andere vestiging overstappen omdat dat bv dichter bij huis is. En de meeste vestigingen zijn in principe afzonderlijke bedrijven, maar wel onder dezelfde noemer), dan mogen ze van een vst dienstverband geen tijdelijk maken. Maar als jij solliciteert op een andere functie, mag dat wel. Simpelweg om het feit dat zij dan nog maar af moeten wachten of jij in die functie ook goed functioneert. Natuurlijk kunnen ze je bij een vast contract ook wel ontslaan wegens disfunctioneren, maar dat moeten ze dan uitgebreid aantonen en dat is soms lastig (hoewel dat meestal prima lukt).

Neemt niet weg dat jij er natuulijk wel om een vast contract mag vragen. Dat ze in principe een jaarcontract aanbieden betekent niet dat ze geen uitzondering kunnen of mogen maken. Vragen staat toch vrij?

Lijkt me ook helemaal geen vreemde vraag hoor. Ik ben vorig jaar intern doorgestroomd naar een andere functie en heb toen gewoon mijn vaste contract behouden. Heb ik niet om hoeven vragen. Maar nu zijn ze daar veel voorzichtiger mee en maken ze meer gebruik van de mogelijkheid om tijdelijk aan te bieden. Ik weet niet zeker of ik bij een tijdelijk contract de stap ook gemaakt had, ook omdat wij net een huis gingen kopen. Vast biedt ook geen garantie, maar in geval van bezuinigingen zie je toch dat de tijdelijke krachten er als eerste uitgaan, gewoon omdat het goedkoopst en gemakkelijkst is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven