Geld & Recht alle pijlers

auto kopen, maar geen spaargeld

07-08-2009 13:57 65 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Binnenkort krijg ik een nieuwe baan. Voor die baan is het handig om een auto te hebben. Ik krijg er geen van mijn werk, ik kan namelijk ook alles met OV doen.

Ik zit er dus over te denken een auto te kopen, alleen....ik heb er geen geld voor op mijn spaarrekening. Ik ga goed met mijn geld om, maar omdat ik alleen ben en alles zelf moet ophoesten, kan ik niet veel sparen.

Hoe kan ik het beste de auto financieren? Lening ergens of hypotheek verhogen? Ik heb werkelijk geen kaas gegeten van dit soort dingen. Ben al heel blij dat ik rond kom zonder schulden of afbetatingen.
Je hebt dus een nieuwe baan? Krijg je daar ook meer salaris?

Als dat het geval is en je hebt zelf berekend dat je een aflossing van een schuld kunt betalen, zou ik wel een auto kopen.

Houd er dan wel rekening mee dat je die auto allrisk verzekert.
Tja in hoeverre kan een werkgever jou verplichten om naar een crisis te gaan waar je ongeveer 1 uur voor nodig hebt om te komen. Lijkt me dat dat niet reeel is. Daarbij, als je werkgever dat vind, moeten zij voor vervoer zorgen, hetzij in een auto of in een taxi. Ervandaan rijden vind ik geen argument, dan kost dat maar een uurtje. Maar ernaartoe in een crisis, dat kan niet dus.
"ik ben het, Barbabelladingdong"
of de werkgever geeft bij voorbaat aan dat die crisissen kunnen voorkomen en je moet zorgen dat je er snel bent.
quote:graspolletje schreef op 07 augustus 2009 @ 14:05:

een auto kost min. 400 euro per maand (wegenbelasting, verzekering, afschrijving, benzine)

als je nu al weinig overhoud per maand dan zal ik zeker geen auto kopen, want dan beginnen voor jou de problemen.mijn auto kost inclusief benzine en alles 125 euro per maand...
je kunt btw voor 1000 of 1500 best leuke autootjes kopen hoor. een degelijk en goedkoop japannertje bijvoorbeeld, die rijden vaak nog een jaar of 4 a 5 prima...

en ik kan op 1 rekening 1000 in het rood staan en op de andere rekening 1500 (nog nooit gedaan btw). dus wie weet kun je het zo betalen.

dan hoef je niet per se iets af te betalen per maand.

als je wel gaat afbetalen per maand en je moet daar bovenop nog je autokosten betalen ben je wel ineens een heel groot bedrag per maand kwijt.

2 vriendinnen van me betalen per maand 150 euro af aan hun auto al jaren lang... is nogal een bedrag...
quote:Rary schreef op 07 augustus 2009 @ 14:44:

en ik kan op 1 rekening 1000 in het rood staan en op de andere rekening 1500 (nog nooit gedaan btw). dus wie weet kun je het zo betalen.

Rood staan is toch ook gewoon een lening van de bank, waar je ook nog eens een relatief hoge rente voor betaalt en je moet het ook gewoon aflossen.

Dus ik blijf vinden, en gelukkig veel forummers met mij, als het nu niet lukt te sparen, zou ik geen geld lenen voor een auto.
Ik heb nog wel een leuke autootje in de aanbieding. Toyota Starlet, 1993. Loopt altijd, mits je af en toe de olie bijvult, want dat heb je met een oude auto. belastins 17,- per maand, verzekering voor mij 20,- maar voor jou denk ik ca 25,- omdat ik personeelskorting heb. ?oopt 1 opf 16? (denk ik ongeveer, hou het niet zo goed bij) Net nieuwe apk erop (tot 10-08-2010 geldig).

Voor 1000,- mag je hem hebben, want dat krijg ik ook als slooppremie als ik hem inruil (wat ik ook van plan was/ben om te doen, daarom moest die nieuwe apk erop....).

Maar goed, zoals al gezegd: niet lenen voor een auto. Domste wat je kunt doen. Als jij verwacht wordt 's avonds naar 'klanten' (of wat het ook is) te gaan waar je niet met het openbaar vervoer kunt komen, zijn zij verplicht voor vervoer te zorgen.
Ik ben blij met alle reakties. Het geeft te overdenken. En inderdaad zou mijn werkgever voor vervoer moeten regelen als er een crisis zich aandient.

Ik ga inderdaad meer verdienen. Ik ga alle antwoorden hierboven eens op een rijtje zetten.

Bedankt!!
enne hoe vaak komt zo'n crisis voor? Ik moet ook met nacht en ontij naar het werk kunnen komen, maar geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om daarvoor een auto aan te schaffen. En ja ik ben ook heel veel op weg, naar plekken die moeilijk bereikbaar zijn, jammer dan.

Geen geld voor een auto is gewoon geen auto kopen......
Ik zou proberen iets te sparen, en dan een goedkoop autootje te kopen, ergens tussen de 500 en 1000 euro. Heb je geen vrienden of kennissen die er een beetje verstand van hebben? Soms kun je namelijk voor een paar honderd euro een leuke auto kopen (mijn eerste auto bijv., een opel Kadett kocht ik in 1999 voor 150 GULDEN, met half jaar APK en geen mankementen).
En zoek eerst uit of je km vergoeding krijg en hoeveel............

Als de baas wil dat je snel ergens bent, moet hij daar ook voor zorgen. Nu legt hij het risico bij jou... en dat kan de bedoeling niet zijn.....
Lief aanbod, van de Starlet!!

Ik heb een renaultje 5 uit 88, betaal er 40 verzekering voor en 12 wegenbelasting per maand. Daar komt de benzine bovenop, prima te doen dus.

Starlets hebben 2 nadelen, zei iemand me:

1. Ze zijn oerlelijk

2. Niet kapot te krijgen, dus je blijft in het lelijke bakkie rondtorren :D
Maar als je naar een crisis moet en je bent een uur onderweg met OV, dan heb je dikke kans dat tegen de tijd dat je er bent, je niet meer nodig bent (ten goed of ten kwade). En na een bepaald uur zullen er helemaal geen bussen meer rijden.

Ga maar eens goed na wat die leenauto van je werk inhoudt en als jij crisisdienst hebt eisen dat je die auto kan nemen, want hoe moet je anders in Kutjekrabbeveen komen om 3 uur 's nachts?

Een kennis van mij werkt ambulant bij de GGZ en die moet ook naar dergelijke crises (weet niet of jij ook in de psychiatrie werkt). Zij heeft zelf een auto iig. GGZ heeft ook een leenauto maar die wordt meestal ingepikt door collega;s die het wel goedkoop vinden om niet met hun eigen auto te hoeven tanken.
Even een tegengeluid: als je voor je werk een auto nodig hebt, is het best okee om een persoonlijke lening aan te gaan om die auto te kunnen aanschaffen. Neem in elk geval geen doorlopend krediet (rood staan op je betaalrekening valt daar ook onder), want dat kost relatief meer aan rente.

Maak van tevoren een goede rekensom, en spreek schriftelijk de kilometervergoeding af die je werkgever betaalt over je werkkilometers. Als je het handig uitkiest, en relatief veel kilometers maakt voor je werk, kun je een deel van je rente terugverdienen met die kilometervergoeding. Een kleine auto kost meestal minder per km dan de hoogte van vergoeding namelijk.

Kortom: reken uit wat in jouw geval een goede oplossing is, en kijk waar jij je goed bij voelt. Als de uitkomst is dat je wilt lenen om een auto te kopen, is dat prima. Als je er maar over hebt nagedacht van tevoren.
quote:Sarah Scott schreef op 07 augustus 2009 @ 14:07:

Het risico van oude auto's kopen, Sharra, is weer dat je voor grote reparaties komt te staan, die je (je raadt het vast al) meestal dan ook niet kan betalen.Helemaal mee eens... Helaas hebben we dit zelf ervaren en daardoor zijn we ontzettend in de problemen gekomen, financieel..
Ik werk niet in de psychiatrie (straks dan), maar wel in de zorg (geen kraamhulp). Kan het niet precies zeggen ivm misschien herkenning...

WE hebben een auto op het werk, maar inderdaad, dat is (volgens vriendin diedaar al werkt) altijd 'vechten'.

Ik ga maar gewoon beginnen over twee maanden en dan zal ik wel zien hoe het loopt. Dan zal ik de adviezen van jullie ter harte nemen en goed nadenken (dat doe ik altijd al trouwens).
Nou, als jij crisisdienst hebt eisen dat je de auto meekrijgt, anders draai je geen crisisdienst. Gewoon vanwege het simpele feit dat je 's nachts anders niet op je bestemming kan komen. En anders een taxi op kosten van de zaak? Wat staat er in je CAO e/o contract over dit soort gevallen?
Kijk het anders even een paar maanden aan met het OV, ga in de tussentijd een spaarrekening open (als je die nog niet hebt) om daarop te sparen voor een auto.

En na een paar maanden kijk je hoe het er voor staat.... en of het OV prima te doen is of dat het gewoon echt niet gaat. En misschien valt het mee met die auto voor algemeen gebruik en vist je vriendin vaak achter het net omdat ze niet goed vooruit plant

Oei, en toen bleek er nog een pagina 2 te zijn op dit topic

Je nieuwe werkgever heeft niet vooraf vereist dat je een eigen auto had voor dit soort zaken?
quote:roos803 schreef op 07 augustus 2009 @ 14:27:

Ik krijg inderdaad OV abonnement.

De organisatie kan je ook 's avonds opbellen om een crisis op te lossen en dan is een auto handig. Zij hebben wel een auto voor algemeen gebruik, maar ja..de praktijk laat zien dat die vaak bezet is.(weet ik van vriendin die daar werkt).

Je hoeft je m.i. niet verantwoordelijker te voelen dan je werkgever. Als zij het verantwoord vinden om met het OV naar je crisis te klunen, so be it! Wel vreemd dat ze voor zo'n functie niet iemand zoeken "in bezit van auto en rijbewijs".

Zijn er geen protocollen of richtlijnen over hoe snel je ter plekke moet zijn? En of je werkgever daar de mogelijkheden voor moet verschaffen of dat je dat zelf moet regelen?
Ik heb niet alle reacties even nauwkeurig gelezen, dus misschien is het wel mosterd, maar toch:

Is het een idee om voor overdag en naar bereikbare plekken gewoon het OV te gebruiken en voor 's avonds/'s nachts/buitenaf een Greenwheels auto te lenen?
quote:summerbreeze21 schreef op 07 augustus 2009 @ 19:16:

[...]

Helemaal mee eens... Helaas hebben we dit zelf ervaren en daardoor zijn we ontzettend in de problemen gekomen, financieel..

Klopt. Wanneer je een tweede hands koopt, en hoe goed je je huiswerk ook doet, hoe indrukwekkend dat specifieke model auto uit alle (gebruikte-auto)-tests komt, als je wat pech hebt.....

Er zitten zoveel onderdelen op zo'n kreng, dat tenzij je echt vrijwel alles zelf kunt, en snel tweede hands onderdelen kunt krijgen, je best een aantal maal per jaar een reparatie kunt krijgen. Pech, toeval, slijtage.....

Transmissie, katalysator, uitlaat, airco, startmotor, dynamo, ruitenwissermotor, brandstofpomp, radiateur, turbo, waterpomp, ophanging, differentieel, fuseekogels, stuurinrichting, electronica, plus nog 1001 onderdelen, die grofweg 5 keer meer kosten dan je inschat.....

Ook een als goed en betrouwbaar bekend staand model kan heel gemakkelijk veel meer kosten dan iemands huur of hypotheek.

Soms heeft zo'n ding wel wat weg van Russisch roulette, financieel gezien.

Ik probeer met mijn 11 jaar oude auto ook maar niet teveel stil te staan bij wat er allemaal stuk kan, en al helemaal niet wat 't kan kosten......maar toch is het leerzaam om voor een aankoop dat wel goed uit te rekenen, al is dat onmogelijk, omdat je niet van tevoren weet wanneer iets kapot gaat.

Valt eigenlijk nauwelijks te calculeren.
-
Eerst met het OV (je krijgt een abo!) totdat je genoeg gespaard hebt voor een auto.
quote:quattro35 schreef op 10 augustus 2009 @ 00:27:

[...]

Klopt. Wanneer je een tweede hands koopt, en hoe goed je je huiswerk ook doet, hoe indrukwekkend dat specifieke model auto uit alle (gebruikte-auto)-tests komt, als je wat pech hebt.....

Er zitten zoveel onderdelen op zo'n kreng, dat tenzij je echt vrijwel alles zelf kunt, en snel tweede hands onderdelen kunt krijgen, je best een aantal maal per jaar een reparatie kunt krijgen. Pech, toeval, slijtage.....

Transmissie, katalysator, uitlaat, airco, startmotor, dynamo, ruitenwissermotor, brandstofpomp, radiateur, turbo, waterpomp, ophanging, differentieel, fuseekogels, stuurinrichting, electronica, plus nog 1001 onderdelen, die grofweg 5 keer meer kosten dan je inschat.....

Ook een als goed en betrouwbaar bekend staand model kan heel gemakkelijk veel meer kosten dan iemands huur of hypotheek.

Soms heeft zo'n ding wel wat weg van Russisch roulette, financieel gezien.

Ik probeer met mijn 11 jaar oude auto ook maar niet teveel stil te staan bij wat er allemaal stuk kan, en al helemaal niet wat 't kan kosten......maar toch is het leerzaam om voor een aankoop dat wel goed uit te rekenen, al is dat onmogelijk, omdat je niet van tevoren weet wanneer iets kapot gaat.

Valt eigenlijk nauwelijks te calculeren.

Dat dus..

En als je écht pech hebt, dan gaat er een onderdeel stuk waardoor er een kettingreactie ontstaat en je auto eigenlijk total loss is...

En als je écht, écht pech hebt, gebeurt je dit 2 keer.
ik vind zelf lenen voor een auto niet heel raar, als je maar zeker weet dat je het kan betalen inderdaad. en ik zou inderdaad gewoon beginnen met een auto van 1500-2000 euro. Heb zelf een golfje van 1993, maar echt zo weinig gedoe mee! je moet het natuurlijk maar net treffen...

Maar zo'n lening heb je dan met een jaar afbetaald en dan kan je daarna zelf sparen voor een betere auto.

Ik zou er ook niet vrolijk van worden om steeds met het openbaar vervoer naar kleine plaatsjes te moeten, dat kost je zoveel extra tijd!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven