Geld & Recht alle pijlers

Dubbele lasten

02-08-2009 19:55 16 berichten
Alle reacties Link kopieren
In augustus 2008 hebben wij een nieuw huis gekocht en hebben we ons oude (startersappartement) te koop gezet. Een week of 2 na het te koop zetten van het huis, begon de crisis zo'n beetje los te barsten en konden wij ons huis niet meer verkopen. Voorheen stonden de appartementen hooguit 2 a 3 maanden te koop voordat ze verkocht werden, maar nu zijn we al bijna een jaar verder en zitten we dus ook al bijna een jaar met dubbele lasten. Ook zijn we al gezakt met de vraagprijs en lager kunnen we niet, want we kunnen dan straks de restschuld niet betalen.

Nu wordt het steeds moeilijker om de lasten te kunnen dragen en van de makelaar horen we verder ook bijna niets. Wat ik wil weten is of er hier iemand is die in dezelfde situatie zit en hoe die met de situatie omgaat. En heeft er nog iemand tips om in deze tijd ook nog wat geld te kunnen sparen? We hebben al een hoop geprobeerd (extra werken, op de boodschappen letten etc.) om wat geld over te houden, maar het is toch erg lastig...
Kun je het startersappartement verhuren?
Ja, dat zou kunnen, maar eerlijk gezegd durf ik dat niet. We kunnen dan niet ons eigen appartement in, nu is alles netjes en weet niet of dat dan zo blijft, en als er dan iets kapot gaat komt dat ook voor onze eigen rekening. Tenminste dat is ons verteld, dus dat zou misschien ook weer extra kosten met zich meebrengen. Daarnaast zouden we dan ook geen recht meer hebben op de maandelijkse voorlopige teruggaaf van de belasting, dus zouden we een behoorlijk hoge huur moeten vragen om de extra lasten quite te kunnen spelen en bij een lagere huur zitten we in dezelfde situatie als nu... helaas
Ga actief in conclaaf met je makelaar. Klink alsof hij/zij niets uitvreet. Misschien zelfs een andere zoeken?

Bij forumrubriek thuis vind je veel meer tips.
Je kunt ook beide appartementen te koop zetten. Niet leuk, maar beter dan die dubbele lasten betalen. En nooit meer doen, kopen voordat je verkocht hebt.
Cum non tum age
Verhuren mag meestal niet als je een hypotheek hebt, omdat een huis dan minder opbrengt bij een eventuele executieverkoop (lees even je voorwaarden erop na).

En wellicht is het ook handig om even op te zoeken hoe lang je nog twee huizen op mag geven voor de hypotheekrenteaftrek (volgens mij is daar een regel over m.b.t. huizen die maar niet verkocht worden)

Mocht je in overleg met de bank toch toestemming krijgen om te verhuren, bedenk dan goed wat je wil. Als je het alleen wil voor de periode dat je denkt dat het duurt tot de markt weer aan trekt en je het appartement wel denkt te kunnen verkopen, dan is een huur om quite te spelen misschien niet het eerste uitgangspunt, maar gewoon proberen jullie dubbele lasten te verlagen. Je zit dan niet in precies dezelfde situatie als nu, maar in een iets minder dure. Wel kan het erg lastig (zelfs onmogelijk!) zijn om de huur te beindigen als je uiteindelijk het appartement weer wilt verkopen.

Als je denkt een huur te kunnen krijgen die kostendekkend is (ook m.b.t. eindige hypotheekrenteaftrek op dit appartement), is het misschien het overwegen waard om ook voor de langere termijn te gaan verhuren en dan kun je er misschien nog wat op verdienen. Maar dit lijkt me, gezien je bericht niet echt reeel.

Niet erg opbeurend dit allemaal, maar wel belangrijk om aan te denken.

Mijn tips zijn: zit de makelaar achter zijn broek; het is zijn taak om het huis te verkopen. Maak nieuwe foto's, zet het opnieuw op websites, in plaatselijke kranten etcetera.

Organiseer een open huis, ga flyeren in de stad. Er zijn genoeg dingen te bedenken, als je maar de aandacht trekt op jouw huis. Het lijkt waarschijnlijk allemaal verspilde moeite, maar bedenk dat je maar 1 koper nodig hebt voor je appartement.
@ Dahlia74; de makelaar zegt dat ze er niets aan kunnen doen dat het de tijd is waar we ons nu in bevinden. We krijgen zo nu en dan wel kijkers, maar dat zijn helaas geen kopers. En dan moet ik ook nog een behoorlijke rekening betalen aan de makelaar voor de advertenties, funda etc. en die moet ik dan vervolgens ook weer aan de nieuwe makelaar betalen. We hebben er al wel aan gedacht hoor, maar in de straat staat er nog meer te koop van een andere makelaar, maar die worden ook niet verkocht terwijl het de meest gewilde buurt van de stad is.

We hebben overal al aan gedacht heb ik het idee.

@ Noa; we hebben dit huis gekocht van mijn ouders, het namelijk een huis wat al lang in de familie zit en waar een hoop herinneringen in zitten (ook aan mijn overleden vader en de tegeltjes in de gevel zijn door mijn opa geschilderd etc) en we hebben dit huis voor een mooie prijs kunnen kopen. Daarnaast werden de huizen bij ons zo verkocht en zeker de eerste weken hadden we een hoop kijkers, ook voor de tweede keer, maar toen de crisis een hot item werd, kregen de kijkers de hypotheek niet rond of werden ze voorzichtig. Voor ie tijd hebben we ons geen moment zorgen gemaakt over de verkoop. Het was achteraf gezien misschien geen goede zet, maar het nieuwe huis verkopen is (voorlopig) nog geen optie.

We hebben alles al overdacht, en de voors en tegens tegen elkaar afgewogen, maar het blijft lastig.
Het klinkt alsof je je nieuwe huis niet wilt verkopen. Wat ik zou doen is vragen of de makelaar contact op kan nemen met de mensen die jullie woning bezichtigd hebben en of ze evt. nog geïnteresseerd zijn. Als ze dat wel zijn, maar voor een veel lagere prijs dan zou ik zeker gaan overwegen om nog een flink stuk te zakken.

Succes
mijn ouders hebben allebei hun huis verhuurd (zijn gescheiden). mn moeder heeft t huis verkocht na huurperiode, geen problemen opgeleverd, mn vader heeft t nu aan de tweede verhuurd. denk dat t, als je goed overlegt met de bank, wel moet lukken.
Je kunt er ook voor kiezen om via een bemiddelingsbureau je huis te verhuren, zijn controleren dan wie erin komt (wel/niet roken, wel/geen huisdieren) en maken voor en na de huurperiode een rapport op over de staat van het huis. Door het laten betalen van borg kunnen zij eventuele schade op de huurders vertalen, ook zorgen zij ervoor dat de huur op tijd op je rekening staat. Kan dus voordelen hebben en voor die service betaal je gemiddeld 1 mnd huur per jaar, afhankelijk dus van de huur die je voor het appartement gaat vragen.
Particulier verhuren is in deze tijd ook niet meer wat het is geweest. Ik ken mensen die in die Branche werkzaam zijn en die hebben het op dit moment ook er moeilijk.

Het valt allemaal niet mee. Sterkte!
kun je niet bij alle mensen in het appartementencomplex een ¤1000-¤2000 bonus/luxe weekendje weg/zonvakantie aanbieden voor het vinden van nieuwe mensen? (voor jullie is die 1000-2000 makkelijker op te brengen dan nog maanden dubbele lasten, en voor hun misschien een trigger om jullie mee te helpen!

heeeeeeeeeeeeel veel gaan flyeren (met die bonus! flyeren zonder beloning heeft weinig zin denk ik)

Zet je huis op marktplaats....kost een paar tientjes voor een half jaar geloof ik

Plaats het op jullie werk op het prikbord

Plaats een advertentie op hyves

Plaats een advertentie via advertentieplant.nl (ik geloof dat dat zelfs gratis is)

Heel veel succes in deze stresvolle periode!
advertentieplanet.nl (met een e in planet)

plaats briefjes bij de lokale ah supermarkt

doe alles wat je kunt om iedereen te laten weten dat het huis te koop staat! Probeer feedback te krijgen van mensen die jullie huis heben bezichtigd! (misschien is er iets dat heel veel mensen als een minpuntje ziet dat wellicht eenvoudig te verhelpen is)

Is jullie appartement 'clutter free' zoals ze bij de huisdokter zo mooi zeggen? geen onnodige troep? Het kunnen soms kleine dingen zijn die mensen afstoten....

ik heb wel eens een huis bekeken dat vol hing met foto's...ik voelde me er gelijk niet thuis!

Is je huis neutraal qua kleuren en inrichting? (a la vakantiehuis, lekker neutraal?)

ruikt het er lekker (ik kan me voorstellen dat een huis wat mufjes gaat ruiken als er niemand woont)?

Heel veel succes...ik zou helemaal paranoia worden van de stress

Ik weet wel dat er voor leegstand van koopwoningen speciale regelingen zijn voor wat betreft het verhuren.
quote:Watchamacallit schreef op 02 augustus 2009 @ 21:13:

mijn ouders hebben allebei hun huis verhuurd (zijn gescheiden). mn moeder heeft t huis verkocht na huurperiode, geen problemen opgeleverd, mn vader heeft t nu aan de tweede verhuurd. denk dat t, als je goed overlegt met de bank, wel moet lukken.

TO schrijft dat ze niet echt meer kunnen zakken in de prijs, omdat ze dan met een restschuld blijven zitten. Als je zo hoog gefinancierd bent, gaat de bank zelden akkoord met verhuur.

Los daarvan geeft TO zelf ook al aan dat er wel degelijk risico's aan verbonden zijn. Ik zou er mee oppassen.
TO: ik begrijp dat je liever jullie nieuwe huis niet te koop wilt zetten, maar als je appartement echt niet verkocht wordt, vrees ik dat je geen keus hebt.

Maar ik denk dat je appartement goedkoper is en in deze tijden zal dat makkelijker verkocht worden. Het zakken met de prijs zou ik toch overwegen. Dan hou je wel een restschuld over, maar die kun je dan bijfinancieren in je nieuwe huis. De lasten van bv 10.000,- extra lening vallen best wel mee en kan voor een startersappartement een groot verschil zijn. De bank zal hier ws wel aan meewerken (ook al kan het obv inkomen bv eigenlijk net niet), omdat als ze afwachten tot executieverkoop veel meer risico op een restschuld hebben.

En anders idd toch ook de nieuwe woning te koop zetten. Wij hebben vorig jaar een huis gekocht van mensen die ook nieuw aan het bouwen waren. Die hadden samen met zijn zus hun ouderlijk huis gekocht en daar een nieuwe dubbele woning op gebouwd. Een project waar ze al 3 jaar mee bezig waren ivm de gemeente en in 2007 eindelijk rond kwam. En toen kwam de crisis (hun huis stond toen dus al bijna een jaar te koop!) en als wij hem toen niet gekocht hadden, hadden ze ook hun nieuwe huis te koop moeten zetten, gewoon omdat de lasten van beide woningen te hoog waren. Emotionele waarde of niet, als je het niet meer kunt betalen houdt de bank daar ook geen rekening mee.

Succes in ieder geval!
.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven