Vriend wil stoppen met samenwonen

10-08-2009 14:34 58 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zit met een probleempje....mijn vriend en ik zijn al zo'n 3 1/2 jaar samen, waarvan we een jaar al samenwonen. Dit samenwonen gaat volgens hem, en volgens mij prima. Ik vind het fijn om naast hem wakker te worden en de dagelijkse dingen met hem te delen. Hij zit in de theaterwereld, waardoor hij vaak op reis is en lange tijd van huis weg is. Hier had ik in het begin moeilijk mee, maar het laatste jaar zie ik hier ook de voordelen van in. Het is af en toe ook lekker om op jezelf te zijn. Het probleem is echter dat hij de laatste dagen heeft gezegd dat hij graag weer op zichzelf wil wonen...hij wil graag iets zoeken met vrienden uit de theaterwereld. Hij zegt dat hij geen problemen heeft met het samenwonen en met de relatie, en dat hij zielsveel van me houdt. Maar dat het de relatie een 'boost' kan geven. Ik heb echter het gevoel dat ik een stap terug moet zetten in de relatie, en genoegen moet nemen met een afgezwakte verwaterde vorm van de relatie. Ondanks dat ik kan genieten van mijn momentjes alleen in huis, heb ik hem graag bij me....Hoe moet ik dit oplossen?
Niet echt een positieve reactie....maar ik zette er een punt achter dan.

Aan dat soort grillen werk ik niet mee.
quote:Thrills schreef op 10 augustus 2009 @ 15:02:

[...]

Daar moet ik het vanavond even met hem over hebben. Het lijkt er inderdaad wel op dat hij liever met zijn vrienden samenwoont dan met mij, hij zegt van niet...maar wat voor een conclusie moet ik anders trekken? Aan de andere kant zijn we het samenwonen ingegaan op voorwaarde dat het 'tijdelijk' zou zijn (hij kreeg werk in Utrecht waardoor het handig was om even samen te wonen, ik woon antikraak en daardoor heb ik zeeen van ruimte) Het duurde echter veel langer dan verwacht, waardoor we tot op de dag van vandaag nog samenwonen. Het kan natuurlijk zijn dat het bij hem nog steeds 'tijdelijk' aanvoelt....Het klinkt alsof jullie niet goed communiceren hierover. Praat eens met hem, hoe hij deze situatie voelt en ervaart.
quote:rocky2008 schreef op 10 augustus 2009 @ 15:03:

Als jullie elkaar zo weinig zien, vind ik eerlijk gezegd wel dat hij wel erg hoge eisen stelt aan "leuk samenzijn". Dan zou het in principe al genoeg moeten zijn dat hij je een tijd niet heeft gezien....

Na verloop van tijd wordt een relatie anders, maar het hoeft geen sleur te worden.

Ik snap dat je dit niet zomaar op wilt geven, maar zoals aangegeven: maak hem héél duidelijk dat het op zijn minst een beetje raar is, dat hij uit een volgens hem prima relatie met voldoende vrijheid nog meer afstand wil creëren en dat het raar is dat hij liever met zijn vrienden samenwoont dan met jou. Als jullie nu 24 uur op elkaars lip zouden zitten, ok... Maar nu?

Misschien kan je voorstellen dat als hij "in het land is" ,om meer activiteiten met elkaar te ondernemen en niet op de bank te gaan hangen. Maar als jullie dit al doen, tja....

Lastig, dit!

Succes.

Ik heb meerdere malen geprobeerd het erover te hebben, maar hij praat zo moeilijk over zijn emoties dat hij vaak gelijk in de verdediging schiet als ik erover begin. Vaak krijg ik het het gevoel dat ik op mijn tenen moet lopen als ik over een onderwerp begin, hij is te snel bang dat ik het uitmaak of de relatie niet meer zie zitten. Maar ja, aan een relatie moet je blijven werken en dus er ook over blijven praten.

Moet vanavond dus er maar rustig over gaan beginnen, zonder met een beschuldigend vingertje te wijzen....
quote:Your_Wake_Up_Call schreef op 10 augustus 2009 @ 15:07:

[...]

Het klinkt alsof jullie niet goed communiceren hierover. Praat eens met hem, hoe hij deze situatie voelt en ervaart.Onze communicatie kan inderdaad wel wat beter....ik ben juist degene die snel zegt wat er op haar hart ligt....mijn vriend is de struisvogel, kop in het zand en niet over praten, wachten tot het overwaait. Hij houdt niet van problemen en vermijdt ze liever.
quote:Thrills schreef op 10 augustus 2009 @ 15:02:

[...]

Daar moet ik het vanavond even met hem over hebben. Het lijkt er inderdaad wel op dat hij liever met zijn vrienden samenwoont dan met mij, hij zegt van niet...maar wat voor een conclusie moet ik anders trekken? Aan de andere kant zijn we het samenwonen ingegaan op voorwaarde dat het 'tijdelijk' zou zijn (hij kreeg werk in Utrecht waardoor het handig was om even samen te wonen, ik woon antikraak en daardoor heb ik zeeen van ruimte) Het duurde echter veel langer dan verwacht, waardoor we tot op de dag van vandaag nog samenwonen. Het kan natuurlijk zijn dat het bij hem nog steeds 'tijdelijk' aanvoelt....

Ja, of dat hij het samenwonen heeft uitgeprobeerd en hoewel het prima gaat vindt hij het toch niet alles, vindt hij alleen of met vrienden wonen gewoon leuker, fijner, prettiger. Dan zou ik met hem bespreken of hij het in de toekomst wel weer zou willen of dat het wil blijven LATten. En bekijken hoe jij erin zou staan als dat zo is. Dat niet willen samenwonen hoef je natuurlijk niet op jezelf en jij als partner te betrekken. Hij kan ook tot de conclusie gekomen zijn dat hij niet met zijn geliefde samen wil wonen, maar verder absoluut jou de geweldigste vrouw van de hele wereld vindt. Dan is voor jou de vraag of jij met hem op die manier verder wilt.

Ik zou duidelijk aan hem aangeven dat het voor jou als een stap terug doen aanvoelt en vragen of hij alternatieven kan bedenken zodat wat hij nu kennelijk niet helemaal vindt toch kan krijgen in jullie samenwonen. Een eigen ruimte om zich terug te trekken? Vaker een echte date weer? Meer seks?
Nou, dan wordt het tijd om m aan zijn nek uit het zand te trekken!

Nee serieus, vragen, luisteren, doorvragen.

Pas als je begrijpt wààrom hij weer alleen wil gaan wonen, en dit ook duidelijk hier kan formuleren kan ik er verder enig zinnig woordt over zeggen.

Want nu is de reden een beetje raden:

- hij voelt het nog als tijdelijk

- hij heeft een eigen plekje nodig om bij te komen na tournee's

- hij ervaart sleur in de ervaring en wil weer 'leuke dingen'

- hij heeft het gevoel dat jullie als hij thuis is alleen maar 'samen' hangen en zou meer ruimte willen om apart dingen te doen

- hij is zijn wilde haren nog niet kwijt en wil graag met zijn vrienden wonen

- ???
quote:Thrills schreef op 10 augustus 2009 @ 15:08:

[...]

Ik heb meerdere malen geprobeerd het erover te hebben, maar hij praat zo moeilijk over zijn emoties (ondanks dat hij acteur is ;) dat hij vaak gelijk in de verdediging schiet als ik erover begin. Vaak krijg ik het het gevoel dat ik op mijn tenen moet lopen als ik over een onderwerp begin, hij is te snel bang dat ik het uitmaak of de relatie niet meer zie zitten. Maar ja, aan een relatie moet je blijven werken en dus er ook over blijven praten.

Moet vanavond dus er maar rustig over gaan beginnen, zonder met een beschuldigend vingertje te wijzen....

Ow, dit herken ik ook wel uit mijn eigen relatie hoor (behalve dan over dat uitmaken). Het maakt jou onzekerder en terughoudener om dan toch ergens over te beginnen, zeker beladen zaken.

Toch is het inderdaad nodig. Onlangs het zelf aan de hand gehad maar wel doorgezet. En met succes.

Tip: stel open vragen aan hem (die beginnen met wie, wat, waar, waarom, hoe, waardoor, etc.) en vraag door. Als hij overtrokken reageert, vraag dan wáárom hij zo fel reageert. Neem een time out als het al te heftig wordt. Zet desnoods je vragen en je twijfels op papier.

Hij klinkt als een onzeker type.

Nogmaals succes....
Als hij al zo vaak en lang van huis is én daarnaast ook veel met zijn vrienden otprekt/wil optrekken: Welke tijd wil hij dan nog (als jullie apart wonen) in jullie relatie steken? Als het hem uitkomt?

ik krijg namelijk de indruk dat jij hem claimt of aan hem trekt, maar hem juist alle vrijheid geeft. Hoeveel meer vrijheid wil hij dan???
quote:aikidoka schreef op 10 augustus 2009 @ 15:13:

[...]

Ja, of dat hij het samenwonen heeft uitgeprobeerd en hoewel het prima gaat vindt hij het toch niet alles, vindt hij alleen of met vrienden wonen gewoon leuker, fijner, prettiger. Dan zou ik met hem bespreken of hij het in de toekomst wel weer zou willen of dat het wil blijven LATten. En bekijken hoe jij erin zou staan als dat zo is. Dat niet willen samenwonen hoef je natuurlijk niet op jezelf en jij als partner te betrekken. Hij kan ook tot de conclusie gekomen zijn dat hij niet met zijn geliefde samen wil wonen, maar verder absoluut jou de geweldigste vrouw van de hele wereld vindt. Dan is voor jou de vraag of jij met hem op die manier verder wilt.

Ik zou duidelijk aan hem aangeven dat het voor jou als een stap terug doen aanvoelt en vragen of hij alternatieven kan bedenken zodat wat hij nu kennelijk niet helemaal vindt toch kan krijgen in jullie samenwonen. Een eigen ruimte om zich terug te trekken? Vaker een echte date weer? Meer seks?Hij geeft me inderdaad wel het gevoel alsof ik de geweldigste vrouw op de wereld ben...hij houdt van me en dat zie ik, daarom doet het me zoveel pijn. Misschien moet ik inderdaad de opties bij hem neerleggen, want een stap terug doen is voor mij eigenlijk geen optie. Latten is voor mij (niet meer) weggelegd, het was heerlijk, maar dat ligt achter mij. Voor de rest wil ik hem alle vrijheid geven die hij nodig heeft. We zijn beiden nog jong, we zijn nog maar 23. Pffff...nu maar hopen dat ik het er fatsoenlijk over kan hebben zonder te gaan janken Dan kan ik nooit meer zo goed en helder uit mijn woorden komen...duimen!
quote:Wurmpje schreef op 10 augustus 2009 @ 15:16:

Nou, dan wordt het tijd om m aan zijn nek uit het zand te trekken!

Nee serieus, vragen, luisteren, doorvragen.

Pas als je begrijpt wààrom hij weer alleen wil gaan wonen, en dit ook duidelijk hier kan formuleren kan ik er verder enig zinnig woordt over zeggen.

Want nu is de reden een beetje raden:

- hij voelt het nog als tijdelijk

- hij heeft een eigen plekje nodig om bij te komen na tournee's

- hij ervaart sleur in de ervaring en wil weer 'leuke dingen'

- hij heeft het gevoel dat jullie als hij thuis is alleen maar 'samen' hangen en zou meer ruimte willen om apart dingen te doen

- hij is zijn wilde haren nog niet kwijt en wil graag met zijn vrienden wonen

- ???

Inderdaad Wurmpje, LSD. (luisteren, samenvatten doorvragen).

Mannen houden van duidelijkheid. Dus stel heel duidelijk jouw grenzen en geef aan hoever je ergens in mee kan gaan.

Hoe oud/jong is je vriend?
Zeker weten, tis makkelijker gezegd dan gedaan!

Maar waar gaat de relatie naartoe, als je niet meer samenwoont?

Is er wel uitzicht op opnieuw samenwonen?

Wat is zijn doel dan met deze relatie?

Ik zou me best gekwetst voelen....
Weer mosterd :-). Moet wat aan mijn timing doen.
quote:Nammma schreef op 10 augustus 2009 @ 15:18:

Als hij al zo vaak en lang van huis is én daarnaast ook veel met zijn vrienden otprekt/wil optrekken: Welke tijd wil hij dan nog (als jullie apart wonen) in jullie relatie steken? Als het hem uitkomt?

ik krijg namelijk de indruk dat jij hem claimt of aan hem trekt, maar hem juist alle vrijheid geeft. Hoeveel meer vrijheid wil hij dan???Moeilijk te zeggen...soms trek ik inderdaad een beetje aan hem, die neiging kan ik hebben. blegh...ik denk dat ik vanavond maar alles op tafel moet gaan gooien.
Ben het er mee eens dat je een goed gesprek moet aangaan om erachter te komen waarom precies hij dit wilt. Je noemt 1 reden op die hij zelf heeft gezegd: dat hij je dan weer echt kan missen. Heeft hij dat nodig dan? Hij is toch al zoveel weg met zijn theatervrienden? Mist hij je dan niet?

En misschien heeft het ook te maken met de intenties waarmee jullie zijn gaan samenwonen; hij heeft er niet voor gekozen om bewust met jou samen te wonen, hij koos toen voor een (tijdelijke) praktische oplossing. Wat was jouw intentie toen jullie gingen samenwonen?

Het komt nu over alsof jullie behoeftes verschillen. Succes met het gesprek!
Een latrelatie hoeft niet altijd verkeerd te zijn. In sommige relaties kan dat heel goed werken en is het soms zelfs juist beter. Wat jij schrijft, vind ik echter niet goed klinken. Het komt op mij een beetje over dat hij meer vrijheid wil. En natuurlijk is het goed om in een relatie ook een bepaalde vrijheid te hebben, maar dat hoeft hem niet noodzakelijkerwijs te zitten in apart wonen. Ik ken jouw situatie niet, maar uit wat je schrijft, zou voor mij betekenen dat ik serieus over mijn toekomst met hem zou nadenken. Hij geeft namelijk aan dat hij liever met vrienden samenwoont dan met jou. Dat vind ik een beetje vreemd.

Ik denk dat je heel goed mag aangeven wat jouw wensen zijn en daar eventueel consequenties aan verbinden. Anderhalve maand geleden heb ik mijn relatie verbroken. Wij woonden niet samen. Ik wilde dat wel. Hij niet. En omdat wij niet dezelfde toekomstverwachting hadden, heb ik de relatie verbroken. Houden van alleen is niet genoeg. Je moet ook wel min of meer op 1 lijn staan qua verwachtingen van de relatie. Jij zal in jouw relatie denk ik eens moeten kijken hoe dat het geval is.

Sterkte in ieder geval.
Ben nu even bezig een lijstje te maken met dingen die ik vanavond van hem wil weten.....de gesprekken die we hiervoor over hebben gehad vielen te snel in een geëmotioneerde bui waardoor we beiden het niet meer over de werkelijke reden hadden. Ik wil het allemaal gewoon helder voor ogen hebben. Vanavond komt er een vriend langs...moet ik vragen of hij dat afzegt?
quote:Thrills schreef op 10 augustus 2009 @ 15:22:

[...]

Moeilijk te zeggen...soms trek ik inderdaad een beetje aan hem, die neiging kan ik hebben. blegh...ik denk dat ik vanavond maar alles op tafel moet gaan gooien.Ik denk juist dat Namma bedoelt, dat jij hem niet claimt....

Maar waar uit dat trekken zich in van jou, dan?

Blijf het vreemd vinden, sorry...
quote:Thrills schreef op 10 augustus 2009 @ 15:25:

Ben nu even bezig een lijstje te maken met dingen die ik vanavond van hem wil weten.....de gesprekken die we hiervoor over hebben gehad vielen te snel in een geëmotioneerde bui waardoor we beiden het niet meer over de werkelijke reden hadden. Ik wil het allemaal gewoon helder voor ogen hebben. Vanavond komt er een vriend langs...moet ik vragen of hij dat afzegt?Vervelend dat er een vriend langs komt, zeg. Komt hij lang? Je zou kunnen zeggen dat je nog even rustig met hem wilt praten, en anders wacht je tot die vriend weg is?
Ja, ik zou vanavond de telefoon er uit doen en deze avond helemaal voor jullie houden. Nu eindelijk eens alles uitpraten en goed dat je alles op papier hebt...kun je niets vergeten! Sterkte!
quote:rocky2008 schreef op 10 augustus 2009 @ 15:26:

[...]

Ik denk juist dat Namma bedoelt, dat jij hem niet claimt....

Maar waar uit dat trekken zich in van jou, dan?

Blijf het vreemd vinden, sorry...Ik snap het, ik probeer het goed onder woorden te brengen. Maar helaas is alles niet zo zwart-wit als je soms wilt dat het is. Ik heb bijv. periodes dat ik een huismusje ben, waarin ik het heerlijk vind als hij bij me op de bank komt hangen. Bijna altijd doe hij dat ook wel, en geniet er ook van. Maar als hij weer periodes heeft van onrust, dan kan ik een beetje aan hem gaan hangen....Soms lopen die periodes synchroon, maar soms ook niet.....
quote:rocky2008 schreef op 10 augustus 2009 @ 15:28:

[...]

Vervelend dat er een vriend langs komt, zeg. Komt hij lang? Je zou kunnen zeggen dat je nog even rustig met hem wilt praten, en anders wacht je tot die vriend weg is?Het is meer een zakelijke bespreking tussen de twee, ze gaan samen een theaterstuk opvoeren, waar ik de kostuums van ga doen...bijna geen optie om het af te zeggen dus....
NIeuw woord gespot: 'ontsamenwonen'.

Hoe kom je er op!
Thrills. Praten is the magic word. Heel lastig maar anders blijf je langs elkaar heen gaan. Probeer tijdens het praten bij jezelf te blijven. Ga geen dingen voor hem invullen.

I.p.v. ik wil niet latten kan je ook zeggen voor mij voelt het latten als een stap terug in de relatie. Een stukje over gaan van de relatie. Probeer je gevoelens te beschrijven. En zet het eerst allemaal op papier. Al is het alleen om zekerder het gesprek in te gaan. En als jullie praten om niet te veel te vergeten.

Succes ik hoop dat jullie elkaar gaan begrijpen en er samen uit komen.
quote:Thrills schreef op 10 augustus 2009 @ 15:32:

[...]

Het is meer een zakelijke bespreking tussen de twee, ze gaan samen een theaterstuk opvoeren, waar ik de kostuums van ga doen...bijna geen optie om het af te zeggen dus....Dan zou ik erna praten. En terug komen als vriend weg is, anders zit je de hele tijd in giga spanning. Dat bouwt zich waarschijnlijk met de minuut op.
quote:maxem schreef op 10 augustus 2009 @ 15:40:

Thrills. Praten is the magic word. Heel lastig maar anders blijf je langs elkaar heen gaan. Probeer tijdens het praten bij jezelf te blijven. Ga geen dingen voor hem invullen.

I.p.v. ik wil niet latten kan je ook zeggen voor mij voelt het latten als een stap terug in de relatie. Een stukje over gaan van de relatie. Probeer je gevoelens te beschrijven. En zet het eerst allemaal op papier. Al is het alleen om zekerder het gesprek in te gaan. En als jullie praten om niet te veel te vergeten.

Succes ik hoop dat jullie elkaar gaan begrijpen en er samen uit komen.Goed idee...maakt het voor hem ook makkelijk om erop te reageren, in plaats van een onsamenhangende huilbui ;) Vind het wel doodeng....ik ben zo bang voor het doemscenario....maar ja niet weten is nog erger.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven