Geld & Recht alle pijlers

auto kopen, maar geen spaargeld

07-08-2009 13:57 65 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Binnenkort krijg ik een nieuwe baan. Voor die baan is het handig om een auto te hebben. Ik krijg er geen van mijn werk, ik kan namelijk ook alles met OV doen.

Ik zit er dus over te denken een auto te kopen, alleen....ik heb er geen geld voor op mijn spaarrekening. Ik ga goed met mijn geld om, maar omdat ik alleen ben en alles zelf moet ophoesten, kan ik niet veel sparen.

Hoe kan ik het beste de auto financieren? Lening ergens of hypotheek verhogen? Ik heb werkelijk geen kaas gegeten van dit soort dingen. Ben al heel blij dat ik rond kom zonder schulden of afbetatingen.
Waarom is het handig om nu een auto te hebben, moet je veel de weg op voor je werk?
Als het ook met je OV kan dan ga je, je toch niet in de schulden steken voor een auto die je morgen in de prak kan rijden en dan nog tijden lang kan afbetalen.

Handig en hard nodig zijn twee verschillende dingen.
Tja, als je nu al niet veel kan sparen, zou ik ook geen lening afsluiten om een auto te kopen.

die lening moet natuurlijk ook afbetaald worden.
quote:roos803 schreef op 07 augustus 2009 @ 13:57:

Hoi,

Binnenkort krijg ik een nieuwe baan. Voor die baan is het handig om een auto te hebben. Ik krijg er geen van mijn werk, ik kan namelijk ook alles met OV doen.

Ik zit er dus over te denken een auto te kopen, alleen....ik heb er geen geld voor op mijn spaarrekening. Ik ga goed met mijn geld om, maar omdat ik alleen ben en alles zelf moet ophoesten, kan ik niet veel sparen.

Hoe kan ik het beste de auto financieren? Lening ergens of hypotheek verhogen? Ik heb werkelijk geen kaas gegeten van dit soort dingen. Ben al heel blij dat ik rond kom zonder schulden of afbetatingen.

Als sparen niet lukt, lukt aflossen ook niet. Dan krijg je nog meer kosten in de maand.. hogere rentes. etc.

Is een auto noodzaak of vind je het zelf 'makkelijk'.

Niets kopen als je er geen geld voor hebt, en al helemaal niet als je het niet snel kunt aflossen, maar dat is mijn bescheiden mening.
DTEEZ!
als je er echt een nodig hebt... leasen

dat heb ik ook gedaan met mn kia picanto.

heb tor 1500 contant betaald en voor de rest v/h bedrag een lease afgesloten waar ik 70 euro p/m voor betaalde.
Niet lullig bedoeld hoor maar als je geen geld hebt voor een auto dan kun je er toch geen kopen? Ik neem aan dat je niet jezelf wilt opzadelen met een schuld of afbetaling. Verder kost het alleen maar geld om met een lening een auto te kopen. Je auto is ineens 1,5 keer zo duur. En wat als je de auto in de prak rijdt na 3 maanden? Weg auto maar hallooooo afbetaling want dat gaat gewoon door.

Kun je niet zo'n groene auto huren als je hem eens nodig hebt? Of met iemand een auto delen, dus samen de vaste lasten en het onderhoud betalen?

En anders, toch maar gaan sparen. Voor ¤ 9,000,00 kun je tegenwoordig een leuke kleine auto nieuw kopen. Die kun je dus ook voor niet al te veel geld als occasion kopen.
Hmpf, grootste gedeelte is al mosterd. Sorry hoor, kan niet nog sneller typen dan ik al doe.
Geen geld; niet kopen.
quote:Djoels schreef op 07 augustus 2009 @ 14:00:

Als sparen niet lukt, lukt aflossen ook niet. Deze licht ik er even uit voor TO, voor het geval ze er overheen leest. Ik denk dat de meeste mensen die lenen dit onvoldoende beseffen.
Ik heb geleerd geen geld = geen grote aanschaf kopen.

M.a.w. ga eerst lekker sparen !

Dan ga je de eerste tijd toch met het OV ?
een auto kost min. 400 euro per maand (wegenbelasting, verzekering, afschrijving, benzine)

als je nu al weinig overhoud per maand dan zal ik zeker geen auto kopen, want dan beginnen voor jou de problemen.
je auto kopen is een en als je daar al geen geld voor heb.

Ga dan eens meerekenen wat onderhoud wegenbelasting en benzine kost (en idd graspolletje de afschrijving was ik nog vergeten). En OV kosten krijg je vergoed van je werkgever en reiskosten met auto misschien niet.

GEEN GELD IS NIET KOPEN (is dat nu echt zo moeilijk?)
Onze suzuki alto ('87) hebben we destijds gekocht voor 350 euro. En da's een jaar of 5 geleden. Hij is 2 jaar geleden naar de sloop gegaan.

Kijk eens op Marktplaats, er zijn heel veel echt goedkope auto's te koop, die je nog 2 a 3 jaar kunt "oprijden". Kun je in de tussentijd mooi sparen voor een echte auto!
Het risico van oude auto's kopen, Sharra, is weer dat je voor grote reparaties komt te staan, die je (je raadt het vast al) meestal dan ook niet kan betalen.
Als je niet kan sparen kan je ook geen lening afbetalen.

En buiten dat vind ik lenen voor een auto niet ok. Gewoon proberen wat meer te sparen en kijken of je je lasten iets lager kunt krijgen waardoor je dus meer kunt sparen!
quote:graspolletje schreef op 07 augustus 2009 @ 14:05:

een auto kost min. 400 euro per maand (wegenbelasting, verzekering, afschrijving, benzine)

als je nu al weinig overhoud per maand dan zal ik zeker geen auto kopen, want dan beginnen voor jou de problemen.

Nou aan zo'n absurd hoog bedrag kom echt ik niet hoor met mijn Suzuki Altootje.

Ik rij bijvoorbeeld 1 op 22 en betaal nog geen 5 euro per maand aan wegenbelasting.

Buitenom of het een goed idee is om te lenen voor de aankoop van een auto is de bovenstaande bewering dus gewoon niet waar.
Maar waarom is die auto dan handig voor je baa-haan?
Auto betekent ook benzinekosten, wegenbelasting en verzekering. Afhankelijk van waar je woont en moet zijn komen daar kosten voor parkeren bovenop. Als je nu al nauwelijks rond kan komen, waarvan betaal je dat dat?

Daarbovenop dus de lening. surf ens op internet, ga eens kijken hoeveel je wilt lenen en hoeveel je dan per maand terugbetaalt. Dat bedrag plus 100 euro "autokosten"ga je de komende 3 maanden opzij zetten ( en dan nog maar even ov-en). Als dat je lukt, m at bedrag opzij te zetten, weet je hoe je de komende jaren moet leven om de lening af te betalen en de auto te bekostigen. Lukt dat niet, dan kun je je dus op dit moment helaas geen auto veroorloven. Je bent blij dat je niet in de schulden zit, hou dat zo.

(Hypotheek verhogen voor een auto kan allee als je huis op dit moment en overwaarde heeft en dus het extra bedrag wat je ilt lenen waard is. Als je echter dit geld gbruikt voor een auto, kun je dat gedeelte van de rente niet meer aftrekken van de belasting en ga je dus minder belastingteruggaaf krijgen).
quote:Sarah Scott schreef op 07 augustus 2009 @ 14:07:

Het risico van oude auto's kopen, Sharra, is weer dat je voor grote reparaties komt te staan, die je (je raadt het vast al) meestal dan ook niet kan betalen.

Klopt, maar meestal valt dat toch wel mee. En als t te duur is, breng je 'm naar de sloop, en koopt een andere: Wij kregen nog 75 euro terug voor het wrak:)

Wegenbelasting was 9 euro per kwartaal, hij reed 1 op18 ofzo. Dus dan is er misschen ruimte om te sparen.
Laat ik eens raden, met het OV ben je langer onderweg dan met een auto.

Onzin om je in de schulden te steken voor een auto als je hem niet echt nodig hebt en niet eens weet of je het kunt betalen.
Cum non tum age
Als je met het OV kunt gaan, dan zou ik geen auto kopen. Misschien kun je voor de reizen die lastig zijn met het OV (ik ga er dan vanuit dat je soms naar een klant ofzo moet) een groene (of rode of gele) auto gebruiken? Dat scheelt een hoop kosten als je een auto toch maar soms gebruikt.
anoniem_69954 wijzigde dit bericht op 07-08-2009 14:29
Reden: oeps, dat leek op reclame
% gewijzigd
ow, mosterd. de groene auto was al genoemd.

het blijft toch een goed idee
ik heb een cinquecento uit 96 (dus net geen sloopregeling potverdrie) en ik heb daar vier jaar geleden 1200 euro voor betaald. Ik heb er in die vier jaar voor ongeveer 1000 euro aan laten versleutelen (inclusief apk's) en hij rijdt nog steeds prima.

ik ben 11 euro aan wegenbelasting kwijt en rijdt 1 op 15. Maar ik gebruik hem dan ook alleen eigenlijk voor wonen en werken en soms voor een bezoekje aan de winkel. Ik tank denk ik zo twee keer in de maand en een volle tank kost me ongeveer 34 euro.

o ja ik probeer wel iedere maand wat achter te houden zodat ik als iets stuk gaat dat ook kan betalen.
Je moet soms vallen om weer leren op te staan
Wauw wat een reakties! Ik heb even niet gekeken!

Bedankt allemaal!

Ik wil wel even duidelijk maken dat ik het helemaal eens ben met geen geld= niet kopen.!! Zo doe ik het al jaren. Heb alleen hypotheek en verder geeen leningen of schulden.

Ik krijg inderdaad OV abonnement. Ik vind het zelf handiger om auto te hebben. En nee..niet omdat ik langer onderweg ben. Ik ga bij een organisatie werken waarbij ik adressen heb buiten mijn stad, dorpjes waar de bus maar 1 keer per uur gaat en dan nog eind lopen enz. De organisatie kan je ook 's avonds opbellen om een crisis op te lossen en dan is een auto handig. Zij hebben wel een auto voor algemeen gebruik, maar ja..de praktijk laat zien dat die vaak bezet is.(weet ik van vriendin die daar werkt).

Afijn, ik wilde weten wat voor oplossingen er zijn. Het blijkt dat die er niet veel zijn.

Bedankt voor jullie reakties!!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven