Gezondheid alle pijlers

pijn onderbuik, HELLUP!!

06-08-2009 14:40 17 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi, ik ben 27 jaar en heb al negen jaar last van mijn onderbuik. Mijn menstruatie is heel pijnlijk en ook heb ik een bloeding van 10 dagen. Ik gebruik de pil sinds een tijd en dat maakt het minder pijnlijk en de menstruatie duurt korter. Ik heb nu al 5 keer eileiderontstekingen gehad, de laatste keer in mei en 2 weken geleden voor het laatst. Hiervoor ben ik beide keren opgenomen ivm de pijnklachten.

Ik ben bij de gynaecoloog geweest voor een inwendig onderzoek, dit was tussen de twee ontstekingen, zij vertelde me dat ik aan de rechterkant een cyste heb van 5X5 cm. Dit was wel een opluchting, omdat ik de hele tijd een druk voelde. Na de laatste ontsteking zat de cyste er nog steeds en had een nieuwe cyste aan de andere kant.

Ik heb vanaf mei vreselijke buikpijn en voel de hele tijd een druk. Naar de wc gaan is erg pijnlijk en als ik ga zitten doet het ook pijn. Ook ben ik heel erg misselijk en moet ik geregeld overgeven.

Ik heb nu met veel arten gesproken en ze sturen me van het kastje naar de muur. De laatste keer zei de arts dat ik ziekte van Crohn kon hebben, maar ik vertelde hem dat ik die klachten helemaal niet overeen vind komen. Hij wil nu dat ik mijn ca125 laat prikken, ivm endometriose. Hier hebben ze in het verleden ook naar gekeken, maar niets gevonden.

Ik weet niet meer wat ik moet doen, ik heb aanstaande woensdag een gesprek met een andere gyneacoloog en ik hoop dat zij mij kan helpen. Ik kan best wat hebben, maar op dit moment funcioneer ik niet meer. Kan niet werken, leuke dingen doen, echt helemaal niets. Ik voel dat er iets niet goed zit, maar ik weet niet welke stappen ik moet ondernemen. Ben zo bang dat ik binnenkort weer bij de eerte hulp zit met een eileiderontsteking.

Wie heeft hier ook last van en/of heeft tips voor mij?

Alvast bedankt!!!!
Halen ze die cystes dan niet weg als ze overlast veroorzaken?
Ik ga het woensdag wel vragen, maar ze doen hier zo moeilijk over. Maar misschien moet ik het gewoon eisen. Ik vind het heel moeilijk als ik eenmaal bij de dokter zit dan voel ik me in eens zo onzeker....
Wat een vervelende klachten!

Het hebben van cystes op de eierstokken is heel normaal. De meeste vrouwen merken hier niets van en meestal komen en gaan de cysten vanzelf.

De NVOG heeft richtlijnen voor een 'simpele ovariumcyste'. Hier een schema van de standaard zorg. In jouw geval zullen ze dus, als de cyste er na een half jaar nog zit, waarschijnlijk een cystectomie voorstellen (verwijdering van de cyste). http://nvog-documenten.nl ... Sub=62&fSelectedParent=75

Je kunt je arts dus op deze richtlijn wijzen!
Overigens lijkt me het niet zo gek als ze bij jou eens een scopie doen, dan kunnen ze meteen de eileiders bekijken! 5 eileiderontstekingen is volgens mij niet meer 'normaal'.
Hoi HL,

Bedankt voor de info. Dit neem ik in ieder geval mee.

Ik heb gevraagd aan de gyneacoloog hoe die ontstekingen er elke keer komen, maar dit weten ze niet. Ik heb geen SOA, dit checken ze elke keer opnieuw. Heb het gevoel dat er nu weer een ontsteking zit.

Vraag me ook af hoe het nu met mijn eileider ervoor staat. De rechter is zo vaak ontstoken geweest en in de linker zit een cyste. Deze is al iets gegroeid en ik wil niet te lang wachten met weg halen, lees wel eens nare verhalen dat de hele eierstok eruit moet en de rechterkant is misschien al niet meer heel best....
Soraya,

Zit de cyste in je linker eileider of eierstok?

Eileideronstekingen zijn niet bevorderlijk voor je vruchtbaarheid, dus ik kan me voorstellen dat je je zorgen maakt over de conditie van je eileider. Gelukkig heb je 2 eileiders en 2 eierstokken.

Sterkte!
Hi,

Zie dat ik het vereekrd om heb neergezet, in mijn rechter zit en wat grotere cyste en de linker een kleine, deze verdwijnt misschien nog. Daarbij komt dat ik 5 keer in mijn linker eileider ontstekingen heb gehad. Hoop dus dat ze de cyste (grotere aan rechys) eruit kunnen halen en dat de eileider/stok intact blijft.

Of de cyste in de eileider of stok zit, weet ik niet. Ik dacht dat ze zeiden eierstok. Wist niet dat deze ook in de eileider kon zitten?
Als je onzeker bent/ wordt bij de dokter, dan is het mss handig om je vragen op papier te zetten, voordat je er heen gaat. En dan zorg je dat al je vragen zijn beantwoord, naar tevredenheid, voordat je weer weggaat.
Je schreef zelf in je post van 15.11 dat de cyste in je linker eileider zit, vandaar mijn vraag. Volgens mij kun je wel een cyste in je eileider hebben, maar komt het in je eierstok veel vaker voor. De CA125 bepaling is standaard bij wat grotere cysten en wordt ook vaak gedaan voor de operatie om te beslissen of het een laparoscopie of laparotomie wordt.

En inderdaad, schrijf je vragen op en ga niet weg voordat de arts ze allemaal heeft beantwoord. Je hebt er recht op!
5 x 5 cm lijkt me erg groot! Hebben ze het nooit over weghalen gehad?
Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning how to dance in the rain
Ik heb nu verschillende artsen gehad, toen ik de eerste keer opgenomen werd, is er geen onderzoek geweest. Ik heb alleen een morfine spuit gehad en de mededeling dat de ontsteking weg was en mijn kuur moest afmaken. Achteraf was de ontsteking helemaal niet weg en bij controle moest ik alles uit die man trekken. Hij stelde een kijkoperatie voor, deze had ik al een jaar eerder aan hem gevraagd, toen was het niet nodig. Tijdens het gesprek dacht ik al, ik laat me niet door een arts onderzoeken waar ik geen vertrouwen in heb en heb een second opinion aangevraagd. Hier moest ik 6 weken op wachten en nu heb ik de Jamyn pil gekregen en dan moest ik na 3 mnd terug komen. Heb uitgelegd veel pijn te hebben en ze zij dat dit waarschijnlijk nog was ivm de naweeen van de ontsteking.

Vervolgens heb ik weken lang elke ochtend moeten overgeven en de arts weer gebeld, deze was op vakantie en ik kreeg een vervanger en de afspraak was over twee weken. Voor ik de afpraak had lag ik alweer in het ziekenhuis aan de antibiotica.

Probleem is dat ik in Arnhem nu onder behandeling ben en in Zutpen ben opgenomen. Daardoor heb ik telkens een andere arts.

De laatste arrs had het over endometriose en hiervoor moest ik bloed prikken. Moet ik weer 4 weken wachten......

Heb toen toch weer Arnhem gebeld met de vraag of ik een vervangende arts kan krijgen. Ik vind 4 weken zo lang en wat de uitslag ook is, ik wil toch een kijkoperatie en dan maar ook zsm en laten ze dan ook maar die cysten weg halen.

Ik ga me goed voorbereiden op het gesprek en zal mijn vragen allemaal opschrijven! Bedankt voor de tip!
Je moet er gewoon op staan dat je een vaste gyn hebt! En dan 1 die weet hoe het werkt, en geen co- assistenten aan je bed. (Die mag je gewoon weigeren als patient hoor)

Bekijk even de website van het ziekenhuis waar je het lieft heen wilt, en bekijk je rechten, en de zorgverleners, en geef duidelijk aan dat je niet naar wens geholpen wordt.

Het is JOUW lijf, en daar moet je wel voor opkomen hoor!
Ik hoop dat de arts die ik nu krijg deskundig is en dat we een soort plan van aanpak gaan maken.

Verder heb ik al gekeken op sites over eileiderontsteking en wat hier tegen te doen, maar ik kom niets vergelijkbaars tegen waar ik iets aan heb. De meeste sites hebben het over chlamydia en dat het met een antibiotica over moet gaan.

Vraag me ook wel af of het ontstekingen zijn, omdat ze dit pas echt zeker weten als ze in de buik hebben gekeken.

De klachten die ik heb zijn, stekende pijnen, vooral tijdens de eisprong en menstruatie en misselijkheid. Dit voornamelijk tot een uur of 11.00 uur en dan wordt het iets beter. Verder heel moe, maar dat kan door de pijn komen. Laatste maanden ben ik niet meer ongesteld geweest tot de laatste ontsteking.

Bij endometriose lees ik over pijn bij de menstruatie. Ik vraag me af wat voor pijn, krampende? Ik heb namelijk het gevoel alsof er messen in mijn buik worden gestoken, het begint voor mijn gevoel bij mijn eierstokken en vervolgens voel ik mijn buikvlies. Dit laatste doet zoveel pijn!! Herkent iemand dit?
Wat rot voor je!

Ik herken het gedeeltelijk. Ik heb heel vaak (zeg 80% van de tijd) een pijn in mijn onderbuik. Soms steken. Soms gewoon zeurend. Een gyneacoloog opperde chronische eierstok ontsteking.. Heb ook al wel eens antibioticia gehad maar het komt steeds weer terug. Heel vervelend en ik maak me er ook best zorgen om. Bij de ovulatie heb ik ook pijn. De laastste keer was het zo erg dat ik echt bijna naar de eerste hulp wilde gaan, zo'n pijn deed het.
Hoi Yvaatje,

Vervelend zeg! Heeft de gynaecoloog je verder niet onderzocht?

Is toch vreemd chronische eileiderontsteking, moet toch een oorzaak hebben lijkt mij. Gaan ze bij jou niet kijken dmv een kijkoperatie, want als je altijd een ontsteking hebt, is het mogelijk dat de eileider niet meer goed functioneerd.

Ik wil je echt niet bang maken, maar het is zonde als er niets aan gedaan wordt en het straks inhoud dat je eileider niet meer goed functioneerd.....

STERKTE!
Yvaatje,

Vergeten te vragen, maar hebben ze bij jou nooit gedacht aan endometriose??

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven